Fizzypo Skrevet fredag kl 18:26 #2441 Skrevet fredag kl 18:26 Når er det hun ble så…cringe? Har hun alltid vært sånn? Jeg har visst om henne siden bloggtiden og lest mange av hennes kronikker opp gjennom årene, og det et mulig jeg bare så henne med helt andre øyne før hun ble så til de grader gjennomskuet, men kan hun virkelig kalle seg en samfunnsdebattant når alt hun gjør er å slå inn vidåpne dører? Hun er feig og velger seg ut populistiske saker og enkle ofre. Virker ekstremt konfliktsky. De videoene hun har lagt ut på IG kontoen sin - hva skjer med alle faktene? At hun velger å filme seg med utstrakt arm høyt opp i luften har jeg skjønt at hun gjør for å fremstå enda tynnere, men hun virker bare så selvoppslukt at det er til å rødme av. Absolutt alt handler om henne, det er ikke måte på hvor sinnsykt fascinerende hun er - 17. mai, 22. juli, HALLOWEEN og nå denne biografien. Videoen om siste dag i Aftenposten kunne likeså gjerne vært en serie med "felt cute, might delete later" selfies. Til å angivelig hate seg selv må jeg si hun utviser det blankt motsatte. Hadde det bare stoppet der, men hun er jo direkte livsfarlig påvirkning med innholdet hun legger ut. 14 5
Lafamiglia Skrevet fredag kl 18:36 #2442 Skrevet fredag kl 18:36 Fizzypo skrev (9 minutter siden): Når er det hun ble så…cringe? Har hun alltid vært sånn? Jeg har visst om henne siden bloggtiden og lest mange av hennes kronikker opp gjennom årene, og det et mulig jeg bare så henne med helt andre øyne før hun ble så til de grader gjennomskuet, men kan hun virkelig kalle seg en samfunnsdebattant når alt hun gjør er å slå inn vidåpne dører? Hun er feig og velger seg ut populistiske saker og enkle ofre. Virker ekstremt konfliktsky. De videoene hun har lagt ut på IG kontoen sin - hva skjer med alle faktene? At hun velger å filme seg med utstrakt arm høyt opp i luften har jeg skjønt at hun gjør for å fremstå enda tynnere, men hun virker bare så selvoppslukt at det er til å rødme av. Absolutt alt handler om henne, det er ikke måte på hvor sinnsykt fascinerende hun er - 17. mai, 22. juli, HALLOWEEN og nå denne biografien. Videoen om siste dag i Aftenposten kunne likeså gjerne vært en serie med "felt cute, might delete later" selfies. Til å angivelig hate seg selv må jeg si hun utviser det blankt motsatte. Hadde det bare stoppet der, men hun er jo direkte livsfarlig påvirkning med innholdet hun legger ut. Virkelig spot on! 4 1
Ninaen Skrevet fredag kl 19:50 #2443 Skrevet fredag kl 19:50 Fizzypo skrev (1 time siden): Når er det hun ble så…cringe? Har hun alltid vært sånn? Jeg har visst om henne siden bloggtiden og lest mange av hennes kronikker opp gjennom årene, og det et mulig jeg bare så henne med helt andre øyne før hun ble så til de grader gjennomskuet, men kan hun virkelig kalle seg en samfunnsdebattant når alt hun gjør er å slå inn vidåpne dører? Hun er feig og velger seg ut populistiske saker og enkle ofre. Virker ekstremt konfliktsky. De videoene hun har lagt ut på IG kontoen sin - hva skjer med alle faktene? At hun velger å filme seg med utstrakt arm høyt opp i luften har jeg skjønt at hun gjør for å fremstå enda tynnere, men hun virker bare så selvoppslukt at det er til å rødme av. Absolutt alt handler om henne, det er ikke måte på hvor sinnsykt fascinerende hun er - 17. mai, 22. juli, HALLOWEEN og nå denne biografien. Videoen om siste dag i Aftenposten kunne likeså gjerne vært en serie med "felt cute, might delete later" selfies. Til å angivelig hate seg selv må jeg si hun utviser det blankt motsatte. Hadde det bare stoppet der, men hun er jo direkte livsfarlig påvirkning med innholdet hun legger ut. «Alltid» vært sånn, men det var ikke åpenbart/synlig for alle før, da var det bare vi som visste og så pga egen innsikt i sykdom, og noen av oss også kjennskap til HELE historien og tidslinja, og derfor rask reaksjon på alt som ikke stemmer, reproduseres osv. Nå er det så suppe på spiker at stadig flere heldigvis ser det. Og nå kommer hun med ny bok, sammen med bl.a Birgit Skarstein. Spennende å se hva den skal handler om…. 1 3
