AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #1 Skrevet 8. april 2020 Hei! Jeg og samboer har veldig lyst på hund og følger aktivt med på finn.no etter den rasen vi ønsker. I disse dager er det litt vanskelig å kjøpe en hund som krever en veldig lang kjøretur. De få som har vært i nærheten blir solgt på under 1 døgn. Kan jeg kontakte hvilke som helst oppdrettere som er registrert på NKK? Hvordan bør jeg gå frem på best mulig måte for å være en attraktiv kjøper? Anonymkode: 33298...8ce
Flamme Skrevet 8. april 2020 #2 Skrevet 8. april 2020 Ja, bare å kontakte oppdrettere og hør når de tenker å ha neste kull og hvordan ventelistene er. En perfekt valpekjøper er vel noen som har god tid til trening, erfaring med hund, stiller spørsmål om foreldrene og avlen og har tenkt godt igjennom hvorfor de ønsker denne rasen og hva de skal bruke hunden til. "Sofakos og turkompis" er ikke så veldig luktrativt for en oppdretter som avler spesifikt mot en type bruk. 1
Scones Skrevet 8. april 2020 #3 Skrevet 8. april 2020 Har nylig vært i en prosess hvor vi kontaktet diverse oppdrettere og meldte interesse for å stå på valpeliste, får hjem en nydelig valp i slutten av April. Vi søkte opp raseklubben til rasen vi ønsket,der er alle oppdretterne som er godkjent av raseklubben listet opp. Jeg sjekket ut oppdretterne som var aktuelle på deres hjemmeside/facebookside. Der sto det mye om valpeplaner, hvordan hundene var, deres hverdag og hva de brukte dem til. For de jeg tok kontakt med, var det viktig at vi var oppdatert innen moderne hundetrening, at vi hadde en plan for hundeholdet og at vi virket seriøse. Anbefaler ikke å komme med spesifikke fargeønsker på pels, eller spørre om pris som første spørsmål. Det var også viktig at vi planla hvordan hverdagen vil bli, at vi tok oss fri en stund etter valpen kom hjem, at vi trente positivt og brukte nødvendig tid på alene-hjemme-trening før vi dro tilbake i jobb. Anbefaler virkelig å lese: ''På talefot med hunden - 25 år med dempende signaler'' og ''når valpen flytter hjemmefra''. Hjalp virkelig på ventetiden her, og jeg følte meg mer forberedt til valpen skulle komme. 1
Scones Skrevet 8. april 2020 #5 Skrevet 8. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: ADOPTER. Anonymkode: 2c273...ae6 Det er ikke alltid det går, har en flott omplasseringshund nå, men etter et år med søking etter nr.2, ble det valp på oss denne gangen. Var rett og slett ingen som passet mitt bruk, eller som oppfylte mine krav til oppdretter, forsikring, stamtavle, helsesjekker og grunntrening. Ikke alle som har økonomi eller tid til å ta i mot en hund med potensielle helseplager/adferdsvansker. Om man finner en voksen hund som matcher seg, så absolutt Kjør på! 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #6 Skrevet 8. april 2020 3 minutter siden, Scones said: Det er ikke alltid det går, har en flott omplasseringshund nå, men etter et år med søking etter nr.2, ble det valp på oss denne gangen. Var rett og slett ingen som passet mitt bruk, eller som oppfylte mine krav til oppdretter, forsikring, stamtavle, helsesjekker og grunntrening. Ikke alle som har økonomi eller tid til å ta i mot en hund med potensielle helseplager/adferdsvansker. Om man finner en voksen hund som matcher seg, så absolutt Kjør på! Jeg adopterer fordi jeg ønsker å gi dumpede hunder som møkkafolk tidligere har hatt, et fantastisk liv, IKKE fordi jeg har krav. Det er BS at omplasseringshunder er liksom 2 hands, ødelagte hunder. Det VET jeg. Anonymkode: 2c273...ae6
Scones Skrevet 8. april 2020 #7 Skrevet 8. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg adopterer fordi jeg ønsker å gi dumpede hunder som møkkafolk tidligere har hatt, et fantastisk liv, IKKE fordi jeg har krav. Det er BS at omplasseringshunder er liksom 2 hands, ødelagte hunder. Det VET jeg. Anonymkode: 2c273...ae6 Okei. Så flott at du gjør det. Sier ikke at omplasseringshunder er ødelagte hunder på noen måte, bare at forskjellig bruk krever forskjellige egenskaper i hunden. Jeg bruker hundene mine aktivt i utstilling, hundesport og ettersøk. Da må jeg ha hunder som kan gjøre den jobben. 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #8 Skrevet 8. april 2020 9 minutter siden, Scones said: Okei. Så flott at du gjør det. Sier ikke at omplasseringshunder er ødelagte hunder på noen måte, bare at forskjellig bruk krever forskjellige egenskaper i hunden. Jeg bruker hundene mine aktivt i utstilling, hundesport og ettersøk. Da må jeg ha hunder som kan gjøre den jobben. Bra. Anonymkode: 2c273...ae6
Diamant20 Skrevet 9. april 2020 #9 Skrevet 9. april 2020 Vær kritisk til de hundene som selges på Finn, mange hunder der som ikke burde bli avlet på. Sjekke med raseklubben, og pass på at kullet blir registrert i dogweben (nettside med oversikt over oppdretterhunder) hvis ikke kullet blir registrert der er det mest sannsynlig noe som ikke stemmer. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå