Gå til innhold

Til dere som bruker Zoloft

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle begynne på medisinen Zoloft igår. Har angst, men har klart meg uten medisiner tidligere. Gått i terapi for å bearbeide traume, begynt å trene, sørger for gode hverdagsrutiner osv. I vinter har presset arbeidssituasjon mm ført til angst og utmattelse. Corona og lockdown har bidratt til forverring. 

Legen min har foreslått Zoloft. Jeg er i utg.pkt skeptisk til medisiner, men har tenkt at jeg ikke kan ha det slik og derfor takket ja. Legen informerte meg om 3-4 vanlige bivirkninger.

Leste listen over alle bivirkningene hjemme og ble stressa. Vet det alltid står mye der som absolutt ikke gjelder for alle, men det føltes bare så... risikofylt. 

Vet ikke hva jeg søker, men er det flere som har måtte overvinne frykt for omgripende bivirkninger? Opplevde dere selv noen av dem? Har noen positiv erfaring med Zoloft?

Jeg tenker at hvis medisinen gar god virkning på meg, så vil det være verdt det. Men - vegrer meg veldig... Både vektøkning, økt angst (i starten), svulst (hjelp!), mareritt, mer svette og hjerterytmeforstyrrelser gir stress å tenke på. 

Del gjerne erfaringer. 

Anonymkode: 5f83f...6e5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på Zoloft i fem måneder nå. Jeg har ikke opplevd bivirkninger, bare fått det mye bedre med meg selv. Har fått en ro inni meg som jeg ikke har kjent på mange, mange år. 

Ikke alle får denne virkningen, men verdt et forsøk tenker jeg. Det er bare å slutte (i samråd med legen) dersom du opplever bivirkninger, det er ikke verre enn det.

Anonymkode: 08f4d...e4a

AnonymBruker
Skrevet

Går ikke nå, men har brukt den før. Og er sikker på den reddet livet mitt den gangen. Jeg var litt uggen de første par dagene. La på meg rundt 10 kilo og sov mye mens jeg gikk på dem. Ellers ingenting 

Anonymkode: b271e...154

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Fint å lese. 

Du som svarte vektøkning... - skjedde det bare? Eller var du bevisst ift trening, matinntak osv? Legen min antydet at medisinene kan gi økt matlyst, ikke vektøkning sånn uten videre. (Selv om det står uspesifisert "vektøkning" i pakningsvedlegget.)

Har brukt tid på å gå ned noen kilo, og det påvirker meg veldig ift humør og selvbilde, det å gå opp i vekt. Er normal/ikke stor, men legger lett på meg i ansiktet, rundt magen osv. Er nok litt redd for at medisinen skal gjøre at jeg ikke føler meg vel med meg selv. Det er jo også en del av helsen.

TS

Anonymkode: 5f83f...6e5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på Zoloft i 1 år nå. Før jeg ble anbefalt Zoloft har jeg prøvd noen andre typer antidepressiver, men disse var ikke rett for meg! Jeg var VELDIG skeptisk og redd for slike medisiner i starten. Redd for absolutt alle bivirkningene, redd for å "miste meg selv" osv. Men det eneste jeg merket var at angsten/depresjonen ble litt forverret i starten, noen uker med søvnproblemer og følte meg litt fjern.. rundt uke 4 gikk dette gradvis over og jeg ble med selv igjen! Sånn jeg var før angsten tok kontroll over livet mitt - jeg har hatt et veldig fint år på Zoloft og angrer absolutt ikke på at jeg begynte! Kommer nok ikke til å slutte med det første heller😊 

Har ingen bivirkninger, med unntak av 3-4 kilo ekstra på vekten, men dette kommer av økt søtsug som jeg er klar over og i gang med å kutte ut! Har nå levd en god stund uten sukker, og det går fint! Ingen legger på seg AV medisinen, men heller av økt apetitt som følge av den. 

Håper du også opplever like god effekt som jeg har hatt❤️ og husk at det ofte blir verre før det blir bedre! Så hold ut🥰

Anonymkode: bee8f...b73

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...