Frisk Frosk Skrevet fredag kl 20:34 #2444 Skrevet fredag kl 20:34 Var innom hennes IG-konto nå (via annen aktør). 10. august hadde IS en post som er umerket reklame for både melk.no og arendalsuka, og egenreklame. Der forteller hun at hun skal lede et møte med div. deltakere og snakke om kostholdsdebatten og hvordan denne påvirker unge som får råd fra sosiale medier. Helsedirektoratet var visstnok også med på dette. Helsedirektoratet, melk.no og Arendalsuka mener altså at det er smart å la en godt voksen influenser som i årevis har promotert proana via både sine sosiale medier og ellers, få stå der og være et forbilde for ungdom med problematisk forhold til mat, vekt og utseende... Den 15. august, i dag, har hun en ny post, hvor hun har to bilder av seg selv. Hun som etter tre år med å være innlagt pga spiseforstyrrelsene er glad for å ha nådd et mål - og den andre som har nådd et mål på Arendalsuka. Og noe om at hun var mest stolt av den første. For all del, hun hadde nok veldig gode grunner til å være stolt av seg selv etter å ha nådd målet sitt etter tredje år som innlagt pga. spiseforstyrrelser - all ære til henne for akkurat det! Men, og det er et stort men - er det virkelig noe å være stolt av når hun bare fortsetter og fortsetter med sin proana via sine influenserkanaler og slik inspirerer andre som også er syke? For at IS inspirerer syke mennesker til å holde en sykelig lav vekt, det er det ingen tvil om! Og et eksempel på dette ligger nå som svar under denne siste posten, hvor en bruker skriver: "Jeg gruer meg veldig til å nå målet til venstre. Men det hjelper å se på deg at man i det minste kan holde seg der og ikke fortsette å fyke oppover!" Gratulerer, Ingeborg Senneset - nå får du også tilbakemeldinger direkte fra brukere som lar seg inspirere til å fortsette å skulle holde en alvorlig og sykelig lav vekt. Det er influenseren/sykepleieren/journalisten sin det... Virkelig ikke noe å være stolt av! Ingeborg Senneset - det er ekte personer du inspirerer til å bli syke og holde seg syke og farlig undervektig. Det er ekte personer med ønsker og håp og drømmer. Personer med foreldre og søsken, venner og kjærester, kanskje de til og med selv har barn - som også blir lidende pga. dette. Disse får ødelagt sine liv fordi blant andre du inspirerer og påvirker dem. Og hva gjør du? Du fortsetter med lollipop-poseringene når du filmer deg selv, du ar bilder og filmer for å fremstå enda sykere tynn enn du allerede er, og du messer gjentakende om at du som syk kan gjøre friske ting, som inspirerer mange til å ikke ville bli friske, fordi de ser at du er influenser og går på rød løper og snakker på tv og er kjendis som "er syk, men gjør friske ting". Hva i all verden er det som skjer med fagpersoner i Norge, når de støtter dette? Selv myndighetene, via skolevesenet og nå også (tragikomisk) Helsedirektoratet velger helt bevisst å hvitvaske og normalisere denne proanaen som Ingeborg Senneset driver med. 14 1 12
Ninaen Skrevet fredag kl 21:55 #2445 Skrevet fredag kl 21:55 Frisk Frosk skrev (1 time siden): Var innom hennes IG-konto nå (via annen aktør). 10. august hadde IS en post som er umerket reklame for både melk.no og arendalsuka, og egenreklame. Der forteller hun at hun skal lede et møte med div. deltakere og snakke om kostholdsdebatten og hvordan denne påvirker unge som får råd fra sosiale medier. Helsedirektoratet var visstnok også med på dette. Helsedirektoratet, melk.no og Arendalsuka mener altså at det er smart å la en godt voksen influenser som i årevis har promotert proana via både sine sosiale medier og ellers, få stå der og være et forbilde for ungdom med problematisk forhold til mat, vekt og utseende... Den 15. august, i dag, har hun en ny post, hvor hun har to bilder av seg selv. Hun som etter tre år med å være innlagt pga spiseforstyrrelsene er glad for å ha nådd et mål - og den andre som har nådd et mål på Arendalsuka. Og noe om at hun var mest stolt av den første. For all del, hun hadde nok veldig gode grunner til å være stolt av seg selv etter å ha nådd målet sitt etter tredje år som innlagt pga. spiseforstyrrelser - all ære til henne for akkurat det! Men, og det er et stort men - er det virkelig noe å være stolt av når hun bare fortsetter og fortsetter med sin proana via sine influenserkanaler og slik inspirerer andre som også er syke? For at IS inspirerer syke mennesker til å holde en sykelig lav vekt, det er det ingen tvil om! Og et eksempel på dette ligger nå som svar under denne siste posten, hvor en bruker skriver: "Jeg gruer meg veldig til å nå målet til venstre. Men det hjelper å se på deg at man