AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #1 Skrevet 8. april 2020 Jeg lurer på: Hva tenker dere om å legge igjen tusenlapper hos en profesjonell fotograf? Er det noe dere syntes er verdt pengene? Betaler dere med glede for det profesjonelle håndverket? Eller heller dere mer mot at det er overpriset, og at du ikke får valuta for pengene? Fotografene virker det som om får mye pepper fra enkelte - enkelte virker å mene at bransjen har fantasipriser. Fotografene er jo en yrkesgruppe som virkelig lider i disse koronatidene, bufferen er for det meste ikke-eksisterende, utrolig mange har en inntekt som ligger ned mot eller under fattigdomsgrensen, og til tross at myndighetene har pålagt fotografene å stenge - ingen plass hører vi om at det er synd på fotografene. Jeg er selv profesjonell fotograf, men har en kundegruppe som gjør at jeg ikke blir truffet noe særlig av koronaen. Men jeg har utrolig mye kolleger som jeg ser går på en knivsegg nå - det er utrolig mange fotografer som står på kanten av stupet for å gå konkurs nå. Så jeg lurer litt på kollegers vegne, for veldig mange er portrettfotografer, som driver med nyfødt, bryllup, konfirmant, portretter - noen av de har gjort det veldig godt internasjonalt, faktisk er enkelte i verdenstoppen i sin sjanger. Likevel, her i Norge, så er det bare såvidt de holder hodet over vannet, og har ingenting å gå på. Og for de som syntes det er for dyrt - er fotografene for dårlige til å kommunisere jobben som ligger bak? De møter opp på et heldags bryllup og tar 30.000 kr. Vet kundene at de jobber 30-40 timer for de pengene, og ikke bare de 10-12 timene de fotograferer? Interessant å høre hvordan de som ikke er i bransjen oppfatter dette. Anonymkode: c3841...093
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #2 Skrevet 9. april 2020 Problemer er vel at de som arrangerer konfirmasjon og bryllup allerede har ganske sprengt budsjett. Fordi dette er privatpersoner så er det vanskelig å få skyhøye priser. Er det ikke lettere å tjene penger på å ta bilder for magasiner og aviser osv.? Anonymkode: 56286...050
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #3 Skrevet 9. april 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Og for de som syntes det er for dyrt - er fotografene for dårlige til å kommunisere jobben som ligger bak? De møter opp på et heldags bryllup og tar 30.000 kr. Vet kundene at de jobber 30-40 timer for de pengene, og ikke bare de 10-12 timene de fotograferer? Interessant å høre hvordan de som ikke er i bransjen oppfatter dette. Anonymkode: c3841...093 30.000kr gi vel en ganske så okei timespris, selv etter skatter og avgifter? Anonymkode: 95c46...3ba
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #4 Skrevet 9. april 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: 30.000kr gi vel en ganske så okei timespris, selv etter skatter og avgifter? Anonymkode: 95c46...3ba Hvis man har de pengene å avse til det så. Ville du selv brukt så mye på foto for et bryllup? Anonymkode: 56286...050
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #5 Skrevet 9. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis man har de pengene å avse til det så. Ville du selv brukt så mye på foto for et bryllup? Anonymkode: 56286...050 Nei, det ville jeg nok ikke. Anonymkode: 95c46...3ba 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #7 Skrevet 9. april 2020 Jeg fotograferer selv, men synes 30.000 for et bryllup er mye. 15.000-20.000 er en mer passende pris Anonymkode: 933ec...fe8 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #8 Skrevet 10. april 2020 Det er da snakk om heldags bryllupsfotografering, man kan jo fint velge langt mindre pakker til under halve prisen, om man prioriterer annerledes enn at fotografen skal være med fra frisøren til langt ut i festen. Men det er ganske vanlig å bruke en arbeidsuke totalt sett på et heldags bryllup. Det gir 800 kr timen. Noe særlig mindre kan ikke en håndverker leve av i Norge. Går du ned til 15.000 som foreslått over her, så er du på 400 kr timen. Da må du rett og slett jobbe svart for å overleve. Men da snakker vi jo om profesjonelle fotografer som gjør jobben profesjonelt, for eksempel; - Møte med brudeparet i forkant - Reise å se på området i forkant av fotograferingen for å planlegge lys om location - Fotografering 10-12 timer - Reise til fra det overnevnte - Laste inn, culling (utvelgelse), backup - 20-25 timer med redigering av hundrevis av bilder Det er klart det er en prioritering, men man kan jo velge mindre pakker. Men det er jo ringene og bildene man sitter igjen med når tiden går. Det er jo en investering for livet rett og slett. Anonymkode: c3841...093
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå