Gå til innhold

Besteforeldre som maser om besøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et dilemma. Svigerforeldrene mine bor to timer unna oss i en annen kommune og en annen sykehuskrets. De har den siste uka passet barna til sigerinnen min som bor 500m unna dem. Nå har svigers ringt til mannen min og mast om å få passe våre barn, og mannen min mener at det skal gå bra. Og så mener han at vi kan dra alle sammen siden regjeringen har lettet på noen restriksjoner. Jeg kjenner at jeg har et problem med å si ja til dette. For det første har ikke regjeringen lettet på noen restriksjoner enda, og reiseanbefalingene er ikke av de som blir lettet på. I tillegg er begge besteforeldrene over 65 år som gjør at de er i risikosonen. Men selv mener de at dette går helt fint og mannen min også. Hva tenker kvinneguiden? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke dere bør besøke fordi det kan risikere smitte og barn kan være smittebærer uten at de har noen symptomer. De er over 65 og derfor i risikogruppe. De klarer å vente og hvis de ønsker besøk, kan dere ikke ha besøk over skype, facetime eller annen videochat?

Anonymkode: 0b278...132

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke dere bør besøke fordi det kan risikere smitte og barn kan være smittebærer uten at de har noen symptomer. De er over 65 og derfor i risikogruppe. De klarer å vente og hvis de ønsker besøk, kan dere ikke ha besøk over skype, facetime eller annen videochat?

Anonymkode: 0b278...132

Joda, de har hatt det, men de bruker argumentet om at det går fint siden de har passet de andre barnebarna. Jeg har ikke lyst til å reise, men når mannen min og de selv presser på, blir jeg litt i tvil...

Skrevet

Det blir forferdelig kjedelig om de en uke etter besøk fra dere utvikler symptomer på sykdom, og en av dem eller begge blir alvorlig syke.... Gjett hvem som får skylden da, og hvem som sitter igjen med dårlig samvittighet. Vil virkelig mannen din ha dette hengende over seg? Å smitte sine egne foreldre muligens? Barna kan ha smitte uten å vise snev av sykdom selv, sykdom som slår ti ganger verre ut hos noen eldre.

Nei, jeg ville ikke gjort det.

Jeg har selv ikke besøkt faren min på 75 siden 12. mars, pga han er i risikosonen både pga alder men også fordi han lever med alvorlig lungesykdom. Og han bor bare noen minutters spasertur unna.

Skrevet

Hvis de har passet de andre barnebarna, går det ihvertfall ikke fint. Da kan besteforeldrene ha blitt smittet, men merker da ingenting før om ett par uker eventuelt.

Hvis de har vanskeligheter med å ta nei, for et nei. Så får du si at du selv er redd for å bli smittet, og er redd for at barna dine skal bli syke. Så dere holder dere hjemme, og de kan få komme på besøk og overnatting så mye de måtte orke, når restriksjonene er opphevet. Ferdig snakka.

Skrevet

Argumentet om at det går bra at de passer deres barn fordi de har passet andre barn holder ikke vann. Man skal ikke omgås mer enn 5 stk utenom de man deler husholdning med.

Det at de er i risikogruppen og bor i en annen sykehuskrets burde være nok til at dere ikke burde dra. At de i tillegg har vært med andre barn (mulige smittebærere) gjør at jeg personlig hadde valgt å takke nei til tilbudet. Det er ikke vits i å utsette besteforeldrene mer en hva som er absolutt uungåelig.

Skrevet
9 minutter siden, Kvinneguideren skrev:

Argumentet om at det går bra at de passer deres barn fordi de har passet andre barn holder ikke vann. Man skal ikke omgås mer enn 5 stk utenom de man deler husholdning med.

Det at de er i risikogruppen og bor i en annen sykehuskrets burde være nok til at dere ikke burde dra. At de i tillegg har vært med andre barn (mulige smittebærere) gjør at jeg personlig hadde valgt å takke nei til tilbudet. Det er ikke vits i å utsette besteforeldrene mer en hva som er absolutt uungåelig.

Nei, jeg er enig. Takk for gode argumenter. Jeg får ta kampen her hjemme og mot svigers🙈 det er jo fordi jeg er glad i dem, ikke fordi jeg ikke ønsker å besøke dem.

• Opprett ny...