Gå til innhold

La russen få feire!

Fremhevede innlegg

Gjest Warrior
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener folk skal bli nektet og samles i et halvt år, kanskje mer for å sparer livene til syke pensjonister som er redde for å dø? De kommer til å dø snart uansett. Hvorfor ikke isolere de gamle og la de unge få fortsette som normalt. Det er rettferdig.

Anonymkode: 335b5...f76

Nå er det som det er og det må folk bare godta. De eldre sitt liv er like mye verdt og ingen fortjener å dø av dette. Unge folk dør også av dette rundt om i verden. Tenk litt a. Det finnes veldig mange unge mennesker i Norge som har en kronisk sykdom. De har hele livet foran seg og skal ikke dø fordi noen MÅ få feste. 

Endret av Warrior
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jada, bare la russen få samles til fest, så kan de smitte familiene sine, som igjen smitter besteforeldre og kollegaer. At en del av disse foreldrene jobber i helsevesenet og risikerer å bringe smitten videre inn på sykehus og sykehjem er ikke så farlig. 

La russen feste! :ironi:

Anonymkode: e9e1b...ec2

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du mener folk skal bli nektet og samles i et halvt år, kanskje mer for å sparer livene til syke pensjonister som er redde for å dø? De kommer til å dø snart uansett. Hvorfor ikke isolere de gamle og la de unge få fortsette som normalt. Det er rettferdig.

Så det er rettferdig å la en gruppe mennesker drite i alle andre for å kunne være russ? Å la alle unge gjøre akkurat hva de vil, og la de 1,5 millioner som er i risikogruppen være isolert i mange måneder mener du er helt greit? Er det virkelig ett slikt samfunn du vil ha? Hva med hvis du får kreft, kanskje vi bare skal drite i å behandle deg da behandlingen er dyr og du er jo syk så du kan jo bare dø med engang så slipper vi andre å ta bryet med deg. Er det ett slikt samfunn du vil ha?

Anonymkode: 255be...96d

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Warrior said:

Nå er det som det er og det må folk bare godta. De eldre sitt liv er like mye verdt og ingen fortjener å dø av dette. Unge folk dør også av dette rundt om i verden. Tenk litt a. Det finnes veldig mange unge mennesker i Norge som har en kronisk sykdom.

Det dør unge mennesker av influensa også. No big deal. 

AnonymBruker
Skrevet

Så det er rettferdig å la en gruppe mennesker drite i alle andre for å kunne være russ? Å la alle unge gjøre akkurat hva de vil, og la de 1,5 millioner som er i risikogruppen være isolert i mange måneder mener du er helt greit? Er det virkelig ett slikt samfunn du vil ha? Hva med hvis du får kreft, kanskje vi bare skal drite i å behandle deg da behandlingen er dyr og du er jo syk så du kan jo bare dø med engang så slipper vi andre å ta bryet med deg. Er det ett slikt samfunn du vil ha?

Anonymkode: 255be...96d

Du mener der er mer fair at alle skal isolere seg!?

Hvis du er gammel og syk så er det synd for deg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

DE er kanskje ikke i risikogruppen, men det kan andre være, som de er i kontakt med. Snakker om egoisme.

Anonymkode: 32f05...3fd

• Liker 3
Gjest Warrior
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det dør unge mennesker av influensa også. No big deal. 

Hadde du sagt det hvis det var noen som sto deg nær som døde fordi du måtte feste? No big deal om kjæresten din døde? Eller om lillesøstera de med diabetes eller astma døde? 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm... Det var slik de tenkte for 80 - 90 år siden også, men da var det jødene, homofile og psykisk utviklingshemmede som fikk det.

Anonymkode: 32f05...3fd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Warrior said:

Hadde du sagt det hvis det var noen som sto deg nær som døde fordi du måtte feste? No big deal om kjæresten din døde? Eller om lillesøstera de med diabetes eller astma døde? 

Jeg hadde ikke gått å hostet på bestemor. Hadde selvfølgelig holdt meg langt unn gamle mennesker. Gamle mennesker burde låse seg inn uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke gått å hostet på bestemor. Hadde selvfølgelig holdt meg langt unn gamle mennesker. Gamle mennesker burde låse seg inn uansett.

Er du selv russ i år?

Anonymkode: 2e83e...478

• Liker 3
Gjest Warrior
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare gamle mennesker som dør. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du selv russ i år?

