Gå til innhold

Får barna deres leke fritt med andre barn nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Her vi bor har de kontroll på smitten. Allikevel er de aller fleste veldig pliktoppfyllende. Hadde det vært stengte kommunegrensener kunne vi nok begynt å leve praktisk talt normalt om en uke vil jeg tro. Synes det er skammelig at de i områder uten kontroll over smitte ikke greier å ta seg sammen. Tiltakene som er satt i gang er til ulempe for alle, også er det noen områder som ødelegger for alle. Nesten så jeg håper de stenger kommunegrensene til smittehøl så får dere bare drive å smitte hverandre til helsevesenet bryter sammen 

Anonymkode: 0f815...21f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man kan ikke skylde på at myndighetene har vært utydelige her. De har ikke på noen son helst måte hintet til at det er greit å begynne med å lette på tiltak, la barn leke fritt eller glemme 2-meters regelen. 

Folk hører bare det de vil høre. 

Anonymkode: fcf63...c06

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har holdt oss inne i 1 måned nå. Vært på butikken kun 2 ganger. Aldri vært ute annet enn på terrassen. Hvis Norge drar dette i land, så burde de sende en kake med lys til oss.

Jeg bryr meg ikke om hva andre gjør, dere kan kose dere ute. Men dere kan ikke lure dere selv!

Anonymkode: ec309...e1f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi holdt oss inne/i hagen den første uka fordi begge ungene (1 og 3 år) var forkjølet da. Nå som de er friske har vi vært litt mer på tur i skogen og på lekeplassen (hvis det ikke er for mange unger der). 3 åringen har fått leke med en venn fra barnehagen, vi var ute, men begrenset de ikke. Så de var litt bortpå hverandre. Men det er nesten umulig å unngå med så små barn. 

Anonymkode: 2371a...280

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De hørte bare "åpner 20. og 27. april". Alt etter tror jeg ble borte... Det er så dust hvis folk blir for slække nå slik at vi må tilbake til stengte institusjoner. 

Anonymkode: d8352...f12

Alt etter har ikke blitt borte. Det har nemlig ikke blitt sagt nevneverdig mer enn det. Dessuten åpner barnehagene og småskolen nå etter press fra NHO. Dermed sier det seg selv at barnehagen og småskolen skal være åpen mesteparten av tiden. Hvis ikke hadde det ikke vært verdt alt strevet. 

Personlig vurderer jeg å holde barnehagebarnet hjemme minst et par uker ekstra. Det blir travelt hjemme, men korona-barnehage høres mildt sagt utrivelig ut for barna.

Anonymkode: 2696e...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Det er vanskelig, når det har blitt som i ditt tilfelle TS, å snu. Alle dere foreldre føler nok på det samme at "Dette er feil, men hva skal vi gjøre nå?" Og da er det enklere å stikke hodet i sanden og bare la det skje. For ingen tør å innrømme at det dere gjør nå et feil, kanskje er en del flau over å ha latt det sklidd ut. Og hva skal man si til barna, for nå er det plutselig ikke lov likevel men ingen sa noe i går, liksom. Men det er ikke greit. 

Og samtidig er det de barna som ikke får være med på dette fordi foreldrene er flinke og holder fast i retningslinjene. 

Vi kan åpne skolene og barnehagene fordi alle vi andre fortsetter å gjøre tiltak. Vi kan ha tilbud for de svakeste fordi alle vi andre gjør den innsatsen vi skal. Det kan gå bra FORUTSATT at andre fortsetter som før, som Erna sa. 

Hvordan blir det på skolen for lærere å holde smittevernhensyn når barna har lært å drite i dem hjemme? Det er ALLE sitt ansvar. Og dere må bidra selv om dere har driti dere ut med å slippe helt opp nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, Rainstorm skrev:

Det er vanskelig, når det har blitt som i ditt tilfelle TS, å snu. Alle dere foreldre føler nok på det samme at "Dette er feil, men hva skal vi gjøre nå?" Og da er det enklere å stikke hodet i sanden og bare la det skje. For ingen tør å innrømme at det dere gjør nå et feil, kanskje er en del flau over å ha latt det sklidd ut. Og hva skal man si til barna, for nå er det plutselig ikke lov likevel men ingen sa noe i går, liksom. Men det er ikke greit. 

Og samtidig er det de barna som ikke får være med på dette fordi foreldrene er flinke og holder fast i retningslinjene. 

Vi kan åpne skolene og barnehagene fordi alle vi andre fortsetter å gjøre tiltak. Vi kan ha tilbud for de svakeste fordi alle vi andre gjør den innsatsen vi skal. Det kan gå bra FORUTSATT at andre fortsetter som før, som Erna sa. 

Hvordan blir det på skolen for lærere å holde smittevernhensyn når barna har lært å drite i dem hjemme? Det er ALLE sitt ansvar. Og dere må bidra selv om dere har driti dere ut med å slippe helt opp nå. 

