Gå til innhold

Skammer meg over å drikke

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så jeg har to foreldre som har alkoholproblemer, hvor den ene er alkoholiker, og jeg mistenker at den andre er på vei til å bli det. 

På grunn av dette begynte jeg ikke å drikke før jeg var over 18, og var egentlig alltid litt «redd» for alkohol. Nå er jeg 25 og student, og drikker sammen med vennene mine når det er sosiale arrangementer osv. Nå som det er påske og corona, kjøpte jeg ei flakse rødvin for å kose meg med et glass på kvelden om jeg føler for det. 

Til vanlig sliter jeg absolutt ikke med noen trang til å drikke, selv om jeg er veldig redd for å bli som mine foreldre. Nå har det seg slik at jeg har bursdag i påsken (denne helgen) og vil ferie med ei venninne og lage et par gode drinker. Kjæresten min synes ikke det er en god idé, og kommenterer stadig på at jeg ikke burde drikke noen ting. 

I kveld bestemte jeg meg for å ta et glass vin mens jeg strikker litt og ser litt på TV, men samtidig som jeg koser meg med det, så har jeg fremdeles dårlig samvittighet for at jeg drikker i det hele tatt. Er det jeg som er koko, eller kan noen andre kjenne seg igjen i det her? 

Anonymkode: 4ee61...137

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er jo lov å ta seg et glass.

Og det virker jo som om du er veldig "obs" på alkohol, siden du har opplevd alkoholisme i familien.

I min familie har det vært en lang "tradisjon" i generasjoner med alkoholisme. Selv er jeg veldig glad i øl, men er 100 % obs på hva som er for mye. Vet med sikkerhet at jeg ikke kan bli alkoholiker. Det virker som om du også har denne fornuften i deg.

Endret av Expandable86
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har jo full kontroll over forbruket, ikke noe galt i å drikke litt vin iblant. Hvorfor maser kjæresten din om dette? Er han/hun avholds?

Anonymkode: beeb9...93e

AnonymBruker
Skrevet

Det er lov å ta seg både et og fem glass. Og som student er det jo nesten en del av kulturen, selv om man selvfølgelig kan avstå, så sier det jo sitt når man da dømmer så og si alle medstudenter ved å ha en sånn holdning. Eller er det kun deg det gjelder, mener kjæresten det er noe spesielt med deg som gjør du ikke kan drikke (som at foreldrene dine sliter med alkohol?).

Jeg synes du kan ha et sunt og godt forhold til alkohol, noe som helt fint kan inkludere et glass eller flere, alt etter hva du liker og tåler. Nyt det, det er ikke sagt at du kommer til å bli alkoholiker fordi foreldrene dine måtte være det. Tvert imot, det virker som om du har en fornuftig respekt for rusmiddelet.

Anonymkode: fd0bc...bc2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...