Gå til innhold

Sverige gjør stadig det rette

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fra dag 1 aldri vært i tvil om at Sverige har valgt rett strategi. De har fått mye kjeft, og dødstallene er vesentlig nøyere enn Norge og mange andre land. Akkurat nå. Men når dette er over, vil nok tallene være ganske så like, men Sverige valgte å ta toppen tidlig og beholdt mye av samfunnet gående. Det vinner de voldsomt på. Det handler ikke om å la være å gjøre tiltak, selvsagt må vi det, og det har også Sverige gjort, ganske inngripende som sådan. Men vi snakker om en total lockdown som er ekstremt ødeleggende for samfunnet, privatpersoner og den psykiske helsen for folk, med de konsekvensene dette medfører.

Jeg er ingen ekspert, men det er godt å se at mange eksperter og fagfolk faktisk er enige:
https://www.tv2.no/nyheter/11361406/

Heldigvis letter nå regjeringen på tiltakene nå, men jeg frykter at de igjen stenger døra om det skulle bli noe økning i tallene.

Anonymkode: cf97d...69d

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis letter nå regjeringen på tiltakene nå, men jeg frykter at de igjen stenger døra om det skulle bli noe økning i tallene.

Enig med deg. Sverige vil få testet befolkningen og komme igjennom epidemien raskt. I Norge har vi ikke bare regjering, men også kommuner. Kommunale politikere vil sikkert gjerne konkurrere om hvem som er de flinkeste, og stenge ned mye mer enn det sentrale politikere ønsker. Så lenge regningen kan sendes til andre er de fleste politikere veldig rause.

Anonymkode: 26ee9...7e9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke total lockdown i landet om du tror det. Det gjenstår å se hva resultatet av Sveriges stategi blir, men dersom de får for høy topp av syke som trenger behandling som gjør at helsesystemet knekker sammen så er det ikke voldsomt å vinne på nei.

Anonymkode: b21bc...93d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fra dag 1 aldri vært i tvil om at Sverige har valgt rett strategi. De har fått mye kjeft, og dødstallene er vesentlig nøyere enn Norge og mange andre land. Akkurat nå. Men når dette er over, vil nok tallene være ganske så like, men Sverige valgte å ta toppen tidlig og beholdt mye av samfunnet gående. Det vinner de voldsomt på. Det handler ikke om å la være å gjøre tiltak, selvsagt må vi det, og det har også Sverige gjort, ganske inngripende som sådan. Men vi snakker om en total lockdown som er ekstremt ødeleggende for samfunnet, privatpersoner og den psykiske helsen for folk, med de konsekvensene dette medfører.

Jeg er ingen ekspert, men det er godt å se at mange eksperter og fagfolk faktisk er enige:
https://www.tv2.no/nyheter/11361406/

Anonymkode: cf97d...69d

Utfallet vil mest sansynlig bli likt ja. Risikoen ved å ikke innføre strenge tiltak, var at man kunne risikere att helsevesenet vårt kollapset! Andel syke og døde vil nok bli likt, men kanskje litt mindre i Norge, siden sykehusene ikke blir sprengt og man slipper avgjøre hvem man skal redde.

Anonymkode: 7dca4...661

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sverige har flere sykehussenger pr innbygger enn Norge. Så de gjør rett. Uansett hva vi gjør, vil vi få store problemer pga vi ikke har sykehus som takler en vanlig hverdag en gang.Gangpasienter på alle avdelinger hver eneste dag på landets alle sykehus. Vi kommer nok ikke til å taklekorona uansett. Og det vi driver med nå er kun en utsettelse av det som må skje. Vi kommer ikke unna dette vi heller og holde stwngt stort lengre går ikke på noe vis og har egenlig ikke gjort noe godt. Men hver så snill alle sammen. Hvit at slike ting skjer ca hvert tiende år. Dette gangen var det ikke en vaksine og det vil skje igjen. Hva med å kreve større sykehusdekkning? Hva med å bli med på å nå bygge opp helsevesnet igjen? Minstebemanningef, sende hjem syke slik hejmmetjenesten tar over mm, gir ikke god nok pleie og ikke god nok tid. Nå vet dere hvor ille helsevesnet iNorge er. Er vi pliktet til å vise hva vi mener om det. Pr nå er det kun 1 parti som har helse i navnet. Og de andre vil bygge ned

Anonymkode: 8b97c...cc5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen vet hva som er riktig strategi akkurat nå. Det vil vi først finne ut i ettertid (hvis vi noen gang gjør det). Det har aldri vært gitt at hverken Sverige eller Norge gjør ting «galt». 

Anonymkode: 8d922...87e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen vet hva som er riktig strategi akkurat nå. Det vil vi først finne ut i ettertid (hvis vi noen gang gjør det). Det har aldri vært gitt at hverken Sverige eller Norge gjør ting «galt». 

Nei, det er vel nettopp det, og Norge innrømmer jo nettopp det at ingen egentlig vet.

