Gjest Warrior Skrevet 9. april 2020 #21 Skrevet 9. april 2020 3 timer siden, Krantz95 skrev: Ja, har jo bare dødd rundt 100 i Norge av Corona. I årene hvor influensaen er sterk dør det flere hundre hver måned. Slutt å si «bare rundt 100» det er 100 dødsfall for mye! Det er ikke noe «bare»
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #22 Skrevet 9. april 2020 3 minutter siden, Warrior said: Ja dette er nødvendig. De eldre sitt liv er like mye verdt som mitt liv så jeg synes det er bra at man gjør alt for å unngå å spre smitte. Ingen fortjener å dø av corona. Savner å leve normalt og tiden før corona, men dessverre måtte dette dritt viruset komme til Norge og jo lenger folk bryter regler og sprer smitte, jo lenger er det til vi få leve normalt igjen. Vi skal gjennom pandemien vi og, tiltakene bare gjør at det ikke går for fort. Vi får ikke korona fordi "folk sprer smitte", men fordi vi har et virus og en pandemi som vil gå sin gang. Anonymkode: 70ecd...1ca 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #23 Skrevet 9. april 2020 Følger enkelte ikke med noe som helst i hva som skjer i verden? Leser de bare om hva som skjer i Norge? Anonymkode: 7ea95...127 6
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #24 Skrevet 9. april 2020 Greia er, at dersom helsevesenet overbelastes på grunn av pandemien, vil det føre til at flere mennesker dør av andre årsaker. Vi snakker ikke bare eldre med infeksjonssykdommer her. Vi snakker fallskader, kuttskader, infarkt, aneurismer, sågar fødsel. Jeg ønsker ikke å komme i en situasjon der mor og/eller barn dør av fødselskomplikasjoner fordi helsevesenet kneler. Anonymkode: 02dc8...5ab 5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #25 Skrevet 9. april 2020 46 minutter siden, Tutte skrev: Det er nok mye de finner ut at kunne vært gjort annerledes når dette er over. Er selv bekymret for konsekvenser for samfunnet hvis dette vedvarer. Ingen enkel situasjon enten man gjør det ene eller det andre. Eksperter er ikke enige heller, og her sitter vi som ikke kan eller har oversikt over noe med redsel og forvirring om hva som er rett eller galt. Du har rett i at det er mange meninger, og at det rent smittemessig ikke alltid er så godt å vite hva som er lurt/ikke lurt. Det sagt, det som det faktisk er stor enighet om og ganske åpenbart, er jo g at samfunnet i seg selv går fløyten ved langvarig nedstengning. I Norge er det ikke så enkelt at man kan jo bare bruke oljefondet. For det første vil oljefondet falle kraftig i verdi siden det er investert i verdensmarkeden, for det andre betyr det at storbruk av fondet nå betyr at det blir langt mindre pensjoner i tiårene som kommer. Store deler av oljefondet har allerede vært bundet opp, og det kommer uansett en enorm kostnad på den ene eller andre måten. Sannsynligvis i form av kun symbolske personer for de som pensjonerer seg om 10+ år fra nå og nedlagt velferdsstat og der man må betale forsikringer selv for det meste. Anonymkode: ef09d...487 1
Gjest Warrior Skrevet 9. april 2020 #26 Skrevet 9. april 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi skal gjennom pandemien vi og, tiltakene bare gjør at det ikke går for fort. Vi får ikke korona fordi "folk sprer smitte", men fordi vi har et virus og en pandemi som vil gå sin gang. Anonymkode: 70ecd...1ca Det er bra Norge bremser den og la det gå tregt. Til vi får vaksine. Ellers hadde vi endt opp som andre land med flere 1000 dødsfall og de må velge hvem som skal få leve og hvem som må dø. Du vet kanskje at Norge ikke har så mange respiratorer?
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #27 Skrevet 9. april 2020 1 time siden, Dævendøtte skrev: Det som er litt pussig, er at jeg ikke kjenner noen som har dødd i influensa. Jeg spurte folk rundt meg om det samme, ingen kjenner noen som har dødd av vanlig influensa. Det dør mange færre i trafikken og selvmord, og her kjenner jeg flere. Hvorfor kjenner jeg ingen som dør av influensa? Og hvorfor kjenner ikke noen rundt meg noen som har dødd av dette? Gjør dere? Jeg kjenner en, 52 år men med astma. Anonymkode: 3295d...966
Krantz95 Skrevet 9. april 2020 #28 Skrevet 9. april 2020 2 minutter siden, Warrior skrev: Det er bra Norge bremser den og la det gå tregt. Til vi får vaksine. Ellers hadde vi endt opp som andre land med flere 1000 dødsfall og de må velge hvem som skal få leve og hvem som må dø. Du vet kanskje at Norge ikke har så mange respiratorer? Jeg er sikker på at vi slipper å velge hvem som skal leve eller dø. Regjeringen kommer til å åpne/stenge deler av aktiviteten i samfunnet basert på ledig sykehuskapasitet. Per nå har vi 70 på respirator og kapasiteten er 550 + 250 intensivplasser. Det er dermed veldig mange ledige plasser nå. Det er ingen grunn til å krisemaksimere. Antagelig vil alle ha blitt eksponert for viruset før vaksinen kanskje kommer om et år eller to. For de fleste er det nok best for psyken bare å akseptere dette, og leve som best man kan med en positiv holdning til at dette vil gå fint. 4
Gjest Dævendøtte Skrevet 9. april 2020 #29 Skrevet 9. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner en, 52 år men med astma. Anonymkode: 3295d...966 Så kjedelig, men da er det i hvert fall noen som kjenner noen... Astma er skummelt.
ItchyBitchySpider Skrevet 12. april 2020 #30 Skrevet 12. april 2020 På 9.4.2020 den 15.39, AnonymBruker skrev: Greia er, at dersom helsevesenet overbelastes på grunn av pandemien, vil det føre til at flere mennesker dør av andre årsaker. Vi snakker ikke bare eldre med infeksjonssykdommer her. Vi snakker fallskader, kuttskader, infarkt, aneurismer, sågar fødsel. Jeg ønsker ikke å komme i en situasjon der mor og/eller barn dør av fødselskomplikasjoner fordi helsevesenet kneler. Anonymkode: 02dc8...5ab Men det er jo nettopp det som skjer nå. Kreftpasienter får ikke behandling, gravide med risikosvangerskap får ikke oppfølging, psykiatrien er stengt, tannleger er stengt, det samme med fysioterapeut og kiropraktor. Så å si alle planlagte operasjoner er utsatt på ubestemt tid. Mens man venter på horder med coronapasienter som aldri kommer. Denne manglende behandlingen og oppfølgingen vil føre til flere død og skader enn viruset selv. 5
ItchyBitchySpider Skrevet 12. april 2020 #31 Skrevet 12. april 2020 På 9.4.2020 den 16.17, Krantz95 skrev: Jeg er sikker på at vi slipper å velge hvem som skal leve eller dø. Regjeringen kommer til å åpne/stenge deler av aktiviteten i samfunnet basert på ledig sykehuskapasitet. Per nå har vi 70 på respirator og kapasiteten er 550 + 250 intensivplasser. Det er dermed veldig mange ledige plasser nå. Det er ingen grunn til å krisemaksimere. Antagelig vil alle ha blitt eksponert for viruset før vaksinen kanskje kommer om et år eller to. For de fleste er det nok best for psyken bare å akseptere dette, og leve som best man kan med en positiv holdning til at dette vil gå fint. 59 nå. 1
Honey Dew Skrevet 12. april 2020 #32 Skrevet 12. april 2020 Barn som er i risikogruppen har også livets rett. 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #33 Skrevet 12. april 2020 1 hour ago, ItchyBitchySpider said: Men det er jo nettopp det som skjer nå. Kreftpasienter får ikke behandling, gravide med risikosvangerskap får ikke oppfølging, psykiatrien er stengt, tannleger er stengt, det samme med fysioterapeut og kiropraktor. Så å si alle planlagte operasjoner er utsatt på ubestemt tid. Mens man venter på horder med coronapasienter som aldri kommer. Denne manglende behandlingen og oppfølgingen vil føre til flere død og skader enn viruset selv. Må bare si det at jeg ikke merker noe til det du nevner her. Jeg får fremdeles regelmessig behandling ved to forskjellige sykehusavdelinger, omtrent som før. Jeg tviler ikke på at det er sant altså, jeg vet at mange har fått utsatt ting. Men mye går nok også som før. Og står det om livet så får man hjelp. Anonymkode: c6f19...2d3 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #34 Skrevet 12. april 2020 Føles slik ut ja. Bor i Trondheim. Svært få er innlagt på sykehuset . Ingen døde av Corona. Selvmord