Gå til innhold

Telt til utendørs overnatting


estrella

Anbefalte innlegg

Vi har lyst på telt, men vi er usikker på hva vi skal se etter. Hvor mye vann må de tåle for å være god? 3000 mm? 5000 mm? Hva er bra nok?

Det vi ideelt sett vil ha er et pop up telt. Men jeg vet ikke om de egentlig er gode nok..så iallefall et som er enkelt å montere og ta ned. Det må også være relativt enkelt å bære med seg og ha plass til fire stk.

Vi vil ha et som kan brukes i skog og mark. 

Og helst ikke så veldig dyrt. Har ikke noe budsjett. Men ideelt sett under 5000 kr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med en ett-stangs lavvo? De er enkle å sette opp og har god innvendig plass og takhøyde. Kan fyre inni også. Skal dere bære langt utgår jo det. 

om vannsøyle-så høyt tall som mulig. 3000 er ikke vanntett over litt tid. 

Anonymkode: 3ac3e...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.4.2020 den 20.58, AnonymBruker skrev:

Hva med en ett-stangs lavvo? De er enkle å sette opp og har god innvendig plass og takhøyde. Kan fyre inni også. Skal dere bære langt utgår jo det. 

om vannsøyle-så høyt tall som mulig. 3000 er ikke vanntett over litt tid. 

Anonymkode: 3ac3e...01f

Vi får låne lavvo av speideren i sommer, så da får vi testa det ut. Men det blir kanskje litt stress hvis vi skal gå litt som du sier, så det vil jo være best på turer med kort gåavstand. Men planen er å bruke hengekøye der hvor vi skal gå. 

Hvor høyt kan man få vannsøyle på telt egentlig? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.4.2020 den 18.42, estrella skrev:

Vi har lyst på telt, men vi er usikker på hva vi skal se etter. Hvor mye vann må de tåle for å være god? 3000 mm? 5000 mm? Hva er bra nok?

Det vi ideelt sett vil ha er et pop up telt. Men jeg vet ikke om de egentlig er gode nok..så iallefall et som er enkelt å montere og ta ned. Det må også være relativt enkelt å bære med seg og ha plass til fire stk.

Vi vil ha et som kan brukes i skog og mark. 

Og helst ikke så veldig dyrt. Har ikke noe budsjett. Men ideelt sett under 5000 kr. 

Enig, vi ser etter det samme. Denne tråden blir spennende å følge med på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Heldre Vidde ultralett for 4 pers, kjøpt på Sport Outlet. 2 innganger, god plass til 4, og forholdsvis lett å sette opp. Ca 3 kg, og 5 eller 6000 mm vannsøyle. Litt glatt gulv, men ellers fornøgd :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dere må tenke over bruken dere ser for dere. 

Skal dere kun overnatte på campingplasser kan dere kjøpe hva som helst.  Skal dere på tur, må dere kjøpe av en skikkelig produsent for å få en god opplevelse om det blir vind.

Vi har Bergans wiglo, det er jeg superfornøyd med. God plass til oss på fem i noen år til. 

Men dette er jo stort og tungt, selv om det er lettere enn lavvo. Men for oss går det bra, da vi er to voksne til å fordele vekta av alt felles, og ungene stort sett bærer alt eget. 

Anonymkode: 48058...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter han/hun over. Du må finne ut hvilke bruk du skal ha teltet til. Hvis du skal gå langt er det en fordel med et lett telt. Skal du bruke det hele året eller bare når det er litt mildere ute er det også viktig å ta med i vurderingen. Hvor mange skal overnatte i teltet? Telt er ofte ganske små. Et tomanns telt er i praksis et stort enmanns telt for eksempel. Skal du gå på tur og ha med deg mye ting blir det omtrent ikke plass til to personer. Du kan klare å sove to stykker i et tomanns telt men det blir veldig trangt og intimt. Skal dere være to på tur anbefaler jeg å gå for et tremanns telt. Er dere tre gå for et firemanns osv. 

Når det gjelder vannsøyle er ikke det så viktig som på klær. Et godt telt har to teltduker. Når teltet er slått opp riktig skal ikke innerteltet komme borti ytterduken, og da skal det ikke komme inn vann hvis det er et bra telt. Det er også viktig at teltdukene er stram slik at vannet renner av. Høyere vannsøyle gir dårligere puste egenskaper, noe som gjør inneklimaet dårlig og fuktig. 

Hvor du skal telte er også litt avgjørende for valg av telt. Det klassiske tunellteltet er veldig enkelt å slå opp, men det forutsetter at du har godt feste til pluggene for at det skal stå skikkelig. Alternativet er et kuopeltelt. De står av seg selv slik at du ikke er like avhengig av godt feste for at det skal falle sammen. 

Lavvo er også meget enkle å sette opp, men de blir ofte svært tunge hvis man skal ha med seg innerteltet, yttertelt, bunn og stang. Da er du fort opp i 10-12 kilo. Er man flere på trur kan en ta stangen, og bunnen, en annen ta ytterteltet og en tredje ta innerteltet. 

Du kan riktig nok sove i lavvo uten bunn og innerteltet men da blir det fort mye innsekter når det er varmt. 

Personlig bruker jeg et Helsport superlight 3 når vi er to. Det veier rett over 2 kilo og er bunnsolid. Det er egentlig et 3 sesonger telt, men det kan også brukes til lett vinter. Jeg har også et Nature Hike cloud 2 telt som jeg bruker på lettere turer. Det veier bare 1,2 kilo. Begge de teltene er selvstående kuppel telt. Jeg kan også varmt anbefale Helsport Fjellheimen Superlight 3. Dette veier også over 3 kilo men det har et hav av plass. Helsport teltene er ganske dyre men XXL har ofte tilbud. Jeg betalte rett under 5000 for mitt reinsfjell telt på XXL. Naturehike teltet får du for under 1500 kroner. Det er et supert telt i forhold til prisen. Om det holder like lenge som helsport tørr jeg ikke å si, men det virker veldig bra bygget. 

 

Reinsfjell (ikke superlight men pro. Litt tykkere stoff men ellers helt likt) 

 

Screenshot_20200425-175606.jpg

$_86.jpeg

786_348973129.jpg

Anonymkode: 07d1b...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.4.2020 den 9.09, skarpegg skrev:

Har Heldre Vidde ultralett for 4 pers, kjøpt på Sport Outlet. 2 innganger, god plass til 4, og forholdsvis lett å sette opp. Ca 3 kg, og 5 eller 6000 mm vannsøyle. Litt glatt gulv, men ellers fornøgd :) 

Sport outlet hadde bedre utvalg på telt til 1000-lappen enn xxl nå jo...tydelig xxl vet å fjerne alternativer i den prisklassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld på forhånd for flåsete kommentar, men apropos overskriften: Finnes det telt for innendørs overnatting? :nigo:

Anonymkode: 9369f...ae2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...