Gå til innhold

Hjerneslag og taleevne

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Moren min hadde nylig et hjerneslag, hun er 68 år. Hun var på sykehuset pga. noe annet (smerter i et bein), og gav beskjed om hva som var i ferd med å skje til sykepleierne gang på gang. De sa de hadde ringt etter legen, men lege kom ikke før dagen etter.....Hun sendte meg en fortvilet SMS på kvelden mens det pågikk og jeg ringte sykehuset og purret på. Til ingen nytte tydeligvis. Først på formiddagen dagen etter, fikk hun hjelp.

På kvelden da hun sendte melding, skrev hun at hun hadde blitt skjev i ansiktet og at hun hadde vanskeligheter med å snakke skikkelig, at hun sa ifra forgjeves til sykepleiere. Da ringte jeg altså.

Dagen etter fikk jeg tlf fra en lege, som sa at mamma har hatt et hjerneslag, og beklaget at det gikk for lang tid før hun fikk hjelp. At hun skulle fått hjelp umiddelbart. Ganske trist og bittert å tenke på! Det som er resultatet av hjerneslaget nå, er at hun ikke klarer å snakke ordentlig, men hun forstår alt som før, kan skrive korrekt etc. Snakket med henne på tlf i går, og jeg begynte å gråte etterpå. Hun hørtes helt annerledes ut, hun ble så sliten av å snakke, og syntes sikkert også det var pinlig, så det ble en kort samtale. Hun høres nesten full ut, og samtidig tilbakestående selv om hun ikke er det. Det er helt fortvilende. Ikke lov å besøke henne på sykehuset heller.

Jeg er så lei meg pga dette, og lurer på hva jeg kan si eller gjøre for å hjelpe mamma mest mulig?

Om noen har opplevd slag selv eller har familie eller nære som har opplevd det; ved lammelser i deler av ansiktet, som mamma har fått, er det vanlig og mulig å trene opp igjen evnen til å snakke tydelig som før? Og evt hvor lang tid vil dette ta? Ønsker å ha konkret informasjon, forhåpentligvis noe positivt jeg kan formidle til henne som kan gi henne litt håp. Har googlet selvsagt, men finner mer generell informasjon og ønsker å høre om konkrete lignende tilfeller og hvilke utsikter hun kanskje har.

Anonymkode: 770c1...e68

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det blødning eller blodpropp hun har hatt? Jeg går ut i fra blodpropp egentlig. Jeg forstår at du ønsker konkret informasjon, men det er umulig å gi rett og slett fordi det varierer ekstremt mye fra person til person. Det hjelper deg ikke så mye å høre om konkrete lignende tilfeller, for det er like mange utfall som det er pasienter. Man har alt i fra pasienter som får mange nye slag eller et så stort slag at de dør av det og pasienter der man blir svært overrasket over hvor mye funksjon de har gjenvunnet. Man kan nok ikke bli 100% bra når man har fått en skade på hjernen da dødt hjernevev er permanent dødt hjernevev, så du skal ikke forvente at ting blir helt som før. Du bør støtte din mor og la henne hvile når hun er sliten nå og ta det litt som det kommer. Snakk gjerne med legene i stedet for å google rundt. 

Anonymkode: 7b494...d0d

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det blødning eller blodpropp hun har hatt? Jeg går ut i fra blodpropp egentlig. Jeg forstår at du ønsker konkret informasjon, men det er umulig å gi rett og slett fordi det varierer ekstremt mye fra person til person. Det hjelper deg ikke så mye å høre om konkrete lignende tilfeller, for det er like mange utfall som det er pasienter. Man har alt i fra pasienter som får mange nye slag eller et så stort slag at de dør av det og pasienter der man blir svært overrasket over hvor mye funksjon de har gjenvunnet. Man kan nok ikke bli 100% bra når man har fått en skade på hjernen da dødt hjernevev er permanent dødt hjernevev, så du skal ikke forvente at ting blir helt som før. Du bør støtte din mor og la henne hvile når hun er sliten nå og ta det litt som det kommer. Snakk gjerne med legene i stedet for å google rundt. 

Ja, innser at ting ikke kan bli 100% som før. Er usikker på om hun har blodpropp eller blødning, men tror som deg det siste.

Hun har så vidt jeg forstår ikke mistet noe merkbart kognitivt, men at taleevnen er redusert pga. en lammelse i deler av ansiktet på høyresiden. Legen jeg snakket med, mente at det kanskje var fordi mamma er venstrehendt, og muligens har språkfunksjoner på venstresiden, slik at hun slapp unna slike skader siden det virker som høyresiden ble mest rammet.

Hele greia er så utrolig trist, og jeg gråter hver dag pga. dette, og blir så lei meg når jeg tenker på hvor trist og deprimert hun må være der alene på sykehuset. Skal være der hele påska, og håper hun får noe hjelp til å starte opptrening av taleevnen.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, innser at ting ikke kan bli 100% som før. Er usikker på om hun har blodpropp eller blødning, men tror som deg det siste.

Hun har så vidt jeg forstår ikke mistet noe merkbart kognitivt, men at taleevnen er redusert pga. en lammelse i deler av ansiktet på høyresiden. Legen jeg snakket med, mente at det kanskje var fordi mamma er venstrehendt, og muligens har språkfunksjoner på venstresiden, slik at hun slapp unna slike skader siden det virker som høyresiden ble mest rammet.

Hele greia er så utrolig trist, og jeg gråter hver dag pga. dette, og blir så lei meg når jeg tenker på hvor trist og deprimert hun må være der alene på sykehuset. Skal være der hele påska, og håper hun får noe hjelp til å starte opptrening av taleevnen.

Vet du, det tristeste jeg ser er de som får så store skader på hjernen (enten ved ting som slag og traumatiske skader eller demens blant annet) at de mister seg selv. Jeg forstår at det er vanskelig å se lyspunkt i dette, men din mor er jo fortsatt "seg selv" om du skjønner, og det er jo ekstremt bra. Du får snakke med de om det er tiltekt noen slags rehabilitering og evt logoped etterhvert. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 2 familiemedlemmer som har fått slag og hjerneskade med påvirkning av tale. Jeg har snakket med mange nevrologer om dette, lest mye, og sett forløpet.

Taleevnen er en av de mest fleksible funksjonene i hjernen, på den måten at det området av hjernen som styrer tale kan flytte litt på seg. Tale er og en funksjon som lett lar seg trene opp, man snakker jo hele tiden. Så lenge man ikke mister taleevnen helt. Mora di vil bli veldig sliten av å snakke i lang tid fremover, men sannsynligheten for forbedring er skyhøy. Og ikke bare de neste 6 månedene, men potensielt i flere år fremover

Anonymkode: a7f83...7dd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 2 familiemedlemmer som har fått slag og hjerneskade med påvirkning av tale. Jeg har snakket med mange nevrologer om dette, lest mye, og sett forløpet.

Taleevnen er en av de mest fleksible funksjonene i hjernen, på den måten at det området av hjernen som styrer tale kan flytte litt på seg. Tale er og en funksjon som lett lar seg trene opp, man snakker jo hele tiden. Så lenge man ikke mister taleevnen helt. Mora di vil bli veldig sliten av å snakke i lang tid fremover, men sannsynligheten for forbedring er skyhøy. Og ikke bare de neste 6 månedene, men potensielt i flere år fremover

Anonymkode: a7f83...7dd

Takk, ja jeg merket da jeg snakket med henne på tlf at det var veldig anstrengende for henne. Det var så jeg følte meg litt slem for at jeg i det hele tatt ringte så hun ble "tvunget" til å snakke. Så nå sender jeg kun meldinger. Håper det er som du sier, at sjansen er stor for at hun kan trene seg opp igjen. Hun har heldigvis ikke mistet språk og forståelse, men hun slet veldig med å uttale ordene. Skulle ønske det var noe jeg kunne gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...