AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #1 Skrevet 8. april 2020 Mini på straks 4 uker sliter litt med hyppig grønn, flytende avføring. I tillegg er hun svært urolig på dagen. Hun er tydelig trøtt men finner ikke roen, vi bruker hele dagen på å bysse/trøste for å få henne til å sove, men når hun først sovner klarer hun vel 15 min på en av oss før hun enten våkner av seg selv eller 2-3 minutter etter at vi har klart å legge henne ned. Før sovnet hun ganske greit i bæresele, det har hun ikke klart de siste dagene. Hun sover godt om natten, våkner stort sett bare for å spise. Hun hikker og gulper mye, nyser og har 7-8 våte/bæsje bleier per dag. Ved vektkontroll denne uken lå hun litt under egen kurve. Helsesykepleier har fire mulige forklaringer til meg: 1 For lite melk - jeg har ammet med brystskjold de siste 10 ish dagene pga store sår som ikke gror så fort. Teorien er at hun kanskje ikke dier like effektivt med disse. Har prøvd å amme uten på den ene puppen (den andre er fortsatt veldig sår) de siste par dagene uten at jeg har sett noen bedring. Har prøvd å tilby begge bryst og flaske etter amming, men hun er ikke så interessert i flasken. Hun virker likevel misfornøyd ganske raskt etter og ofte også under amming, kobler seg ofte av og på mot slutten av ammingen, kan begynne å styre og smatte ganske raskt etter at hun har spist. Dette pluss lav vektoppgang gjør at dette er teorien som føles mest sannsynlig nå. 2 for mye melk - har ganske kraftig og smertefull utdrivingsrefleks, lekker mye mellom amming, spesielt på den ene siden (spruten står), men hun er sjelden veldig urolig i begynnelsen av ammingen. Har slitt litt med tette melkeganger, men det kan jo være pga brystskjoldene. 3 melkeprotein allergi - hun er tydelig irritert og har nok noe smerter, men sliter ikke med utslett eller sår stump tross alle bæsjebleiene. 4 virus - samboer har vært litt småforkjølet så også en mulig forklaring noen som har slitt med det samme? Føler meg totalt mislykket som verken får henne til å sove, roe seg eller spise bra Anonymkode: 7ebf1...c5c
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #2 Skrevet 8. april 2020 Først og fremst: pust ut. Det meste er normalt med nyfødte, og de forandres hele tiden. Jeg syns det høres helt normalt ut med din. Selv om det høres slitsomt ut. Og jeg tror du har nok melk, basert på at hun sover godt om natta. Noen er bare mer utrolige på dagen. Grønn bæsj tyder på at hun får for mye av den tynne "formelka". Lar du henne ligge lenge nok ved et bryst, sånn at den tykke melka kommer? Da min var så liten, kunne hun spise i en time på hver pupp. Anonymkode: e88ff...75a 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #3 Skrevet 8. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Først og fremst: pust ut. Det meste er normalt med nyfødte, og de forandres hele tiden. Jeg syns det høres helt normalt ut med din. Selv om det høres slitsomt ut. Og jeg tror du har nok melk, basert på at hun sover godt om natta. Noen er bare mer utrolige på dagen. Grønn bæsj tyder på at hun får for mye av den tynne "formelka". Lar du henne ligge lenge nok ved et bryst, sånn at den tykke melka kommer? Da min var så liten, kunne hun spise i en time på hver pupp. Anonymkode: e88ff...75a Det kommer litt an på, hun er ganske effektiv om natten/morgenen, da kan hun være fornøyd etter ca 20 min med en pupp. Senere på dagen vil hun gjerne ha begge, da kan hun ligge opptil 30-40 minutter på hver side. Ofte sovner hun underveis og da får jeg henne ikke til å våke for å spise mer, men da er hun også gjerne urolig igjen 20 minutter etterpå. Prøver å skifte bleie for å vekke henne litt men ikke alltid det hjelper. Anonymkode: 7ebf1...c5c
Humle Brumle Skrevet 8. april 2020 #4 Skrevet 8. april 2020 Så fint at du har fått snakket med helsesykepleier! Jeg tror det er best å følge eventuelle råd du har fått av henne. Skjønner at det må være skremmende når et så lite barn oppfører seg rart❤️ Men jeg tror hvis helsesykepleier ikke tror at det et noe avorlig som skjer, så tenker jeg du kan følge råd du får av henne. Du er ikke mislykket! Det er viktig at du vet det! Du har bare vært mamma til den lille i 4 uker! Det er nytt og skummelt og sikkert magiskt på samme tid. Så gi deg selv litt slack og ikke si at du er mislykket! Gratulerer med den nye lille, og lykke til💖 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #5 Skrevet 8. april 2020 Lukter den grønne bæsjen litt annerledes enn du er vant med? I så fall vil jeg tro det kan ha vært virusinfeksjon. Anonymkode: 4fd7c...3a9
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #6 Skrevet 8. april 2020 57 minutter siden, Ny medlem said: Så fint at du har fått snakket med helsesykepleier! Jeg tror det er best å følge eventuelle råd du har fått av henne. Skjønner at det må være skremmende når et så lite barn oppfører seg rart❤️ Men jeg tror hvis helsesykepleier ikke tror at det et noe avorlig som skjer, så tenker jeg du kan følge råd du får av henne. Du er ikke mislykket! Det er viktig at du vet det! Du har bare vært mamma til den lille i 4 uker! Det er nytt og skummelt og sikkert magiskt på samme tid. Så gi deg selv litt slack og ikke si at du er mislykket! Gratulerer med den nye lille, og lykke til💖 Tusen takk ❤️ Det er vanskelig å være veldig rasjonell midt oppi alt, men det hjelper veldig å høre at man ikke er mislykket! Anonymkode: 7ebf1...c5c 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #7 Skrevet 8. april 2020 55 minutter siden, AnonymBruker said: Lukter den grønne bæsjen litt annerledes enn du er vant med? I så fall vil jeg tro det kan ha vært virusinfeksjon. Anonymkode: 4fd7c...3a9 Lukter kanskje bare litt mer en før, men så har jeg veldig dårlig luktesans så jeg klarer ikke helt å definere det heller. Anonymkode: 7ebf1...c5c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå