Gå til innhold

Pensjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det mest fornuftige du gjør er å betale ned på gjeld og sørge for at du bor i egen, nedbetalt OG godt vedlikeholdt bolig og har en bil uten gjeld, når du går av med pensjon.  Dette er mye mer lønnsomt enn å spare!.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordelen med modellen er at den spesifiserer hvor mye av utbetalingen som stammer fra det offentlige, hva som stammer fra jobbens tjenestepensjon, og hva som stammer fra det du har spart selv. Man kan også se hvordan det påvirker økonomien å f eks gå av ved 62 vs 67 år, og se hvilken andel av pensjonen som er livsvarig vs kun 10 år etc.

Så hvis du mener at dagens pensjonssystem ikke er bærekraftig og er så godt som borte innen dagens 30-åringer har blitt pensjonister, bør du definitivt teste modellen. Du ser jo tallenes tale helt klart og kan se hvor mye du da bør spare selv til pensjon.

PS jeg har så vidt forlatt 30-årene selv, og synes modellen er vanvittig verdifull. Den gir kunnskap og derav bedre grunnlag for å gjøre egne vurderinger av hva som er det beste valget for seg selv og sin fremtid.

Anonymkode: ecfda...57d

Poenget til den du siterer er at modellen er verdiløs fordi der ikke vil være samme pensjonssystem om 45 til 50 år (når dagens 30-åringer kan pensjonere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Zienna skrev:

Det mest fornuftige du gjør er å betale ned på gjeld og sørge for at du bor i egen, nedbetalt OG godt vedlikeholdt bolig og har en bil uten gjeld, når du går av med pensjon.  Dette er mye mer lønnsomt enn å spare!.  

Hvorfor blande bil oppi dette? Det er mye viktigere å ha penger enn bil. Når dagens unge voksne pensjoneres, vil neppe personbiler en eier selv være der foretrukkene transportmiddelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Brunello skrev:

Hvorfor blande bil oppi dette? Det er mye viktigere å ha penger enn bil. Når dagens unge voksne pensjoneres, vil neppe personbiler en eier selv være der foretrukkene transportmiddelet.

Mitt råd var å forberede seg som best en kan.  Bor du i et område av landet hvor egen bil ikke er et must, så er det flott.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Zienna skrev:

Mitt råd var å forberede seg som best en kan.  Bor du i et område av landet hvor egen bil ikke er et must, så er det flott.  

Fortsatt er bil helt uvesentlig fremfor kontanter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Brunello skrev:

Fortsatt er bil helt uvesentlig fremfor kontanter. 

Nuvel. Mitt poeng var uansett å sørge for å kvitte seg med mest mulig økonomiske forpliktelser før man blir pensjonist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Zienna skrev:

Nuvel. Mitt poeng var uansett å sørge for å kvitte seg med mest mulig økonomiske forpliktelser før man blir pensjonist. 

Da bør du kvitte deg med bilen. Det er billigere å få varer levert hjem og ta kollektivt eller taxi når du har ærender eller skal på besøk. Man kan drikke mer vin også dersom man ikke kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Zienna skrev:

Det mest fornuftige du gjør er å betale ned på gjeld og sørge for at du bor i egen, nedbetalt OG godt vedlikeholdt bolig og har en bil uten gjeld, når du går av med pensjon.  Dette er mye mer lønnsomt enn å spare!.  

Dette med bil og billån har jeg aldri forstått.

For meg var det tidlig et enkelt regnestykke.

Jeg sparte, så kjøpte jeg bil, og begynte å spare igjen. Så kjøpte jeg ny bil, for egne penger. 

Om man låner, så kjøper bil, igjen og igjen, oppnår man jo ikke annet enn å ha betalt banken hundretusenvis i renter gjennom et langt liv. Så dette med billån er jo en sirkel man bør bryte lenge før pensjonsalder. 

Anonymkode: 55254...ac1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette med bil og billån har jeg aldri forstått.

For meg var det tidlig et enkelt regnestykke.

Jeg sparte, så kjøpte jeg bil, og begynte å spare igjen. Så kjøpte jeg ny bil, for egne penger. 

Om man låner, så kjøper bil, igjen og igjen, oppnår man jo ikke annet enn å ha betalt banken hundretusenvis i renter gjennom et langt liv. Så dette med billån er jo en sirkel man bør bryte lenge før pensjonsalder. 

Anonymkode: 55254...ac1

Dette er en sannhet for alt av forbrukskjøp, ikke bare bil.

Å låne penger for å kjøpe ting som over tid med sikkerhet går ned i verdi er sjelden en god ide økonomisk sett.

Anonymkode: 34ca5...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en sannhet for alt av forbrukskjøp, ikke bare bil.

Å låne penger for å kjøpe ting som over tid med sikkerhet går ned i verdi er sjelden en god ide økonomisk sett.

Anonymkode: 34ca5...3a3

Sant. Derfor jeg aldri har forstått dette med billån. 

Første bilen min kostet riktignok 30 000. Men det ga jo bare motivasjon for å virkelig legge av penger til neste. Alternativet var jo å kjøpe for 100 000, og så gi tusenlapper jeg kunne ha spart til neste bil direkte til banken. 

Anonymkode: 55254...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Brunello skrev:

Da bør du kvitte deg med bilen. Det er billigere å få varer levert hjem og ta kollektivt eller taxi når du har ærender eller skal på besøk. Man kan drikke mer vin også dersom man ikke kjører.

Her jeg bor leveres ikke varer hjem.  Det er 3 km gange til busstasjon og butikker. Ikke fortau.  Bussruten er tilpasset skolene, og ikke oss som jobber 8-15.30.  Her i distriktene er man avhengig av bil.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...