Gå til innhold

Kjøpe en ny elsykkel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min Kridler elsykkel har blitt stjålet og vil derfor kjøpe ny. Noen som har en anbefaling. Gjerne med link. Bor på vestlandet.

Anonymkode: 46bb3...bda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På ene elsykkelgruppa på Facebook fikk jeg rett og slett beskjed om å teste flere ulike sykler og gjerne fra ulike forhandlere. Hvis du bor i nærheten av Bergen, er det flere butikker å prøve i. Fx Sykkelbutikken, Bos, Sykkelpikene og Evo elsykler

Anonymkode: 2e20b...f0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp byttet fra E-Green til Haibike, og er kjempefornøyd. Bedre sittestilling, bedre dempergaffel, krankmotor i stedet for navmotor, batteriet plassert på ramma i stedet for på bagasjebrettet (kjempefordel siden jeg som regel har tung sykkelveske, så den gamle sykkelen ble veldig baktung, noe som gikk ut over bakhjulet). Det eneste negative jeg kommer på med Haibike er at pedalene går rundt når jeg bruker walk assist, og de treffer leggen min (au!).

Anonymkode: 9f337...ed2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hiver meg på denne, takk for at du spurte.

I påvente av å kunne begynne med førerkort og avlaste min venninnes følelse av plikt for å hente meg for å handle/min frihet til å handle når jeg trenger, vurderer jeg sterkt å kjøpe meg en. 
 

Jeg hadde glætt gått og kjøpt @GjestSiden2006 sin, tror deg på at det er en moped, ai men så dyr. 😖 Første gang jeg skal ut med penger for et kjøretøy så jeg er jo helt på jordet, 🙄 det er jo ikke det når man tenker på alt jeg får med en slik sykkel. 
Tusen takk for lenken, jeg har kikket rundt i det siste men ikke kommet over denne leverandøren og om det ikke blir denne så skal jeg bruke "specsene" som litt retningsviser i et terreng jeg er helt ukjent. 

Anonymkode: efe19...5ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en elsykkel fra Kalkoff, likendene denne https://www.bikester.no/kalkhoff-endeavour-1b-move-trapeze-400wh-fossil-grey-matte-1063019.html Har hatt den i 4 år og kunne ikke vært mer fornøyd. Sykler til jobb alltid, utenom kanskje 2 dager i året da det er sånn slush-snø og er ekkelt å sykle (Østlandet). Hard snø eller is går helt fint, jeg har piggdekk. 

Men, jeg tenker, du må ikke nødvendigvis ha den dyreste med kraftigste motor og største batteri. Noen ting er kjekt å ha: krankmotor og batteri på rammen er jeg veldig enig i. Sjekk også kvalitet på bremser, elsykler er tungre, kjører fortere, og trenger bedre bremser. Men bare med disse kriterier, tror jeg du kan finne i nettbutikker til 13-15 tusen.. tror jeg. 

Anonymkode: 7d789...543

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.4.2020 den 11.42, AnonymBruker skrev:

Jeg hiver meg på denne, takk for at du spurte.

I påvente av å kunne begynne med førerkort og avlaste min venninnes følelse av plikt for å hente meg for å handle/min frihet til å handle når jeg trenger, vurderer jeg sterkt å kjøpe meg en. 
 

Jeg hadde glætt gått og kjøpt @GjestSiden2006 sin, tror deg på at det er en moped, ai men så dyr. 😖 Første gang jeg skal ut med penger for et kjøretøy så jeg er jo helt på jordet, 🙄 det er jo ikke det når man tenker på alt jeg får med en slik sykkel. 
Tusen takk for lenken, jeg har kikket rundt i det siste men ikke kommet over denne leverandøren og om det ikke blir denne så skal jeg bruke "specsene" som litt retningsviser i et terreng jeg er helt ukjent. 

Anonymkode: efe19...5ea

Fikk den levert på døra. Sykkelen kom ferdig montert i stor pappeske, snudde bare på rattet. Veldig praktisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg begynte å lese meg opp og ble helt overveldet av materialet og tilbudene der ute, Tek.no, som jeg stoler på, hadde ikke testet på lenge, jeg falt ut av emnet, sorry. 

Endelig har Tek.no gjort en ny test for 2020. Har ikke lest den enda, gruer for at vinneren er i høyeste prisklasse igjen. 🤪

Holder den Kalkhoff som er anbefalt her i hu og sammenligner specs. Har kommet til at det er rundt min prisklasse, helst, selv om det ikke skal stå på 5000,- opp om jeg finner at det er optimalt.  

Anonymkode: efe19...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den dyreste vanlige sykkelen til Sykkelpikene. Jeg valgte sykkel ut fra hva jeg skal bruke den til og hvilken som føltes best for meg. Jeg testet mange sykler før jeg falt ned på den jeg kjøpte. Den er dyr, men perfekt til mitt bruk. Den tåler all slags vær og er perfekt til å sykle 2-3 mil om dagen til og fra jobb. Den har ballongdekk og jeg syns den er litt ekkel å sykle med på grus og stier så jeg bruker den lite til det.

 

Skal jeg syklet mer på turstier hadde jeg valgt en annen. Jeg vurderer å selge den gamle vanlige sykkelen min og kjøpe en billigere variant av elsykkel enn den jeg har for mer terrengbruk. Jeg har en sykdom som innebærer muskelsvakhet så jeg ville hatt mye glede av også en slik sykkel. 

 

Så finn ut ditt behov og prøv syklene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, K1970 skrev:

Sykkelpikene.

Så finn ut ditt behov og prøv syklene. 

Oh no, enda ett valg, mitt i-landsproblem! 😂  Skal hoppe over og sjekke dem ut, tusen takk for tipset.

Jeg er ikke i all verdens beste form men tåler å pese litt til det tar seg opp. Jeg skal bruke den på ganske strake veger inn mot byen for småhandling, mest asfalt, men, vil holde åpent for litt mer terreng. 
Jeg ønsker meg hund igjen og da er dagens energi-utløp i boks med sykkeltur. Da må jeg ha en som tåler litt skog og mark. 

Jeg har egentlig satt som krav for hund at jeg skal ha bil, men om jeg mestrer det her så er ikke det så hast med å ta sertifikat. 🤩

Her jeg bor nå må jeg opp en relativt bratt bakke på slutten av hjemvei, så det er viktig for meg å finne en som holder i motbakke. Jeg fikk nettopp tak i at det finnes en funksjon som heter `gåhjelp` uten å ha funnet så masse info, får bare sjekke syklene, kan jo være kjekt å ha om det ikke koster fletta/er kansellert ut av at jeg klarer å tråkke bakken. 

Ja, må nok til butikk og prøve ja!

Åh, tenk om man kunne tatt båten over til Danmark nå og kjøpt seg en, der er de rimeligere. DusteNOK! 

Anonymkode: efe19...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tek.no har flere tester - tidligere år har litt lavere prisklasser. 

Hvis du har hatt elsykkel fra før så klarer du kanskje å kjenne igjen utfra spek. hva du vil ha - ellers kan det lønne seg å prøve som andre over nevner. 

Jeg synes det står alt for lite om vekt i testene - det betyr mye for meg at den ikke er for tung. Da får det heller gå på bekostning av motor/hvor mye hjelp man får. 

Noen begynner å få innebygde batterier - da må man ha sykkelen stående nærme ladingen.  De syklene ser ikke så veldig "el" ut. 

Hvordan justerer du nivåene , hvor er den plassert - er det eget display eller via en app på mobilen. 

Hvilket bruksområde er jo viktig å ta hensyn til - hvis du skal sykle litt i terreng bør det være demper. 

Vil du ha skjermer o.l. så er det jo lurt å sjekke om det er med i prisen eller ikke. 

