AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #1 Skrevet 9. april 2020 Jeg har gått på p-pillen Diane i ca. 5 år, begynte da jeg var 16 og hadde slitt med vond akne i ansiktet i 3 år. Når det kom på ryggen fikk jeg nok, og oppsøkte lege som ga meg Diane for det. Det har funket utrolig bra, huden min er virkelig plettfri. Jeg opplevde bivirkninger i starten som kvalme og oppkast, men begynte å ta dem før leggetid som hjalp noe. Det resulterte i at jeg alltid er morgenkvalm, står jeg opp tidlig hender det jeg brekker meg og kaster opp. Kjenner også mye på humørsvigninger og nedstemthet. Har ikke vært hos legen siden de ble utskrevet, synes morgenkvalmen var verdt å slippe kviser for. Nå som jeg er 21 føler jeg at det kanskje er mer trygt å prøve seg på noen mildere piller, kan jo være at den verste hormonelle aknen har gitt seg. Men er skikkelig redd for å få den tilbake. Jeg stresser mye, sliter med angst og det er jo noe som kan gi akne. Utdanner meg som hudterapaut nå, men vet at gode produkter ikke hjelper ille hormonell akne.. Det jeg lurer på er om noen her har erfaring med å bytte fra Diane til f.eks. Microgynon/Oralcon, Loette eller yasmin? Noen som har opplevd at de ikke fikk tilbake kviser, eller evt. fikk det? Og om bivirkningene på Diane ikke kom med andre piller? Skjønner at p-piller reagerer ulikt fra person til person, men har feks. lest at man ikke burde gå på minipille / cerazette om man har anlegg for kviser. Så sikkert flere av ppillene man burde unngå. Skulle gjerne snakket med legen om det, men opplever at legen er fullstendig ukritisk til hvilken ppille som blir gitt, og ikke egentlig bryr seg så mye. Anonymkode: 9d5ad...7ef
mlifjeld Skrevet 9. april 2020 #2 Skrevet 9. april 2020 (endret) jeg byttet først fra Diane til loette (minipiller). Dette er piller med veldig lite hormoner, fastlegen ville ikke at jeg skulle gå på Diane lenger siden jeg hadde så fin hud og de øker risiko for blodpropp og misdannelser hos foster om man blir gravid i tiden etter man har brukt dem.. loette var grusomt, altfor svake for meg, hadde konstant blødninger og de store kviser kom tilbake og begynte å gi meg noen dype arr igjen.. (jeg er 30 så var ikke ok med dette) byttet deretter til yasmin og er veldig fornøyd. huden ble helt kvisefri igjen og opplevde ingen mellomblødninger. yasmin er mye tryggere en Diane mtp blodpropp og om man ønsker barn de neste årene. Endret 9. april 2020 av mlifjeld
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå