Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Baby var 4900 g på seks ukers kontroll. Hadde hatt fin vektoppgang den siste tiden. Men er litt stresset fordi vektkurven begynte å flate ut litt for noen uker siden. Har derfor veid han hjemme hver dag, og de siste dagene ( inkl. de par siste dagene før helsestasjonen) var det liten eller ingen vektoppgang (varierer jo litt etter mageinnhold) Bør jeg være bekymret? 

Har bestemt meg for å bare veie en gang i uka for å ikke stresse for mye med dette, så har ikke veid på et par dager nå.

Baby har hele tiden fått mme. Amming fikk jeg ikke til før baby var 1 uke. Jeg ammer først og tilbyr mme etterpå om han virker sulten eller om jeg synes han har spist lite. Noen ganger tar han litt, andre ganger mye, noen ganger ingenting. Når han ikke tar noe, er han da mett? I det siste har han villet ha mindre mme. Kan han være sugeforvirret og ikke vil ha flaske selv om han ville før? Kan det være at han får i seg mer morsmelk enn før? Eller har han dårligere apetitt? Ofte blir han fort ferdig å amme, han sovner eller suger bare litt nå og da. Men tisser ofte.

Dette er mitt første barn, og jeg er redd for å gjøre feil. Ønsker det beste for baby. At han skal vokse og utvikle seg normalt og ga det godt. At de på helsestasjonen ikke skal tenke at jeg er en dårlig mor.

Hvor mye skal det til før manglende vektoppgang er krise? Er det normalt å gå litt i rykk og napp?

Anonymkode: e19a7...d79

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke veg baby hjemme, er du bekymret for vekten så be om tettere oppfølging hjemme. Hvor gammel er baby nå? De bruker ofte litt tid på å finne sin egen kurve, så om den har flatet ut litt gjør ofte ingen ting så lenge baby følger sin egen kurve, men det igjen spørs på alder.

Tegnene du skal se etter for å se om baby får nok mat, er at han har 5-6 våte bleier i døgnet og ikke virker slapp eller noe. Og selvsagt vekt, men den er ikke alltid ensbetydende med at baby får for lite eller for mye mat, kjenner babyer som spiser mye og legger lite på seg men følger sin kurve, så det går fint. Og så har du min baby som legger på seg alt for mye igjen, det er individuelt.

Derfor, snakk med helsestasjonen. Be om veiing der, vektene er ikke alltid konfigurert likt så det kan være helt andre tall der. 

Og ja om baby ikke tar flasken er han nok mett. Om baby virker tilfreds etter amming er det ingen grunn til å supplere med mme med mindre du har fått beskjed av helsestasjonen om det. Noen babyer spiser seg ferdig på 2-4 minutt mens andre bruker 10-15 minutt. Helt normalt.

Om du ønsker å bare amme ville jeg hatt litt is i magen og lagt bort flasken et par dager, begynt med vindusviskeramming og andre triks for å øke produksjonen, og laget deg et økedøgn. Kroppen produserer etter etterspørsel, så jo mer mme du gir jo mindre melk vil du produsere. Bruk eventuelt hjelpebryst til å gi erstatning med om du må gi mme :) mitt beste råd er havregryn og alt basert på det, knall for melkeproduksjonen 👍 og les mer på ammehjelpen sine sider om hvordan øke produksjonen :) men viktigste er å stresse ned og stole på deg selv. 

Anonymkode: c48d8...f78

AnonymBruker
Skrevet

Skifter tissebleier sikkert minst ti ganger i døgnet. Han er ikke slapp, men til tider litt urolig. Mulig han har vondt i magen, promper mye.

Ja, ønsker å bare amme. Forsøkte noen få dager, men det var da vekten begynte å flate ut, så gikk tilbake til å supplere med mme, og vektoppgangen ble fin. Men de siste dagene har det stoppet opp litt. Han gulper ofte, både før og etter mat. Har egentlig gjort det hele tiden. Noen ganger sprutgulper han masse etter et større flaskemåltid. Betyr det at han har fått for mye?

Synes mme er veldig styrete. Så nøyaktig, både med oppmåling og renslighet. Mye jobb og redd baby skal bli syk om jeg gjør feil. Brystmelk er mye mer praktisk, gratis og det beste for babyen. En stor sorg å ikke få til fullamming, stress å forlate sykehuset uten å i det hele tatt ha fått i gang amming. 

Ble keisersnitt og fikk ikke baby på brystet etter fødsel. Er det derfor ammingen gikk skeis? Baby hadde lavt blodsukker og fikk mme hver tredje time fra han ble født. Så fikk flaske fra første stund.

AnonymBruker
Skrevet

Prøver å pumpe innimellom når baby suger dårlig. Med VELDIG varierende resultat.

Baby er snart 7 uker. 

Hvor mye is i magen kan jeg ha, når blir det "farlig" med for lav vektoppgang? Vil det jevne seg ut? Vil helsesøster dømme meg om vektoppgangen er dårlig (igjen)?

Om baby blir sulten og urolig så må jeg jo gi han mat. Men jeg er så redd for at han skal få for lite selv om han virker mett...

Det er ikke så lett å være uerfaren flrstegangsmor. Og koronaen stresser meg ekstra..

AnonymBruker
Skrevet

Kan de virkelig få i seg noe særlig mat på så lite som 2-4 minutt? Trodde 10-15 minutt også var litt lite... Kanskje baby har fått i seg mer enn jeg tror. Når han har sugd en kort stund, jeg gir mme fordi jeg tror det er for lite, og han ikke vil ha?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skifter tissebleier sikkert minst ti ganger i døgnet. Han er ikke slapp, men til tider litt urolig. Mulig han har vondt i magen, promper mye.

Ja, ønsker å bare amme. Forsøkte noen få dager, men det var da vekten begynte å flate ut, så gikk tilbake til å supplere med mme, og vektoppgangen ble fin. Men de siste dagene har det stoppet opp litt. Han gulper ofte, både før og etter mat. Har egentlig gjort det hele tiden. Noen ganger sprutgulper han masse etter et større flaskemåltid. Betyr det at han har fått for mye?

Synes mme er veldig styrete. Så nøyaktig, både med oppmåling og renslighet. Mye jobb og redd baby skal bli syk om jeg gjør feil. Brystmelk er mye mer praktisk, gratis og det beste for babyen. En stor sorg å ikke få til fullamming, stress å forlate sykehuset uten å i det hele tatt ha fått i gang amming. 

Ble keisersnitt og fikk ikke baby på brystet etter fødsel. Er det derfor ammingen gikk skeis? Baby hadde lavt blodsukker og fikk mme hver tredje time fra han ble født. Så fikk flaske fra første stund.

Ved keisersnitt tar det ofte flere dager før melken kommer i gang, normalen ligger vel på dag 5 tror jeg men husker ikke helt. Det gjør ingenting, men at baby allerede da fikk flaske ødela nok litt ja siden han ikke fikk stimulert produksjonen hos deg. 

Men er det hs som har sagt at du måtte gi erstatning pga lav vektoppgang, eller er det du selv som føler det pga lav vektoppgang når du veier hjemme? For å veie daglig er sjeldent en god idé, de legger ofte på seg litt i rykk og napp. Og si baby har økedøgn, da kan de legge på seg mindre noen dager. Jobber med tenner, er litt syke osv. Ikke alle har like god matlyst hver dag av voksne heller. 

Om det er du selv som er bekymret for vekten og ikke helsestasjonen, så ja gi det noen dager, maks en uke kanskje. Kjøp hjelpebryst så du kan bruke i overgangen og prøv å gi mindre og mindre mme. Ta kontakt med en ammehjelper så kan du få god hjelp av de, de kan også vurdere litt mer rundt det med vekt og slikt sammen med helsestasjonen. 

Pumpe er forresten ingen indikator på hvor mye melk du har, jeg har fullammet 2 barn men aldri klart å pumpe mer enn 20ml. 

Hjelpebryst:

https://www.vitusapotek.no/gravid,-baby-og-barn/baby/amming/brystpumpe-og-utstyr/medela-hjelpebryst-lactaid/p/930012?source=googleps&gclid=Cj0KCQjw-Mr0BRDyARIsAKEFbeen2x6you34208WKTMyZma_3yK7ftA1carcWzOy4i7x3lwVRqdGVmkaAuGDEALw_wcB

Ammehjelpen:

https://ammehjelpen.no/

Les der inne, er mye gode artikler. De har også en Facebook gruppe hvor du kan lese andres erfaringer med ammeproblemer. Og ta kontakt med de for bedre hjelp, mine råd blir veldig generelle og kommer jo helt an på hva hs sier og hvordan vektoppgangen faktisk er :)

Uansett hvordan det går så er det ingen skam å delamme. Men de aller aller fleste kan fint fullamme om de legger inn jobben bak det, så skader ikke å prøve om det er det du ønsker :)

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan de virkelig få i seg noe særlig mat på så lite som 2-4 minutt? Trodde 10-15 minutt også var litt lite... Kanskje baby har fått i seg mer enn jeg tror. Når han har sugd en kort stund, jeg gir mme fordi jeg tror det er for lite, og han ikke vil ha?

De kan fint spise seg mette på 2-4 minutt ja. Husk at de ofte kan være bare tørste også, så da holder det med en liten sup :) prøv å bare amme, ikke gi mme før du føler at nå er han veldig sulten. Om du så må amme i timesvis i strekk eller ammer hvert 10. minutt, det er helt normalt når baby er så liten. De har små magesekker og blir fort sultne igjen :) så at baby spiser hele tiden er normalt, døgnet rundt! Slitsomt men sant :)

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min første spiste så fort :) Nr. to kan ligge lenge, så dette varierer nok veldig. Begge mine har falt ned en vektkurve i løpet av de tre første månedene. For en kvikk baby med gode tissebleier, er det normalt. Men snakk med helsestasjonen når du er bekymret, det er det de er der for. Vi måtte på en ekstra kontroll med nr. to da kurven flatet ut fordi det gikk mer enn en uke mellom bæsjebleiene selv om jeg fullammet og hun var nyfødt. Nå ser det ut til at hun bare trengte litt tid for å finne sin vektkurve hun også. 

Anonymkode: 6e106...bd6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta deg en prat med helsesøster, virker som du trenger det. 

Anonymkode: 8e58b...b26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...