Gå til innhold

Ingeborg Senneset

bianca89

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

pøbelsara skrev (På 9.2.2021 den 14.47):

Jeg synes Ingeborg S er en veldig bra journalist og samfunnsdebattant. Hun er saklig og bygger uttalelsene sine på kunnskap, og hun er veldig kunnskapsrik og etterrettelig. 

Det er jeg helt enig i.

Men synes du da altså at hun også bare kan ture i vei med sykdomstriggende bilder, som gjør at anorektikere blir enda sykere?

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har en helsejournalist som i stor grad bidrar til uhelse i private kanaler, null troverdighet.

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å være Norges største pro ana-influenser, burde ikke være mulig å kombinere med velrespektert og dyktig journalist. 

Det henger dessuten ikke ihop.

Aftenposten burde skjerpe seg og ikke fronte sånt. De burde være adskillig mer seriøse enn som så og ta samfunnsansvaret på alvor.

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (50 minutter siden):

Det å være Norges største pro ana-influenser, burde ikke være mulig å kombinere med velrespektert og dyktig journalist. 

Det henger dessuten ikke ihop.

Aftenposten burde skjerpe seg og ikke fronte sånt. De burde være adskillig mer seriøse enn som så og ta samfunnsansvaret på alvor.

Så det at hun poserer på bilder og legger ut bilder fra da hun var syk bør være nok til at hun mister jobben som journalist i Aftenposten?

Altså. Hun er en journalist som tilfeldigvis er spiseforstyrret. Hun sier det jo selv, hun gjør friske ting men hun er ikke frisk. Hun er veldig tynn nå, og hvis problemet er at beina hennes synes (noe de nå vil gjøre samme hva hun har på seg) så betyr det at for å unngå å være pro ana så bør hun dekke seg til og ikke vise tynne armer eller utstående kragebein? Altså de synes jo selv om hun ikke poserer.

Jeg synes Ingeborg tar tak i ting som andre er redd for å røre, hun er tøff og hun oppnår resultater. Hun har blitt en viktig talskvinne i vaksinekampen. 
Og hun er fremdeles syk, men det er vel ikke grunn god nok for å avskjedige noen. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frøken Scott skrev (57 minutter siden):

Hmm. "Tar tak i ting som andre er redd for å røre"? Som hva da? 🤔

Jeg opplever det hun "tar tak i" som selvfølgeligheter flere har skrevet og sagt noe om mange ganger før. Synes ikke hun bringer noe nytt til torgs.

Problemet med bildene hun legger ut er at hun ofte poserer for å framheve det magre. Også kjent som thinspo og pro ana. Og med tanke på hennes kritiske holdning til influencere finner jeg det noe hyklersk. Her kan hun godt peke fingeren tilbake på seg selv, og ta samfunnsansvaret hun ofte etterlyser hos andre. Det går fint an å legge ut selfies, om man må det konstant, uten å posere på denne måten.

Ingen er forøvrig "tilfeldigvis" spiseforstyrret. 

Jeg opplever henne også ofte som sleivete, og til tider er hun usmakelig. Som da hun beskrev det å ikke jobbe når hun er syk som en snylter med sugerør i statskassa. En uakseptabel og fordomsfull uttalelse hun virkelig burde spart seg for.

Jeg ser ikke så mange andre som snakker så mye om vaksinemotstand og problemet med alternativ medisin som det hun gjør. Det trenger vel ikke å være nytt så lenge det er viktig.

Ang pro ana så tviler jeg på at Ingeborg er for spiseforstyrrelser. Jeg ser for det aller meste helt vanlige bilder i feeden hennes. At hun er tynn kan hun ikke noe for, all den tid hun fremdeles er spiseforstyrret. 

Og poenget mitt var ikke at hun tilfeldigvis er spiseforstyrret, men hun er en journalist som jobber i Aftenposten og hun har tilfeldigvis også anoreksi. Hun er ikke en anorektiker som også er journalist. Å si at hun ikke burde jobbe med journalistikk fordi hun viser symptomer på en sykdom sjefen hennes i utgangspunket visste at hun hadde idét hen ansatte henne, henger jo ikke på greip. Og hun trenger kanskje en påminner eller en realitetsorientering rundt hvordan hun bruker sosiale medier, men hvordan vet vi at hun ikke har fått det?

