Gå til innhold

Ingeborg Senneset

bianca89

Anbefalte innlegg

Gjest Bolledeig2.0
1 hour ago, Sarah93 said:

Sanna Saaroma går ganske hardt ut mot Senneset i VG. Jeg synes faktisk hun går for hardt ut, tematikken tatt i betraktning, og at hun ikke er den rette til å kritisere, men hva synes dere?

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/z7WbA9/den-gode-delingens-grenser

Jeg er egentlig enig i at sanntids-kringkasting av personlige problemer er en uting. Du er ofte svært dårlig plassert til å vurdere hva som er lurt eller dumt når man står midt oppi ting

Dette teksten synes likevel jeg er helbom og vitner om ganske sviktende selvinnsikt. Sanna Sarrommaa har nå gjennom en årrekke i sanntid publisert sin egen skilsmisse/brudd og benytter enhver anledning å henge ut eksmannen og hans nye kjæreste, og klarer vel knapt å ha noe på trykk i avisen uten å på et eller annet tidspunkt nevne at eksmannen forlot henne til fordel for en annen kvinne.

Inklusiv å publisere et kort (!!) hun sendte til eksmannens nye dame med "se godt på familien du ødela" på instagram-storyen sin.

Det kan være at HUN mener dette er et traume hun har prosessert nok til å dele med verden. Jeg er bare uenig med vurderingen hennes, og synes da at kritikken fremstår som ganske hul.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sarah93 skrev (1 time siden):

Sanna Saaroma går ganske hardt ut mot Senneset i VG. Jeg synes faktisk hun går for hardt ut, tematikken tatt i betraktning, og at hun ikke er den rette til å kritisere, men hva synes dere?

Dette var ett av de bedre innleggene jeg har lest av Saaroma. Litt strengt mot Senneset kanskje, men samtidig kan det virke som om Senneset ikke alltid tenker så mye på hvilken påvirkningskraft og hvor stort nedslagsfelt hun har. Hadde hun virkelig tenkt over skadepotensialet i det hun deler av bilder og innhold så hadde hun vel ikke delt så mye?

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolledeig2.0 skrev (49 minutter siden):

Jeg er egentlig enig i at sanntids-kringkasting av personlige problemer er en uting. Du er ofte svært dårlig plassert til å vurdere hva som er lurt eller dumt når man står midt oppi ting

Dette teksten synes likevel jeg er helbom og vitner om ganske sviktende selvinnsikt. Sanna Sarrommaa har nå gjennom en årrekke i sanntid publisert sin egen skilsmisse/brudd og benytter enhver anledning å henge ut eksmannen og hans nye kjæreste, og klarer vel knapt å ha noe på trykk i avisen uten å på et eller annet tidspunkt nevne at eksmannen forlot henne til fordel for en annen kvinne.

Inklusiv å publisere et kort (!!) hun sendte til eksmannens nye dame med "se godt på familien du ødela" på instagram-storyen sin.

Det kan være at HUN mener dette er et traume hun har prosessert nok til å dele med verden. Jeg er bare uenig med vurderingen hennes, og synes da at kritikken fremstår som ganske hul.  

Ja, det er sant, Saaroma er kanskje ikke rette person til å ta opp dette.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (5 timer siden):

Jeg synes faktisk denne var uvanlig balansert fra SS sin side, og på sin plass. Jeg har mange ganger tenkt at IS ikke fikk nettopp den veiledningen SS snakker om da hun blogget direkte fra psyk som ekstremt syk (det gjelder ikke bare henne, det var en periode fra omtrent 2007/2008-2015/2016 at det var et stort antall blogger hvor det ble blogget åpent fra psyk fra både lukka og åpen avd, generelle DPS-poster og spesialavd, uten noe filter, og i spiseforstyrrelsesmiljøet var smitteeffekten i alle fall åpenbar!), og full åpenhet med pågående sykdom er ikke udelt positivt. 
P.S. Enig i at SS kanskje ikke er rette til å rope høyest om det, men selve teksten og budskapet var på sin plass.

Endret av Kanin46
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shalott

Jeg synes som oftest at det Sanna sier er teit, men akkurat dette med deling av absolutt alt, er jeg enig med henne i.

Mitt problem med dette er at kjendisers erfaring med å "snakke ut om den tøffe tiden" ikke umiddelbart kan overføres til "vanlige" personer.  Det er ofte mye enklere å ha medfølelse med noen som ikke er så nær.  Kjendisen sitter, blek men fattet, vakker og verdig på God Morgen Norge og forteller om alt han eller hun har kjempet med.  Vi ser, vi hyller, vi synes hun er modig, at han er tøff - og så skrur vi av.  Det krever ikke særlig mye av oss som medmenneske.

