Gå til innhold

Ingeborg Senneset

bianca89

Anbefalte innlegg

Gjest Bobleplasten
Caroline1986 skrev (35 minutter siden):

Jeg har selv gjort det med min feed på Instagram, og det er definitivt et lurt verktøy å bruke for å lære seg å leve i en verden hvor det er mye tynne folk, og det meste kan oppfattes som thinspo hvis man ser godt nok etter. Jeg tror faktisk Helene Drage også går under den kategorien da hun for litt siden var så strålende fornøyd med å ha oppdaget kragebeina sine.

Dette går det faktisk ikke an å skrive etter at folk har tegnet og forklart i flere sider at AKKURAT sånne poseringer, og AKKURAT slik estetikk er helt typisk pro ana. Det er ikke sånn at mange folk bare helt uavhengig av hverandre bare kollektivt oppdager og reagerer på dette.

Og ja, noe av denne kulturen sprer seg ut over den "harde kjernen" i form av alt fra tik - tok- challenges, ting man ser etter estetisk og så videre. Og ikke bare anorektikere kan ha forstyrret syn på kropp og spising. Men dette her er ikke en altså ikke en avart, det er moderskipet. 

Endret av Bobleplasten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

velociraptor skrev (4 timer siden):

Det er en ganske stor middelvei mellom pro-ana poseringer og det å ta bilde av valkene sine. Det siste ser jeg ingen grunn til at noen skal gjøre. Ser heller ikke at noen har sagt at hun skal være en «perfekt talskvinne» for noe som helst. 

Altså poenget med å ta bilde av valkene sine, er jo for mange å dempe kroppspresset og si at «se her, når jeg sitter så får også jeg valker, SoMe er fake, og all poserer» som mange kroppspositivister gjør. 

Og det er nok en ganske bred middelvei ja, men jeg tror at den som allerede er spiseforstyrret ville bli trigget av en så tynn person som Ingeborg, nesten uansett hvordan hun tedde og kledde seg. Særlig når de vet at hun er anorektisk og man ser alt hun gjør i det lyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobleplasten
Caroline1986 skrev (1 minutt siden):

Altså poenget med å ta bilde av valkene sine, er jo for mange å dempe kroppspresset og si at «se her, når jeg sitter så får også jeg valker, SoMe er fake, og all poserer» som mange kroppspositivister gjør. 

Og det er nok en ganske bred middelvei ja, men jeg tror at den som allerede er spiseforstyrret ville bli trigget av en så tynn person som Ingeborg, nesten uansett hvordan hun tedde og kledde seg. Særlig når de vet at hun er anorektisk og man ser alt hun gjør i det lyset.

Takk for at du understreker at dette er basert ikke på verken personlige erfaringer eller fagkunnskap men ren spekulasjon knyttet til hvordan spiseforstyrrede reagerer på ulike impulser.

Du skjønner også forskjellen på å glemme en engangsgrill på en plen i nærheten av et hus til å helle bensin på alle vegger og å kaste en molotov cocktail inn vinduet? Begge deler kan ende med at huset tar fyr, men jeg er ganske overbevist om at man ikke sett på de to ulike handlingene i samme lys likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caroline1986 skrev (1 minutt siden):

Det er helt fint å ta bilde av valkene sine for dem som ønsker det, men jeg skjønner bare ikke hvorfor du dro inn det i denne tråden.

INGEN her har ment at Ingeborg Senneset eller andre burde begynne å legge ut bilder av valker. INGEN.

Derfor, å dra inn det, er helt fullstendig irrelevant i denne tråden.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bobleplasten skrev (5 minutter siden):

Dette går det faktisk ikke an å skrive etter at folk har tegnet og forklart i flere sider at AKKURAT sånne poseringer, og AKKURAT slik estetikk er helt typisk pro ana. Det er ikke sånn at mange folk bare helt uavhengig av hverandre bare kollektivt oppdager og reagerer på dette.

Og ja, noe av denne kulturen sprer seg ut over den "harde kjernen" i form av alt fra tik - tok- challenges, ting man ser etter estetisk og så videre. Og ikke bare anorektikere kan ha forstyrret syn på kropp og spising. Men dette her er ikke en altså ikke en avart, det er moderskipet. 

Nå sikter du til tre bilder av Senneseth publisert her hvor hun 1: ligger på ryggen på en benk 2: er fotografert fra foran og snur på hodet 3: har tatt bilde av beina sine i fulgleperspektiv. Hvis dette er moderskipet så vet jeg ikke helt hva du vil kalle de forumene hvor ekte pro ana folk møtes, for det er heavy greier. Jeg tror folk ser det de vil se, og de blir trigget av en person i ganske vanlige positurer men fordi både publikummet og hovedpersonen har anoreksi så blir alt sett i det lyset. 
Den tunge overvekten av bilder på Ingeborgs profil er helt vanlige bilder og selfier, men folk ser selvsagt det de vil se. At noen her inne som selv har anoreksi tillegger henne at hun er pro ana og thinspo kan jo være at de selv har de anorektiske brillene på seg, og de blir trigget fordi hun er undervektig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (1 minutt siden):

Det er helt fint å ta bilde av valkene sine for dem som ønsker det, men jeg skjønner bare ikke hvorfor du dro inn det i denne tråden.

INGEN her har ment at Ingeborg Senneset eller andre burde begynne å legge ut bilder av valker. INGEN.

Derfor, å dra inn det, er helt fullstendig irrelevant i denne tråden.

Fordi folk tydeligvis mener at hun ikke kan legge ut vanlige bilder hvor hun er fullt påkledd. Da må hun vel bli superfrisk og en slags ambassadør for å bli godkjent av KG

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bobleplasten skrev (4 minutter siden):

Takk for at du understreker at dette er basert ikke på verken personlige erfaringer eller fagkunnskap men ren spekulasjon knyttet til hvordan spiseforstyrrede reagerer på ulike impulser.

Du skjønner også forskjellen på å glemme en engangsgrill på en plen i nærheten av et hus til å helle bensin på alle vegger og å kaste en molotov cocktail inn vinduet? Begge deler kan ende med at huset tar fyr, men jeg er ganske overbevist om at man ikke sett på de to ulike handlingene i samme lys likevel. 

Du tror ikke dette kanskje er blåst litt ut av proposjoner?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobleplasten
Spoiler

image.png.dae6463ceb1277ea31a3523d464f5843.png

Vinkel: legger opp til at hodet skal se størst mulig ut for lollipop-effekt

image.png.7a6dc1f8680d5b6045d5ac41bc451718.png

Posering som fremhever skarpt kjeveparti og fremtredende kragebein

image.png.da941276e8afed11580cf484d32da755.png

Posting av sykdomsbilder selv om hun selv har ment at det trigger. 

image.png.d8947dfb0be66fa27fd747362d20071d.png

Vinkling av skulder, kragebein, håndledd for en maksimalt "beinete" look

image.png.006db6aa3948ea4a83c0ac6987d7f8c9.png

Bilde av thigh gap ehm jeg mener tatoveringer

image.png.5d6bcbab69e122a257c4f849ad081a86.png

Størst mulig hode, maks beinvinkler, thigh gap

Jeg legger litt teskje-mating inn som en spoiler så folk som ikke ønsker å eksponere seg ikke blir det, og for å utdanne folk som har tungt for det. 

Ellers viser jeg til mitt innledende utsagn i denne tråden:

Sitat

Er det trist at hun fikk tilbakefall under korona? Ja. Skal hun få lov å være en samfunnsstemme og eksistere i det offentlige rom selv om hun ikke er A4? Åpenbart. Skal dette gi henne et fripass for alle problematiske handlinger hun fronter? Nei.  

Endret av Bobleplasten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobleplasten
Caroline1986 skrev (13 minutter siden):

At noen her inne som selv har anoreksi tillegger henne at hun er pro ana og thinspo kan jo være at de selv har de anorektiske brillene på seg, og de blir trigget fordi hun er undervektig.

OKEI. Så om folk kritiserer at hun legger ut innhold som kan virke skadelig og triggende for folk med spiseforstyrrelser så er det UGYLDIG KRITIKK fordi de med spiseforstyrrelser ser bildene hennes i sin egen sykdomskontekst?

Gratulerer, du har nå laget en herlig sirkelargumentasjons-karusell. God tur.

Endret av Bobleplasten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caroline1986 skrev (29 minutter siden):

De som er, har vært eller har jobbet med folk som er spisefortsyrret i denne tråden opplyser deg imidlertid om at du tar feil. De fleste blir ikke trigget kun av at personen er tynn, det har blitt gjentatt til det kjedsommelige at poseringene og vinklingene er problemet. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bobleplasten skrev (14 minutter siden):

OKEI. Så om folk kritiserer at hun legger ut innhold som kan virke skadelig og triggende for folk med spiseforstyrrelser så er det UGYLDIG KRITIKK fordi de med spiseforstyrrelser ser bildene hennes i sin egen sykdomskontekst?

Gratulerer, du har nå laget en herlig sirkelargumentasjons-karusell. God tur.

Takk for det. Lykke til med å legge opp Internett slik st ingen blir trigget.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (4 minutter siden):

De som er, har vært eller har jobbet med folk som er spisefortsyrret i denne tråden opplyser deg imidlertid om at du tar feil. De fleste blir ikke trigget kun av at personen er tynn, det har blitt gjentatt til det kjedsommelige at poseringene og vinklingene er problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (5 minutter siden):

Nei du har nok rett, for jeg ser ikke mer posering hos Ingeborg enn hos de fleste andre. Jeg tror sannheten ligger et sted imellom, det var ingen reaksjoner da Helene Drage poserte for å få frem kragebeina sine, fordi at fordi hun er overvektig så er det ikke thinspo. Er man veldig tynn så er alt man legger ut thinspo. Hvordan i alle dager mener du at Ingeborg skal kunne legge ut et bilde i vanlige sommerklær eller bikini uten at noen skal bli trigget?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bobleplasten
Caroline1986 skrev (18 minutter siden):

Nei du har nok rett, for jeg ser ikke mer posering hos Ingeborg enn hos de fleste andre. Jeg tror sannheten ligger et sted imellom, det var ingen reaksjoner da Helene Drage poserte for å få frem kragebeina sine, fordi at fordi hun er overvektig så er det ikke thinspo. Er man veldig tynn så er alt man legger ut thinspo. Hvordan i alle dager mener du at Ingeborg skal kunne legge ut et bilde i vanlige sommerklær eller bikini uten at noen skal bli trigget?

Det er det ingen som har ment i denne tråden, men ja "hva med overvektige personer" er jo også rett ut av anoreksi-playbooken. Folk som liker proana er veldig flinke til å insistere på at dette er et "both sides" argument fordi noen poserer med valker eller eksisterer selv om de er overvektige. 

Hva med å jobbe med din egen trigger med å tåle å se tynne mennesker bli kritisert før du hamrer på at andre skal tåle alt mulig rart?

Endret av Bobleplasten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Jeg vil anmode folk om å være forsiktige i denne diskusjonen. 

Har fulgt med diskusjonen fra sidelinjen og synes mange har gode poenger. Samtidig får jeg vondt i magen, for det er noe med å diskutere en person som selv har tilkjennegitt at hun har hatt et tilbakefall hva gjelder sykdom. 

Jeg vil mene at sykdom er svært privat, spesielt når man er midt i det. Samtidig titulerer IS seg offentlig person, med management og 40.000+ følgere som potensielt sett kan trigges av det som legges ut. I dette skjærinspunktet skal man være rimelig nøye for å ikke tråkke over etiske linjer for hva som er greit å ha en mening om på offentlig forum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobleplasten
CecilieX skrev (5 minutter siden):

Jeg vil anmode folk om å være forsiktige i denne diskusjonen. 

Har fulgt med diskusjonen fra sidelinjen og synes mange har gode poenger. Samtidig får jeg vondt i magen, for det er noe med å diskutere en person som selv har tilkjennegitt at hun har hatt et tilbakefall hva gjelder sykdom. 

Jeg vil mene at sykdom er svært privat, spesielt når man er midt i det. Samtidig titulerer IS seg offentlig person, med management og 40.000+ følgere som potensielt sett kan trigges av det som legges ut. I dette skjærinspunktet skal man være rimelig nøye for å ikke tråkke over etiske linjer for hva som er greit å ha en mening om på offentlig forum. 

Hvis hun ikke ønsker å bli kritisert for å legge ut pro-ana så kan hun slutte med det. Jeg får også vondt av Senneset fordi anoreksi er et helvetes bunnløst hull med lidelse, men samtidig så frikjenner det henne ikke fra å dele materiale som kan bidra til at friske(re) får tilbakefall eller som dytter folk over kanten.  Jeg blir faktisk derfor provosert av folk som ber meg om å snakke med innestemme om dette temaet. Det handler om liv og død. 

Anoreksi er den mest dødelige psykiske lidelsen man har i Norge. Og utrolig mange flere enn de som dør kaster bort (ti)år og helse på lang sikt på denne selvskadingen som det faktisk er. Og når folk bestemmer seg for å nettopp å drive med PR for dette på sin enorme plattform så får de tåle å høre det er en dårlig idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bobleplasten skrev (Akkurat nå):

Hvis hun ikke ønsker å bli kritisert for å legge ut pro-ana så kan hun slutte med det. Jeg får også vondt av Senneset fordi anoreksi er et helvetes bunnløst hull med lidelse, men samtidig så frikjenner det henne ikke fra å dele materiale som kan bidra til at friske(re) får tilbakefall eller som dytter folk over kanten.  Jeg blir faktisk derfor provosert av folk som ber meg om å snakke med innestemme om dette temaet. Det handler om liv og død. 

Anoreksi er den mest dødelige psykiske lidelsen man har i Norge. Og utrolig mange flere enn de som dør kaster bort (ti)år og helse på lang sikt på denne selvskadingen som det faktisk er. Og når folk bestemmer seg for å nettopp å drive med PR for dette på sin enorme plattform så får de tåle å høre det er en dårlig idé.

Så hva mener du om de siste bildene av henne på insta da, hvor hun har på seg genser og sitter ned, er de ok? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobleplasten

Ellers, hvis noen tror at dette er en sånn "tynne får ikke lov å eksistere"-greie, så kan man jo spørre seg selv hvordan det kan ha seg at populærkulturen vår er STAPPFULL av tynne mennesker men det er akkurat Senneset som får denne oppmerksomheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caroline1986 skrev (8 minutter siden):

Så hva mener du om de siste bildene av henne på insta da, hvor hun har på seg genser og sitter ned, er de ok? 

Siste bildet i bunad er helt ok, ikke noen triggere der. Man ser selvsagt at hun er tynn, men det poseres ikke for å fremheve det.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bijou1
Bobleplasten skrev (3 minutter siden):

Ellers, hvis noen tror at dette er en sånn "tynne får ikke lov å eksistere"-greie, så kan man jo spørre seg selv hvordan det kan ha seg at populærkulturen vår er STAPPFULL av tynne mennesker men det er akkurat Senneset som får denne oppmerksomheten. 

Det er nettopp det. Det er andre unge kvinner i offentligheten som er åpne om at de sliter/ har slitt med anoreksi, og som er  tynne. Jeg har likevel ikke reagert på det eller blitt trigget, fordi de ikke har eksponert den tynne kroppen så massivt på bilder, med vinkler og poseringer. Når det er sagt, synes jeg denne tråden begynner å bli litt ubehagelig. Det Senneset driver med er problematisk. Men hun er også et menneske, og mange med anoreksi vil synes det er veldig vanskelig å få kroppen sin diskutert i detalj på et nettforum. Aner ikke hva jeg ville gjort - sultet meg mer, antar jeg? Det hun driver med er veldig problematisk, selv om ikke alle som ikke har hatt spiseforstyrrelser ser det. Mange har redegjort godt for hvorfor. Men jeg vil likevel anmode folk til å tenke over at hun kan lese det som blir skrevet her. Og at kommentarer på utseende er veldig sårbart. At hun er en kommentator som går på evig repeat om selvfølgeligheter som alle fornuftige mennesker er enige i (og de som er uenige blir nok bare sterkere i sin overbevisning av kommentarene hennes), må hun derimot tåle å lese - det er kritikk av hva hun har å komme med faglig. Og kanskje hun kan tørre litt mer og heve nivået. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...