Anonymkode: 2e83e...478

Nei. Var russ i 2009

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Warrior said:

Det er ikke bare gamle mennesker som dør. 

Jo, nesten. Gjennomsnittlig aldrer på de som dør av corona er 86 år

AnonymBruker
Skrevet

Jaha, du har vel ikke tenkt på at det finnes unge som har kroniske sykdommer? Unge som bor med eldre? Personlig er jeg 20 år og har kronisk sykdom, jeg kan dø av korona og jeg bor med mine besteforeldre som er over 65 år. Kjæresten min er russ i år, han kan smitte meg.

Anonymkode: 9cdc0...175

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, nesten. Gjennomsnittlig aldrer på de som dør av corona er 86 år

Selv om det er eldre som dør i Norge, så ser vi mange unge som dør i andre land. Det kan skje i Norge også. I tillegg så er det jo veldig kjipt å ha livet på vent som ung fordi du ligger i respirator for å bli frisk.

Anonymkode: 9cdc0...175

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Poenget er å redusere trykket på helsevesenet. Selv om corona på individnivå ikke er spesielt farlig, kan trykket på helsevesenet til at pasienter i alle aldre dør av andre ting. Vi må sammen begrense smitten. Å droppe russefeiring, er en enkel måte å bidra på.

Anonymkode: 17300...8c9

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og ja, vi har kontroll på viruset FORDI vi har tatt de forhåndsreglene vi har gjort. Om vi ikke hadde hatt disse reglene hadde vi ikke hatt særlig kontroll.

Anonymkode: bb8d6...bb0

Forholdsregler.

Anonymkode: ebd8f...11d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er å redusere trykket på helsevesenet. Selv om corona på individnivå ikke er spesielt farlig, kan trykket på helsevesenet til at pasienter i alle aldre dør av andre ting. Vi må sammen begrense smitten. Å droppe russefeiring, er en enkel måte å bidra på.

Anonymkode: 17300...8c9

Enkel og nødvendig 

Russen må nok dessverre droppe festingen i år

Anonymkode: 00be0...7a6

• Liker 3
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er unge mennesker som ikke er i risikogruppen og de er en relativt liten gruppe mennesker i forhold til Norges befolkning.

Dere husker russetiden? Man henger for det meste bare med andre russ. Ikke med pensjonister og andre syke mennesker. Bare gi dem antibac og russemasker og la de rulle. Dette er en tid de aldri får igjen og jeg blir flau over å være norsk om vi skal nekte dem russetid fordi de gamle er redde for å dø. 
Hvor mange tror dere kommer til å dø hvis russen får feste? Tror dere det blir krisetilstander? Norge har kontroll på viruset.

Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine jeg.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dødligheten for folk under 30 er 0.2 prosent.

man smitter i gjennomsnitt 2-3 personer vs 1-2 hvis du har influensa.

gjennomsnittsalderen på de som har dødd er 86 år

en god del av de døde hadde noe feil med dem fra før.

80% av de som får viruset får milde eller ingen symptomer.

la russen få feire. Dere er hysteriske

Problemet med denne statistikken din er at også russ omgås folk. De fleste bor jo hjemme hos foreldrene sine. Det er umulig å isolere alle som er russ i tiden de er ute å fester - og de tiden etterpå. De møter andre, går på butikken og smitten spres. Det er jo derfor vi har smittevernregler. Det holder ikke å si «da lar jeg være å besøke bestemor på en stund». Det kan like gjerne være at du sprer smitten til din kompis, så smitter han sin lillesøster, som smitter sin barnehagetante som igjen smitter sin gamle bestemor. Sånn fungerer det. Derfor skal vi holde avstand - slik at viruset ikke spres (eller spres med lav hastighet). 

Alle som går glipp av noe de har gledet seg til synes det er leit. Jeg tror alle er i den båten. Joda, russetid er en gang i livet. Men det er mange muligheter som kanskje ikke kommer tilbake. Og alt i alt er det bagateller sammenliknet med det andre må ofre. Tenk på alle som mister jobben, går konkurs, blir syke, dør, må jobbe døgnet rundt etc. Som elev ville jeg forresten vært langt mer bekymret for undervisning man går glipp av og eksamen. For mange var sikkert eksamen en gyllen mulighet til å heve snittet. Synes mer synd på dem. 

Anonymkode: c4240...ba1

• Liker 4
  • Opprett ny...