Ninaen Skrevet 22. juli #2421 Skrevet 22. juli Så greide hun faen meg å få 22.juli til å handle om seg selv!!! Blir kvalm av dama! Fytti faen. 8 minutter med meg, meg, meg… 11 4
Frisk Frosk Skrevet 23. juli #2422 Skrevet 23. juli Ninaen skrev (3 timer siden): Så greide hun faen meg å få 22.juli til å handle om seg selv!!! Blir kvalm av dama! Fytti faen. 8 minutter med meg, meg, meg… Åtte minutter med IS, IS, IS... og proana, og reklame - alt blandet sammen med 22. juli. Hun kunne valgt å presentere det hun hadde på hjertet på en annen måte, men hun velger å snakke om seg selv og 22. juli ved å ha fokus på sin syke kropp. "...folk lukker øyne og ører for alt det fæle i verden. Det trigger meg da og trigger meg nå. Trigger som i motiverer." https://instanavigation.com/user-profile/ingeborgsenneset eller her https://mystorysaver.com/user-info/ingeborgsenneset Selv lukker IS øyne og ører for at hun både trigger og motiverer andre med sin årelange proana, sitt fokus på å være "flink syk". Her bruker altså IS 22. juli for å få oppmerksomhet rundt seg selv og som innledning til en reklame, og hennes stadige proana-arbeid. Først har hun lagt ut en del fakta rundt de som opplevde 22. juli, tall som er viktige å få frem. Men når hun i neste åndedrag bruker dette for å snakke om seg selv, og det at hun vil være journalist, etter at hun nettopp ble frilanser, det viser at dette er en ekstremt ufin måte å reklamere for seg selv også, ikke bare ekstern aktør. På tide å logge av og heller jobbe for å bli frisk, for nå går det virkelig feil vei. Hun sier at hun motiveres av at andre lukker øyne og ører for alt det fæle i verden - hvorfor lukker hun øyne og ører og hjerte for alt det fæle hennes stadige proana gjør mot andre? 5 11
Frisk Frosk Skrevet 23. juli #2423 Skrevet 23. juli Ninaen skrev (3 timer siden): Så greide hun faen meg å få 22.juli til å handle om seg selv!!! Blir kvalm av dama! Fytti faen. 8 minutter med meg, meg, meg… Åtte minutter med IS, IS, IS... og proana, og reklame - alt blandet sammen med 22. juli. Hun kunne valgt å presentere det hun hadde på hjertet på en annen måte, men hun velger å snakke om seg selv og 22. juli ved å ha fokus på sin syke kropp. "...folk lukker øyne og ører for alt det fæle i verden. Det trigger meg da og trigger meg nå. Trigger som i motiverer." https://instanavigation.com/user-profile/ingeborgsenneset eller her https://mystorysaver.com/user-info/ingeborgsenneset Selv lukker IS øyne og ører for at hun både trigger og motiverer andre med sin årelange proana, sitt fokus på å være "flink syk". Her bruker altså IS 22. juli for å få oppmerksomhet rundt seg selv og som innledning til en reklame, og hennes stadige proana-arbeid. Først har hun lagt ut en del fakta rundt de som opplevde 22. juli, tall som er viktige å få frem. Men når hun i neste åndedrag bruker dette for å snakke om seg selv, og det at hun vil være journalist, etter at hun nettopp ble frilanser, det viser at dette er en ekstremt ufin måte å reklamere for seg selv også, ikke bare ekstern aktør. På tide å logge av og heller jobbe for å bli frisk, for nå går det virkelig feil vei. Hun sier at hun motiveres av at andre lukker øyne og ører for alt det fæle i verden - hvorfor lukker hun øyne og ører og hjerte for alt det fæle hennes stadige proana gjør mot andre? 3
Sarah93 Skrevet 23. juli #2424 Skrevet 23. juli (endret) Hvordan fikk hun det til å handle om seg selv? Historien er enten gått ut eller slettet. Edit: Så det nå. Dette er drøyt. 22. juli som katalysator for hennes sanfunnsengasjement og personlige utvikling. Ser hun det ikke selv? Endret 23. juli av Sarah93 11 1
