Gå til innhold

Strikking- hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe meg?

Jeg har strikket frem til etter høyre arm. Så kommer det et diagram som skal inn på høyre forstykke. (11 masker). Regner med at raglan er kastene og masken i mellom som er oppgitt. 

Videre står det:

Det skal økes (raglanøning) samtidig som det startes med diagram A i hver side (på de to minste størrelsene går ikke mønsteret helt opp i starten, men start å strikk maskene som i diagrammet, og tilføy masker ettersom det blir økt).
 

Oppskrifta:

strikk 6 (7) 8 (9) 10 (11) 12 (12) rett = høyre arm, 1 kast, 1 rett, 1 kast, strikk så ut pinnen = høyre forstykke og knapperad(denne blir tilsvarende venstreforstykke). Det er da økt 8 masker totalt. På neste pinne strikkes kastene vridd rett.
 

Anonymkode: 8f27b...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg starter omgangen med 64 masker. 

De første 4 og de siste er kantmasker. Diagrammet skal inn rett før og rett etter disse (11 masker totalt nr 1 og 11 er vrangmasker)

Jeg får ikke dette til å gå opp med antall masker jeg har og tenker det blir overlapping på oppskrifta der diagrammet kommer parallelt.

Har strikket frem til økningen før de 7 maskene som er høyre arm. 

1. Er 1 kast 1r og 1kast det samme som raglanøkning?

2. Skal ikke høyre forstykke være like stort som venstre forstykke?

3. Hvordan strikke diagram 11 masker før kantmaskene på slutten?

 

oppskrift:

Strikk først 4 masker(knappestolpen), så starter diagrammet. Arbeidet skal deles inn slik: strikk 13 (14) 15 (16) 17 (18) 19 (19) m rett = knapperad og venstre forstykke, 1 kast, 1 m rett(merkemaske), 1 kast, strikk 6 (7) 8 (9) 10 (11) 12 (12) m rett = venstre arm, 1 kast, 1 m rett, 1 kast, strikk 16 (18) 20 (22) 24 (26) 28 (28) m rett = baksiden, 1 kast, 1 rett, 1 kast, strikk 6 (7) 8 (9) 10 (11) 12 (12) rett = høyre arm, 1 kast, 1 rett, 1 kast, strikk så ut pinnen = høyre forstykke og knapperad(denne blir tilsvarende venstreforstykke). Det er da økt 8 masker totalt. På neste pinne strikkes kastene vridd rett.
 

 

 

Anonymkode: 8f27b...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Garn_nøste skrev:

Hva lurer du på egentlig? 

Har skrevet over nå

Anonymkode: 8f27b...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Teatrica skrev:

Jeg prøver å finne ut av hva det er du lurer på...

Har formulert meg bedre nå :)

Anonymkode: 8f27b...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg starter omgangen med 64 masker. 

De første 4 og de siste er kantmasker. Diagrammet skal inn rett før og rett etter disse (11 masker totalt nr 1 og 11 er vrangmasker)

Jeg får ikke dette til å gå opp med antall masker jeg har og tenker det blir overlapping på oppskrifta der diagrammet kommer parallelt.

Har strikket frem til økningen før de 7 maskene som er høyre arm. 

1. Er 1 kast 1r og 1kast det samme som raglanøkning? Jepp! Dette er økninga du skal gjøre fire steder på strikketøyet annenhver omgang. Neste omgang strikker du kastene vridd for å unngå hull

2. Skal ikke høyre forstykke være like stort som venstre forstykke? Jo det burde det være. 

3. Hvordan strikke diagram 11 masker før kantmaskene på slutten? Vanskelig å vite uten å se oppskrifta.

 

oppskrift:

Strikk først 4 masker(knappestolpen), så starter diagrammet. Arbeidet skal deles inn slik: strikk 13 (14) 15 (16) 17 (18) 19 (19) m rett = knapperad og venstre forstykke, 1 kast, 1 m rett(merkemaske), 1 kast, strikk 6 (7) 8 (9) 10 (11) 12 (12) m rett = venstre arm, 1 kast, 1 m rett, 1 kast, strikk 16 (18) 20 (22) 24 (26) 28 (28) m rett = baksiden, 1 kast, 1 rett, 1 kast, strikk 6 (7) 8 (9) 10 (11) 12 (12) rett = høyre arm, 1 kast, 1 rett, 1 kast, strikk så ut pinnen = høyre forstykke og knapperad(denne blir tilsvarende venstreforstykke). Det er da økt 8 masker totalt. På neste pinne strikkes kastene vridd rett.
 

 

 

Anonymkode: 8f27b...8e9

 

Anonymkode: 52fa7...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: 52fa7...0b6

Forsvant det du skrev? 

Anonymkode: 8f27b...8e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: 52fa7...0b6

Beklager, så ikke hva du skrev før nå🙈 

Så når en rille = to pinner (frem og tilbake) skal jeg kun øke annenhver gang? Kun på rettsiden da?  Men er det da raglan både foran og bak på jakken? Det er Phillipjakken jeg strikker. 

Anonymkode: 8f27b...8e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, får det ikke til 😫 Får ikke lagt opp med 64 masker og delt opp slik at forstykkene blir like store.. 

Håper noen kan hjelpe meg her..

Anonymkode: 8f27b...8e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.4.2020 den 11.24, AnonymBruker skrev:

Ååh, får det ikke til 😫 Får ikke lagt opp med 64 masker og delt opp slik at forstykkene blir like store.. 

Håper noen kan hjelpe meg her..

Anonymkode: 8f27b...8e9

Har du fått det til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antar at du strikker nest minste str? Hvis du deler inn de 64 maskene med maskemarkører festet i raglanmaskene/merkemaskene for bedre oversikt før du begynner å strikke vil du se at det går opp:  14 masker(Hø forstykke- knappestolpen på 4 masker er en del av disse) - 1 raglanmaske -7 masker (hø arm) - 1 raglanmaske - 18 masker(bakstykke) - 1 raglanmaske - 7 masker (ve arm) - 1 raglanmaske - 14 masker ( ve forstykke-inkl den andre knappestolpen.) 14 + 14 +7+ 7 + 18 + 4 raglanmasker = 64 masker. Etter første omgang hvor det er strikket kast på hver side av hver raglanmaske vil du ha 72 masker på pinnen. På bakside.strikker du kastene vridd rett for å unngå hull, og når du kommer på forsiden igjen skal du strikke ny runde med økninger, og slik fortsetter du så mange ganger som oppskriften sier. Lykke til! 

Anonymkode: 42067...336

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Antar at du strikker nest minste str? Hvis du deler inn de 64 maskene med maskemarkører festet i raglanmaskene/merkemaskene for bedre oversikt før du begynner å strikke vil du se at det går opp:  14 masker(Hø forstykke- knappestolpen på 4 masker er en del av disse) - 1 raglanmaske -7 masker (hø arm) - 1 raglanmaske - 18 masker(bakstykke) - 1 raglanmaske - 7 masker (ve arm) - 1 raglanmaske - 14 masker ( ve forstykke-inkl den andre knappestolpen.) 14 + 14 +7+ 7 + 18 + 4 raglanmasker = 64 masker. Etter første omgang hvor det er strikket kast på hver side av hver raglanmaske vil du ha 72 masker på pinnen. På bakside.strikker du kastene vridd rett for å unngå hull, og når du kommer på forsiden igjen skal du strikke ny runde med økninger, og slik fortsetter du så mange ganger som oppskriften sier. Lykke til! 

Anonymkode: 42067...336

Skrev omvendt på hø og venstre, men håper du skjønner uansett! 

Anonymkode: 42067...336

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Antar at du strikker nest minste str? Hvis du deler inn de 64 maskene med maskemarkører festet i raglanmaskene/merkemaskene for bedre oversikt før du begynner å strikke vil du se at det går opp:  14 masker(Hø forstykke- knappestolpen på 4 masker er en del av disse) - 1 raglanmaske -7 masker (hø arm) - 1 raglanmaske - 18 masker(bakstykke) - 1 raglanmaske - 7 masker (ve arm) - 1 raglanmaske - 14 masker ( ve forstykke-inkl den andre knappestolpen.) 14 + 14 +7+ 7 + 18 + 4 raglanmasker = 64 masker. Etter første omgang hvor det er strikket kast på hver side av hver raglanmaske vil du ha 72 masker på pinnen. På bakside.strikker du kastene vridd rett for å unngå hull, og når du kommer på forsiden igjen skal du strikke ny runde med økninger, og slik fortsetter du så mange ganger som oppskriften sier. Lykke til! 

Anonymkode: 42067...336

Tusen takk. Jeg har gjorde slik du beskriver. Men problemet er når diagrammet på 11 masker skal inn på hver forstykke. Mangler to masker for å få dette til å gå opp. Tenker da at bakstykke kan kuttes med to masker. Men om det har noe å si aner jeg ikke. Altså 16 masker totalt på bakstykket slik at jeg får første og siste maske på diagrammet som vrangmasker. 🙈

Anonymkode: 8f27b...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Bitten68 skrev:

Har du fått det til?

Ikke helt. Mangler diagrammet på 11 masker på begge forstykkene. 

Anonymkode: 8f27b...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den første kommentaren din skriver du at det står i oppskriften at på de to minste størrelsene går ikke diagrammet helt opp i starten. Såvidt jeg forstår er diagrammet et mønster hvor første og siste maske er vrange og de resterende 9 er et flettemønster? Da skal du på første runde i såfall strikke: på hvert forstykke 4 masker knappestolpe, de første 10 maskene av diagrammet, kast, raglanmaske, kast, arm, kast, raglanm, kast, bakstykke, kast, raglanm, kast, arm, kast, raglanm, kast, og så de siste 10 maskene i diagrammet, 4 m knappestolpe. Neste gang du kommer på rettsiden har du 15 masker på hvert forstykke og kan da strikke alle maskene i diagrammet. Jeg tror dette skal bli riktig, men vanskelig å si helt sikkert uten å se hele oppskriften og prøve selv. 

Anonymkode: 42067...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I den første kommentaren din skriver du at det står i oppskriften at på de to minste størrelsene går ikke diagrammet helt opp i starten. Såvidt jeg forstår er diagrammet et mønster hvor første og siste maske er vrange og de resterende 9 er et flettemønster? Da skal du på første runde i såfall strikke: på hvert forstykke 4 masker knappestolpe, de første 10 maskene av diagrammet, kast, raglanmaske, kast, arm, kast, raglanm, kast, bakstykke, kast, raglanm, kast, arm, kast, raglanm, kast, og så de siste 10 maskene i diagrammet, 4 m knappestolpe. Neste gang du kommer på rettsiden har du 15 masker på hvert forstykke og kan da strikke alle maskene i diagrammet. Jeg tror dette skal bli riktig, men vanskelig å si helt sikkert uten å se hele oppskriften og prøve selv. 

Anonymkode: 42067...336

Dette tror jeg også blir helt riktig! Den ellevte masken i mønsterrapporten får du plass til når du har økt en maske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...