AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #1 Skrevet 10. april 2020 Nå er det strålende vær ute. Mannen har vasket og ordnet terrassen i dag, og vi skal grille. Nå sitter de ute sammen på terrassen, men jeg tør ikke gå ut fordi jeg så en veps istad. Så jeg later som jeg må vaske klær. Egentlig sitter jeg på vaskerommet og er redd. Dette høres kanskje sykt teit ut, men for meg er det ikke teit! Får bare høre at damer er så «pysete» som løper unna og skriker når det kommer en veps, men for meg stopper nesten hjertet mitt og jeg får ikke puste. Jeg er LIVREDD, jeg tror jeg skal dø og kan godt gråte også hvis den kommer for nærme. Ser jeg en veps ute blir jeg inne selvom det er fint vær og jeg egentlig vil nyte dagen ute. Er samma greia med homler, bier osv. Klarer ikke se på bilder av de heller, de er bare så sinnsykt ekle og er redd de skal fly inn i nesa, munnen eller klærne mine og stikke meg. Får helt grøsninger. Jeg jobbet på en bensinstasjon før, og hvis dørene var åpne og det var en veps ved kassen kunne jeg ikke hjelpe kundene som var der før vepsen fløy ut igjen. Så ja, det er så ille at det går ut over jobb tilogmed! Jeg VET det høres teit ut, men jeg klarer bare ikke komme over frykten og jeg føler ingen tar meg seriøst når jeg prøver å snakke om det. Virker ikke som noen skjønner hvordan jeg har det! Og jeg vet ikke hvordan jeg skal bli kvitt dette.. Hver gang jeg hører eller ser en veps/homle/bie banker hjertet så hardt at jeg hører det i ørene mine, jeg blir svimmel, kvalm, og ikke minst LIVREDD. Er det en veps inne i leiligheten og mannen ikke er hjemme så hopper jeg i bilen og drar bort helt til han kommer hjem igjen og kan drepe den. Har noen forslag til hva jeg kan gjøre??? Hypnotisør da?? Hvordan går jeg frem og er ikke det utrolig dyrt? Anonymkode: 7adf2...209
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #2 Skrevet 10. april 2020 Gå i terapi når slikt åpner igjen. Dette er like teit som du vet at det er:) Anonymkode: df895...119 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #3 Skrevet 10. april 2020 Eksponeringsterapi. Du må ha en strategi for neste uventede møte du har med er veps, og presse frykten så langt du kan. Gjentatte ganger. Anonymkode: 29fde...0d6 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #4 Skrevet 10. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Gå i terapi når slikt åpner igjen. Dette er like teit som du vet at det er:) Anonymkode: df895...119 Ja, men jeg tør egentlig ikke ta det opp med psykolog. Syntes det er så sykt flaut og teit. Men jeg må vel bare det da. Er det vanlig psykolog jeg skal snakke med?? Anonymkode: 7adf2...209
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #5 Skrevet 10. april 2020 Just now, AnonymBruker said: Ja, men jeg tør egentlig ikke ta det opp med psykolog. Syntes det er så sykt flaut og teit. Men jeg må vel bare det da. Er det vanlig psykolog jeg skal snakke med?? Anonymkode: 7adf2...209 De har hørt verre ting. Du kan be om henvisning fra fastlege. Anonymkode: df895...119 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #6 Skrevet 10. april 2020 Kjenner meg igjen her. Ikke i så stor grad, men jeg kan bli "hysterisk" når en veps er i nærheten og holder meg langt unna. Før var det sånn at jeg unnlot å dra på turer i marka på grunn av faren for å tråkke på jordvepsebol. For min del tror jeg det handler mest om den uante smerten ved stikket. Har aldri blitt stukket, så jeg vet ikke hvor vondt det er - og ser for meg det verste. Har du blitt stukket før, ts? Anonymkode: c0b27...d78
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #7 Skrevet 10. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kjenner meg igjen her. Ikke i så stor grad, men jeg kan bli "hysterisk" når en veps er i nærheten og holder meg langt unna. Før var det sånn at jeg unnlot å dra på turer i marka på grunn av faren for å tråkke på jordvepsebol. For min del tror jeg det handler mest om den uante smerten ved stikket. Har aldri blitt stukket, så jeg vet ikke hvor vondt det er - og ser for meg det verste. Har du blitt stukket før, ts? Anonymkode: c0b27...d78 Ts her. Jeg har blitt stukket av veps to ganger, den ene gangen var når den hadde kommet seg inn i lomma på den litt store jakka mi. Tok hånda ned i lomma også ble jeg stukket i fingeren. Det gjorde jæ... vondt, og midt på natten etter så våknet jeg opp av at fingern var dobbelt så stor og verka/banka skikkelig.. sprengte. Vet ikke om det er normalt eller om jeg er allergisk. Så tråkket jeg på en veps som var i gresset når jeg var liten husker jeg. Så ble jeg brent av en humle på ryggen en gang fordi den kom seg inni gensern min. Det gjorde ikke så voldsomt vondt, men brant jo voldsomt.. Har ikke blitt stukket siden jeg var rundt 13 år. Skjønner ikke hvorfor jeg er så redd, når jeg i løpet av 26 år kun har blitt stukket tre ganger. Jeg bare syntes bare de er ekle og er redd de skal fly inn i nesa mi ellernoe.. Har samme problem med mus, men dette tror jeg har fått av min mor som var helt hysterisk redd det. Men man ser jo aldri mus så det er ikke et så stort problem. Vrir seg inni meg og klarer ikke se bilder heller Anonymkode: 7adf2...209
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #8 Skrevet 10. april 2020 Vepser er ikke farlige. De er kun farlige for de som har allergi mot vepsestikk. Anonymkode: c45b3...b4f
Jytte Skrevet 10. april 2020 #9 Skrevet 10. april 2020 Har hatt fobi selv, men ble kvitt den når jeg ble stukket selv om det gjorde vondt. Hadde på aloe vera like etter som dempet smertene og svien. Nå på våren er det bare dronninger som er ute og de er ikke interessert i å stikke, de vil bare lage nytt bol. På høsten synes jeg veps kan være litt ekle, men på våren føler jeg meg trygg. Humler liker jeg, og de er ikke så aggressive og innpåslitne som veps kan være på høsten. Du kan jo prøve å bruke våren og sommeren til å venne deg til veps gradvis? Men jeg forstår frykten din.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #10 Skrevet 10. april 2020 Det er nesten ingen insekter ute nå. Du får ta med deg en sånn ut: https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/mygg-insekter/urberg-mosquito-net-double-white.html Anonymkode: c3932...0cd
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #11 Skrevet 11. april 2020 Eksponering er det som fungerer. Begynn med å se på bilder. Stå i ubehaget. Tenk at det er en øvelse du skal igjennom. Se på bildene mens du forsøker å ikke spenne kroppen. Se på dem helt til du ikke synes det er ekkelt lenger. Ubehaget kommer til å vare mye kortere enn du tror! Så vil det bare bli lettere og lettere for hver gang. Et annet tips er å lese artikler om veps, bier og humler. Lær deg hvordan du kan kjenne igjen de ulike artene. Å lære mer om det man frykter er veldig effektivt og gjør det mye mindre skremmende. Anonymkode: c51df...156 1
Rant Skrevet 11. april 2020 #12 Skrevet 11. april 2020 I feel you. ❤️ Det er ingen andre "dyr" jeg er mer redd for. Fysj og fy. Hver gang jeg hører en kraftig summelyd i nærheten får jeg hjerte i halsen. Også viser det seg at det er en humle. Puh! Er ikke redd for hverken humle eller bie, men veps! Vepsen i motsetning til bien kan stikke og stikke bare for å stikke, de er hissige og jager en om man prøver å "rømme". Det er det som er så utrolig ubehagelig og skremmende. Skulle ønske de bare forsvant, men de har vel en nytte i naturen. 🤷🏼♀️ Dreper andre insekter? Men det gjør jo edderkopper også. Bien og humla sprer pollen og holder oss i livet. Vepsen dreper bier. Jeg sier vi bør utrydde dem. 😅
Love&Hate Skrevet 11. april 2020 #13 Skrevet 11. april 2020 Gå.og vask klær, rydd huset, se på tv. Men ikke rør den vepsen. Vepsene har begynt å forsvinne. De er veldig viktig for samfunnet. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå