Gå til innhold

Kaster dere plantene etter sommeren?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da tenker jeg på blomster av ulike slag, kaster dere det når sommeren er over eller kan man ta vare på de til neste sesong? Hvis ja, hvordan gjøres det? Og hva slags blomster er det snakk om? 

Anonymkode: fff33...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden jeg dreper det meste som har røtter kjøper jeg ofte planter som bare skal vare en sesong. Noen kan likevel overraske. Kjøpte et par billigblomster på plantasjen i fjor. Skulle blomstre og dø. Først blomstret de gang på gang helt til ut på vinteren, til frosten tok de siste blomstene, og nå er de igang igjen. 

Aner ikke type, men disse skal jeg ikke kaste med det første. Må være en slags zombieplante. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen blomster er flerårige (stauder) som kommer igjen år etter år.  Andre er 2 eller 3 årige (f.eks. stemorsblomsten).  Disse kaster man ikke, men lar dem visne i fred om høsten.  Så spirer de igjen til våren, når vi fjerner de visne bladene fra året før.  
Sommerblomstene, de som bare blomstrer èn sommer, fjernes når våren kommer.  Da vil du se at der ikke vokser noe der og at planten er død.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelargonia er vel omtrent den eneste jeg har over flere år. Ellers så pleier jeg å ha en del sommerblomster som er bare for sesongen, noen sår jeg, andre kjøper  jeg.  Har også planta ut vanlig primula med mer eller mindre hell, noen har blitt knallfine, mens andre har ikke klart seg så veldig bra. Greier de seg bra, så kommer de opp igjen i flere år.
Ellers så har jeg en del stauder og roser.

Anonymkode: 31e0b...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster (dvs legger i komposten eller knuser jordklumpen over et bed) det som ikke har overlevd på våren, dvs de fleste sommerblomster. Hvis de er veldig store og blir stygge (særlig de som står i krukker) klipper jeg de heller ned på høsten og lar de stå. Hvis det bare er sommerblomster som jeg vet jeg ikke skal ta vare på, eller krukken skal tømmes og oppbevares inne, kaster jeg dem, altså i bedet eller i komposten . I bedene har jeg stort sett stauder, og det eneste jeg gjør der er at jeg planter noe nytt hvis noe ikke kommer opp igjen :)

 

Anonymkode: 560d5...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer da helt an på plantene.

Noe er flereårig, andre ting er ikke det. Det som ikke er flereårig får som regel stå til det dør av seg selv på grunn av temperatur. 

Det som er flereårig behandler jeg etter anbefalingene. Noe bør klippes ned, andre ting ikke. Har en lun krok under tak der slikt samles i vinterhalvåret. 

Anonymkode: aabf0...e2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest DEN NAKNE GARTNER
På 8.4.2020 den 23.31, AnonymBruker skrev:

Da tenker jeg på blomster av ulike slag, kaster dere det når sommeren er over eller kan man ta vare på de til neste sesong? Hvis ja, hvordan gjøres det? Og hva slags blomster er det snakk om? 

Anonymkode: fff33...0fc

Det er forskjell på ettårige og flerårige planter. Det som er ettårig vil helt naturlig ikke være skikket til å overleve til neste sessong og dø - det er da boss eller i beste fall materiale til kompost. De flerårige vil bli stygge men så vil komme opp igjen av seg selv dersom de får vann osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...