Gjest student Skrevet 19. juni 2005 #1 Skrevet 19. juni 2005 Jeg mistenker at jeg ikke kommer inn på det studiet jeg har søkt på. Da vil jeg jo bli satt på venteliste, men er det egentlig vanlig at det er mange som sier fra seg plassen slik at det er håp for de som kommer på venteliste? Er det noen her som har stått på venteliste og kommet inn, og hvor langt nede sto du?
Tuddelidu Skrevet 19. juni 2005 #2 Skrevet 19. juni 2005 Det er nok en del som sier fra seg plassen, men samtidig tar studiestedene gjerne inn flere studenter enn det egentlig er plass til, nettopp fordi de av erfaring vet at en del hopper av. Likevel er det vel vanlig at noen kommer inn fra ventelista også, så det spørs jo (selvsagt) veldig hvor langt ned på lista du eventuellt måtte havne.
Wayah Skrevet 20. juni 2005 #3 Skrevet 20. juni 2005 Det kommer jo helt an på hvilken utdanning det er snakk om. Allmennfaglig påbygning er det slett ikke umulig å komme inn fra venteliste på, men jeg vil vel tro at de mest populære høyere utdanningene er vanskeligere... Lykke til i alle fall
Gjest student Skrevet 20. juni 2005 #4 Skrevet 20. juni 2005 Det dreier seg om humanistiske fag ved UiO, hvor poengkravene har blitt ganske høye de siste årene. Noen som har formening om hvordan sjansene er der?
Gjest rødbrus Skrevet 22. juni 2005 #6 Skrevet 22. juni 2005 Ta en titt på www.samordnaopptak.no. Der ser du hvor mange tilgjengelige studieplasser det er på studiet du har ønsket deg, og hvor mange søkere det er til studiet. Er det 4000 søkere til f.eks. 12 plasser så er vel kanskje sjansene små med mindre du har knallgode karakterer fra før. Ta kontakt med studieveileder/opptaksansvarlig på universitetet, de kan fortelle deg om hvor mange de pleier å ha på venteliste og om sjangsen er stor for å komme inn når du står på vent. Havnet på venteliste til jus ett år og da fikk jeg beskjed om at det høyst sannsynlig ikke var noen vits i å stå på vent fordi det var stort sett ingen som pleide å si fra seg en studieplass på jus.
Gjest student Skrevet 23. juni 2005 #7 Skrevet 23. juni 2005 Har sett på de sidene, ja. Men er det virkelig ingen her som har stått på venteliste til studier, eller i det minste har litt peiling på hvordan sjansene er - jeg mener, er venteliste bare for syns skyld, eller er det reelt sett folk som har kommet inn på studier selv om de har blitt satt på venteliste?
Grooo Skrevet 23. juni 2005 #8 Skrevet 23. juni 2005 Som Rødbrus sier, dette kommer jo helt ann på hvor mange søkere og hvor mange plasser det er... Feks å være nr. fem på venteliste hvis det er totalt 40 plasser er noe HELT annet enn å være nr. fem på venteliste når det er 220 plasser... Er det ikke statistikk der over hvor mange som kom inn fra venteliste i fjor? Mener å ha sett det før...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå