Gå til innhold

God tursekk 40-50 liter. Osprey?


Gjest Geirfuglen

Anbefalte innlegg

Gjest Geirfuglen

Har litt annen bruk av sekk nå enn tidligere og trenger en middels stor sekk, 40-50 liter. Har vært fornøyd med sekker fra Osprey, men er ikke låst til dette merket. Har sett litt på Aura, Kyte og (nye?) Archeon. Innspill? Jeg går ikke veldig langt (men ofte i ulendt terreng og noen timer av gangen), men bærer gjerne full sekk og får fort vondt i skuldrene hvis jeg ikke har en god sekk.

Foretrekker damesekker, og ikke unisex.

Ingen spesiell prisklasse, viktigste er at den er i god kvalitet så den holder noen år.

Pleier å ha med liggeunderlag og sovepose, så den må funke bra til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker selv Osprey og er generelt godt fornøyd med sekkene men ser at "Gregory" får mye god omtale på Fjellforum. Du burde kanskje sjekke ut det før du tar endelig avgjørelse. Har selv ikke Osprey i den størrelsen du nevner (har 30 l og 75 l). Begge er gode på, men tror kanskje jeg valgte litt for lang rygg på Osprey Xena'en. Prøvde den i butikk så det er min egen skyld....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett etter en sekk i omtrent samme klasse som deg, og endte opp med en Aura 50 l siden den var på salg. Prøvde den såvidt i går. Hadde ikke så mye vekt i, men den var veldig god å bære. Litt uvant med hoftebeltet, siden det omtrent klemmer seg rundt, men det holder godt fast. Det er et sånt ekstra topplokk innenfor det andre så man kan ta av det store, og det virker litt i veien, men det er vel en vanesak.

Jeg er hvertfall så langt fornøyd etter totimersturen i går 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Burde ha testet, men er litt vanskelig i disse korona-tider da jeg ikke bor så sentralt. Lite å velge i herover. Ser du er misfornøyd med lang rygg @Cata. Målte meg selv og ser ut til å ligge høyt på tabellen. Er 174, så jeg er ikke kjempehøy, men skulle ut ifra tabellen velge M/L i Osprey. Kan jeg spørre hvor høy du er?

Takk for tips, da sitter jeg igjen med Aura og Archeon tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Geirfuglen skrev:

Kan jeg spørre hvor høy du er?

Jeg er 170, men forholdsvis kort i ryggen tror jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man vet hva merke tursekken sin er på, da bør det gå opp for en at man legger for mye i utstyret sitt. :S

Anonymkode: 3d19f...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moreno

Jeg har både Berghaus (gammel), Bergans og Osprey. Berghaus er definitivt favoritten, men den er steingammel og produseres ikke mer tror jeg. Vet ikke om de selger tursekker i Norge nå i det hele tatt? Bergans er totalt ubrukelig. Jeg støtter derfor fullt opp om de som sier Osprey. Har både dagstursekk, skisekk og større sekk fra Osprey, og de sitter veldig godt, har gode lommeløsninger/festeløsninger og har passe god lengde på ryggen (alt er damesekker, med unntak av skisekken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Når man vet hva merke tursekken sin er på, da bør det gå opp for en at man legger for mye i utstyret sitt. :S

Anonymkode: 3d19f...295

Deg om det. Selv er jeg mye kortere enn den norske gjennomsnittskvinnen, så selv damemodeller fra norske produsenter blir altfor lange i ryggen for meg.

For å ikke ødelegge ryggen og pådra seg belastningsskader er det ganske vesentlig å kjøpe en sekk som sitter godt, hvis man er lavere, kortere, smalere eller bredere enn «standarden» bruker man ofte litt tid på å lese seg opp og finne ut hva som kan passe en. Det er raskere enn å dra på mange bomturer til butikker som ikke engang fører en sekk som kan passe. Og da er det heller ikke så rart om man husker hvem som har produsert sekken (skoene eller buksa) man går med.

TS: Har hatt Ariel 65 i flere år, ser den er tyngre enn tilsvarende størrelse i Aura-serien. Jeg er ihvertfall strålende fornøyd! Ganske sikker på at jeg har S/M (jeg er under 160 cm). Justeringsmulighetene er veldig gode, tipper M/L vil passe deg godt.

Anonymkode: db54a...675

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...