Siden starten av 2019 har hun lagt ut totalt 4 bilder fra da hun var innlagt, hvorav kun 3 ligger fremst i bilderekken, så det er jo ikke voldsomme mengder akkurat. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caroline1986 skrev (14 minutter siden):

Jeg ser ikke så mange andre som snakker så mye om vaksinemotstand og problemet med alternativ medisin som det hun gjør. Det trenger vel ikke å være nytt så lenge det er viktig.

Ang pro ana så tviler jeg på at Ingeborg er for spiseforstyrrelser. Jeg ser for det aller meste helt vanlige bilder i feeden hennes. At hun er tynn kan hun ikke noe for, all den tid hun fremdeles er spiseforstyrret. 

Og poenget mitt var ikke at hun tilfeldigvis er spiseforstyrret, men hun er en journalist som jobber i Aftenposten og hun har tilfeldigvis også anoreksi. Hun er ikke en anorektiker som også er journalist. Å si at hun ikke burde jobbe med journalistikk fordi hun viser symptomer på en sykdom sjefen hennes i utgangspunket visste at hun hadde idét hen ansatte henne, henger jo ikke på greip. Og hun trenger kanskje en påminner eller en realitetsorientering rundt hvordan hun bruker sosiale medier, men hvordan vet vi at hun ikke har fått det?

Siden starten av 2019 har hun lagt ut totalt 4 bilder fra da hun var innlagt, hvorav kun 3 ligger fremst i bilderekken, så det er jo ikke voldsomme mengder akkurat. 

Hun trenger ikke å legge ut gamle bilder fra da hun var innlagt, det er rikelig med helt nye bilder med tydelig pro-ana posering, for eksempel begge bildene av beina i tråden her, eller det vaksine-bildet, tatt i en vinkel det hodet blir størst mulig og armene og kroppen minst mulig. 

Hvis du ser «helt vanlige bilder» på profilen hennes tror jeg aldri du har hatt spiseforstyrrelser, og dermed tenker du kanskje ikke over det. 

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (5 minutter siden):

Hun trenger ikke å legge ut gamle bilder fra da hun var innlagt, det er rikelig med helt nye bilder med tydelig pro-ana posering, for eksempel begge bildene av beina i tråden her, eller det vaksine-bildet, tatt i en vinkel det hodet blir størst mulig og armene og kroppen minst mulig. 

Hvis du ser «helt vanlige bilder» på profilen hennes tror jeg aldri du har hatt spiseforstyrrelser, og dermed tenker du kanskje ikke over det. 

På det første bildet lener hun seg litt frem, på det andre bildet sitter hun vanlig. På begge bildene er overarmene hennes så tynne at hun antakelig med letthet kan nå rundt dem med fingrene. Det skal godt gjøres å ikke se tynn ut når man er så tynn fra før. 

Og beina hennes, de ser jo sånn ut fordi hun er så tynn. Hun får ikke gjort så mye med det akkurat. Hvis jeg blar meg nedover i feeden hennes så er det siste bildet man kan reagere på hvis man virkelig ønsker, det fra 3. oktober 2019 hvor hun holder mobilen med begge armene. Men igjen, det er lenge siden og det er ikke så fryktelig mye å ta henne på det heller. 

Å ta bilder fra over seg gjør de fleste, da det uansett hvordan du ser ut er en veldig heldig vinkel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg ønsker jo heller ikke at folk skal bli trigget av en person som er mot slanking og selv er anorektisk og burde vite bedre, men det er vel dét som er problemet her da, Ingeborg selv ER en anorektiker, og da regner jeg med at hun fremdeles har en del av det tankesettet, og det er antakelig vanskelig for henne å se seg selv. Det er jo faktisk en del av sykdommen, å ha et urealistisk selvbilde.

Å forvente at hun skal bli en perfekt talskvinne for den friske anorektikeren som tar bilde av valkene sine for å normalisere kropp, er antakelig en utopi man bare må legge fra seg. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caroline1986 skrev (6 timer siden):

Så det at hun poserer på bilder og legger ut bilder fra da hun var syk bør være nok til at hun mister jobben som journalist i Aftenposten?

Det har jeg ikke skrevet.

Jeg mener bare at Aftenposten må begynne å være mye mer bevisst på hvilke bilder de publiserer samt hva slags saker hun får lov til å skrive om. De har et redaktøransvar, tross alt.

Caroline1986 skrev (4 timer siden):

Å forvente at hun skal bli en perfekt talskvinne for den friske anorektikeren som tar bilde av valkene sine for å normalisere kropp, er antakelig en utopi man bare må legge fra seg. 