Veldig mye hjelp i å lese testene - da får man jo tips om hva som er viktig å tenke på - du kan jo bruke de som referanse når du da leser om andre aktuelle sykler også. 

Anonymkode: f55d7...c28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, K1970 skrev:

 Sykkelpikene

Tusen tusen takk for at du kom hit og nevnte Sykkelpikene. Det er de jeg kommer til å kjøpe sykkel av. Pris ble helt uvesentlig. Sånn service med å finne sykkel! 5 års sjekk etter kjøp! All infoen de har og bloggen. Fantastisk. 
I tillegg er syklene pene, helt opp til vakre. Har blitt litt trist av alle sorte/grå sykler, lyst opp hvis jeg ser en mint og håper den er noe. De har damesykler og jeg er simpelthen forelska! 🥰 

Jeg velger å bli Sykkelpike!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Valar Morghulis skrev:

Tusen tusen takk for at du kom hit og nevnte Sykkelpikene. Det er de jeg kommer til å kjøpe sykkel av. Pris ble helt uvesentlig. Sånn service med å finne sykkel! 5 års sjekk etter kjøp! All infoen de har og bloggen. Fantastisk. 
I tillegg er syklene pene, helt opp til vakre. Har blitt litt trist av alle sorte/grå sykler, lyst opp hvis jeg ser en mint og håper den er noe. De har damesykler og jeg er simpelthen forelska! 🥰 

Jeg velger å bli Sykkelpike!

Jeg er veldig fornøyd med min sykkel. Jeg velger sykkel fremfor bilen enda jeg er lat. Det burde si mye om hvor glad jeg er i den. Jeg valgte en kjedelig farge pga lang leveringstid på en annen farge da jeg kjøpte, men jeg har fargerikt tilbehør! 

 

Jeg var der på dagtid og prøvde flere sykler. Veldig hjelpsomme. 

Endret av K1970
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Valar Morghulis skrev:

Tusen tusen takk for at du kom hit og nevnte Sykkelpikene. Det er de jeg kommer til å kjøpe sykkel av. Pris ble helt uvesentlig. Sånn service med å finne sykkel! 5 års sjekk etter kjøp! All infoen de har og bloggen. Fantastisk. 
I tillegg er syklene pene, helt opp til vakre. Har blitt litt trist av alle sorte/grå sykler, lyst opp hvis jeg ser en mint og håper den er noe. De har damesykler og jeg er simpelthen forelska! 🥰 

Jeg velger å bli Sykkelpike!

#reklame

Anonymkode: fede3...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/1/2020 at 10:21 AM, AnonymBruker said:

Jeg begynte å lese meg opp og ble helt overveldet av materialet og tilbudene der ute, Tek.no, som jeg stoler på, hadde ikke testet på lenge, jeg falt ut av emnet, sorry. 

Endelig har Tek.no gjort en ny test for 2020. Har ikke lest den enda, gruer for at vinneren er i høyeste prisklasse igjen. 🤪

Holder den Kalkhoff som er anbefalt her i hu og sammenligner specs. Har kommet til at det er rundt min prisklasse, helst, selv om det ikke skal stå på 5000,- opp om jeg finner at det er optimalt.  

Anonymkode: efe19...5ea

Det var meg som svarte deg om min Kalkoff sykkel. :) Jeg har også lest den nye tek.no test. Synes de har tatt det helt av der, både med prisnivå og spesifikasjoner/krav. Mann på 100 kilo som skal sykle opp bratt oppoverbakke i 24 km/t, er det egentlig relevant for deg? Bor du på toppen av Ekeberg? Drar du med deg  opp, fra nederst i byen, en sykkelvogn med to barn oppi?  Hvis ikke, kan du fint klare deg med langt billigere sykkel enn en til 40 tusen. 

Og, de har ikke testet Kalkoff, faktisk har de ikke testet en eneste sykkel med Bosch-motor, som er mest utbredt motorprodusent på elsykler i norge. 

Kanskje best å droppe målet  «å finne den aller aller beste elsykkel» og gå heller for «good enough innenfor budsjettet mitt»-elsykkel. Som dame, (jeg antar det), veier du langt mindre enn en mann, og sykler saktere, og betydelig mer forsiktig. Du har faktisk ikke samme krav til sykkelen til testpanelet i tek.no. Du trenger aldri i verden tjukke dekk, f.eks, de er bare slitsomme å sykle på.

Velg en herifra som du liker utseende av og som passer til budsjettet https://www.bikester.no/sykler/elsykler/elsykler-trekking.html

Eller, hvis du foretrekker fysisk butikk, enhver sportsbutikk selger nå elsykler. Det blir et par-tre tusen dyrere, men kvalitet er ikke noe verre, og du får personlig service. Avstå fra tilbud om overprisede lås og annet tilbehør, og kjøp ihvertfall sykkellås og attåt (sykkelbag, pumpe f.eks) i en nettbutikk, så kommer du helskinnet ut av det. 

... og som Anne Lindmo ville sagt.. Og gå videre med livet ditt som et produktivt menneske! 🤗 

Anonymkode: 7d789...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.5.2020 den 14.13, AnonymBruker skrev:

... og som Anne Lindmo ville sagt.. Og gå videre med livet ditt som et produktivt menneske! 🤗 

Anonymkode: 7d789...543

Altså! Du fantastiske menneske! Jeg ble helt satt ut jeg. Aldri har jeg fått tårer i øynene og klump i halsen å bli svart på KG!

Én gang i frustrasjon hvor jeg har vært så dum og søke råd om noe emosjonelt og personlig kanskje, men den dumskap gjentok jeg ikke. 

Jeg forventet det ikke i en tråd om elsykkel ihvertfall, skulle gå tørt nok det, selv om noen med en hashtag klarer å irritere meg når jeg i min begeistring for Sykkelpikene glemte å huke av for AB. 

Du har rett i alt og treffer meg midt i hjertet med Lindmo. Jeg skal ikke utbrodere den personlige biten, hva sykkelen betyr for min evne til livsutfoldelse, bare tro meg på at det smalt så hardt i skallen at tårer presser på. 

Jeg fant Tek-testen i VG og leser kommentarfeltet. De to du nevner, sykkelen du anbefalte, som jeg holder på som en standard mens jeg leser og leser, er ikke med og noen nevner Bosch-motor, så jeg satt igjen like tomt forvirret etter som før.

Jeg får Sykkelpikene her, Bosch og standard på plass, samt en begeistring ikke noen side eller besøk hos lokale gode forhandler klarer å oppdrive. 

Til og med tilbehør, for før jeg finner sykkel for meg har jeg lagt en hjelm som morer meg fantastisk i handlekurven. Jeg kjøper den som vinterlue jeg om det ikke skulle bli sykkel til tross 😂💖🦄

Du har oppsummert Tek perfekt og tusen takk, fra meg og andre kvinner (og menn) som ikke har, alt fra eid sykkel i det hele tatt før (meg) til å ikke ha kunnskap om, og/eller interesse av å forstå pakka (også meg). 

Nå må jeg bare vurdere om jeg skal slå til med sykkel i sommer og legge førerkortet på is en stund. Kjøper jeg sykkel, minst 2 år. 

Jeg kommer kjappere i gang med å gjøre som du og Lindmo ber meg med sykkel  😍🧚‍♀️

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bra at du ikke opplevde meg som kras 🤗😉 Og lykke til med kjøpet. Jeg har eid elsykkel i 5 år, og har ærlig tatt aldri angret på de 25 tusen jeg brukte på den. :)  Jeg har for lengst spart den prisen, og mer, på bussbilletter og bensinpenger. For å ikke snakke om helsegevinst. 

Anonymkode: 7d789...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...