Vet ikke helt jeg... Ser at du ikke har barn selv. Da er det forståelig at du ikke forstår tankegangen til oss foreldre som nå slipper litt opp.

Husk: Vi har vært «innesperret» med barna våre i snart fire uker. Nå sier Erna&co at det er trygt og greit for de minste å starte skole og barnehage. At hun ikke er bekymret for at de skal bli syke. I et slikt perspektiv er det da ikke rart om vi nå lar barna være litt med venner på fritiden?? Erna har jo sagt at det er trygt for barn, og at de heller ikke smitter nevneverdig videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine har fått leke med andre barn de to siste dagene. Syns det er ille at kun mine barn skal isoleres mens alle andre barna får leke med hverandre. 

Bor i en liten isolert bygd uten noe påvist smitte, så det går nok bra. 

Anonymkode: 6b079...236

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har flere barn, men de får ikke leke med noen. Skulle alle hatt to lekevenner, hadde det blitt altfor risikabelt i forhold til smitte. Skjønner ikke hvorfor FHI åpnet for dette. En lekevenn for enebarn eller spesielt sårbare barn hadde vært greit. Slik det er nå, er den lekevenn med den, som igjen er lekevenn med den, som igjen er lekevenn med den. Og i praksis er det uendelig mange som blander virus. Jeg har heller ikke observert noen lekevenner som holder anbefalt avstand.

Her jeg bor (rekkehus) har alle ungene i gata søsken de kan leke med, men uansett driter nesten alle i retningslinjene. Det vil si mine barn blir mer og mer utenfor for hver dag som går. De er vitne til at 5-15 barn fra like mange familier stimer sammen på trampolina på lekeplassen eller fotballbanen ved skolen mens våre unger må holde seg på terrassen vår. Jeg synes det er utrolig dårlig gjort av alle som sender unger i alle aldre ut for å leke med hvem de vil uten å passe på dem. De er ikke redde for viruset, sier de. Men det er slemt gjort overfor oss som både er redde for viruset, og "plager" våre barn ved at vi prøver å følge retningslinjene. Det verste er at når skolen begynner blir jeg tvunget til å utsette ungene mine for smitte fra alle disse barna som den siste måneden har oppført seg helt som vanlig og dermed er potensielle smittebomber. (Og ja, i min kommune er det veldig mange smittede...) 

Anonymkode: 05872...ad2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor i rekkehusfelt og de siste dagene har folk hatt besøk på verandaen, barn som løper i store grupper, folk på lekeplassen og alt mulig. Vi holder oss for det meste inne, er vi ute så ikke med mange mennesker, og barnet vårt har «lekt» med nabobarn i nabohagen, i hver sin hage.
Nå er jeg i risikogruppen, så mulig vi er litt mer forsiktige, men det er en skremmende holdningsendring på folk etter de ga beskjed om at skolene åpner igjen.

Anonymkode: 3e85c...6f3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns på ingen måte det er vanskelig å holde igjen. Mine barn leker ikke med andre. Jeg vil ikke risikere at andre mennesker dør fordi jeg var redd for å være kjip.

Anonymkode: be3c4...471

Nettopp! Jeg ønsker heller ikke å dø fordi andre bare måtte leke med ti stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, her møter mine barn 3 og 6 år gamle kun andre over Internett. Vi foreldre er i risikosonen, så de får holde seg for seg selv. Er ute selv om det er andre folk, men ungene holder seg nært oss. Leker for det meste i hagen og på trampolinen.

Anonymkode: 7ea10...510

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her har det sklidd helt ut. Gjelder mine barn og «alle» andre barn i gaten (bor mange barn i området). Vi bor et stedet er mye smitte så dette er egentlig helt idioti. Startet de to første ukene med at barna kun fikk gå ut med oss foreldre og vi holdt lang avstand til andre. Men så fikk de stå 1m unna nabogutten og spille pokemongo sammen. Nå er de plutselig mange barn som spiller pokemon, hodene nær hverandre og mobiler trykkes på av andres hender. Hopping mange på samme trampoline. Kun utelek, men mange og liten avstand. Fader altså! Føles så feil og så vanskelig å bryte når alle har sluppet opp oss inkludert. Skulle ønske det ble klare regler som de feks har i andre land, ikke «bør» og «anbefales» og vage regler. Evt portforbud for alle under 20år som de har i noen land. Jeg sliter med å se strategien til Norge og hva som er må tiltak. Jeg vil ha strenge må regler om det skal til. Evt lev som normalt som Sverige om det er strategien. Og alle naboene jeg møter sier «jaja om en uke så møtes de jo uansett på skole og bhg igjen». Tror beskjeden om åpning av skole og bhg rett før påske gjorde noe med tankesettet til folk. «Krisen er avblåst, vi vant» tanken selv om vi potensielt har det verste i pandemien foran oss.

