Gå til innhold

Smerte i analen - sammenheng med isjasnerven?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er en mann i 40årene. Jeg har i over ett år slitt med voldsomme smerter i analen. Jeg er ikke homofil, så det kan ikke ha med det å gjøre. Men for 4-5 år siden hadde jeg en periode der jeg brukte amfetamin ved å blande amfetamin og vann i ei sprøyte og sprøyte det opp i analen. Dette gjorde jeg et års tid før jeg kom på behandling og har ikke rørt narkotika siden. 

 

Det er i ettertid av dette at smertene kom. Det er så ille at jeg må gå rundt hele tiden. Jeg går sikkert 10-12 km om dagen, og om kvelden døyver jeg smertene med øl. Dette sliter på psyken og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har vært hos legen for dette, men han vet ikke hva det er og gir meg bare paracet, fordi jeg tidligere (for 8-10 år siden) har hatt misbruk av tramadol. 

 

I det siste har jeg kjent at det er noe i venstre bein. Fra tåen ved siden av storetåa og oppover til analen. Kan dette ha noen sammenheng?

 

Er det noen andre som har lignende problemer og vet hva som kan gjøres eller hva det er?

 

Tusen takk for alle råd og svar!

Anonymkode: 3e9cc...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om legen ikke finner svar skal du selvfølgelig utredes. Det kan være så enkelt som innvendige hemoroider, eller det kan være mer alvorlig. Hemoroider er utrolig vondt og mannen min skal nå opererer for 2 gang pga det. Han har vært sykemeldt 2 måneder pga det nå. 

At du døyver smerten med alkohol er også alvorlig. Du vil, om du ikke allerede har pådrar deg problemer med alkohol, og det er like ille som å være avhengig av narkotiske stoffer. Snakker av erfaring. 

Håper du ber legen om hjelp til begge deler eller bytter lege om du ikke når frem. 

Anonymkode: 4734c...40e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

 

Hemoroider er det nok ikke. Jeg har prøvd flere produkter mot hemoroider. Også er det denne smerten nedover beinet og ut i tåen. Når jeg skal nr 2 på toalettet er det helt forferdelig. Blir sittende lenge. 

 

Dette er så smertefullt og plagsomt at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. 

Hvis det har med isjasnerven å gjøre, vet noen hva som kan gjøres?

Anonymkode: 3e9cc...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også få smerter som føles som de sitter i «rumpehullet» og stråler nedover låret. De dårligste dagene går det helt ned i kneet. Jeg har aldri misbrukt noe som helst. Jeg vet heller ikke hva det kommer av men tenker det må være en nerve som ligger i klem eller noe sånt. 

Anonymkode: 74ce1...a0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en lege ikke vil utrede videre gå til neste lege. Man kan bytte to ganger i året.

Om det er nerver i klem kan en kiropraktor eller manuellterapeut være vel så nyttig for deg som en lege.

Anonymkode: 8e9d5...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plages med isjias og piriformis smerter, men aldri smerter i analen... kan det vært det sitter i nedre del i ryggen? Prøv kiropraktor 

Anonymkode: 7b0f2...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg(dame,41) har smerter i rektum. har en innvendig hemoride, stram bekkenmuskulatur og prolaps i rygg. kan være pudendalnevralgi!

Anonymkode: 56f1d...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! 
 

jeg skal oppsøke en kiropraktor og nevne pudendalnevralgi.

 

om noen har flere innspill så gjerne kom med dem, setter pris på alt av alternativer 

Anonymkode: 3e9cc...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du slitt med forstoppelse? angst? vi spenner nakke og skuldre og får vondt, men smerter kan også samle seg i bekkenet. jeg får alltid mye smerter hvis jeg er forstoppet, eller stresser mye. du bør kanskje prøve fysikalsk behandling, i tillegg til så klart utredning

Anonymkode: 56f1d...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter en del med stress og angst som har satt seg mye i ryggen. Har ikke tenkt over at det kan samle seg i bekkenet. Avføringen er normal 

Anonymkode: 3e9cc...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter en del med stress og angst som har satt seg mye i ryggen. Har ikke tenkt over at det kan samle seg i bekkenet. Avføringen er normal 

Anonymkode: 3e9cc...780

Stress setter seg i bekkenet mitt og! Helt jævlig!

Anonymkode: 7b0f2...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Stress setter seg i bekkenet mitt og! Helt jævlig!

Anonymkode: 7b0f2...625

ja jeg har problemer med å sitte pga smertene😌tar litt medisiner og går i behandling. men det er mye du kan gjøre for å bli bedre. veldig krevende, men kan ikke gi helt opp heller. jeg bruker mye pusteteknikk og tøying. går til osteopat. får smertestilkende som virker lokalt. før var jeg skeptisk, nå er det gull å ha to-tre kvelder i uken med mindre smerter. kjære ts og andre; det er helt forferdelig med desse smertene-jeg synes kjempesynd på oss! og vanskelig å skulle forklare folk hvorfor man ikke kan ditt og datt😌nei har vondt i rektum?🤭

Anonymkode: 56f1d...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

ja jeg har problemer med å sitte pga smertene😌tar litt medisiner og går i behandling. men det er mye du kan gjøre for å bli bedre. veldig krevende, men kan ikke gi helt opp heller. jeg bruker mye pusteteknikk og tøying. går til osteopat. får smertestilkende som virker lokalt. før var jeg skeptisk, nå er det gull å ha to-tre kvelder i uken med mindre smerter. kjære ts og andre; det er helt forferdelig med desse smertene-jeg synes kjempesynd på oss! og vanskelig å skulle forklare folk hvorfor man ikke kan ditt og datt😌nei har vondt i rektum?🤭

Anonymkode: 56f1d...92a

Jeg synes ikke det er krevende når jeg vet hva som er greia, jeg tøyer hensiktsmessig,  bruker muskelen, går til kiro. Trening hjelper med å håndtere stress, og å ikke bli anspent hjelper på isjias. Krevende kan jeg ikke si, må bare ha fokus på forebygging. 

Anonymkode: 7b0f2...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke det er krevende når jeg vet hva som er greia, jeg tøyer hensiktsmessig,  bruker muskelen, går til kiro. Trening hjelper med å håndtere stress, og å ikke bli anspent hjelper på isjias. Krevende kan jeg ikke si, må bare ha fokus på forebygging. 

Anonymkode: 7b0f2...625

vi er ulike☺️jeg er på sykehus ca en gang i uken, og to faste ukentlige behandlinger. (pause i desse tider).

med alle avtaler, reisetid, øvelser mm utgjør det en 40% stilling. måtte slutte i jobben jeg hadde fordi jeg ikke kunne sitte. de smertestillende som hjelper gjør meg i tillegg sløv. prøver å omskolere meg, men det er beintøft med lite søvn og mye smerter. så for meg er det mer enn bare litt krevende😌

Anonymkode: 56f1d...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mye isjas og aldri smerter i analen. Har og brukt en del stikkpiller, dog ikke amfetamin (som jeg har brukt ellers, i samråd med psykiater). Tviler på at amfetamin i toern gir smerter flere år etterpå, men du kan jo oppsøke en privat klinikk om du ikke vil ta det opp med fastlegen. God bedring! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...