Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I den siste uken har jeg hatt lyst rødt blod i urinen min av og på. Det er der i et par dager, så forsvinner det og kommer tilbake i et par dager. Det kjennes ut som om jeg må tisse nesten hele tiden, men så kommer det bare et par dråper og litt blod. Det kjennes tørt og der klør i skjeden. Samtidig er mensen min flere dager sen, men jeg går på prevensjon. Er det noen som har opplevd noe lignende? Dro du til lege evt? Og gikk det over fort? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spist rødbeter?

Anonymkode: 19b75...7c8

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spist rødbeter?

Anonymkode: 19b75...7c8

Ja, vi spiste en rotgrønnsak form forrige uke med rødbeter.

AnonymBruker
Skrevet

Har du fått påvist at det faktisk er blod? Feks rødbeter kan gi rød urin. Det kan være alt fra Uvi til nyrestein (trenger ikke gjøre så vondt) til en annen infeksjon. Ta med urinprøve til legekontoret når det åpner igjen og ta det derfra.

Anonymkode: d1b71...b84

• Liker 1
Skrevet

Svir det når du tisser? Dra på apoteket, kjøp et uringlass og lever det på legekontoret for å teste for urinveisinfeksjon. 

Bestill deg samtidig time til legen (i tilfelle det ikke er uvi, så får du snakket med en lege om det). 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du fått påvist at det faktisk er blod? Feks rødbeter kan gi rød urin. Det kan være alt fra Uvi til nyrestein (trenger ikke gjøre så vondt) til en annen infeksjon. Ta med urinprøve til legekontoret når det åpner igjen og ta det derfra.

Jeg er ikke helt sikker på at det er blod, nei. Er det vanlig at det svir når du har spist rødbeter da?

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, gonas skrev:

I den siste uken har jeg hatt lyst rødt blod i urinen min av og på. Det er der i et par dager, så forsvinner det og kommer tilbake i et par dager. Det kjennes ut som om jeg må tisse nesten hele tiden, men så kommer det bare et par dråper og litt blod. Det kjennes tørt og der klør i skjeden. Samtidig er mensen min flere dager sen, men jeg går på prevensjon. Er det noen som har opplevd noe lignende? Dro du til lege evt? Og gikk det over fort? 

Urinveisinfeksjon. Du må kontakte lege og få antibiotika, ellers kan det gå opp i nyrebekkenet.

Anonymkode: 366d7...ec6

AnonymBruker
Skrevet

Lege. Gå til lege. Bruk telefonen til å kontakte legekontoret og få en time der istedet for å poste på kg. Dersom det er urinveisinfeksjon kan ikke noen her gjøre noe med det. 

Anonymkode: f2a46...405

AnonymBruker
Skrevet

Blod i urin kvalifiserer for undersøkelse hos legevakt. Du må ringe dem. Jeg hadde også det og var nære på å bli innlagt.

Anonymkode: 62ba1...31b

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blod i urin kvalifiserer for undersøkelse hos legevakt. Du må ringe dem. Jeg hadde også det og var nære på å bli innlagt.

Hva var det som var galt hos deg?

AnonymBruker
Skrevet

Dra til legekontoret så fort det åpner, hvis det blir verre eller du blør mye dra til legevakten. Kan være urinveisinfeksjon hvis du ikke er flink til å tisse etter sex. 

Anonymkode: 8177f...87b

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Urinveisinfeksjon. Du må kontakte lege og få antibiotika, ellers kan det gå opp i nyrebekkenet.

Anonymkode: 366d7...ec6

Ikke nødvendigvis. Ukomplisert urinveisinfeksjon hos kvinner i fertil alder kan ofte behandles uten. https://www.lvh.no/symptomer_og_sykdommer/urinveier_og_nyrer/urinveisinfeksjoner_/nedre_urinveisinfeksjon

Ukomplisert UVI. UVI hos ellers frisk, ikke-gravid kvinne med <1 ukes symptomvarighet uten kompliserende forhold. Infeksjonen er vanligvis selvhelbredende, med symptomfrihet innen en uke. Avhengig av kvinnens ønsker kan hun se plagene an eller få vente-og-se-resept. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, gonas skrev:

Hva var det som var galt hos deg?

Kraftig UVI. Hadde koagler også i urinen. Pga mengden blod var de bekymret for at det kunne være noe annet alvorlig, siden det ikke er vanlig ved UVI. Fikk lov til å dra hjem på nåde, med beskjed om å komme med en eneste gang hvis jeg ble dårlig.

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis. Ukomplisert urinveisinfeksjon hos kvinner i fertil alder kan ofte behandles uten. https://www.lvh.no/symptomer_og_sykdommer/urinveier_og_nyrer/urinveisinfeksjoner_/nedre_urinveisinfeksjon

Ukomplisert UVI. UVI hos ellers frisk, ikke-gravid kvinne med <1 ukes symptomvarighet uten kompliserende forhold. Infeksjonen er vanligvis selvhelbredende, med symptomfrihet innen en uke. Avhengig av kvinnens ønsker kan hun se plagene an eller få vente-og-se-resept. 

Det er noe helt annet når det er blod i urinen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dra til legekontoret så fort det åpner, hvis det blir verre eller du blør mye dra til legevakten. Kan være urinveisinfeksjon hvis du ikke er flink til å tisse etter sex. 

Alle kan få UVI, samleie eller ei.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan dø av nyrebekkenbetennelse hvis du ikke får gjort noe med det.

Anonymkode: 80800...94a

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan dø av nyrebekkenbetennelse hvis du ikke får gjort noe med det.

Anonymkode: 80800...94a

Nyrebekkenbetennelse er vel ikke så vanlig? 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, gonas said:

Nyrebekkenbetennelse er vel ikke så vanlig? 

Ring legevakten. Har du UVI med blod i urinen, er det alvorlig, og kan eventuelt bety nyrebekkenbetennelse.

Anonymkode: 35213...c19

AnonymBruker
Skrevet

Blod i urinen ved uvi er fullstendig normalt, og er ikke nødvendigvis farlig. Drikk masse vann for å rense blærene, og hvis det ikke går over innen neste uke tar du deg en tur på legevakta. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Blod i urinen ved uvi er fullstendig normalt, og er ikke nødvendigvis farlig. Drikk masse vann for å rense blærene, og hvis det ikke går over innen neste uke tar du deg en tur på legevakta. 

Her er det eventuelt snakk om rødt av blod, og det er ikke normalt. Men det kan selvsagt være mensen også.

Anonymkode: 35213...c19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...