og drap blant unge mennersker har vi derimot hatt. Min største bekymring er langt i fra Korona. Anonymkode: a3f52...0fb 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #35 Skrevet 12. april 2020 På 9.4.2020 den 11.43, AnonymBruker skrev: FÅ? Viruset tar livet av stort sett alle typer mennesker. Anonymkode: 32ffa...de5 Nei, 99,9 % er eldre 80+ og syke. Anonymkode: 1006c...d79 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #36 Skrevet 12. april 2020 2 timer siden, ItchyBitchySpider skrev: Men det er jo nettopp det som skjer nå. Kreftpasienter får ikke behandling, gravide med risikosvangerskap får ikke oppfølging, psykiatrien er stengt, tannleger er stengt, det samme med fysioterapeut og kiropraktor. Så å si alle planlagte operasjoner er utsatt på ubestemt tid. Mens man venter på horder med coronapasienter som aldri kommer. Denne manglende behandlingen og oppfølgingen vil føre til flere død og skader enn viruset selv. Nå overdriver du noe fryktelig. Det er sant at det meste av planlagte operasjoner er utsatt, men både kreftpasienter, de med risikosvangerskap og andre akutt-pasienter får den hjelpen de trenger både av lege og sykehus. Innenfor psykisk helsevern står det kanskje litt dårligere til, men akutte tilfeller behandles/ ivaretas + i alle fall en del ikke fullt så akutt. Anonymkode: 53aef...181 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #37 Skrevet 12. april 2020 Det er alt for tidlig å konkludere ut fra det lave antallet 'falne' vi har så langt. Vi har jo ikke engang startet. Det området i landet som er nærmest epidemi i hyppighet og dødsfall er Oslo m/omegn. Der er man i starten på fase 3. La oss komme tilbake til saken om et års tid. 5-faser_epidemi_covid19.pdfAnonymkode: 0f7ad...818
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #38 Skrevet 12. april 2020 På 9.4.2020 den 11.05, AnonymBruker skrev: Er ikke denne pandemien egentlig en gigantisk overdrivelse? Over 400 000 permitterte, flere konkurser, forbud mot å samles for folk flest.. Alt for å redde gamle og de som er i risikogruppene? Hadde det ikke vært bedre å heller isolere de det faktisk er farlig for? Nå kjøres jo økonomien til folk flest rett ned i grøfta og jeg ser liksom ikke helt vitsen? Ville det ikke vært mer naturlig at man holdt seg hjemme dersom man er i faresonen og la resten av samfunnet gå sin gang? Anonymkode: c5643...da3 Tallet er nok høyere enn 400.000 da de jo bare teller de som har søkt dagpenger hos NAV. Studentene eller andre som har tjent for lite vil jo ikke få den muligheten. Angående konkurser så har jeg per dagens dato bare fått med meg at det var to stykker. Enklere Liv sto det jo om at de hadde fått oppsigelse før Corona, så den hadde vel gått konkurs uansett. Det andre var en dressbutikk i Oslo som hadde hatt problemer med omsetningen fra før av. Tiltakene er der for at helsevesenet ikke skal kollapse og det blir sånn at man må velge hvem som er mest verdt. Vi vil ha en kontrollert og trygg spredning så alle får den helsehjelpen de har krav på, unge og gamle. Alle må ha hjelp, kreftpasienter, rusmisbrukere, hjerteinfarkt osv. Det handler om at alle som kan skal kunne berges. Viruset forsvinner ikke, men blir det for mye så vil langt flere dø. Anonymkode: 7a665...c8c
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #39 Skrevet 12. april 2020 På 9.4.2020 den 14.38, Dævendøtte skrev: Det som er litt pussig, er at jeg ikke kjenner noen som har dødd i influensa. Jeg spurte folk rundt meg om det samme, ingen kjenner noen som har dødd av vanlig influensa. Det dør mange færre i trafikken og selvmord, og her kjenner jeg flere. Hvorfor kjenner jeg ingen som dør av influensa? Og hvorfor kjenner ikke noen rundt meg noen som har dødd av dette? Gjør dere? Ikke jeg heller. Ikke på mine 47 år. Heller ingen jeg kjenner. Anonymkode: 34b95...699
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #40 Skrevet 12. april 2020 På 9.4.2020 den 15.20, Warrior skrev: Slutt å si «bare rundt 100» det er 100 dødsfall for mye! Det er ikke noe «bare» Hvert eneste år så dør det over 40.000 mennesker her i dette landet. Influensa dreper over 100 personer i uken (eldre mennesker) når det pågår på vinteren, og en gang i blant så dreper den yngre mennesker. Som det er linket til tidligere så døde det to ungdomsskoleelever av influensa. Ingen ser ut til å tenke eller bry seg om det. Det er ikke galt, men når det er Corona så er det galt? Jeg har vondt for å forstå argumentasjonen din. Anonymkode: 7a665...c8c 4
Fremhevede innlegg