Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har rekkehushage og vil gjerne ha noen blomstrende busker som skille mellom meg og naboene. Ikke for høy og ikke for bred, jeg tenker en drøy meter høyde holder når de er utvokst (jeg skjønner jo at man kan regulere med å beskjære). Vekstsone 4, bor litt utenfor Oslo. Jeg har ikke spesielt grønne fingre, så rhododendron og andre surjordsplanter høres vanskelig ut. 
Er det noen som har noen vakre, lettstelte busker å anbefale?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det aller lureste du gjør er å dra til et gartneri å forhøre deg der. Da får du alle de rådene du trenger. Det vil lønne seg i lengden.

AnonymBruker
Skrevet

Roser er jo en slager ✌️ Trenger ikke være så vanskelige heller hvis du gjør grunnarbeidet skikkelig :)

Anonymkode: c69dc...fe5

AnonymBruker
Skrevet

Brudespirea er kanskje et alternativ? Vi har en busk, den er nydelig når den blomstrer. Den er ca en meter høy og vokser ikke særlig fort nå, jeg skal lett klare å holde den på 1 m slik jeg vil ha den. 

Anonymkode: c754b...138

AnonymBruker
Skrevet

Rhododendron krever ikke mye arbeid, at den er surjordsplante betyr egentlig bare at når du planter den kjøper surjord/rhododendronjord i stedet for hagejord og fyller på med surjord/rhododendronjord i stedet for "vanlig" jord om våren - etterfylling av jord bør du uansett gjøre. Fordelen med disse framfor mange andre med blomster, er at de er vintergrønne og dermed skjermer hele året.

Støtter roser og spirea, buskmure, skjærsmin og korsved er også gode alternativer.

Anonymkode: 01e64...176

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...