Gå til innhold

Barn som forstyrrer privatlivet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Kanskje litt dårlig forklart overskrift.

Men kjæresten har to jenter på 5 og 8 år. De er hos han annenhver uke. Jeg har besøkt dem 4 ganger i langhelger. Jeg har ikke egne barn og ikke så mye erfaring med barn i den alderen.

Er det vanlig at barn bruker sove med forelder hver natt? De bruker komme inne på rommet vårt på natten og det er fryktelig trangt med 4 stk i en dobbelseng. Sist lå jeg våken fra kl 3 og til morgenen. Det er hver natt og ikke bare i perioder eller hvis de har hatt mareritt f.eks. de har hver sine flotte rom men de bruker dem ikke. Ligger heller sammen på gjesterommet men som sagt kommer de inn til oss hver natt.

Når jeg er på wc eller i dusjen kommer de også inn og jeg har flere ganger måtte gå ut før jeg var ferdig fordi den eldste må akutt på do. Har bedt henne bruke det andre doet som er i 2. Etg men det vil hun ikke. Det er ikke nøkkel til døra.

De bruker daglig å være uheldige og tisse seg ut før de rekker doet. Og hun eldste sitter i sofaen helt naken mange ganger. Bare et pledd over seg. Og vet sofaen er tisset i.

Det er nok en stor overgang for dem at foreldrene ble skilt og at jeg har kommet inn i bildet. Og det skaper nok mye tanker og bekymringer for dem. De er hyggelige og vi har en god tone ellers men iblandt blir de litt for nærgående når jeg sitter på do og de gjør krav på å få bruke det før jeg er ferdig. Er særlig den eldste som har litt ulike ideer om ting.

Men samtidig er jeg litt usikker hva jeg kan forvente i den alderen. 

Anonymkode: 18164...ea8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har bedt henne bruke det andre doet som er i 2. Etg men det vil hun ikke

Du kan vel bruke den doen?

Bare ved å lese overskriften, visste jeg hva tråden handlet om ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Forstyrrer ditt privatliv? Tror det er du som forstyrrer deres. I perioden barna er små er det dessverre lite privatliv å få. 

At barn kommer over i sengen er helt normalt. At et barn sitter naken i sofaen er også normalt, men da må dere jo gi beskjed om at barnet skal kle på seg. Mine unger kan prøve seg på det, men får beskjed om å kle på seg klær når de står opp. Det er jo foreldrene som skal oppdra ungene. Om en unge sitter seg i tiss må dere forklare hvorfor hun ikke skal gjøre det.

Anonymkode: cb6e0...855

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig at barn søker ekstra nærhet til foreldre(feks ved å sove i sengen og tisse på seg) ved samlivsbrudd

Anonymkode: f312c...a59

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Du kan vel bruke den doen?

Bare ved å lese overskriften, visste jeg hva tråden handlet om ;) 

Ja, selvsagt men der er ikke dusj. Og ofte går man jo på do og dusjer samtidig. ;)

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres litt merkelig ut med alle uhellene hvertfall, og det at en jente på 8 år sitter naken i sofaen. Ikke normalt slik jeg kjenner barn. De må oppdras. 

Anonymkode: 08e46...f32

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

Forstyrrer ditt privatliv? Tror det er du som forstyrrer deres. I perioden barna er små er det dessverre lite privatliv å få. 

At barn kommer over i sengen er helt normalt. At et barn sitter naken i sofaen er også normalt, men da må dere jo gi beskjed om at barnet skal kle på seg. Mine unger kan prøve seg på det, men får beskjed om å kle på seg klær når de står opp. Det er jo foreldrene som skal oppdra ungene. Om en unge sitter seg i tiss må dere forklare hvorfor hun ikke skal gjøre det.

Anonymkode: cb6e0...855

Hun hører når faren sier det. Men sist var han en tur på jobb mens jeg var hjemme sammen med dem og da ba jeg henne kle på seg men hun ler bare til det. Forklarte at vi andre har jo klær på oss men det hjalp ikke så mye. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De forstyrrer ditt privatliv sier du, har du tenkt på at de kanskje tenker at du forstyrrer deres privatliv? Ved å komme inn i deres sfære så reagerer nok barn på skilsmissen, på nye kjærester osv. Her må alle være et hakk rausere og kanskje tilnærme seg ny situasjon litt mer varsomt.

Anonymkode: caf86...bcc

• Liker 14
Gjest Dævendøtte
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, selvsagt men der er ikke dusj. Og ofte går man jo på do og dusjer samtidig. ;)

Det er opp til deg å planlegge dette sånn at du ikke blir forstyrret :) Barna er små enda og det er du som har forstyrret dem og ikke omvendt. 