i det minste kan holde seg der og ikke fortsette å fyke oppover!" Gratulerer, Ingeborg Senneset - nå får du også tilbakemeldinger direkte fra brukere som lar seg inspirere til å fortsette å skulle holde en alvorlig og sykelig lav vekt. Det er influenseren/sykepleieren/journalisten sin det... Virkelig ikke noe å være stolt av! Ingeborg Senneset - det er ekte personer du inspirerer til å bli syke og holde seg syke og farlig undervektig. Det er ekte personer med ønsker og håp og drømmer. Personer med foreldre og søsken, venner og kjærester, kanskje de til og med selv har barn - som også blir lidende pga. dette. Disse får ødelagt sine liv fordi blant andre du inspirerer og påvirker dem. Og hva gjør du? Du fortsetter med lollipop-poseringene når du filmer deg selv, du ar bilder og filmer for å fremstå enda sykere tynn enn du allerede er, og du messer gjentakende om at du som syk kan gjøre friske ting, som inspirerer mange til å ikke ville bli friske, fordi de ser at du er influenser og går på rød løper og snakker på tv og er kjendis som "er syk, men gjør friske ting". Hva i all verden er det som skjer med fagpersoner i Norge, når de støtter dette? Selv myndighetene, via skolevesenet og nå også (tragikomisk) Helsedirektoratet velger helt bevisst å hvitvaske og normalisere denne proanaen som Ingeborg Senneset driver med. Ironien er jo at hun fortsatte oppover, hun ble ikke på 50, hun oppnådde en sunn vekt før hun ble utskrevet fra Østmarka i 2012. Så gikk det sakte feil vei igjen, før det raste utfor under pandemien og der er hun blitt. Og den kommentaren du trekker fram stadfester bare det mange av oss har sagt i tråden her hele veien, og som du tydelig påpeker her: hun inspirerer syke folk til å prøve å få i pose og sekk. Det kan man ikke i det lange løp. Men…vi har jo det velkjente «tar man livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske(…)», og IS fortsetter å dyrke sin egen livsløgn i stadig renere grad: leve som undervektig og vellykka spiseforstyrra, mens hun «gjør friske ting» og er såkalt arbeidsfør. Hun har passert 40 år nå. En dag tar flaksen slutt. Og jeg tror ingenting kan stoppe henne, ingen kan greie å avsløre livsløgnen for henne, før kroppen stopper for henne eller livet krasjer på annen måte. Og jeg unner ingen å måtte lære på den måten, men jeg håper det skjer jo før jo heller, av hensyn til alle hun påvirker negativt. Og også av hensyn til henne selv. Mens det fortsatt er en viss sjanse til å komme fra den uunngåelige smellen i live. 7 1 5
Sarah93 Skrevet 18 timer siden #2446 Skrevet 18 timer siden Poenget i innlegget var i seg selv fint - ting som ser lite ut utenfra, kan koste mer enn store bragder. Problemet er at det er tydelig for alle at hun ikke har fortsatt vektoppgangen- kanskje snarere tvert imot. Det er det flere som kommenterer i kommentarfeltet- både den forstyrrende kommentaren som ble sitert over, og en som skriver at hun «holder fartsgrensen». Ugreit å skrive, men hun er dyktig på sosiale medier og fullstendig klar over at dette er den iøynefallende dobbeltkommunikasjonen ved bildet. Og kunne valgt et bilde av bare ansiktet f eks, der undervekten var mindre tydelig - men det vil hun ikke. 4 2
Ninaen Skrevet 17 timer siden #2447 Skrevet 17 timer siden Sarah93 skrev (1 time siden): Poenget i innlegget var i seg selv fint - ting som ser lite ut utenfra, kan koste mer enn store bragder. Problemet er at det er tydelig for alle at hun ikke har fortsatt vektoppgangen- kanskje snarere tvert imot. Det er det flere som kommenterer i kommentarfeltet- både den forstyrrende kommentaren som ble sitert over, og en som skriver at hun «holder fartsgrensen». Ugreit å skrive, men hun er dyktig på sosiale medier og fullstendig klar over at dette er den iøynefallende dobbeltkommunikasjonen ved bildet. Og kunne valgt et bilde av bare ansiktet f eks, der undervekten var mindre tydelig - men det vil hun ikke. I tillegg så er jo ikke hovedpoenget hennes egentlig det du påpeker her, det er jo bare å løfte seg selv fram igjen. For dette er også reproduksjon… Og hun fortsatte jo vektoppgangen. Hun var innlagt på Østmarka fra nov 2009-juni 2012, og ved utskrivelse var hun over grensa for normalvekt, som er klart høyere enn «fartsgrensen» for henne. Så har hun gått andre veien igjen, og nå ligget nede i 4-5 år… nå er det jo bare «se, jeg lever den anorektiske drømmen som undervektig og normalt liv»… livsfarlig. 3 1 3
