Gå til innhold

Den ene katten er rett og slett ond mot den andre!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er så lei av dette. Den eldste (moren) kjeppjager den minste katten hver dag. Og det uten grunn. Hun går og sniker rundt og leter etter den minste og når hun finner henne, legger hun seg ned i jaktposisjon og går løs på henne med nebb og klør og gir seg ikke før den andre stikker av. Det kan gå dager melllm den minste katten er hjemme fordi hun er sikkert livredd av å være hjemme. Ser hvor redd hun er når hun kommer inn døra, hun tør nesten ikke gå inn! Hun kan ikke hvile seg et eneste sted uten at mora kommer og jager henne vekk derfra. Og det er ikke bare jaging, hun klorer og biter hardt om den minste ikke stikker med det første. 
Den eldre katten har angrepet oss også, uten grunn. Flere ganger. 
vi har et lite barn på 1 år og jeg er redd for å ha den eldste katta innendørs når barnet er våkent. Fordi jeg vet ikke hvor jeg har henne. 
hun har alltid vært sånn, og hun et ikke syk, her vært hos dyrlege på helsesjekk. Begge er kastrerte og ingen av dem et gamle katter, de er unge begge to. 
hvs gjør vi? Jeg vil gjerne omplassere den slemme og beholde den som blir plaget, men mannen nekter og påstår at dette vil gå over av seg selv, så han vil ha henne her. Selv om hun minste blir terrorisert i sitt eget hjem.  Tips?

Anonymkode: b40c8...eea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forstår jeg det rett at den eldste katten er moren til den minste? Hva er aldersforskjellen?

Anonymkode: bb032...12e

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår jeg det rett at den eldste katten er moren til den minste? Hva er aldersforskjellen?

Anonymkode: bb032...12e

Det er 2 år mellom dem. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis gamlepusen angriper dere og dere har en ettåring så burde dere ha vurdert avliving for lenge siden, egentlig. Omplassering er derfor et ganske "snilt" (og riktig!) forslag av deg, synes jeg. Jeg tror ikke mannen din helt vil forstå alvoret i situasjonen.

Inntil videre må du prøve å skjerme lillepusen så godt du kan og holde kattene hver for seg. Kan dere stenge av et rom eller to som lille/storepusen kan være i? Får kattene mat hver for seg, i hver sin matskål? Det kan være viktig for å unngå konflikt. Har dere forsøkt Feliway duftspredere?

Ellers ville jeg passet på lillepusen som en hauk og rett og slett gått mellom dem så fort du aner hva som er i ferd med å skje. Forstår det kanskje blir vanskelig i en travel hverdag med barn. Derfor ekstra viktig at dere får en avklaring på situasjonen så fort som mulig.

Anonymkode: 2c1de...3b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen katter går rett og slett ikke sammen. Og noen katter går ikke sammen med andre uansett hva.

Har ingenting med at de er "onde".

Her er det DERE som er problemet, som presser to katter til å leve sammen som overhode ikke trives ilag. 

Omplasser den minste. Eller den eldste, og spesifiser at de ikke skal være sammen med andre katter.

Anonymkode: fc4a5...d46

• Liker 5
Skrevet

Katter/dyr er ikke onde, de har instinkter og alle katter er ulike i hvor sterke disse er. 

Gamlepusen markerer reviret sitt og syns det er på tide at lillepusen flytter hjemmefra. Kanskje det er like greit? 

• Liker 8
Skrevet (endret)

Den eldste katten gjør det ikke ut av ondskap og den gjør det heller ikke for å være slem. Dyr er ikke mennesker og oppfører seg ikke som oss.

Det er tydelig at den eldste katten ikke trives med å ha den yngste katten der. Virker mer som den eldste katten føler seg truet. Katter er veldig territoriale dyr og selv om katten er mamma til den lille så betyr det ikke at hun ønsker å dele territoriet sitt med den etter at hun er ferdig med å fostre den opp.

Jeg ville nok ha vurdert omplassering av en av dem. Å avlive en katt bare fordi den ikke trives med nåværende bosituasjon synes jeg er feil. Regner med at den eldste pusen ikke alltid har vært slik? Om ikke så er det tydelig at hun ikke trives nå.

Edit: Bare for å legge til så har jeg en katt som ikke trives med å bo sammen med andre katter. Da jeg bodde med eksen så hadde han to katter og min katt var veldig på de og likte ikke å ha dem der, men nå når han er eneste katt så stortrives han. Noen katter går ikke sammen med andre katter i det hele tatt. Min katt har derimot alltid hatt andre katter ute som han har "hengt med" og lekt med, men forskjellen er da at de ikke er på hans territorie og er ingen trussel.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 3
Skrevet

Synes du bør prøve å omplassere den yngste. Kanskje vil mammapus trives bedre da. Det er enklere å omplassere en ung katt. Få evt noen til å passe yngstepus en måned, for å se om det bedrer seg. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Tvist skrev:

Synes du bør prøve å omplassere den yngste. Kanskje vil mammapus trives bedre da. Det er enklere å omplassere en ung katt. Få evt noen til å passe yngstepus en måned, for å se om det bedrer seg. 