Hvis man plutselig befinner seg ansikt til ansikt med bekjent som plutselig åpner seg om noe vanskelig, da blir vi redde for at det forventes noe av oss.  Vi blir kanskje litt beskjemmet, føler at det blir for privat, vet ikke hvordan vi skal løse problemet for vedkommende.  Da er det nok en del som plutselig må hente på fotballtrening, har ei steik i ovnen eller brått kommer på en viktig jobbsamtale vi må ta, bare for å komme oss vekk fra situasjonen.

Å åpne seg uten å bli møtt med forståelse - det er brutalt, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

shalott skrev (20 minutter siden):

Jeg synes som oftest at det Sanna sier er teit, men akkurat dette med deling av absolutt alt, er jeg enig med henne i.

Mitt problem med dette er at kjendisers erfaring med å "snakke ut om den tøffe tiden" ikke umiddelbart kan overføres til "vanlige" personer.  Det er ofte mye enklere å ha medfølelse med noen som ikke er så nær.  Kjendisen sitter, blek men fattet, vakker og verdig på God Morgen Norge og forteller om alt han eller hun har kjempet med.  Vi ser, vi hyller, vi synes hun er modig, at han er tøff - og så skrur vi av.  Det krever ikke særlig mye av oss som medmenneske.

Hvis man plutselig befinner seg ansikt til ansikt med bekjent som plutselig åpner seg om noe vanskelig, da blir vi redde for at det forventes noe av oss.  Vi blir kanskje litt beskjemmet, føler at det blir for privat, vet ikke hvordan vi skal løse problemet for vedkommende.  Da er det nok en del som plutselig må hente på fotballtrening, har ei steik i ovnen eller brått kommer på en viktig jobbsamtale vi må ta, bare for å komme oss vekk fra situasjonen.

Spot on❤️

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

shalott skrev (17 timer siden):

Veldig bra poeng! Vi får høre at vi skal være åpne, men får ikke forslag til hvordan vi skal ta i mot det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bulsara
Sarah93 skrev (På 22.8.2022 den 9.17):

Jeg likte denne artikkelen veldig godt og jeg synes ikke hun er for hard mot Senneset. Senneset er ikke akkurat den som går stille i dørene selv når hun har noe/noen hun vil kritisere. Har sett at hun tramper ganske hardt på andre, så jeg mener hun får tåle såpass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bulsara skrev (1 time siden):

Jeg likte denne artikkelen veldig godt og jeg synes ikke hun er for hard mot Senneset. Senneset er ikke akkurat den som går stille i dørene selv når hun har noe/noen hun vil kritisere. Har sett at hun tramper ganske hardt på andre, så jeg mener hun får tåle såpass. 

Godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (På 22.8.2022 den 9.17):

Jeg syns det var skrevet på en fin og respektfull måte. Håper det kan være en tankevekker for flere enn IS. Av mangel på en bedre formulering må jeg jo si at det er noen diagnoser og noen hendelser i livet det er lettere å være ærlig om i det offentlige rom. Anoreksi er et eksempel på en diagnose som absolutt ikke er tabu og som dessverre av mange anses som en slags "statusdiagnose", iallefall sammenlignet med andre spiseforstyrrelser for ikke å nevne øvrige psykiske lidelser. IS har delt åpent om sin diagnose i et tiår og at hun nå skal hylles og applauderes for å gjøre det igjen er litt rart. Jeg er veldig glad på hennes vegne for at hun har søkt hjelp, men fortjener det applaus? Neppe. 

Forøvrig må jeg legge til at Sanna Saromaa sin deling av mannens utroskap og sine egne tåpelige og barnslige måter å vise sinne og sjalusi på, er langt mer "flaut" og tabu å dele enn det IS noen gang har offentliggjort. Sånn sett tror jeg faktisk at Sanna sin åpenhet i all sin usminkede prakt har hjulpet flere i samme båt enn IS har. 

• Liker 22
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært diskutert her i tråden tidligere om IS har brukt fillers eller ikke, og til dem som var så bestemt på at det hadde hun ikke: dere tok feil. Nå innrømmer hun det selv (igjen). Det vittige er at jeg har sett henne bli konfrontert med dette i kommentarfelt for typ 3-4 år siden, hvor hun blånekta og gikk i klassisk passiv-aggressiv modus. Nå er det derimot greit å være ærlig, når det passer inn i kontekst for øvrig og bok… 
https://melkoghonning.no/med-nye-beautytrender-angrer-stadig-flere-seg-pa-plastisk-kirurgi/

FD35788C-C401-4F89-AE0E-8B387841FFAC.jpeg

BB949C82-9749-45FD-8624-9D058554D917.jpeg

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fizzypo skrev (På 23.8.2022 den 20.21):

Jeg syns det var skrevet på en fin og respektfull måte. Håper det kan være en tankevekker for flere enn IS. Av mangel på en bedre formulering må jeg jo si at det er noen diagnoser og noen hendelser i livet det er lettere å være ærlig om i det offentlige rom. Anoreksi er et eksempel på en diagnose som absolutt ikke er tabu og som dessverre av mange anses som en slags "statusdiagnose", iallefall sammenlignet med andre spiseforstyrrelser for ikke å nevne øvrige psykiske lidelser. IS har delt åpent om sin diagnose i et tiår og at hun nå skal hylles og applauderes for å gjøre det igjen er litt rart. Jeg er veldig glad på hennes vegne for at hun har søkt hjelp, men fortjener det applaus? Neppe. 

Forøvrig må jeg legge til at Sanna Saromaa sin deling av mannens utroskap og sine egne tåpelige og barnslige måter å vise sinne og sjalusi på, er langt mer "flaut" og tabu å dele enn det IS noen gang har offentliggjort. Sånn sett tror jeg faktisk at Sanna sin åpenhet i all sin usminkede prakt har hjulpet flere i samme båt enn IS har. 

Jeg må bare si at Sanna sin skilsmisse bok, har vært til stor hjelp for meg under min skilsmisse. Så du har rett i at hun har hjulpet flere i samme båt. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes bildet av Senneset i kjole i den siste storyen på Instagram, i profil med fokus på det skarpe og statueske hakepartiet, er et godt eksempel på looken jeg referer til. Dette er en reinspikka sylfide/catwalk-look, en jeg hadde vært veldig misunnelig på (og trigget av) den gangen jeg selv slet med spiseforstyrrelser.

• Liker 28
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spydde litt i munnen da jeg hørte Ekko på P2 i formiddag om spiseforstyrrelser. Hvem andre er hanket inn for å være Norges stemme for spiseforstyrrelser? Joda. Selveste Ingeborg. Jeg er kjempelei av historien hennes. Hvor mange podcaster, artikler og magasin har vi hørt den samme historien resirkulert i om og om igjen? Jeg vil heller høre en fagperson eller en overspiser, en bulemiker eller i det minste en mindre tidligere brukt eks-anorektiker. Anorektikerne trenger flere talsrør enn IS. 

Skriver rett frem uten filter her og regner med denne kommentaren blir slettet slik min forrige ble.  

• Liker 31
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eple2 skrev (På 1.9.2022 den 17.27):

Jeg synes bildet av Senneset i kjole i den siste storyen på Instagram, i profil med fokus på det skarpe og statueske hakepartiet, er et godt eksempel på looken jeg referer til. Dette er en reinspikka sylfide/catwalk-look, en jeg hadde vært veldig misunnelig på (og trigget av) den gangen jeg selv slet med spiseforstyrrelser.

Helt åpenbart thinspo ja. Fantastisk at hun slår ned på healing og medaljonger mot Covid, dama bidrar minst like mye til sykdom og potensielt død blant sine følgere som Durek! Anoreksia er ikke noe man kødder med!

Endret av Blåttvann
  • Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (1 time siden):

Helt åpenbart thinspo ja. Fantastisk at hun slår ned på healing og medaljonger mot Covid, dama bidrar minst like mye til sykdom og potensielt død som sine følgere som Durek! Anoreksia er ikke noe man kødder med!

Hun er livsfarlig der hun er nå. Og hvor lenge holdt hun med 100% sykemelding? 1-2 uker… Jeg er veldig for «gjøre friske ting», og at for mange vil det være lurt å være litt på jobb (avhengig av årsak til sykemelding) for å holde kontakt og ha rutiner. Men IS er nå såpass ute å kjøre mtp sykdommen at hun ved å jobbe 50% (eller mer, tror ikke den 50% sykemeldinga holder lenge heller) sender ut veldig skumle signaler, særlig til unge syke. Der hun er nå bør fokus være behandling og helse, det finnes masse friske ting å gjøre som ikke er jobb, og som er litt roligere og helsefremmende enn det kjøret hun holder på med. 
Og det bildet på insta…jeg blir så sinna. Så noen seansen på GMN og kan si noe om hvordan det framsto? (Tar høyde for at innholdet der kan ha vært bra/greit. Jeg kan ikke se på helt ærlig, for blir provosert bare av å se/høre henne nå…)

• Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eple2 skrev (3 timer siden):

Dette er en reinspikka sylfide/catwalk-look,

Jeg er enig i mye av det du skriver, men det blir helt feil å kalle det for catwalk-look. Det er med på å glorifisere dette, og Senneset er svært syk. Både kroppslig og mentalt. Hun er ikke i nærheten av å fremstå som noe annet enn nettopp det. Hennes stemme bør i de grader dempes, og fagfolk bør komme på banen med en advarsel. Det eneste budskapet hun kommer med som en voksen dame i ferd med å bikke sine 40-år, er at hjelpen for alvorlig spisefortyrrelser er nyttesløs. Ingen kan regne med å bli friske, og det finnes ikke hjelp å få! Og slik er det ikke! 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...