Før du dusjer, spør dem om de må på do. Er det plagsomt for deg at de ligger i dobbeltsenga, legg deg på gjesterommet. La de bli kjent med deg i sitt tempo, de må bli vant til at du er der. Vis at du er en trygghet for de, la de få være små barn og la de få tid med pappaen sin. 

Vis at du er den voksne her, lek med de, snakk med de og svar på det de spør og lurer på. Gradvis vil du bli en voksen de setter pris på. Tenk deg at de er dine egne barn og behandle de deretter. Altså ikke se på de som barna hans, eller noe som forstyrrer dere, du er nødt til å like at de er der, ellers funker det aldri. Eller i hvert fall late som du liker det :) 

Mener selvsagt ikke at de skal ha frie tøyler og du må få lov til å irettesette dem, men alltid husk på at du er voksen og de er barn som synes dette er veldig vanskelig. 

AnonymBruker
Skrevet

De forstyrrer ditt privatliv sier du, har du tenkt på at de kanskje tenker at du forstyrrer deres privatliv? Ved å komme inn i deres sfære så reagerer nok barn på skilsmissen, på nye kjærester osv. Her må alle være et hakk rausere og kanskje tilnærme seg ny situasjon litt mer varsomt.

Anonymkode: caf86...bcc

Ja, er jo det jeg sier i hovedinnlegget at jeg har kommet inn i deres liv og det er mye nytt for dem.

Får bare akseptere at det tisses i sofen og ikke brukes klær når man sitter der da. 

Og fortsette å gjøre nr. 2 med dodøra åpen sånn at lukta siver i hele huset.

Trodde alle hadde nøkkel. Når jeg vokste opp var baddøra låst og ingen sov sammen med foreldrene. Vi var 5 søsken så det måtte være litt struktur og ikke fritt frem når andre var på badet og heller ikke plass til oss i foreldrenes seng.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Dævendøtte skrev:

Det er opp til deg å planlegge dette sånn at du ikke blir forstyrret :) Barna er små enda og det er du som har forstyrret dem og ikke omvendt. 

Før du dusjer, spør dem om de må på do. Er det plagsomt for deg at de ligger i dobbeltsenga, legg deg på gjesterommet. La de bli kjent med deg i sitt tempo, de må bli vant til at du er der. Vis at du er en trygghet for de, la de få være små barn og la de få tid med pappaen sin. 

Vis at du er den voksne her, lek med de, snakk med de og svar på det de spør og lurer på. Gradvis vil du bli en voksen de setter pris på. Tenk deg at de er dine egne barn og behandle de deretter. Altså ikke se på de som barna hans, eller noe som forstyrrer dere, du er nødt til å like at de er der, ellers funker det aldri. Eller i hvert fall late som du liker det :) 

Mener selvsagt ikke at de skal ha frie tøyler og du må få lov til å irettesette dem, men alltid husk på at du er voksen og de er barn som synes dette er veldig vanskelig. 

Takk for konkrete tips. Skal prøve å spørre dem neste gang om de er ferdige med badet.

Hvis de kommer inn, skal jeg påminne dem om at det var min tur å bruke det nå? De bruker ikke gå ut igjen nemlig :) da er de der til jeg er ferdig og går ut selv.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for konkrete tips. Skal prøve å spørre dem neste gang om de er ferdige med badet.

Hvis de kommer inn, skal jeg påminne dem om at det var min tur å bruke det nå? De bruker ikke gå ut igjen nemlig :) da er de der til jeg er ferdig og går ut selv.

Sånn er barn dessverre, helt til de når en viss alder (som er individuell, noen er 6 andre er 13)😅 har ikke dusjet eller bæsjet i fred på 4 år nå, mamma sitt yngste barn er 16 og hun glemmer fremdeles å lukke do døren av vane etter 5 barn 🙈 

Anonymkode: f5dba...466

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Bare for å oppklare litt:

Jeg prøver å se på de som mine egne barn. Har vært med dem i bursdager til venner, vært med og levere/hente i barnehage og skole og vært med på ffritidsaktiviter og hjulpet til med lekser. Lager mat til dem og vasker klær.

Var bare noen ting jeg var litt usikker på hva som er vanlig med barn i den alderen.

Ts.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Litt off topic, men jeg klarer ikke la være å tenke at det er noe veldig rart ved å komme så nært innpå andres barn. Prøver å tenke tilbake til da jeg selv var 5-8 år gammel og at fremmede voksenpersoner plutselig skulle vært hjemme hos oss og lurt på hvorfor jeg ikke hadde sluttet å tisse på meg eller hvorfor jeg gikk naken. Sånne deler av oppdragelsen som egentlig bare er mellom barnet og mammaen/pappaen, et helt spesielt tillitsforhold. Så ufattelig invaderende og grenseoverskridende at andre skal ta del i det.

Jaja, det er vel sånn familier er sammensatt i dag, glad jeg slapp å ha det sånn selv.

Anonymkode: d8e48...7a1

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

At de kommer inn i senga må du nok leve med. Men de må respektere at du skal sitte i fred på do, spesielt når det er en annen do i huset. At jenta sitter naken og tisser i sofaen høres virkelig ikke bra ut. Feiler det henne noe medisinsk? Hadde nok vurdert forholdet ut i fra hvordan faren taklet dette med turer på do og tissing (!) i sofaen.

Anonymkode: 4ec42...119

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har barn på den alderen, og aaaaalt du beskriver er helt normalt. Kanskje bortsett fra at de tisser på seg da. Kanskje du kan legge deg på et gjesterom når de kommer inn om natten, så får du sove ordentlig. Det gjør jeg av og til, selv om begge barna er både mine og hans.

Anonymkode: 8a3bf...449

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare for å oppklare litt:

Jeg prøver å se på de som mine egne barn. Har vært med dem i bursdager til venner, vært med og levere/hente i barnehage og skole og vært med på ffritidsaktiviter og hjulpet til med lekser. Lager mat til dem og vasker klær.

Var bare noen ting jeg var litt usikker på hva som er vanlig med barn i den alderen.

Ts.

Du har besøkt dem fire langhelger, og ser på dem som dine egne barn? Altså, det er ikke sånn det funker. Fint du stiller opp, men det er for tidlig å blande seg inn i tissing og nakenhet og sånne ting. Du kan selvsagt kreve å selv få være på do i fred når du er på besøk, men ikke så mye mer. 

Anonymkode: d8e48...7a1

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Alvorlig talt, en 8 åring skal da ikke tisse i sofaen eller sitte naken i stua? Da mangler det kraftig på oppdragelse. At femåringen kan ha uhell kan jeg til en viss grad forstå, men selv en femåring burde klare å ikke tisse i sofaen i det minste. 

Samme gjelder å "forstyrre" på do. Som åtteåring visste jeg utmerket godt at når badet var opptatt så skulle ikke jeg dit. Da fikk jeg heller låne toalettet i 2. etasje. 

Anonymkode: 33101...b47

• Liker 47
Skrevet

En del av det du beskriver var en overgang for meg også.... Var barnløs og ble sammen med en mann som hadde barn på knappe 2, 3 og 7 år.

Vet ikke hvor lenge dere har vært sammen, men det går seg jo til på et vis. Mine satt aldri naken i sofaen og tisset på seg osv, da.... Men det var uvant å ikke være på do alene, sove uten minst fire bein i ribbeina osv ;)

Vi løste noe av det med to madrasser på gulvet, hadde plass til det. Mannen min sov heller ikke godt med dem i senga, så det var hans forslag altså.... De fikk komme inn, men alle sov. Vi gjorde det samme med vårt felles barn senere, så det hadde ingenting med at de var stebarn å gjøre.

Vi ville ikke ha nøkkel i badedøra så de minste fikk tak i den, men hadde en nøkkel liggende på toppen av et skap som vi voksne kunne putte inn og ta ut igjen når vi var ferdige. Brukte den ikke alltid, men noen ganger var det deilig å vite at man feks kunne få skifte tampong uten at tre unger kom trampende inn ;)  (og igjen, også mitt barn har blitt "stengt ute" fra badet av meg altså). 

Men man har på seg klær i møblene! Sånn var det med alle barna her, uansett hvem som hadde født hvem av dem!

Noe av det du beskriver TS er helt normalt og det må man bare leve med, men det ER lov til å be barna om å gå ut fra badet når de er ferdige på do altså... Greit nok at de må få tisse når de må, men når de er ferdige kan man si "nå vil jeg gjøre meg ferdig her alene, så kommer jeg ut når jeg er klar". Og de kan kle på seg i sofaen..... Synes du høres ut som om du er interessert i å få dette til å funke best mulig, og det er supert! Det er lov til å synes at ting er uvant når man ikke har barn selv! Det "fine" jeg oppdaget da jeg selv fikk barn var at det jeg irriterte meg over når det gjaldt stebarna irriterte jeg meg akkurat like mye over med mitt eget barn.... Altså var det ikke HVILKE barn som gjorde ting som var problemet, men selve oppførselen uansett hvem den kom fra. Det var egentlig en litt god bekreftelse, på et vis.

Stebarna mine er voksne i dag og vi har et flott forhold selv om jeg av og til ba dem gå ut fra badet! ;)

• Liker 22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...