Det er bare 1 år mellom dem, så hun er ikke sååå mye yngre enn den andre. Ser jeg skrev feil i innlegget lengre opp. 
hvis noen skal omplasseres så må det nok bli den eldste. Pga at hun angriper oss mennesker hun bor med også, uten grunn. Bare så vanskelig å få mannen med på det for han vil beholde begge. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare 1 år mellom dem, så hun er ikke sååå mye yngre enn den andre. Ser jeg skrev feil i innlegget lengre opp. 
hvis noen skal omplasseres så må det nok bli den eldste. Pga at hun angriper oss mennesker hun bor med også, uten grunn. Bare så vanskelig å få mannen med på det for han vil beholde begge. 

Ville uansett flyttet lillepus til noen i noen uker, for å se hvordan pus trives da. Kanskje slutter hun å være stresset og å angripe dere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Tvist skrev:

Ville uansett flyttet lillepus til noen i noen uker, for å se hvordan pus trives da. Kanskje slutter hun å være stresset og å angripe dere. 

Hvorfor vil du vi absolutt skal beholde den største? Jeg stoler ikke på henne for fem flate øre 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor avler man på en sånn katt, lurer jeg på. 
Moren preger avkommene sine! 
Stakkars lillepusen. 

Anonymkode: 3237a...1a7

• Liker 3
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du vi absolutt skal beholde den største? Jeg stoler ikke på henne for fem flate øre 

Dere må ikke absolutt beholde den eldste, men prøv å finne ut av problemet hennes, da er det også lettere å omplassere henne. Hvilken katt vil du adoptere, en to år gammen katt som biter og angriper familie og andre dyr, eller en ett år gammel katt som ikke biter noen? 

Og med mindre katten ikke trives med familien (f. eks barn), er det katten som først kom i hus s og bør ha førsteretten på hjemmet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke ha en katt som går til angrep på både tobente og firbente. Enten så er den eldste katten i psykisk ubalanse eller har en ekstremt sterk og kontrollerende personlighet. Hvis du er redd for barnet ditt så hadde jeg villet avlive den eldste eller omplassert, siden den tar så stor plass og terroriserer alle. 

Anonymkode: 3a6c0...14f

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor skriver dere her da? Virker jo som at dere har bestemt dere for hva dere skal gjøre. 

Anonymkode: 7a875...e4f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde omplassert den uansett hva mannen sa. I mellomtiden kan du pønske ut et liggested de den yngste katten får være i fred. Jeg har en lignende situasjon med kattemoren min her hjemme, men her er det omvendt. Hver gang kattungene hennes (2 stk) vil ut eller er sultne, så lar de det gå ut over henne. Så om ikke jeg er der og får løst problemet med èn gang så begynner de å jakte på henne og jage henne rundt. Jeg har laget til en liggeplass oppå stuebordet til henne, med melkekartonger stablet rundt ytterst på bordet så ikke de andre tør å hoppe opp og overraske henne. Slik kartongene står, er det bare ett sted de kan klatre opp og komme bort til der hun ligger, og hun klarer å forsvare seg fra èn kant, så det prøver de ikke på. Tror heller ikke de har helt skjønt hvordan man kommer opp dit, for hun er smartere ;)

Anonymkode: be7b7...fbf

AnonymBruker
Skrevet

Ingen dyr er slemme eller onde. Den eldste føler at den må forsvare sitt territorie. Så omplasser den yngste katten. Er de av samme kjønn også? 

Anonymkode: a0c2f...2a2

• Liker 2
Skrevet

Jeg undres igjen og igjen. Hvorfor skal man tåle så mye mer fra en katt enn fra en hund før de avlives? Hadde en hund hatt denne oppførselen så hadde samtlige her inne konkludert med avlivning/omplassering tvert, spesielt når dyret angriper eierne sine. 
Mens når problemet er en katt så skal katta forstås i alt og det skal legges til rette for og det er ikke måte på unnskyldninger for å ikke kvitte seg med den. Den må jo omtrent drepe noen før noen reagerer. Er sånn jeg oppfatter det.
Noen som har en forklaring? 

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 timer siden, Sizz- skrev:

Jeg undres igjen og igjen. Hvorfor skal man tåle så mye mer fra en katt enn fra en hund før de avlives? Hadde en hund hatt denne oppførselen så hadde samtlige her inne konkludert med avlivning/omplassering tvert, spesielt når dyret angriper eierne sine. 
Mens når problemet er en katt så skal katta forstås i alt og det skal legges til rette for og det er ikke måte på unnskyldninger for å ikke kvitte seg med den. Den må jo omtrent drepe noen før noen reagerer. Er sånn jeg oppfatter det.
Noen som har en forklaring? 

Katter er ikke farlige når de angriper. Vanligvis får man en skrape, blør kanskje litt. En hund kan gjøre mer skade. Kan ikke huske å ha hørt at en katt har bitt i hel eieren sin. 

Men jeg synes egentlig man bør prøve å finne ut hvorfor dyret angriper, uansett hvilket dyr.

Endret av Tvist
  • Liker 2
Skrevet

Omplasser den eldste,  og prøv og finn et hjem hvor det ikke er barn eller andre katter.  Katter er ikke flokkdyr (som hunder), og trives egentlig best alene.  Men noen katter kan godt trives med andre,  men tydeligvis ikke deres eldste katt.  Ville ikke betenkt meg em gang,  på hvilken katt jeg ville beholdt.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...