Dette tror jeg det er ingen som mener.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg ønsker jo heller ikke at folk skal bli trigget av en person som er mot slanking og selv er anorektisk og burde vite bedre, men det er vel dét som er problemet her da, Ingeborg selv ER en anorektiker, og da regner jeg med at hun fremdeles har en del av det tankesettet, og det er antakelig vanskelig for henne å se seg selv. Det er jo faktisk en del av sykdommen, å ha et urealistisk selvbilde.

Det er en ganske stor middelvei mellom pro-ana poseringer og det å ta bilde av valkene sine. Det siste ser jeg ingen grunn til at noen skal gjøre. Ser heller ikke at noen har sagt at hun skal være en «perfekt talskvinne» for noe som helst. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobleplasten

Jeg synes at det er litt merkelig når folk begynner å si at Aftenposten som arbeidsgiver har et stort ansvar her til å forsøke å begrense nettaktiviteten hennes. Det er skummelt fordi man antyder at arbeidsgiver har stor styringsrett over ansattes aktivitet på sosiale medier (det har de ikke) og/eller at det er innnenfor å begrense folks utførelse av arbeid på bakgrunn av psykiske lidelser. Det er heller ikke greit. 

Man gir ikke folk sparken fordi de er syke. Det er ulovlig diskriminering.

Jeg mener Ingeborg Senneset er en hykler, særlig fordi hun opptrer som en "motvekt" mot press, skjønnhetsindustri, influencerkultur og så videre. Men det er ingen ting som tilsier at hun burde få yrkesnekt. 

På det første bildet lener hun seg litt frem, på det andre bildet sitter hun vanlig. På begge bildene er overarmene hennes så tynne at hun antakelig med letthet kan nå rundt dem med fingrene. Det skal godt gjøres å ikke se tynn ut når man er så tynn fra før. 

Og beina hennes, de ser jo sånn ut fordi hun er så tynn. Hun får ikke gjort så mye med det akkurat. Hvis jeg blar meg nedover i feeden hennes så er det siste bildet man kan reagere på hvis man virkelig ønsker, det fra 3. oktober 2019 hvor hun holder mobilen med begge armene. Men igjen, det er lenge siden og det er ikke så fryktelig mye å ta henne på det heller. 

Å ta bilder fra over seg gjør de fleste, da det uansett hvordan du ser ut er en veldig heldig vinkel.

Nå har folk med spiseforstyrrelser forsøkt i flere sider i denne tråden å forklare hvordan anoreksi-estetikken er en del av et "stammespråk". Dette kommer blant annet fordi dette er en sykdom pårørende ikke synes noe om så man forsøker å kommunisere i det skjulte. Vise gjennom stil, posering og klesvalg at du er en del av "gjengen".

At du ikke ser det er selvfølgelig helt greit.

At du bagatellierer det, er ikke greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bobleplasten skrev (47 minutter siden):

Jeg synes at det er litt merkelig når folk begynner å si at Aftenposten som arbeidsgiver har et stort ansvar her til å forsøke å begrense nettaktiviteten hennes. Det er skummelt fordi man antyder at arbeidsgiver har stor styringsrett over ansattes aktivitet på sosiale medier (det har de ikke) og/eller at det er innnenfor å begrense folks utførelse av arbeid på bakgrunn av psykiske lidelser. Det er heller ikke greit. 

Jeg mener Ingeborg Senneset er en hykler, særlig fordi hun opptrer som en "motvekt" mot press, skjønnhetsindustri, influencerkultur og så videre. Men det er ingen ting som tilsier at hun burde få yrkesnekt. 

Nå har folk med spiseforstyrrelser forsøkt i flere sider i denne tråden å forklare hvordan anoreksi-estetikken er en del av et "stammespråk". Dette kommer blant annet fordi dette er en sykdom pårørende ikke synes noe om så man forsøker å kommunisere i det skjulte. Vise gjennom stil, posering og klesvalg at du er en del av "gjengen".

At du ikke ser det er selvfølgelig helt greit.

At du bagatellierer det, er ikke greit. 

Å gi noen sparken fordi de er syke er ikke greit. Men å nekte en journalist å skrive om kropp og helse når personen har en åpen profil i sosiale medier som fremmer et skadelig og sykt kroppsbilde må da være innafor? 

Jeg kjenner flere sykepleiere som har fått tilsnakk på jobb fordi de har postet negative ting om corona-tiltakene og skepsis til vaksiner (f.eks. Astra Zeneca før den ble skrotet) i sosiale medier. Ingen av dem har en brøkdel av antall følgere som Ingeborg har.

Hvis Ingeborg vil mene noe om Israel/Palestina-konflikten, om fotball eller oljenæringen eller det spanske kongehuset, så kjør på, men per nå fremstår hun som for syk til å kunne skrive på den måten hun gjør om helse og slankepress.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bobleplasten skrev (1 time siden):

Det var jeg som skrev det med at Aftenposten burde ta ansvar.

SELVFØLGELIG mener jeg ikke at de skal styre nettaktiviteten hennes. Jeg mener heller overhodet ikke at hun burde få sparken.

Det jeg imidlertid mener, er at Aftenposten burde være svært obs på hvilke bilder av henne de setter på trykk, og dessuten at hun ikke burde få skrive om kropp i avisa. Og dette er langt innenfor det de som arbeidsgiver har rett til. Og ikke bare har de rett til det, men de har etter min mening også plikt til det.

Resten av det du skriver er jeg helt enig i.

Endret av Lafamiglia
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne minne om at Aftenposten er en avis, altså et redaktørstyrt medium, med en ansvarlig redaktør.

Ansvarlig redaktør har, som navnet sier, ansvar for absolutt alt de ansatte skriver og som kommer på trykk. De har også ansvar for alle bildene som kommer på trykk.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Bobleplasten

velociraptor skrev (45 minutter siden):

Å gi noen sparken fordi de er syke er ikke greit. Men å nekte en journalist å skrive om kropp og helse når personen har en åpen profil i sosiale medier som fremmer et skadelig og sykt kroppsbilde må da være innafor? 

Jeg kjenner flere sykepleiere som har fått tilsnakk på jobb fordi de har postet negative ting om corona-tiltakene og skepsis til vaksiner (f.eks. Astra Zeneca før den ble skrotet) i sosiale medier. Ingen av dem har en brøkdel av antall følgere som Ingeborg har.

Hvis Ingeborg vil mene noe om Israel/Palestina-konflikten, om fotball eller oljenæringen eller det spanske kongehuset, så kjør på, men per nå fremstår hun som for syk til å kunne skrive på den måten hun gjør om helse og slankepress.

Så lenge det hun skriver i avisen holder en OK kvalitet så ser jeg ikke noe problemer med å trykke det. Man kan selvfølgelig som arbeidsgiver ønske å skjerme utsatte ansatte for enkelte typer arbeidsoppgaver men jeg har altså sterke motforestillinger mot reell yrkesnekt. Det finnes ganske mange leger, tannleger, journalister, helseeksperter av ulike slag med et svært anstrengt forhold til mat. Minst en veldig mediaprofilert ernæringsekspert i Norge er/har vært anorektisk men så poserer han ikke i pro-ana-vinkler på sosiale medier eller bruker arenaen til å fronte sin egen kropp, og da er det mindre problematisk. 

Ytringsfrihet til helsepersonell er en lang og vanskelig diskusjon som jeg ikke ønsker å gå inn på i denne tråden, men det er forskjell på "tilsnakk" og formell refs eller konsekvenser for arbeidsforhold. Det har for øvrig vært en rekke helsepersonell som både har uttrykt vaksineskepsis og skepsis til koronatiltak i riksdekkende medier men jeg har også forståelse for at det er mer krevende for helsevesenet fordi man ikke like enkelt kan skille "jeg mener" og "helsepersonells vurdering er"(Vedkommende som tok med seg smitte inn i et bofelleskap så noen døde etter korona-treff mistet jobben, heldigvis, men det er en avsporing.)

Skilte folk kan skrive samlivsspalter og man tar ikke fra tannleger med hull i tennene lisensen heller. 

Det er den åååh så bra forbilde greia jeg får i vrangstrupen. For det er hun ikke. Hun er et ganske dårlig forbilde, og heller ikke den "suksesshistorien" som kanskje fremstilles. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caroline1986 skrev (9 timer siden):

Om du ikke har fått med deg det langvarige massive fokuset på vaksinemotstand og alternativ medisin på nettet, da har du fulgt særdeles dårlig med.  Det er bloggere som har holdt på med dette i 10-15 år. Det er grupper på Facebook med tusenvis av medlemmer. Twitter er et annet eksempel, hvor dette har vært diskutert hyppig siden jeg ble bruker i 2008. Nettaviser. Osv. 

Vi vet at hun ikke har fått den realitetsorienteringen fordi hun fremdeles legger ut thinspo. Du kan bagatellisere det så mye du orker, (uvisst av hvilken grunn, uvitenhet kanskje?) men det er like fullt der. At du ikke forstår hva hun gjør med disse poseringene er ikke så relevant, det er svært tydelig for de som har erfaringer med dette. 

Jeg er ikke for yrkesnekt, på ingen måte, men forhåpentligvis holder en ansvarlig redaktør et øye med situasjonen. For hykleriet er påfallende her, når det gjelder f.eks saker om influenceres påvirkningskraft. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bijou1
Frøken Scott skrev (1 time siden):

Vi vet at hun ikke har fått den realitetsorienteringen fordi hun fremdeles legger ut thinspo.

Jeg vet at mange som har sliter med spiseforstyrrelser og tidligere spiseforstyrrelser har sendt henne private meldinger om hvordan dette trigger. Så hun får høre det, og da lurer jeg på hvorfor hun fortsatt gjør det. Hun skriver ofte at folk henger seg opp i utseendet hennes, hvordan hun går, sitter og står (og sikter kanskje da til denne tråden), og det blir å innta offer-rollen, synes jeg, for det handler jo om hvordan hun bevisst poserer ikke hvordan hun tilfeldigvis sitter. Det underbygger jo folk godt i denne tråden. 

Men også vi andre har et ansvar for å ikke følge henne om det trigger. Hun har en dobbeltmoralsk måte å fremføre budskapene på, og jeg synes det er rart hun slipper såpass billig unna. Jeg vil anbefale folk å avfølge. Jeg er på bedringens vei fra spiseforstyrrelser (tror jeg, går litt opp og ned), og bildene hennes er det direkte selvskading å gå inn på nå. Jeg blir lokket tilbake. 

Hun har et mye større ansvar, som influenser med en stor tilhengerskare, også blant ung jenter, vil jeg tro. Men på Kvinneguiden er vel de fleste voksne. Og da må vi avfølge og gjøre det som er best for oss. Dette er ikke for å frita Senneset for ansvar. Tenker bare at på samme måte som man ikke ville vært med på et ProAna-forum når man vil bli bedre av spiseforstyrrelser, bør man ikke følge Ingeborg Senneset. 

Endret av Bijou1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken Scott skrev (1 time siden):

Om du ikke har fått med deg det langvarige massive fokuset på vaksinemotstand og alternativ medisin på nettet, da har du fulgt særdeles dårlig med.  Det er bloggere som har holdt på med dette i 10-15 år. Det er grupper på Facebook med tusenvis av medlemmer. Twitter er et annet eksempel, hvor dette har vært diskutert hyppig siden jeg ble bruker i 2008. Nettaviser. Osv. 

Vi vet at hun ikke har fått den realitetsorienteringen fordi hun fremdeles legger ut thinspo. Du kan bagatellisere det så mye du orker, (uvisst av hvilken grunn, uvitenhet kanskje?) men det er like fullt der. At du ikke forstår hva hun gjør med disse poseringene er ikke så relevant, det er svært tydelig for de som har erfaringer med dette. 

Jeg er ikke for yrkesnekt, på ingen måte, men forhåpentligvis holder en ansvarlig redaktør et øye med situasjonen. For hykleriet er påfallende her, når det gjelder f.eks saker om influenceres påvirkningskraft. 

Da har jeg sikkert fulgt særdeles dårlig med, for jeg trodde vaksinemotstand i utgangspunktet var et fenomen i USA. Noe det også var, inntil for ikke veldig lenge siden. Jeg har ikke vært så opptatt av den debatten, fordi den er absurd, men etter hvert har man sett at motstanden også har kommet hit til landet og vært svært reell, og da er jeg glad for ar vi har folk som Senneseth som sier ifra om at det ikke er greit. At motstand mot vaksinemotstand har foregått på Facebook vil være noe som forbigår de fleste, så da er det flott at noen snakker høyt om det slik at flere blir engasjert.

Det vil vel de fleste være enige i. 

Jeg følger heller ikke med på bloggere, så at det er motstand blant dem har jeg heller ikke vært klar over.

Hvis anorektikerne her blir trigget av Senneseth, og de har sagt ifra uten resultat, så blir vel det neste steget å avfølge henne. Jeg har selv gjort det med min feed på Instagram, og det er definitivt et lurt verktøy å bruke for å lære seg å leve i en verden hvor det er mye tynne folk, og det meste kan oppfattes som thinspo hvis man ser godt nok etter. Jeg tror faktisk Helene Drage også går under den kategorien da hun for litt siden var så strålende fornøyd med å ha oppdaget kragebeina sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...