Gå til innhold

Ser dobbelt i kikkert, vanskelig å stille inn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det en veldig dårlig kikkert? Merket er Asaklitt og forstørrelsen er 10*25.

Anonymkode: 0046f...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du justert fokus på begge sider individuelt? (Dvs. først skarpt på den faste siden, og deretter skarpt på den siden som har egen finjustering?) Og justert avstanden mellom høyre og venstre side? Når jeg ser dobbelt er det i alle fall fordi jeg har feil avstand "mellom øynene", og kanskje ikke skarpt nok fokus på høyre side (som er den siden som kan justeres individuelt på min kikkert). 

(Aner forresten ikke om den er direkte dårlig, men merket ser ikke ut til å være av øverste hylle. Men akkurat dette burde uansett ikke være et problem.)

Anonymkode: b62f0...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du justert fokus på begge sider individuelt? (Dvs. først skarpt på den faste siden, og deretter skarpt på den siden som har egen finjustering?) Og justert avstanden mellom høyre og venstre side? Når jeg ser dobbelt er det i alle fall fordi jeg har feil avstand "mellom øynene", og kanskje ikke skarpt nok fokus på høyre side (som er den siden som kan justeres individuelt på min kikkert). 

(Aner forresten ikke om den er direkte dårlig, men merket ser ikke ut til å være av øverste hylle. Men akkurat dette burde uansett ikke være et problem.)

Anonymkode: b62f0...59c

Ja jeg har det....men må kanskje gjøre det enda mer grundig. Mistenker at det er en billig, masseprodusert kikkert. Kjøpte den på finn.no, og nå ser jeg at samme kikkert selges under andre merker enn Asaklitt også... Jeg har ikke råd til å kjøpe en dyr kikkert, så jeg prøver å finne noe brukt. Nå skal jeg iallefall google merket før jeg kjøper neste gang. Hvilken kikkert har du?

Anonymkode: 0046f...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg har det....men må kanskje gjøre det enda mer grundig. Mistenker at det er en billig, masseprodusert kikkert. Kjøpte den på finn.no, og nå ser jeg at samme kikkert selges under andre merker enn Asaklitt også... Jeg har ikke råd til å kjøpe en dyr kikkert, så jeg prøver å finne noe brukt. Nå skal jeg iallefall google merket før jeg kjøper neste gang. Hvilken kikkert har du?

Anonymkode: 0046f...b7e

Jeg har Focus Action 8x25, en annen billig, masseprodusert kikkert til noen få hundrelapper. :)  Den funker greit i forhold til prisen, men jeg ønsker meg noe bedre og kraftigere.  

Anonymkode: b62f0...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har Focus Action 8x25, en annen billig, masseprodusert kikkert til noen få hundrelapper. :)  Den funker greit i forhold til prisen, men jeg ønsker meg noe bedre og kraftigere.  

Anonymkode: b62f0...59c

Jeg har lest litt om kikkerter nå, så den forstørrelsen (8) skjønner jeg skal være bra. Det er linsekvaliteten det går på, og hvor mye lys den slipper inn, som er det andre tallet. 25 er lite, 42 er bedre. Om man velger en kikkert med f.ex 10 som forstørrelse, så blir den lett ustødig og  man trenger stativ, noe jeg har erfart nå...og er man på båt bør man ha maks 7: https://www.klikk.no/helse/trening/tester/test-av-kikkert-3692522

Jeg har nå bestilt meg en eldgammel kikkert med 7*35, så får vi se hvordan den er...merket er Tasco så den skal være bra. Du skal se jeg bruker så mye penger på brukte kikkerter nå at jeg like godt kunne kjøpt ny :P

Anonymkode: 0046f...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asaklit er vel blant annet Clas Olsson sitt merke? Ikke voldsomt bra sannsynligvis.
Men har du sjekka samsynet ditt noen gang? Jeg har dårlig samsyn, det er ikke kikkerten sin feil at jeg ser dobbelt i den...

 

Anonymkode: 728e9...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...