Sarah93 Skrevet 17 timer siden #2448 Skrevet 17 timer siden Ninaen skrev (36 minutter siden): I tillegg så er jo ikke hovedpoenget hennes egentlig det du påpeker her, det er jo bare å løfte seg selv fram igjen. For dette er også reproduksjon… Og hun fortsatte jo vektoppgangen. Hun var innlagt på Østmarka fra nov 2009-juni 2012, og ved utskrivelse var hun over grensa for normalvekt, som er klart høyere enn «fartsgrensen» for henne. Så har hun gått andre veien igjen, og nå ligget nede i 4-5 år… nå er det jo bare «se, jeg lever den anorektiske drømmen som undervektig og normalt liv»… livsfarlig. Ja, for det finnes bilder av henne der hun har sunn og normal vekt. De deler hun ALDRI. De er aldri relevante når hun skal vise fram sin stolthet over ting hun har fått til i livet. De var heller ikke i boka. For henne, med de traumene og bakgrunnen hun har, er det vanvittig imponerende at hun, i en periode, klarte å møte dem med en sunn og velfungerende kropp. Og det ville også vært et viktig budskap - og noe å være stolt av og vise fram. Men den gang ei. 5 1 1
Katten89 Skrevet 11 timer siden #2449 Skrevet 11 timer siden Her ser man tydelig hvem hun inspirerer og hva som inspirerer dem.. Der er ikke karriere-bragder for å si det sånn.. Ufattelig trist 😞 1 1 3
DownWithTheTrolls Skrevet 11 timer siden #2450 Skrevet 11 timer siden Det må jo være selve definisjonen på ironi at Tine velger seg IS som ambassadør til å spille inn kampanje som setter fokus på influenceres skadelige påvirkning på ungdommers forhold til mat og eget kroppsbilde... Og at ikke IS har skamvett til å takke nei... 4 1 2
Ninaen Skrevet 10 timer siden #2451 Skrevet 10 timer siden Katten89 skrev (52 minutter siden): Her ser man tydelig hvem hun inspirerer og hva som inspirerer dem.. Der er ikke karriere-bragder for å si det sånn.. Ufattelig trist 😞 Fy faen…og det er derfor historieforfalskningen til IS er krise, bloggen er jo også slettet, så det finnes kun enkelte bilder på nettet som viser at joda, hun «fortsatte å fyke oppover», til bmi over 20, fordi hun var i behandling med krav og fokus på «hva kroppen trenger og som er sunt for den», ikke kun «gjøre friske ting». At hun i dag ser ut som hun ikke har fortsatt å fyke oppover (og muligens er under igjen) er jo fordi tilbakefall og at man kan ikke få i pose og sekk. Det krever lang og intens jobbing for å opprettholde normal vekt, venne seg til det, stå i det, og spesielt når det er traumer m.m. involvert som årsak til SF i utgangspunktet, for da er vektøkninga bare en brøkdel av jobbingen, og traumebehandling vil flertallet først kunne stå i med en noenlunde normal vekt. Jeg har nå følelsen av å sitte å se på et togkrasj, en ulykke i sakte film. Selvbedraget får være hennes «problem». Men nå drar hun virkelig med seg andre. Jeg tror hun må KRASJE før det er mulig å snu. Hun er så deep in the shit nå, også fordi hun har levd i selvbedraget «kan fortsette å være undervektig og klink spiseforstyrra, og samtidig jobbe fullt og vel så det, være sosial og gjøre masse friske ting» i så mange år at hun ikke skjønner at lyset er brent i begge ender så solid at snart er det ikke mer lys igjen å brenne. Lykke til, Ingeborg. Jeg håper du skjønner før det faktisk er for sent. Også av hensyn til dem rundt deg. 1 1 2
Ninaen Skrevet 10 timer siden #2452 Skrevet 10 timer siden DownWithTheTrolls skrev (37 minutter siden): Det må jo være selve definisjonen på ironi at Tine velger seg IS som ambassadør til å spille inn kampanje som setter fokus på influenceres skadelige påvirkning på ungdommers forhold til mat og eget kroppsbilde... Og at ikke IS har skamvett til å takke nei... Jeg forstår ikke hva media og bedriftene tenker med. Har de ikke øyne i hodet og vett i skallen?! 1 1 1
Katten89 Skrevet 10 timer siden #2453 Skrevet 10 timer siden Veldig rart at folk ikke skjønner at man ikke kan være frisk, sunn, glad og velfungerende SAMTIDIG som man er alvorlig undervektig og anorektisk. Ingeborg selger den perfekte illusjon som glorifiserer anoreksi for dem som har det og lurer folk som ikke har det. Men folk ser ikke alle helseplagene hun har bak fasaden og at hun f.eks aldri kan bli mamma og risikerer å dø lenge før hun blir gammel. 3 1 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå