AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #1 Skrevet 8. april 2020 Ser at lærere sier de nekter å gå på jobb når skolen åpner, og foreldre vil nekte barna å dra i barnehage/skole. Dette er jo helt tullete. Poenget med smittespredningstiltakene har aldri vært null nye smittetilfeller. Poenget er å begrense smittespredningen tilstrekkelig slik at helsevesenet ikke overbelastes. Ut fra de faglige rådene regjeringen har fått, så vil disse tiltakene sannsynligvis ikke øke spredningen så mye at helsevesenet overbelastes. Dersom det derimot øker smitten for mye, vil enkelte tiltak på nytt innføres. I mellomtiden må folk kutte ut denne privatpraktiseringen av smittespredningen og komme seg på jobb og/eller sende barna på skole når det er bestemt. Anonymkode: 7a1d4...a48 21
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #2 Skrevet 8. april 2020 Vel, jeg ønsker i hvertfall ikke smitte i vår kjernefamilie og å holde barnet hjemme påfører oss ingen tap. Folk må då ta dette valget selv ut fra sine forutsetninger Anonymkode: 63b9d...923 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #3 Skrevet 8. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, jeg ønsker i hvertfall ikke smitte i vår kjernefamilie og å holde barnet hjemme påfører oss ingen tap. Folk må då ta dette valget selv ut fra sine forutsetninger Anonymkode: 63b9d...923 Har du ikke en jobb du skal utføre da? Anonymkode: 14181...5be 10
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #4 Skrevet 8. april 2020 Just now, AnonymBruker said: Vel, jeg ønsker i hvertfall ikke smitte i vår kjernefamilie og å holde barnet hjemme påfører oss ingen tap. Folk må då ta dette valget selv ut fra sine forutsetninger Anonymkode: 63b9d...923 Vel, da får du sørge for at opplæringen er i tråd med læreplanmålene for gjeldende trinn. Vi har faktisk opplæringsplikt i Norge. Anonymkode: 7a1d4...a48 6
Chizue Skrevet 8. april 2020 #5 Skrevet 8. april 2020 Hadde jeg hatt barn nå, ville jeg holdt de hjemme også... Rett og slett fordi både jeg og samboer er i risikogruppe og øvrig familie har aldersrelaterte underliggende sykdommer... Kjenner dessverre flere barnefamilier som ikke vil sende barna på skolen igjen før til høsten igjen, mange av de har gjerne en eller flere i øvrig familie med underliggende sykdom. 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #6 Skrevet 8. april 2020 Jeg vet ikke om barna er pålagte til å gå tilbake til barnehage og skole. De som har barn eller nære familiemedlemmer som er i risikogruppen får helt sikkert lov til å fortsette med å ha barna hjemme. Men dette med tiltak kommer jo til å vare hvert fall ut 2020. Fordi enten så må 2,2 mill nordmenn gjennom smitten for å oppnå flokkimmunitet, ellers må det foreligge en vaksine - som er ca 1 1/2 år unna. Anonymkode: c2d93...afd 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #7 Skrevet 8. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du ikke en jobb du skal utføre da? Anonymkode: 14181...5be Vi klarer å balansere hjemmekontor fint. En jobber og en er med barnet også bytter vi på det. Ikke alle kan gjøre det slik, men vi velger å fortsette med god samvittighet. Når jeg spør barnet så vil det heller være hjemme fremfor bhg. Anonymkode: 63b9d...923 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #8 Skrevet 8. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vi klarer å balansere hjemmekontor fint. En jobber og en er med barnet også bytter vi på det. Ikke alle kan gjøre det slik, men vi velger å fortsette med god samvittighet. Når jeg spør barnet så vil det heller være hjemme fremfor bhg. Anonymkode: 63b9d...923 Så dere jobber 50% av tida og får 100% lønn? Gunstig ordning. Anonymkode: 7a1d4...a48 9
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #9 Skrevet 8. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så dere jobber 50% av tida og får 100% lønn? Gunstig ordning. Anonymkode: 7a1d4...a48 Vi fordeler jobbingen utover dagen og jeg får gjordt mer nå enn før. Vi logger aldri av før vi legger oss. Anonymkode: 63b9d...923 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #10 Skrevet 8. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så dere jobber 50% av tida og får 100% lønn? Gunstig ordning. Anonymkode: 7a1d4...a48 Du vet at døgnet har 24 timer? Slik at det går an at de jobber 8-9 timer hver i løpet av dagen? Anonymkode: b2f9f...890 7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #11 Skrevet 8. april 2020 Jeg tror rett og slett dette må synke inn hos en del, det må få tid til å modnes. Det er litt myndighetenes skyld at de ikke har kommunisert dette tydelig, men like mye folkets skyld som har presset på for å overstyre ekspertisen. Men nå må alle begynne å ta innover seg at de fleste nok vil få korona. Og at de aller fleste av disse vil klare seg helt fint. Så må vi og innse at det vi har holdt på med noen uker nå ikke kan fortsette. Anonymkode: c7ec1...b82 12
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #12 Skrevet 8. april 2020 6 minutter siden, Chizue skrev: Hadde jeg hatt barn nå, ville jeg holdt de hjemme også... Rett og slett fordi både jeg og samboer er i risikogruppe og øvrig familie har aldersrelaterte underliggende sykdommer... Kjenner dessverre flere barnefamilier som ikke vil sende barna på skolen igjen før til høsten igjen, mange av de har gjerne en eller flere i øvrig familie med underliggende sykdom. "Barn som er i risikogruppene eller har foreldre eller søsken som er det, må holde seg hjemme når skolene åpner etter påske. Astma- og Allergiforbundet mener vi risikerer at for mange faller utenfor vanlig skolegang." https://www.nrk.no/norge/ma-holde-seg-hjemme-nar-skolene-apner-1.14977125 Anonymkode: c2d93...afd 3
HalldirV2 Skrevet 8. april 2020 #13 Skrevet 8. april 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser at lærere sier de nekter å gå på jobb når skolen åpner, og foreldre vil nekte barna å dra i barnehage/skole. Dette er jo helt tullete. Poenget med smittespredningstiltakene har aldri vært null nye smittetilfeller. Poenget er å begrense smittespredningen tilstrekkelig slik at helsevesenet ikke overbelastes. Ut fra de faglige rådene regjeringen har fått, så vil disse tiltakene sannsynligvis ikke øke spredningen så mye at helsevesenet overbelastes. Dersom det derimot øker smitten for mye, vil enkelte tiltak på nytt innføres. I mellomtiden må folk kutte ut denne privatpraktiseringen av smittespredningen og komme seg på jobb og/eller sende barna på skole når det er bestemt. Anonymkode: 7a1d4...a48 Folk er engstelige, og det er ikke rart. 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #14 Skrevet 8. april 2020 17 minutter siden, HalldirV2 skrev: Folk er engstelige, og det er ikke rart. Det skjønner jeg godt. Og jeg foretrekker helt klart de engstelige enn de som gir fullstendig f og valser rundt på kjøpesentre, jogger gjennom Oslo sentrum og som ikke overholder avstandsregler til de rundt seg i det offentlige rom. Anonymkode: c2d93...afd 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #15 Skrevet 8. april 2020 22 minutter siden, HalldirV2 said: Folk er engstelige, og det er ikke rart. Hva er de engstelige for? Kun 0,2-0,5% av de smittede dør av viruset. Dersom de er i risikogruppa så bør de heller bekymre seg for helseproblemene som gjør at de er i risikogruppa. De underliggende helseproblemene er langt farligere enn viruset. Anonymkode: 7a1d4...a48 5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #16 Skrevet 8. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er de engstelige for? Kun 0,2-0,5% av de smittede dør av viruset. Dersom de er i risikogruppa så bør de heller bekymre seg for helseproblemene som gjør at de er i risikogruppa. De underliggende helseproblemene er langt farligere enn viruset. Anonymkode: 7a1d4...a48 Ingen kjenner langtidseffektene av å bli smittet med dette viruset. Noen kan kanskje ende opp som kronisk syke for resten av livet. I live, men likevel med et ødelagt liv. Anonymkode: 46410...b31 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #17 Skrevet 8. april 2020 Just now, AnonymBruker said: Ingen kjenner langtidseffektene av å bli smittet med dette viruset. Noen kan kanskje ende opp som kronisk syke for resten av livet. I live, men likevel med et ødelagt liv. Anonymkode: 46410...b31 Det er ingenting som tyder på at smittede får noen som helst langtidsvirkninger. Det har blitt påstått at enkelte på respirator - som utgjør kanskje 0,5% av de smittede - har fått skader på lungene, men det kan skje alle som får respiratorbehandling helt uavhengig covid-19. Anonymkode: 7a1d4...a48 5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #18 Skrevet 8. april 2020 Men er dette så utbredt da? Jeg opplever at de fleste forholder seg til rådene og tiltakene, og egentlig har lyst til å komme tilbake til jobb, skole, idrett-/kulturarrangementer, frisør etc. så fort som de kan. Anonymkode: c8a86...769 2
HalldirV2 Skrevet 8. april 2020 #19 Skrevet 8. april 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er de engstelige for? Kun 0,2-0,5% av de smittede dør av viruset. Dersom de er i risikogruppa så bør de heller bekymre seg for helseproblemene som gjør at de er i risikogruppa. De underliggende helseproblemene er langt farligere enn viruset. Anonymkode: 7a1d4...a48 For det første så er det mye uvisshet tilknyttet viruset, det er svært uforutsigbart med ganske variabelt sykdomsbilde. Men det skumle her, er at det er svært smittsomt, og de fleste av oss har nære og kjære i risikogruppa. Astma er for eksempel en helt ufarlig lidelse for de aller fleste, men i kombinasjon med covid-19 kan det bety komplikasjoner. Det er ett eksempel. Mange er urolige for å smitt de man er glad i, miste besteforeldre, miste foreldre som kjemper mot kreft, eller lignende. Det er fullt forståelig at mennesker kvier seg for å dra tilbake på jobb når situasjonen er såpass uoversiktlig som det den er. Jeg sier ikke at det ikke er en nødvendighet, men jeg har forståelse for at mange engster seg. 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #20 Skrevet 8. april 2020 2 minutter siden, HalldirV2 said: For det første så er det mye uvisshet tilknyttet viruset, det er svært uforutsigbart med ganske variabelt sykdomsbilde. Men det skumle her, er at det er svært smittsomt, og de fleste av oss har nære og kjære i risikogruppa. Astma er for eksempel en helt ufarlig lidelse for de aller fleste, men i kombinasjon med covid-19 kan det bety komplikasjoner. Det er ett eksempel. Mange er urolige for å smitt de man er glad i, miste besteforeldre, miste foreldre som kjemper mot kreft, eller lignende. Det er fullt forståelig at mennesker kvier seg for å dra tilbake på jobb når situasjonen er såpass uoversiktlig som det den er. Jeg sier ikke at det ikke er en nødvendighet, men jeg har forståelse for at mange engster seg. Da er det jo bare å holde seg unna de i risikogruppa, evt holde seg unna folk dersom man selv er i risikogruppa. Dersom man derimot er relativt frisk og ung er dette ikke noe å være redd. Anonymkode: 7a1d4...a48
Anbefalte innlegg