Gå til innhold

Ingeborg Senneset

bianca89

Anbefalte innlegg

AprilLudgate skrev (1 time siden):

Det hjelper jo ikke for de som er syke å kritisere utseende, men samtidig så blir det innmari vanskelig å ikke reagere når de selv legger ut bilder som dette.

Jenta er jo avmagret og poserer det i bikini 🤷‍♀️

Men jeg har en innmari dumt spørsmål:

IS har jo alltid vært radmager og sett klassisk anorektisk ut på alt av bilder.

Maria Mena - som sier hun nå er mye bedre/friskere har en gang lagt ut et påkledd bilde fra veldig syk periode som handlet om noe helt annet.

Og IS ser jo slik ut hele tiden.

Jeg vet man ikke kan «se» SF generelt (en normalvektig/tjukk kan jo og ha SF), men:

Gitt anoreksi hvor man blir mager som resultat. 

Om man blir bedre/frisk: er det da mulig å se så syk ut som IS gjør?

Altså, kan man bli frisk - men ikke samtidig øke særlig i vekt/muskelmasse? 

Har noen med innsikt i anoreksi noe kunnskap om dette?

Jeg mener ikke at man skal øke voldsomt for å kunne være frisk - men får man ekstremforbrenning av langvarig anoreksi slik at noen kan forbli magre tross vanlig matinntak? 

Sikkert dumt spørsmål, men jeg skjønner ikke begrepet «frisk» når man fortsatt ser innmari syk ut. Eller er mitt spørsmål bare omvendt av sånn «ser ikke syk ut»? 

Man kan aldri si aldri. Og etter tiår med undervekt vil kroppen ta skade på ulike måte, og kunne slite på ulike måter. At man kan bli frisk i hodet, men likevel slite med å få i seg nok næring og komme opp i vekt fordi kroppen er så kjørt at kapasiteten er nedsatt. Men da vil man jo som hovedregel ha dårlig kapasitet generelt også, ikke fyke hit og dit «hele tida» om du skjønner. 
Man kan være frisk selv om BMI er 18,5 og ikke 20 (som psykiatrien har satt som gullstandard), og folk er jo ulike fra naturens side også. Men slik IS framstår kroppslig/fysisk nå er ikke normalt hvis man er frisk nei. Det er forskjell på +/-18,5 i BMI, altså marginal undervekt, og slik IS er nå. Om du skjønner. 
Jeg hàr sagt det før: jeg tror ikke hun har sjanse til å bli særlig friskere verken fysisk eller psykisk før hun går all in i behandling, og setter jobb og SoMe på pause. Det betyr ikke at hun skal være innlagt i månedsvis og bare være parolene og ikke «gjøre friske ting», men hun må stoppe opp og tørre å se innover i både kropp og sinn. Slippe kontroll. Og det blir vanskeligere og vanskeligere jo eldre man blir. For noen må det dessverre til at kroppen sier STOPP eller noen rundt setter foten hardt NED før det går. Ut ifra det hun selv har skrevet om og gitt mellom linjene er det både traumer og ADHD i bunn her. Da må man i like stor grad rette behandling og tiltak mot det, som mot spiseforstyrrelsen i seg selv. Og skal man klare det så må man også ha næring. Det tror jeg ikke er mulig å få til poliklinisk med det hun selv har framvist de siste åra. 

Og for all del, jeg sier ikke det er lett! Jeg har vært der selv. Og jeg er sjeleglad for at jeg både traff de rette fagfolka til rett tid, og at noen rundt meg turte å si tydelig fra at nå må du roe ned, nå må du fokusere noen få steder og ikke 20 samtidig, og det går nok ikke å jobbe (fullt) nå hvis du skal ha sjanse til å komme deg opp og videre. 
Så var det nok lurt å ta sluttpakke, hun hadde vel fort røket i nedskjæringene siden hun ikke er fagutdanna m.m. Samtidig kan jo dette bli det stikk motsatte av hva hun trenger: frislepp… Men om noen rundt ser mulighetene det åpner for behandling osv og tør å si fra så kan det jo bli bra for henne. Og selv om jeg er kjempesint på henne av flere årsaker, så unner jeg henne å bli bedre, og vil jo virkelig ikke at hun skal stryke med. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AprilLudgate skrev (På 5.5.2025 den 15.18):

Det hjelper jo ikke for de som er syke å kritisere utseende, men samtidig så blir det innmari vanskelig å ikke reagere når de selv legger ut bilder som dette.

Maria Mena - som sier hun nå er mye bedre/friskere har en gang lagt ut et påkledd bilde fra veldig syk periode som handlet om noe helt annet.

Jeg vet man ikke kan «se» SF generelt (en normalvektig/tjukk kan jo og ha SF), men:

Jeg mener ikke at man skal øke voldsomt for å kunne være frisk - men får man ekstremforbrenning av langvarig anoreksi slik at noen kan forbli magre tross vanlig matinntak? 

Sikkert dumt spørsmål, men jeg skjønner ikke begrepet «frisk» når man fortsatt ser innmari syk ut. Eller er mitt spørsmål bare omvendt av sånn «ser ikke syk ut»? 

Kan virkelig ikke forstå at IS på noen måte er frisk. Hilsen en med spiseforstyrrelse-erfaring.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undervekt er en del av symptombildet ved anoreksi, så opprettholdelse av alvorlig undervekt ved bevisst å spise mindre enn hva kroppen trenger er jo anoreksi. IS har fortsatt anoreksi, selv om, når hun blir spurt, prøver å omgå å si det selv ved å si at hun fokuserer på å prøve å gjøre friske ting som å jobbe.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (På 5.5.2025 den 16.42):

Man kan aldri si aldri. Og etter tiår med undervekt vil kroppen ta skade på ulike måte, og kunne slite på ulike måter. At man kan bli frisk i hodet, men likevel slite med å få i seg nok næring og komme opp i vekt fordi kroppen er så kjørt at kapasiteten er nedsatt. Men da vil man jo som hovedregel ha dårlig kapasitet generelt også, ikke fyke hit og dit «hele tida» om du skjønner. 
Man kan være frisk selv om BMI er 18,5 og ikke 20 (som psykiatrien har satt som gullstandard), og folk er jo ulike fra naturens side også. Men slik IS framstår kroppslig/fysisk nå er ikke normalt hvis man er frisk nei. Det er forskjell på +/-18,5 i BMI, altså marginal undervekt, og slik IS er nå. Om du skjønner. 
Jeg hàr sagt det før: jeg tror ikke hun har sjanse til å bli særlig friskere verken fysisk eller psykisk før hun går all in i behandling, og setter jobb og SoMe på pause. Det betyr ikke at hun skal være innlagt i månedsvis og bare være parolene og ikke «gjøre friske ting», men hun må stoppe opp og tørre å se innover i både kropp og sinn. Slippe kontroll. Og det blir vanskeligere og vanskeligere jo eldre man blir. For noen må det dessverre til at kroppen sier STOPP eller noen rundt setter foten hardt NED før det går. Ut ifra det hun selv har skrevet om og gitt mellom linjene er det både traumer og ADHD i bunn her. Da må man i like stor grad rette behandling og tiltak mot det, som mot spiseforstyrrelsen i seg selv. Og skal man klare det så må man også ha næring. Det tror jeg ikke er mulig å få til poliklinisk med det hun selv har framvist de siste åra. 

Og for all del, jeg sier ikke det er lett! Jeg har vært der selv. Og jeg er sjeleglad for at jeg både traff de rette fagfolka til rett tid, og at noen rundt meg turte å si tydelig fra at nå må du roe ned, nå må du fokusere noen få steder og ikke 20 samtidig, og det går nok ikke å jobbe (fullt) nå hvis du skal ha sjanse til å komme deg opp og videre. 
Så var det nok lurt å ta sluttpakke, hun hadde vel fort røket i nedskjæringene siden hun ikke er fagutdanna m.m. Samtidig kan jo dette bli det stikk motsatte av hva hun trenger: frislepp… Men om noen rundt ser mulighetene det åpner for behandling osv og tør å si fra så kan det jo bli bra for henne. Og selv om jeg er kjempesint på henne av flere årsaker, så unner jeg henne å bli bedre, og vil jo virkelig ikke at hun skal stryke med. 

Benskjørhet er nesten uunngåelig ved langvarig undervekt og kan ikke repareres ved å gå opp i vekt, selv om  videre tap av beinmasse vil stoppe. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (4 minutter siden):

Benskjørhet er nesten uunngåelig ved langvarig undervekt og kan ikke repareres ved å gå opp i vekt, selv om  videre tap av beinmasse vil stoppe. 

Jo, det kan det faktisk 😉Ikke kun av vektoppgang, men mer tilskudd og annen behandling i tillegg. Jeg har selv gått fra alvorlig osteporose til akkurat inn på grønt nivå, rett før jeg bikka 40. Men det er absolutt ingen selvfølge at det går altså! Men beinmassen kan økes og bedres ved vektøkning, god ernæringsstatus og medikamenter, og styrketrening/vektbærende trening i rett dose. Har ei venninne som også har vært alvorlig syk over flere år som nå er frisk og også har gått markant opp i beinmasse. Hun fikk bisfosfanater i 5 år, sammen med kalsium, d-vit, kontrollert styrketrening, vektoppgang og nok næring til slutt. Og selvfølgelig må hormonene på plass…altså få tilbake menstruasjonen. Jo nærmere overgangsalderen man kommer jo verre blir det selvsagt å snu dette uansett. Vil bare få fram at det er håp på dette punktet, det kan jo være motivasjon for noen til å greie å stå i oppgang og mat. 🙂

• Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentemamma88 skrev (1 time siden):

Kan virkelig ikke forstå at IS på noen måte er frisk. Hilsen en med spiseforstyrrelse-erfaring.

Hun er ikke frisk nei, det er åpenbart. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grüner skrev (9 timer siden):

Jo, det repaeres ved riktig og nok ernæring over tid (år). Men bare frem til man er ca 30 år. Jeg har gjort det🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GhostHug skrev (12 minutter siden):

Jo, det repaeres ved riktig og nok ernæring over tid (år). Men bare frem til man er ca 30 år. Jeg har gjort det🥰

Kan skje lenger også. Beinmassen min økte helt opp til grønt (fra blodrødt) i perioden jeg var 35-42. 🙂

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde anoreksi i mange år og fikk stoffskifteproblemer. Man får dårlig forbrenning når man nesten ikke spiser noenting. Er frisk nå, og det kan alle se. Er fremdeles slank, men det er forskjell på det og være radmager. Musklene er på plass igjen, håret har blitt tykt , neglene sterkere. Og så er det noe med det at man ikke ser så sliten og trøtt ut, noe som sikkert er lettere for oss som har hatt sykdommen å gjenkjenne hos andre. IS er ikke frisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...