Ninaen Skrevet 23. juli #2425 Skrevet 23. juli Sarah93 skrev (10 timer siden): Hvordan fikk hun det til å handle om seg selv? Historien er enten gått ut eller slettet. Edit: Så det nå. Dette er drøyt. 22. juli som katalysator for hennes sanfunnsengasjement og personlige utvikling. Ser hun det ikke selv? Dama er blitt sveiseblind… 8
parmanoia Skrevet 24. juli #2426 Skrevet 24. juli Når man ikke lenger er tilknyttet Aftenposten, kan man ta influenserrollen og selvopptattheten til et nytt nivå. 7
Ninaen Skrevet 25. juli #2427 Skrevet 25. juli parmanoia skrev (19 timer siden): Når man ikke lenger er tilknyttet Aftenposten, kan man ta influenserrollen og selvopptattheten til et nytt nivå. Spennende å se hvor dette ender… #togkrasj 4
Frisk Frosk Skrevet 25. juli #2428 Skrevet 25. juli Ninaen skrev (5 timer siden): Spennende å se hvor dette ender… #togkrasj Hun har to stories nå, hvor den ene bl.a. sier at hun er i ferd med å gjøre ferdig en bok. På det bildet står hun i en heis, tar bilde av seg selv i speilet, voldsom proanaposering (lollipop-vinkel, heiser skuldrene for å bli enda større oventil for at alt annet skal se mindre ut, i ansiktet gaper hun med stor munn for å få frem kinnbein. Til tross for at hun har singlet og jakke på seg så ser man tydeligere ribbeina (hjelpes av skulderstillingen), og beina ser ut som beina til de som faktisk sulter i Gaza). Og dette er altså en indirekte, umerket reklame for en kommende bok. På neste bilde, som henger sammen med første, har hun ett tema tekstmessig, mens det som er fremtredende i bildet er hennes underarm og det at hun holder den på en unaturlig måte for å få frem sener i armen. Og i en tredje storie, umerket reklame for Stiklestad, hvor hun er utnevnt til noe og skal intervjues der, så ramser hun opp hva hun bl.a. skal snakke om. Øverst i listen står "sannhet", tredje og fjerde punkt i listen er sosiale medier og hets. Influenseren IS er i ferd med å skape sitt narrativ... Om det er sannhet som skal frem, så er det faktisk på tide at IS viser såpass selvinnsikt at hun slutter å snakke om "syke mennesker kan gjøre friske ting", for det hun viser gjennom sin IG-influenserkanal - uansett hvor mye hun velger å bruke og får bruke Aftenposten og andre aktører som alibi - så er det IS nå gjør ikke i nærheten av å være friskt. Sannheten er at hun trolig er landets farligste proana-influenser. Men, antar dette blir avfeid som hets i sosiale medier, for sannheten skal for all del ikke snakkes om. Man kunne jo håpe at en ev. bok som kommer faktisk forteller sannheten, at hun innrømmer at hun har brukt sosiale medier for å fore sin sykdom for å være "flink" anorektiker, og at hun nå har bestemt seg for å logge av alt av sosiale medier, ikke lenger være en offentlig person, men fullt og helt gå inn for behandling og skape seg et liv uten måtte eksponere seg selv og egen sykdom. Men, skal man tro tidligere erfaringer så tviler jeg på at det skjer. Nå viser hun så tydelig hvor syk hun er, at jeg håper hun snart innser at måten hun har valgt å påvirke andre i flere år (med sin både sin dårlig kamuflerte proana og den som er helt åpenbar), den kan ikke fortsette, for det går feil vei med henne, og det vil det gjøre for de som bruker hennes valgte påvirkning for å opprettholde sin sykdom. Trist som f... 13 9
Frisk Frosk Skrevet 2. august #2430 Skrevet 2. august Sarah93 skrev (1 time siden): Hun kan få sagt det Hvem er denne Lars som har denne podkasten? Jeg tviler på at tittelen betyr at hverken Aftenposten eller Ingeborg Senneset har tenkt å innrømme at influenseren Ingeborg Senneset - som har fått bruke Aftenspostens kanaler for å legitimere egen proana - faktisk gjør folk sykere, og dummere? Noen som har hørt podkasten? 8 1 1