Det som er så fascinerende er at det var bare England og Sverige som valgte den taktikken, og England fikk panikk og skiftet taktikk, mens Sverige som eneste land i verden står igjen og mener de gjør riktig.

Og det er jo mulig de gjør...

Men bare så rart at en epidemiolog (?) I hele verden mener det, mens resten gjør ikke det. Og la meg bare si at Sveriges statsminister er ikke enig og mener de må se til Norge.

Anonymkode: af5bb...196

• Liker 2
Skrevet

Norge gjør det eneste de kan gjøre, dra det ut over lengst mulig tid. Vi har ikke nok respiratorer til den mengde syke som det ville vært ved ett slikt opplegg som i Sverige.

Så, om vi skulle valgt Svensk fremgangsmåte måtte vi også innført aktiv dødshjelp. For hvem ønsker å la sine kjære ligge å kveles sakte men sikkert fordi det ikke finnes respirator ledig.

Hvor ødeleggende det vil være for samfunnsøkonomien er umulig å spå ennå. Selv om Norsk økonomi får en knekk nå, så kan Svensk økonomi oppleve en knekk senere. Så utfallet der vil ikke vises på de første månedene.

Tror det er langt flere som hyler enn de som har grunn til det av bedrifter. Media liker jo også å dra opp mest mulig konflikt og kaos stemning.

• Liker 5
Gjest Lawyam
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Utfallet vil mest sansynlig bli likt ja. Risikoen ved å ikke innføre strenge tiltak, var at man kunne risikere att helsevesenet vårt kollapset! Andel syke og døde vil nok bli likt, men kanskje litt mindre i Norge, siden sykehusene ikke blir sprengt og man slipper avgjøre hvem man skal redde.

Anonymkode: 7dca4...661

Jeg vet ikke, er litt skeptisk. Når folk ikke klarer å unngå å bli stresset over å måtte være hjemme med sine barn i en periode fordi barnehagene og skolene er stengt; hvordan fungerer de i en krisesitusjon hvis de har mange innlagte på jobb...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Sverige (Stockholm). Det er surrealistisk å sammenligne norske og svenske nyheter om dagen. Tror jeg hadde kjent meg tryggere om jeg bodde i Norge. 

Noe jeg ikke vet om kommer fram, er at Folkhälsomyndighetens strategi baserer seg på troen om at det er kun mennesker med symptomer som er smittsomme. Og dette holder de på ennå. Dermed var det ingen grunn til å sette folk som kom tilbake fra Italia i karantene - så lenge de ikke har symptomer kunne de gå på jobb som vanlig. Og det er ikke noe poeng iå stenge skoler og barnehager, siden barn sjelden blir så syke at de får symptomer. Osv. De har derimot vært krystallklare på at alle med det minste tegn på luftveisinfeksjoner skal holde seg hjemme, og endret sykelønnsreglene (f.eks fjernet karensdagen). Nå har til og med WHO snudd og sagt det virker som folk er smittsomme en stund før symptomer dukker opp, så får vi se om det fører til noen endring. Anders Tegnell forstår ikke hvordan smitten kan ha kommet inn på de fleste sykehjem i Stockholm med nåværende tiltak 🤦‍♀️

Noe jeg heller ikke satte pris på før var hvor forskjellige de politiske systemene i Norge og Sverige er. Regjeringa her har gjort veldig lite fordi de har myndighet til å gjøre veldig lite, og det lille de kan gjøre tar en evighet å få gjennom riksdagen. Det er FHM som tar avgjørelsene om smitteverntiltak. Og det høres fint ut at ekspertene bestemmer og hører på forskningen, men det hadde jo vært fint om vi kunne hørt på andre lands erfaringer om f.eks smitteveier nå, heller enn å vente på publiserte forskningsrapporter. 

Det er heller ikke transparent i det hele tatt hva langtidsplanen til FHM er. Når Anders Tegnell sier kurven ser ut som forventet, aner jeg ikke hvor mange som forventes dø, når sykehusene forventes nå toppkapasitet, osv. Og når tiltak baserer seg på at folk bruker sunn fornuft heller enn forbud, er det viktig med tydelig kommunikasjon. Jeg føler at jeg som enkeltindivid nå har ansvar for både å unngå kontakt med andre så langt som mulig men også holde hjulene i samfunnet i gang, og det er helt umulig å vite hva det betyr i praksis. 

Anonymkode: 0fdab...378

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anders Tegnell forstår ikke hvordan smitten kan ha kommet inn på de fleste sykehjem i Stockholm med nåværende tiltak 🤦‍♀️

Anonymkode: 0fdab...378

Her ser man jo hvor urimelig denne strategien er. Jeg hadde kjent på enormt mye frykt for de jeg er glad i som befinner seg i risikosonen dersom Norge hadde fulgt Tegnells ideologi. Det kan se "riktig" ut på papiret å kjøre hans løp, men ikke om man også skal ta menneskelige hensyn. Jeg synes det er ekstremt kynisk det han/de driver med.

Anonymkode: 8115e...136

• Liker 8
Skrevet

I dag står det på svensk tekst tv at halvparten av de ansatte på operasjonsavdelingen ved Linköpings universitetssykehus var smittet med covis-19. Flere av de smitta hadde ingen eller veldig få symptomer. Så det er et problem at mange kan bære på smitte uten å være klar over det og uten å være syke. Da gjelder nok dette også på sykehjem i Sverige og flere andre land.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ingen kan si hva som var best før i ettertid, likevel er alle på KG overbevist om at Sverige gjør ting på feil måte...

Det er virus-ekspertisen som skal styre dette, ikke gud og hvermann. I Sverige er det ekspertisen som styrer, i Norge velger regjeringa å ikke høre på FHI.

Hva har poenget vært med å stenge skoler og barnehager i Norge på det tidspunktet det skjedde? Det er estimert at 14000 er smittet nå, selv om det estimatet er veldig usikkert. Vi vet og at befolkninga må gjennnom dette. Det eneste vi har gjort har vært å utsette det uunngåelige, til en ufattelig pris det nesten ikke går an å beregne.

Det er ingen magisk løsning på dette som ikke blir smertefull, men nå må vi begynne å bli rasjonelle og ikke la oss styre av frykt og lekfolk som tror de vet bedre enn ekspertene

Anonymkode: 909d7...a80

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror også at Sverige kommer relativt godt utav denne epidemien i ettertid. Når vi i Norge har isolert oss såpass at vi ikke har blitt flokk-immune, og må pga sårbarhet holde landet stengt i mange, mange måneder, mens Sverige er blitt robuste og er oppe og går igjen.

Anonymkode: c0786...a7c

• Liker 2
Skrevet

Når helsevesenet kneler som det gjør nå så går det langt flere liv enn bare koronapasienter. Kaotiske sykehus, sykt personell osv., det går ut over ordinær behandling også og flere vil kanskje ikke få den livsviktige hjelpen de trenger. Om man mister mange sykepleiere, leger osv. til korona, så er det ekstremt dramatisk for fremtiden også. Tenk på hvor mange år med utdanning det tar å utdanne en lege eller en kirurg. Det er enorme ressurser som kan forsvinne. 

Alt dette må man ta med i regnstykket. 

Til trådstarter, om du er så sikker på at Sverige tar det bedre, så kan du jo bare flytte dit :) Tenker du fort ombestemmer deg fort når du står midt i det.

• Liker 7
Gjest Dævendøtte
Skrevet
4 minutter siden, missmcbeal skrev:

Til trådstarter, om du er så sikker på at Sverige tar det bedre, så kan du jo bare flytte dit :) Tenker du fort ombestemmer deg fort når du står midt i det.

Det må vel være mulig å diskutere forskjeller fra land til land uten at du ber de flytte dit? :) 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Det må vel være mulig å diskutere forskjeller fra land til land uten at du ber de flytte dit? :) 

Men det må være lov å påpeke at hun tror ts vil ombestemme seg dersom hun sto midt opp i det? At kanskje ts hadde fått et annet syn på det, om hun ikke følte seg like trygg som her i Norge? 

Anonymkode: 1b36e...4af

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det må være lov å påpeke at hun tror ts vil ombestemme seg dersom hun sto midt opp i det? At kanskje ts hadde fått et annet syn på det, om hun ikke følte seg like trygg som her i Norge? 

Nei, det er en barnslig måte å argumentere på. Skal det samme gjelde i Sverige? Hvis noen som bor der er kritiske til Sveriges måte å håndtere viruset på, skal de da bare få beskjed om at de kan flytte?

Anonymkode: e1d8a...4df

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Nja. Jeg bad ikke trådstarter flytte dit, jeg sa at vedkommende kunne gjøre det. Grunnen til at jeg sier det er at det er mye lettere å sitte her i Norge med med mer kontroll på smitten og relativ lite frykt knyttet til de dødsfallene vi har sett her enda, og mene at et annet land gjør er smart. Hadde situasjonen vært lik i Norge, og man hadde opplevd dødsfallene tett på kroppen, nære venner eller familie som er unge og friske liggende i respirator, og man hadde f.eks. vært helsepersonell som jobbet på disse stedene, så hadde man virkelig kjent på frykten og hadde kanskje ikke vært så påståelig om at strategien er riktig.

Jeg lurer på om trådstarter hadde ment det samme om vedkommende hadde blitt så syk at det ble sykehusinnleggelse og ble lagt i respirator? Når det står om ditt eget eller noen kjente liv, da føles nok det å "holde samfunnet i gang" litt mindre viktig gitt. Det er veldig lett å sitte og mene at økonomi trumfer liv når man sitter trygt i sin egen stue og bare ser det som skjer gjennom nyhetene.

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var nettopp det jeg mente. 

• Opprett ny...