Anonymkode: 578ee...4d8

Det er jo lov å tenke selv da

Anonymkode: 5bf89...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har flere barn, men de får ikke leke med noen. Skulle alle hatt to lekevenner, hadde det blitt altfor risikabelt i forhold til smitte. Skjønner ikke hvorfor FHI åpnet for dette. En lekevenn for enebarn eller spesielt sårbare barn hadde vært greit. Slik det er nå, er den lekevenn med den, som igjen er lekevenn med den, som igjen er lekevenn med den. Og i praksis er det uendelig mange som blander virus. Jeg har heller ikke observert noen lekevenner som holder anbefalt avstand.

Her jeg bor (rekkehus) har alle ungene i gata søsken de kan leke med, men uansett driter nesten alle i retningslinjene. Det vil si mine barn blir mer og mer utenfor for hver dag som går. De er vitne til at 5-15 barn fra like mange familier stimer sammen på trampolina på lekeplassen eller fotballbanen ved skolen mens våre unger må holde seg på terrassen vår. Jeg synes det er utrolig dårlig gjort av alle som sender unger i alle aldre ut for å leke med hvem de vil uten å passe på dem. De er ikke redde for viruset, sier de. Men det er slemt gjort overfor oss som både er redde for viruset, og "plager" våre barn ved at vi prøver å følge retningslinjene. Det verste er at når skolen begynner blir jeg tvunget til å utsette ungene mine for smitte fra alle disse barna som den siste måneden har oppført seg helt som vanlig og dermed er potensielle smittebomber. (Og ja, i min kommune er det veldig mange smittede...) 

Hvis du eller barnet er i risikogruppen skal barnet holdes hjemme. 

Anonymkode: bf6df...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du eller barnet er i risikogruppen skal barnet holdes hjemme. 

Anonymkode: bf6df...828

Vi er heldigvis ikke i risikosonen, men det betyr uansett ikke at jeg vil ha korona. Det er ikke bare mennesker i risikosonen som bør følge myndighetenes anbefalinger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Åtteåringen har fast 1 lekevenn. Det går bra, selvom gutten vår i utgangspunktet er veldig sosial og har flere gode venner som han savner. Men 1 er bedre enn ingen, for han :) 

Anonymkode: 446dc...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt jeg... Ser at du ikke har barn selv. Da er det forståelig at du ikke forstår tankegangen til oss foreldre som nå slipper litt opp.

Husk: Vi har vært «innesperret» med barna våre i snart fire uker. Nå sier Erna&co at det er trygt og greit for de minste å starte skole og barnehage. At hun ikke er bekymret for at de skal bli syke. I et slikt perspektiv er det da ikke rart om vi nå lar barna være litt med venner på fritiden?? Erna har jo sagt at det er trygt for barn, og at de heller ikke smitter nevneverdig videre.

Nei, vet du hva, denne tankegangen får du stå for selv.

Vi er ganske mange foreldre som har vært innesperret med unger og hjemmeskole i ukevis (og som i varierende grad er slitne av barn som kjeder seg), og som ikke "slipper opp litt" fordi det snart er skole likevel. Jeg hørte utmerket godt at Erna understreket at det var viktig at vi fortsatte med andre tiltak som før. Sosial distansering er et av de viktigste tiltakene for å forhindre ukontrollert smitte. Smittetallene vil øke når barnehager og skoler åpner, de trenger ikke drahjelp fra folk som er lei av å overholde anbefalingene.

Anonymkode: 7dc05...06e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er ganske mange foreldre som har vært innesperret med unger og hjemmeskole i ukevis (og som i varierende grad er slitne av barn som kjeder seg), og som ikke "slipper opp litt" fordi det snart er skole likevel. Jeg hørte utmerket godt at Erna understreket at det var viktig at vi fortsatte med andre tiltak som før. Sosial distansering er et av de viktigste tiltakene for å forhindre ukontrollert smitte. Smittetallene vil øke når barnehager og skoler åpner, de trenger ikke drahjelp fra folk som er lei av å overholde anbefalingene.

Vi har vært tilnærmet hundre prosent isolert i en mnd, og har nå åpnet opp med to lekevenner hver for barna. Med det har vi også åpnet oss for smitte fra barnas foreldre. Samvittigheten min er god som gull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er forresten ikke «lei» av anbefalingene. Jeg er forbanna over at barna kastes ut til smitten her i Oslo. Men tenker da at barna like godt kan treffe noen klassevenner allerede nå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men Erna sier ikke at det er trygt og greit å samles MANGE barn sammen igjen. Det kommer nok til å bli en slags turnus, og kortere dager på barna.

Anonymkode: 068a3...ebc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...