JennieB Skrevet 2. august #2431 Skrevet 2. august Frisk Frosk skrev (3 minutter siden): Hvem er denne Lars som har denne podkasten? Jeg tviler på at tittelen betyr at hverken Aftenposten eller Ingeborg Senneset har tenkt å innrømme at influenseren Ingeborg Senneset - som har fått bruke Aftenspostens kanaler for å legitimere egen proana - faktisk gjør folk sykere, og dummere? Noen som har hørt podkasten? Regner med hun kaster stein i glasshus og kaller andre influensere og seg selv samfunnsdebattant. 15 1
Kålrota Skrevet 2. august #2432 Skrevet 2. august Frisk Frosk skrev (7 minutter siden): Hvem er denne Lars som har denne podkasten? Lars Glomnes, nyhetssjef i Aftenposten. Har drevet Aftenpodden i ti år. 2
Frisk Frosk Skrevet 2. august #2433 Skrevet 2. august JennieB skrev (27 minutter siden): Regner med hun kaster stein i glasshus og kaller andre influensere og seg selv samfunnsdebattant. I så fall bekrefter hun da nettopp det at hun er en av de farligste influenserne vi har i dag hva spiseforstyrrelser og forhold til egen kropp og det å ta egen helse på alvor angår... 12 1
Frisk Frosk Skrevet 2. august #2434 Skrevet 2. august Kålrota skrev (25 minutter siden): Lars Glomnes, nyhetssjef i Aftenposten. Har drevet Aftenpodden i ti år. Nå har jeg ikke hørt denne podkasten, men om han ikke stiller Ingeborg Senneset svært så kritiske spørsmål om hennes egen helsefarlige påvirkning, så har Aftenposten bare nok en gang vist at de faktisk støtter fult ut det de allerede har gjort i årevis når de har gitt IS fri tilgang til å renvaske sin farlige påvirkning gjennom sin tilknytning til Aftenposten. Nå har IS sluttet, eller har snart siste dag, i Aftenposten. At det akkurat da kommer en podkast med henne, ser jeg på som nok en måte Aftenposten har tenkt å fortsette å være medvirkende til at IS får spre sin skadelige påvirkning. 6
Ninaen Skrevet 2. august #2435 Skrevet 2. august Sarah93 skrev (7 timer siden): Hun kan få sagt det Selvinnsikten er fortsatt på topp ja… kampestein møt glasshus. BANG! 9 2
Grüner Skrevet 7. august #2436 Skrevet 7. august (endret) Frisk Frosk skrev (På 25.7.2025 den 14.19): Hun har to stories nå, hvor den ene bl.a. sier at hun er i ferd med å gjøre ferdig en bok. På det bildet står hun i en heis, tar bilde av seg selv i speilet, voldsom proanaposering (lollipop-vinkel, heiser skuldrene for å bli enda større oventil for at alt annet skal se mindre ut, i ansiktet gaper hun med stor munn for å få frem kinnbein. Til tross for at hun har singlet og jakke på seg så ser man tydeligere ribbeina (hjelpes av skulderstillingen), og beina ser ut som beina til de som faktisk sulter i Gaza). Og dette er altså en indirekte, umerket reklame for en kommende bok. På neste bilde, som henger sammen med første, har hun ett tema tekstmessig, mens det som er fremtredende i bildet er hennes underarm og det at hun holder den på en unaturlig måte for å få frem sener i armen. Og i en tredje storie, umerket reklame for Stiklestad, hvor hun er utnevnt til noe og skal intervjues der, så ramser hun opp hva hun bl.a. skal snakke om. Øverst i listen står "sannhet", tredje og fjerde punkt i listen er sosiale medier og hets. Influenseren IS er i ferd med å skape sitt narrativ... Om det er sannhet som skal frem, så er det faktisk på tide at IS viser såpass selvinnsikt at hun slutter å snakke om "syke mennesker kan gjøre friske ting", for det hun viser gjennom sin IG-influenserkanal - uansett hvor mye hun velger å bruke og får bruke Aftenposten og andre aktører som alibi - så er det IS nå gjør ikke i nærheten av å være friskt. Sannheten er at hun trolig er landets farligste