Gå til innhold

Plutselig dødsfall. Hva gjør vi nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min far døde brått og uventet. Igjen sitter hans samboer (ugift, men mor til begge barna) og to barn, begge i 20-årene. 

Dette var jo helt uventet, så ingen av oss har noen anelse på hva som skal skje nå. På grunn av at dette ikke var ventet, så tar alt ekstra lang tid. Vi må vente til rettsmedinsk åpner igjen etter påske så han kan obduseres der. Alt tar ekstra lang tid både pga påske og korona, derfor blir det en stund til begravelse enda, men jeg har snakket med prest og de har satt av en dato for oss. Har forstått det slik at begravelsesbyrå og kirke har gode rutiner, så det vil jeg tro ordner seg fint.

Men så er det alt det praktiske. Boligen hans, arv, forsikring, pensjon... jeg aner ikke hva man bør tenke på? Han var fortsatt i 100 % jobb helt fram til dødsfallet. Vet ikke om han er forsikret privat eller om noe gjennom jobb evt kan gjelde. Pensjon kan vi heller ingenting om. 
 

Går alt sånt automatisk, eller er det vi som pårørende som er ansvarlig for å finne ut av alt? Risikerer vi å «miste rettigheter» dersom vi ikke krever selv? Er det noen vi kan kontakte som hjelper til med hva man skal gjøre for at ting blir riktig? 
 

En annen ting. Min mor var som sagt samboer, men de var ugift og hun var ikke medeier på huset. Hun har likevel bodd der i 30 år. Hun må da ha rettigheter hun også? 

Anonymkode: d289b...ec6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kondolerer. Min mor gikk brått bort i mars i fjor. Det føles fortsatt uvirkelig. 
 

Min stefar kontaktet advokat for å håndtere alt det juridiske. Det anbefales. Vi hadde privat skifte. 

Sammen var vi hos begravelsesbyrå, som vet det meste dere trenger å beslutte nå. Jeg kontaktet alle mamma hadde avtaler med (tannlege, hudpleie, telia, osv) og jeg var den som hadde kontakt med dødsbo avdelingen i banken (som var helt fantastiske og også visste mye). Vi gikk gjennom papirer og fant forsikringer og slikt der. Ellers kontakter dere HR og/eller lønnsavdeling på jobben hans for hans jobbforsikringer. Mamma hadde private også. Disse forsikringene betalte begravelsen og gravsten osv. 
 

Kondolerer igjen ❤️

Anonymkode: 6f498...827

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...