Gå til innhold

Hjelp! Avvenne nattflaske!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet mitt er 11,5 mnd og våkner 4-8 ganger hver natt..  Hun får grøt før hun legger seg, og tilbud om flaske. Flaske vil hun imidlertid ikke alltid ha, da hun sikkert er mett etter grøten. Så våkner hun ca 2230-2300 tiden og får flaske som går ned på høykant.. Men.. slik fortsetter det gjennom hele natta, kan drikke opp mot 400 ml ila natta. Har nå trappet ned til bare litt MME i flaska (4 skjeer på 300 ml). Våkner hver 1-2 timer gjennom hele natta, og jeg er ødelagt. Bleie må ofte skiftes i tillegg, for den blir jo søkkvåt. 

Noen som har gode råd? Tenker på om barnet bør få vanlig mengde MME første gang hun våkner, og deretter utvannet MME resten av natta (skal ned til 3 skjeer i natt tenkte jeg) eller blir det forvirrende? 

Gruer meg til å legge meg om kveldene, for jeg vet at natta er et sant mareritt. Håper virkelig noen kan hjelpe 😫

Anonymkode: 1707e...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere/du må bare bestemme dere for at nok er nok, nå er det ikke mer flaske på natt. Det kan være tøft i en ukes tid, så går det over. Barnet har blitt vant med flaske på natt, og våkner av vane. Skal ikke være nødvendig med flaske på natt nå :)

 

Det er tøft når det står på, og barnet vil ha den vanlige flasken. Men så verdt det når barnet skjønner at det er natt og ingen flaske :)

Anonymkode: c111c...664

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var samme greia her. Han drakk riktignok ikke så mye som jenta de da. 
Vi ga vann etter 23 ca. Det gikk overraskende bra! Vi er fortsatt midt i avvenningen, men nå våker han maks to ganger per natt, og har til og med sovet gjennom noen ganger. 
 

Tror det var lettere for han å sove når magen ikke var i arbeid, eller med stigende og synkende blodsukker hele tiden. 
 

Foresten! Ang den kveldgrøten. Vi begynte å gi grøten litt tidligere, slik at han tok en flaske før han skulle sove, og det fungerte veldig bra. Lykke til!😊

Anonymkode: 0536b...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen tips, men er midt oppi det samme her. Babyen er snart 11 mnd, og drikker alt fra 200-500 ml pr. natt. Har gradvis vannet ut melken, men han våkner likevel, dog ikke så ofte som din. 

Anonymkode: 7c6fb...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Dere/du må bare bestemme dere for at nok er nok, nå er det ikke mer flaske på natt. Det kan være tøft i en ukes tid, så går det over. Barnet har blitt vant med flaske på natt, og våkner av vane. Skal ikke være nødvendig med flaske på natt nå :)

 

Yep, i natt har hun vært våken hver 30-60 min fra kl 02-06. Da stod vi opp. Jeg hiver nedpå kaffe... Men ville du kuttet 23-måltidet med melk også?? 
 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foresten! Ang den kveldgrøten. Vi begynte å gi grøten litt tidligere, slik at han tok en flaske før han skulle sove, og det fungerte veldig bra. Lykke til!😊

Ja, lurt å gi grøten tidligere, skal prøve det. Har hatt endel luft i magen i natt også, og derfor har vi tenkt at det blir mer urolig for magen med all den maten..

Anonymkode: 1707e...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke noen tips, men er midt oppi det samme her. Babyen er snart 11 mnd, og drikker alt fra 200-500 ml pr. natt. Har gradvis vannet ut melken, men han våkner likevel, dog ikke så ofte som din. 

Anonymkode: 7c6fb...b1b

Det er så dritt 😣 Føler med deg! Har et eldre barn og som har fått noe flaske, men hun var mer glad i puppen.. dog synes jeg denne flaska nå er ordentlig herk!!

Anonymkode: 1707e...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Albbas

Hva er egentlig poenget med å gi utvannet mme? Er det ikke bedre å gi færre men gode måltider, i stedetfor mange små? Lære barnet å sovne uten at det må drikke? Det hjelper jo ikke deg så veldig mye at barnet får vann i stedetfor melk på natta... 

Trapp ned antall flasker per natt, for eksempel ved å bestemme at det skal gå minst 3 timer mellom hver flaske, eller at du kutter ut flaske nr 2 eller 3 eller noe. Når den vanen går greit øker du tidsintervallet/kutter ut en flaske til. Det blir protester, men trøst og støtt barnet så går det forhåpentligvis bedre i løpet av få dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Albbas skrev:

Hva er egentlig poenget med å gi utvannet mme? Er det ikke bedre å gi færre men gode måltider, i stedetfor mange små? Lære barnet å sovne uten at det må drikke? Det hjelper jo ikke deg så veldig mye at barnet får vann i stedetfor melk på natta... 

Trapp ned antall flasker per natt, for eksempel ved å bestemme at det skal gå minst 3 timer mellom hver flaske, eller at du kutter ut flaske nr 2 eller 3 eller noe. Når den vanen går greit øker du tidsintervallet/kutter ut en flaske til. Det blir protester, men trøst og støtt barnet så går det forhåpentligvis bedre i løpet av få dager. 

Trappet ned på den måten tidligere (utvannet mme), og når jeg ser hva andre har skrevet, virker det som at utvanning er noe mange gjør.. Barnet er allerede mindre interessert i flasken nå enn tidligere, men de hyppige oppvåkningene er likevel der.. Men, jeg har jo ikke fasiten, skulle gjerne hatt den 😅

Anonymkode: 1707e...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trappet ned på den måten tidligere (utvannet mme), og når jeg ser hva andre har skrevet, virker det som at utvanning er noe mange gjør.. Barnet er allerede mindre interessert i flasken nå enn tidligere, men de hyppige oppvåkningene er likevel der.. Men, jeg har jo ikke fasiten, skulle gjerne hatt den 😅

Anonymkode: 1707e...3fd

Virker kanskje ikke som om utvanningen har ønsket effekt, så ville gjort som hun over her, økt intervallene mellom flasker, eller gå cold turkey. Virker som om hun allerede sovner for natten uten flaske? Sovner hun alene i egen seng? Hvis ikke, så begynn med det. Mange kutter voldsomt ned på oppvåkningen når de lærer seg å sovne for kvelden selv. Når hun gjør det, så kan du begynne å takle nettene, og kun tilby vann.

Anonymkode: 60d05...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Yep, i natt har hun vært våken hver 30-60 min fra kl 02-06. Da stod vi opp. Jeg hiver nedpå kaffe... Men ville du kuttet 23-måltidet med melk også?? 

Ja, det er tøft når det står på 😕 man må forberede seg mentalt! Min ble ildsint da jeg prøvde vann, så derfor droppet jeg det ganske kjapt. Her tok det 3-4 dager før natta ble bedre.

 

Tenker du kan fortsette 23-måltidet noen uker til, så gradvis avslutte det også :)

 

Masse lykke til! :)

Anonymkode: c111c...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virker kanskje ikke som om utvanningen har ønsket effekt, så ville gjort som hun over her, økt intervallene mellom flasker, eller gå cold turkey. Virker som om hun allerede sovner for natten uten flaske? Sovner hun alene i egen seng? Hvis ikke, så begynn med det. Mange kutter voldsomt ned på oppvåkningen når de lærer seg å sovne for kvelden selv. Når hun gjør det, så kan du begynne å takle nettene, og kun tilby vann.

Anonymkode: 60d05...a52

Vi har de siste 3 ukene jobbet for å få henne til å sovne i egen seng, men er ikke helt i mål enda. Hun får tilbud om flaske før hun legger seg, men ikke i senga, så det er ikke knyttet forventning om flaske til soving. Heller ikke på dagtid. 

I natt var hun våken 1,5 timer før hun sovnet igjen. Hadde et par små oppvåkninger etterpå, men sovnet raskt igjen 🙌. Skal nå ta vekk flasken helt! 

Anonymkode: 1707e...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er tøft når det står på 😕 man må forberede seg mentalt! Min ble ildsint da jeg prøvde vann, så derfor droppet jeg det ganske kjapt. Her tok det 3-4 dager før natta ble bedre.

 

Tenker du kan fortsette 23-måltidet noen uker til, så gradvis avslutte det også :)

 

Masse lykke til! :)

Anonymkode: c111c...664

Ja, hun fikk 23 måltid i natt, men var ikke så interressert i det heller faktisk. Håper det blir bedre snart. Takk for svar 😊

Anonymkode: 1707e...3fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...