proana-influenser. Men, antar dette blir avfeid som hets i sosiale medier, for sannheten skal for all del ikke snakkes om. Man kunne jo håpe at en ev. bok som kommer faktisk forteller sannheten, at hun innrømmer at hun har brukt sosiale medier for å fore sin sykdom for å være "flink" anorektiker, og at hun nå har bestemt seg for å logge av alt av sosiale medier, ikke lenger være en offentlig person, men fullt og helt gå inn for behandling og skape seg et liv uten måtte eksponere seg selv og egen sykdom. Men, skal man tro tidligere erfaringer så tviler jeg på at det skjer. Nå viser hun så tydelig hvor syk hun er, at jeg håper hun snart innser at måten hun har valgt å påvirke andre i flere år (med sin både sin dårlig kamuflerte proana og den som er helt åpenbar), den kan ikke fortsette, for det går feil vei med henne, og det vil det gjøre for de som bruker hennes valgte påvirkning for å opprettholde sin sykdom. Trist som f... Hvorfor fortsetter du å følge henne når du blir så trigget av henne? Det er jo ganske selvdestruktivt av deg også! Hun kommer til å fortsette som før, men du må gjøre det du kan for å beskytte deg selv og ikke oppsøke ting som trigger deg som pro-ana. Endret 7. august av Grüner 2 2
Frisk Frosk Skrevet 7. august #2437 Skrevet 7. august Grüner skrev (2 timer siden): Hvorfor fortsetter du å følge henne når du blir så trigget av henne? Det er jo ganske selvdestruktivt av deg også! Hun kommer til å fortsette som før, men du må gjøre det du kan for å beskytte deg selv og ikke oppsøke ting som trigger deg som pro-ana. Nå har jeg flere ganger i tråden fortalt at jeg aldri har hatt noen spiseforstyrrelser, men at både personer jeg har kjent og som jeg har møtt i jobbsammenheng har slitt med anoreksi og andre spiseforstyrrelser. Det du driver med nå er et forsøk på brukerdebatt, og det er uredelig! Og om det nå hadde vært slik at jeg hadde hatt anoreksi og ble trigget av innholdet til Ingeborg Senneset - så hadde jeg likevel vært en viktig stemme i tråden, for å vise det flere andre i tråden faktisk har fortalt, at det Ingeborg Senneset driver med i ulike medier og som influenser trigger dem. For det viser nettopp det farlige med Ingeborg Senneset. Hun fronter seg selv, og media fronter henne - selv to suspekte kjendisfagmenn, psykiater FS (som mistet sin autorisasjon og aldri mer vil få praktisere) og PK (hvis sak enda ikke er avgjort) har bidratt til Ingeborg Sennesets arbeid "mot" proana og "for" å hjelpe de med spiseforstyrrelser, mens veldig mange (med og uten spiseforstyrrelser!) i mange år har reagert på hvordan IS i praksis driver med ren proana på ulike plattformer og i medier, under dekke av å liksom gjøre det motsatte. At IS får diktere eget image og narrativ, og at hun får gjort det uten at kritikere med faglig tyngde står opp og viser hvilken farlig påvirkning av andre IS holder på med, det er farlig, det koster unge (og noen voksne) både helse og kan koste dem livet. Det trengs at også personer som IKKE har spiseforstyrrelser står opp og viser at de reagerer på måten IS i praksis over mange år har fått, og fortsatt får, fortsette med det som ikke kan kalles annet enn proana. Det er helt uforsvarlig at hun får fortsette. Enda farligere blir det når hun bruker sin tittel som sykepleier for å oppnå bedre troverdighet, og enda verre at fagpersoner som Finn Skårderud og Peder Kjøs har støttet det som i realiteten i flere år har vært ren proana fra IS. De som har eller har hatt spiseforstyrrelser bør slippe å stå alene i kampen for å få media til å innse alvoret, at man ikke kan bruke personer som driver ren proana i kampanjer mot spiseforstyrrelser (og anoreksi spesielt). Ingeborg