Gå til innhold

Spekulasjon/forslag til bhg/skole åpning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spekulasjon/forslag til bhg/skole åpning. Hvordan tror dere at det blir løst?

Anonymkode: 5a336...4b9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spekulasjon fra meg:

Barnehage: flaks det ikke er vinter, våren spiller på lag. Jeg tenker det kanskje blir kortere dager/oppfordring til kortere dager for alle som ikke er helsearbeidere osv (feks meg på hjemmekontor), og at bhg dagen blir utendørs kl 10-14. Noen på tur og noen i bhg, flere voksne i den tiden pga færre barn tidlig/sent. Henting/levering foregår utendørs. Jeg vil kunne jobbe en god effektiv økt midt på dagen så kl 10-14 er til hjelp. 

skole/sfo:

sfo, samme som bhg: utendørs. 

skole: skjønner ikke hvordan de skal løse det. Utendørs? Annenhver dag? Halve dager? Men lærerne i feks 1a vil ikke kunne hjelpe de andre i 1b om 1a har hjemmeskole og 1b er på skole med små grupper og trenger flere voksne. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spekulasjon fra meg:

Barnehage: flaks det ikke er vinter, våren spiller på lag. Jeg tenker det kanskje blir kortere dager/oppfordring til kortere dager for alle som ikke er helsearbeidere osv (feks meg på hjemmekontor), og at bhg dagen blir utendørs kl 10-14. Noen på tur og noen i bhg, flere voksne i den tiden pga færre barn tidlig/sent. Henting/levering foregår utendørs. Jeg vil kunne jobbe en god effektiv økt midt på dagen så kl 10-14 er til hjelp. 

skole/sfo:

sfo, samme som bhg: utendørs. 

skole: skjønner ikke hvordan de skal løse det. Utendørs? Annenhver dag? Halve dager? Men lærerne i feks 1a vil ikke kunne hjelpe de andre i 1b om 1a har hjemmeskole og 1b er på skole med små grupper og trenger flere voksne. 

Barnehagen vår ligger sentralt i Oslo. Vet ikke helt hvor barna skulle oppholde seg utendørs dag ut og inn når det heller ikke er lov med trikk/bane. Så dette forslaget tror jeg passer best på bygda.

Anonymkode: 2cd3a...748

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De løser det med å minimere smitte så godt det lar seg gjøre. Enkelt og greit. Alle barna har fulle dager hver dag, ellers får vi jo ikke jobbet og bygd opp samfunnet igjen.

Det er jo ikke slik at vi skal stoppe viruset, bare forsinke pandemien. Og det er heller ikke slik at vi kan stenge alt i månedsvis.

Anonymkode: 6fafa...05f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kortere åpningstid, små grupper med barn med de samme voksne, flere voksne (vet ikke helt hvordan det skal gå seg til når også flere voksne er i risikogruppene og må holde seg hjemme), mer ute (ihvertfall for de største barna).

Anonymkode: b121b...42a

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alle barna har fulle dager hver dag, ellers får vi jo ikke jobbet og bygd opp samfunnet igjen.

Det kan jeg garantere at det ikke blir.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har det blitt sagt noe om når vi får svar på dette?

Anonymkode: 73a93...c82

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagen vår ligger sentralt i Oslo. Vet ikke helt hvor barna skulle oppholde seg utendørs dag ut og inn når det heller ikke er lov med trikk/bane. Så dette forslaget tror jeg passer best på bygda.

Jeg bor også i postnummer Oslo, men ikke midt i sentrum, ingen problem å gå på tur her og vi er ikke bygda. Men er nok vanskelig for bhg midt i sentrum av byene ja, men du skal ikke så veldig langt unna sentrum før det er mer luft og plass. 

AnonymBruker
Skrevet

Kortere åpningstid, små grupper med barn med de samme voksne, flere voksne (vet ikke helt hvordan det skal gå seg til når også flere voksne er i risikogruppene og må holde seg hjemme), mer ute (ihvertfall for de største barna).

Og de voksne har sikkert fått beskjed om lav terskel for sykdom og at de skal være hjemme om de har vondt hals ol, og det vil føre til flere voksne/vikarer i omløp. Vikarer fra bemanningsbyrå som gjerne er i flere bhg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte grupper barn skal da altså kun forholde seg til assistenter og ufaglærte?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle barna har fulle dager hver dag, ellers får vi jo ikke jobbet og bygd opp samfunnet igjen.

Det kan jeg garantere at det ikke blir.

Har du noe grunnlag for å si dette? Erna sa vel ikke noe om at det ikke var fulle dager for alle? Har til og med fått mail fra barnehagen der de sier full barnehage for alle fra 24. april. Har en mistanke om at du dikter opp ting her

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du noe grunnlag for å si dette? Erna sa vel ikke noe om at det ikke var fulle dager for alle? Har til og med fått mail fra barnehagen der de sier full barnehage for alle fra 24. april. Har en mistanke om at du dikter opp ting her

Les hovedinnlegget og overskriften. Det er greit med tanker og spekulasjoner her. 

Jeg snakket med en ped.leder nabo og hun sa at de har ikke bestemt og avklart noe enda, de skal ha møte i bhg vår tirsdag etter påske. Så man trenger ikke ha kilde og fakta for å spekulere i denne tråden. 

AnonymBruker
Skrevet

Grunnlag; dette er en av gruppene som har gitt sine innspill til ekspertgruppene som Erna og Co lener seg på: 

https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2020/kortere-apningstid-i-barnehagen-kan-bli-nodvendig/?fbclid=IwAR0NrO6pQuKoOqR4oJWq64sWJ9ICD-pRO-dUOs-RBpl2FGVcrbJQ7-TA4Fs

Sitat

Redusert åpningstid

Vanligvis er barnehager åpne i rundt ti timer, og personalet spres ut over dagen.

– Slik kan det ikke være i de første ukene hvor vi prøver ut å åpne barnehagene på nytt. Barn må ha kortere oppholdstid enn vanlig, sier Handal.

Ekspertgruppa som ga råd til regjeringen peker på behovet for faste små grupper med faste ansatte. Skal vi få til det, må barna ha kortere oppholdstid enn personalets arbeidstid

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kortere dager og kortere uker er i hvert fall blant forslagene man finner i rapporten til ekspertgruppa. 

Anonymkode: 7efcf...fb0

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte grupper barn skal da altså kun forholde seg til assistenter og ufaglærte?

Det kan vel bli en mulighet ja, man har jo ikke en utømmelig kilde av pedagoger å hente fra utenfor barnehagen? Tror neppe det nyansettelser akkurat nå, man må bruke den arbeidstokken man har for hånden og vikarer ellers.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må jo strebe etter kjente vikarer, men om mange faste er borte pga egen sykdom, så er jo valget enten å stenge eller ha nye vikarer. Men vil tro det må stenges om barn eller voksne blir syke med korona, men siden de ikke tester alle så blir det vel vanskelig å vite hva det er. 
Foreldre må ikke tro at den barnehagen de kommer tilbake til er den samme som de forlot, det blir nok mye forandringer nå. 

Anonymkode: bca83...e5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette har man jo sagt mange ganger nå, Erna som andre. Det blir ikke skole og barnehage som vanlig som det var før 12 mars.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke meg du spør, men både pbl og utdanningsetaten snakker om korte dager  fasit får vi tidligst 16. April.

Anonymkode: ed641...0d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må jo strebe etter kjente vikarer, men om mange faste er borte pga egen sykdom, så er jo valget enten å stenge eller ha nye vikarer. Men vil tro det må stenges om barn eller voksne blir syke med korona, men siden de ikke tester alle så blir det vel vanskelig å vite hva det er. 
Foreldre må ikke tro at den barnehagen de kommer tilbake til er den samme som de forlot, det blir nok mye forandringer nå. 

Anonymkode: bca83...e5c

Tro og tro. Nå er barnehagen ment som et pedagogisk tilbud. Ikke som profesjonell barnevakt. Jeg er overhodet ikke interessert i å overlate barna til ufaglærte vikarer i flere måneder framover nå.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette har man jo sagt mange ganger nå, Erna som andre. Det blir ikke skole og barnehage som vanlig som det var før 12 mars.

Kan du lenke til Ernas uttalelser om barnehager? De har jeg gått glipp av.

• Opprett ny...