Senneset har i flere år sagt og skrevet en ting - men i praksis har hun vist noe helt annet, ren proana, på sine kanaler og i media. Jeg har stor sympati med privatpersonen IS, som tydelig er alvorlig syk. Men hun har ingen rett til å dele så mye livsfarlig proana som hun i praksis gjør, under dekke av å "gjøre friske ting" (som skal gjøre henne uangripelig mot saklig og legitim kritikk) og under dekke av at hun jobber for at færre skal få spiseforstyrrelser. Jeg tror privatpersonen IS er oppriktig i at hun ikke ønsker slik sykdom for andre, men dessto verre blir det å se at hun som offentlig person stadig vekk på en rekke måter viser ren proana. 9 18
DownWithTheTrolls Skrevet 13. august #2438 Skrevet 13. august Frisk Frosk skrev (På 8.8.2025 den 0.24): Nå har jeg flere ganger i tråden fortalt at jeg aldri har hatt noen spiseforstyrrelser, men at både personer jeg har kjent og som jeg har møtt i jobbsammenheng har slitt med anoreksi og andre spiseforstyrrelser. Det du driver med nå er et forsøk på brukerdebatt, og det er uredelig! Og om det nå hadde vært slik at jeg hadde hatt anoreksi og ble trigget av innholdet til Ingeborg Senneset - så hadde jeg likevel vært en viktig stemme i tråden, for å vise det flere andre i tråden faktisk har fortalt, at det Ingeborg Senneset driver med i ulike medier og som influenser trigger dem. For det viser nettopp det farlige med Ingeborg Senneset. Hun fronter seg selv, og media fronter henne - selv to suspekte kjendisfagmenn, psykiater FS (som mistet sin autorisasjon og aldri mer vil få praktisere) og PK (hvis sak enda ikke er avgjort) har bidratt til Ingeborg Sennesets arbeid "mot" proana og "for" å hjelpe de med spiseforstyrrelser, mens veldig mange (med og uten spiseforstyrrelser!) i mange år har reagert på hvordan IS i praksis driver med ren proana på ulike plattformer og i medier, under dekke av å liksom gjøre det motsatte. At IS får diktere eget image og narrativ, og at hun får gjort det uten at kritikere med faglig tyngde står opp og viser hvilken farlig påvirkning av andre IS holder på med, det er farlig, det koster unge (og noen voksne) både helse og kan koste dem livet. Det trengs at også personer som IKKE har spiseforstyrrelser står opp og viser at de reagerer på måten IS i praksis over mange år har fått, og fortsatt får, fortsette med det som ikke kan kalles annet enn proana. Det er helt uforsvarlig at hun får fortsette. Enda farligere blir det når hun bruker sin tittel som sykepleier for å oppnå bedre troverdighet, og enda verre at fagpersoner som Finn Skårderud og Peder Kjøs har støttet det som i realiteten i flere år har vært ren proana fra IS. De som har eller har hatt spiseforstyrrelser bør slippe å stå alene i kampen for å få media til å innse alvoret, at man ikke kan bruke personer som driver ren proana i kampanjer mot spiseforstyrrelser (og anoreksi spesielt). Ingeborg Senneset har i flere år sagt og skrevet en ting - men i praksis har hun vist noe helt annet, ren proana, på sine kanaler og i media. Jeg har stor sympati med privatpersonen IS, som tydelig er alvorlig syk. Men hun har ingen rett til å dele så mye livsfarlig proana som hun i praksis gjør, under dekke av å "gjøre friske ting" (som skal gjøre henne uangripelig mot saklig og legitim kritikk) og under dekke av at hun jobber for at færre skal få spiseforstyrrelser. Jeg tror privatpersonen IS er oppriktig i at hun ikke ønsker slik sykdom for andre, men dessto verre blir det å se at hun som offentlig person stadig vekk på en rekke måter viser ren proana. Hvis jeg kunne likt dette 10 ganger hadde jeg gjort det. Jeg var innom Instagram idag og så en story som skulle handle om siste dag på ǰobben. I alle scenene det er bilde/film fra (fra slusen, lotterihjulet, kaffemaskinen, skrivebordet, skapet, toalettet, heisen og garasjen) klarer hun å få med noe proana/anoreksirelatert. Oftest med en proana-posering, men selv i skapet(!) må hun minne oss på anoreksien sin, ved å vise frem et Psykisk Helse-blad hun "tilfeldigvis" rydder frem, som hun figurerer på forsiden av, med undertittelen "Jeg kaller meg ikke frisk". Det selvsentrerte fokuset er så intenst at det blir både absurd, komisk og patologisk i uttrykket. At det virker triggende på andre anorektikere sier seg selv, og det vet hun også godt selv som en veteran i "game'et". Utover det at hun er en svært oppegående dame, og at det er mye myter rundt hvor begrenset innsikt anorektikere skal ha i egen sykdom, så er det bare å se på hvordan hun fikk Skårderud til å gå ut og være hennes psykiatriske alibi, da han uttalte at man ikke ville bli trigget av boken hun skrev som var fullpakket med proana-bilder. En åpenbar usannhet, men det viser jo at hun hadde tenkt gjennom problemstillingen, og var bekymret nok for at kritikken ville komme til at hun ba Skårderud skrive uttalelsen. Med andre ord er hun ikke ignorant i forhold til fenomenet, og det burde ha hindret henne i å legge ut slike bilder, dersom hun faktisk brydde seg om andre spiseforstyrrede mennesker. Noe hun ikke gjør. 9 9
Frisk Frosk Skrevet 13. august #2439 Skrevet 13. august DownWithTheTrolls skrev (1 time siden): Hvis jeg kunne likt dette 10 ganger hadde jeg gjort det. Jeg var innom Instagram idag og så en story som skulle handle om siste dag på ǰobben. I alle scenene det er bilde/film fra (fra slusen, lotterihjulet, kaffemaskinen, skrivebordet, skapet, toalettet, heisen og garasjen) klarer hun å få med noe proana/anoreksirelatert. Oftest med en proana-posering, men selv i skapet(!) må hun minne oss på anoreksien sin, ved å vise frem et Psykisk Helse-blad hun "tilfeldigvis" rydder frem, som hun figurerer på forsiden av, med undertittelen "Jeg kaller meg ikke frisk". Det selvsentrerte fokuset er så intenst at det blir både absurd, komisk og patologisk i uttrykket. At det virker triggende på andre anorektikere sier seg selv, og det vet hun også godt selv som en veteran i "game'et". Utover det at hun er en svært oppegående dame, og at det er mye myter rundt hvor begrenset innsikt anorektikere skal ha i egen sykdom, så er det bare å se på hvordan hun fikk Skårderud til å gå ut og være hennes psykiatriske alibi, da han uttalte at man ikke ville bli trigget av boken hun skrev som var fullpakket med proana-bilder. En åpenbar usannhet, men det viser jo at hun hadde tenkt gjennom problemstillingen, og var bekymret nok for at kritikken ville komme til at hun ba Skårderud skrive uttalelsen. Med andre ord er hun ikke ignorant i forhold til fenomenet, og det burde ha hindret henne i å legge ut slike bilder, dersom hun faktisk brydde seg om andre spiseforstyrrede mennesker. Noe hun ikke gjør. Det er det som er så horribelt og skremmende. Ingeborg Senneset selv er klar over dette. Tidligere psykiater Finn Skårderud (som mistet sin autorisasjon pga. handlinger i sin yrkespraksis...) og også Peder Kjøs er fullstendig klar over dette. Men oppmerksomhetsbehovet for dem alle synes langt større enn viktigheten å beskytte andre fra alvorlige spiseforstyrrelser, alvorlig sykdom og potensiell død. Og norsk presse velger å bidra til denne "profesjonelle proana-formidlingen", med å bruke alle nevnte personer som "fagpersoner" og "talsperson" for denne alvorlige sykdommen som de selv er med på å nærmest drive reklame for. Norsk presse har et dilemma, for VVP sier at man skal være ekstra varsom når det kommer til sykdom, psykisk helse og privatliv. Det er fullt mulig for norsk media å stille seg kritisk til både hvordan disse tre har fått styre oppmerksomheten rundt denne alvorlige sykdommen med å nærmest hylle den på samme tid - uten at de bryter Vær varsom plakatens regler. Det vil imidlertid kreve en svært så stødig penn, for å balansere en slik kritikk mot denne proanaen. Media kunne tatt det opp med å vise selvinnsikt og velge å ta et veivalg for fremtiden, at de heretter ikke ønsker å bruke (og utnytte) syke mennesker på den måten som media har brukt IS i årevis for å selv tjene penger på hennes sykdom. Det er til og med fullt mulig for en stødig penn å kritisere det sykepleier og influenser Ingeborg Senneset har gjort når det kommer til hennes konstante fokus på ("skjult") proana, uten å direkte diskutere hennes helse. Det er en vanskelig balansegang, men det er en nødvendig balansegang, når man ser utviklingen. Jo mer profilert IS har blitt, jo mer "seriøst" imaget hennes skapes, jo sykere er hun åpenbart blitt. Det kan ikke norsk media skrive, men de kan og bør skrive om måtene proana skjules, hvordan influensere later som om de selger ett budskap, mens det er proanaen og tynnest-mulig som er det egentlige budskapet. For det budskapet ses ikke av personer som ikke har slike spiseforstyrrelser selv, eller har måttet lære seg slike "skjulte", men svært så tydelige budskap fordi de enten kjenner noen med anoreksi, eller har kunnskap og erfaring med det gjennom sin jobb. Og så må Norges samlede mediehus se på måten de velger å bruke så åpenbart syke personer som sier en ting og i praksis gjør det motsatte. Måten IS har blitt båret fra mediehus til mediehus, fra underholdningsprogram til kjendisfester, gjør at hun får spredd sin proana. For hun gjør det så godt som hver eneste gang hun er i media, i måten hun velger å fremheve sin sykdom med poseringer, påkledning m.m. IS skal på ingen måte føle skam over at hun er syk eller over sin kropp. Men det er enorm forskjell på å velge å fremheve det syke og det å ikke gjøre det. IS velger å fremheve det, med en rekke klassiske proana-teknikker, som går på å fremheve sykdommen slik at det skal se uskyldig ut for de som ikke kjenner til disse metodene, mens det er åpenbar for de som er syke, på vei inn i sykdom eller av andre årsaker kjenner til disse metodene som anorektikere bruker på sosiale medier i dag. Og IS, hun har valgt yrket påvirker - hun ønsker å påvirke andre. Da kan hun ikke si en ting og samtidig være en inspirasjon til de med begynnende anoreksi eller alvorlig anoraksi. Det er ikke mulig å fremstå som troverdig slik påvirkeren Ingeborg Senneset har holdt på i mange år. Det er ikke mulig å fremstå som forsvarlig av sykepleieren, influenseren og journalisten Ingeborg Senneset, så lenge hun har gjort sin "flink anorektiker" til sitt ansikt utad, sitt varemerke, sitt produkt. Slik det er i dag velger norsk media ukritisk å bidra til denne proanaen, og med det er også norsk media skyldige i å påføre stadig flere spiseforstyrrelser. Norske medier burde holde seg for gode til å fortsette med slik uforsvarlig praksis. 6 8
Ninaen Skrevet 15. august #2440 Skrevet 15. august Da var det ny resirkulering på Instagram… gammelt bilde (ikke av de ille, bare så det er sagt), fokus på «3 år innlagt» og stolthet og ja. Lite innhold, kun «holde seg relevant på kjernen i rollen»… Her om dagen var det resirkulering av gammelt innlegg om NAV… Dette begynner å bli både pinlig og trist…(og irriterende og provoserende, men nå er hun i det minste ikke velsignet av Aftenposten) 6 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå