Gå til innhold

Hente pus hos dyrlegen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal hente pus på 5 mnd hos dyrlegen litt senere i dag. Leverte henne kl 12 til kastrasjon og chipping. Er så usikker på hvor det er best å ha henne når vi kommer hjem. Vi har en trapp hun vanligvis flyr opp og ned i hele tiden og det kan man jo ikke. Og noen sier badet er et fint sted, pga at det er varmere der. Hun pleier å ligge på vårt rom (stort sett på en egen stor pute på gulvet eller ved siden av puta mi), men der er det jo ikke veldig varmt, heller litt kaldt. Og senga er høy og hun kan falle ned.

Føler meg litt som hønemor nå, men hva er best? Bør jeg sove med henne på badet? Hun er vant til å ha fri tilgang til hele huset (stort).  På  badet er det ikke så mange hinder.. Er redd når jeg sovner at jeg ikke merker noe før hun har falt ned av senga e.l.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Badet eller et annet varmt sted, de sliter med å regulere kroppsvarmen sin etter bedøvelsen.

Jeg har alltid vært hønemor for mine når de har blitt kastrert, og vært sammens med dem det første døgnet, så får jeg heller bare sove litt dårlig. Dersom du får med medisin så be også om instruksjoner om hvordan du bør gi den og hvor ofte.

Anonymkode: ce47e...774

• Liker 5
Skrevet

Alltid lurt å passe på dem, min insisterte på å sjangle seg bort i vinduet for å fange fluer, holdt på å ramle i gulvet flere ganger, så måtte få litt hjelp/bli hindret.

• Liker 2
Gjest Heartgirl
Skrevet

Ha katten i transportburet på badet hvor det er varmt og godt til katten din har våknet skikkelig fra narkosen. La dolokket være igjen. Vent med å gi katten mat og drikke til den har kommet seg. Sett en kattedo i nærheten slik at den har sjanse til å komme seg opp i den. 

Lykke til for pus ❤️ 

Skrevet

Nå er vi hjemme og hun sjangler ikke i det hele tatt. Glemte å spørre hvor lenge smertestillende hun fikk i dag virker... skal jeg vente med å gi til i morgen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hunden min (tispe) kunne man ikke engang merke noe på at hun hadde gjennomgått en stor operasjon samme dag. Hun kom hjem fra veterinærklinikken og var kanskje litt daff et par timer, da lå hun i stua sammen med oss, men så kviknet hun til. Etter det kunne man ikke merke noe. Vi rakk ikke stoppe henne i å hoppe opp og ned fra sofaen heller, så det gjorde hun jo som vanlig. I praksis kan man ikke hindre dyret i å oppføre seg slik formen deres tilsier. 

Katter er muligens noe annerledes, for de har et sterkere instinkt for å gå og gjemme seg bort og skjule seg om de er i dårlig form. Pass derfor på at hun ikke slipper ut på en stund.

Anonymkode: f87e0...a94

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Lucypus skrev:

Nå er vi hjemme og hun sjangler ikke i det hele tatt. Glemte å spørre hvor lenge smertestillende hun fikk i dag virker... skal jeg vente med å gi til i morgen?

Hun har nok fått det hun skal ha for i dag. Om det er resept på metacam du har fått, så gi den fra i morgen.

Anonymkode: 2678c...929

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lille pus 😊 De er så skjønne ♥️

Anonymkode: 2d75c...dd3

Skrevet

Hun har begynt å småbite i plasteret og slikke på det.. bør jeg distrahere henne?

AnonymBruker
Skrevet

Så flink du er som kastrerer og chipper! Da min ble kastrert var han våken da jeg hentet han, så fikk ikke oppleve sjanglingen på han. Men har hentet flere etter operasjoner og kastreringer (er frivillig i dyrebeskyttelsen) og det er ikke så enkelt siden de gjerne ønsker å være på beina 😅 
Det kan være greit å distrahere og heller si nei når hun prøver å ta av plasteret. Det bør få gro i fred. Hvis hun virker manisk på det plasteret kan kanskje en body eller krage være noe? Ihvertfall sistnevnte får du hos veterinæren, men body er kanskje litt mer behagelig. 
Kjempebra at pusefrøkna er i fin form, men bare fortsett å være hønemor - det er sånn det skal være :)

Anonymkode: db4e3...4c0

• Liker 2
Skrevet

Jeg påpekte at jeg ville ha body, og de tok på en, men følte den var altfor stram rundt halsen så tok den av- de mente uansett vi skulle prøve uten.. 

nå angrer jeg litt.. hønemor altså🤪

Skrevet

Har gjort det samme med to katter. En hunnkatt og en hannkatt. Hunkatten merket man ingen ting på når hun kom hjem. Var høyt og lavt fra første sekund. Puttet henne etter hvert inn i buret, i håp om at hun skulle ligge i ro. Men neida, da gikk hun fullstendig bananas. Var en kamp å få henne til å ha på bodyen. Til slutt ga vi opp.

Hannkatten sjanglet litt. I løpet av et par timer var det full rulle igjen. 

Skrevet

Min var ca 5 mnd da hun ble sterilisert og livmor operert ut. 
Sjanglet litt første timen, men det gikk fort over. Hun ville leke og hoppe rundt så jeg ble helt stressa. 
Prøvde å begrense henne, men det var umulig

Skrevet

Hvis kompresset detter av. Tenker dere jeg burde ta på et nytt? Det beskytter jo en stund til hun er pån igjen med slikking og småbiting?

Skrevet

Jo men måtte be om det.. Mente vi ikke trengte..de tok på da, men når jeg kom hjem, syntes jeg den var veldig trang..så tok den av.. de mente jo uansett hun ikke trengte.. jeg klarer ikke å ta den på- skikkelig stram er den.. men en. Så lenge nå er hun rolig og halvsover..
jeg får sjekke med dem i morgen og prøve å holde henne unna.. så godt det lar seg gjøre.. er jo bare åpent i morgen og så påskestengt

Skrevet

Du kan knyte bodyen litt løsere rundt halsen, eller klippe den litt til hvis den ikke har knyting.

Men av egen erfaring fra da vi kastrerte kattungene i september, så anbefaler jeg å ha på bodyen den første uka likevel, mest for at såret skal få ro til å gro, for de små er både høyt og lavt fordi de ikke skjønner sitt eget beste.
Vi ble alvorlig bekymret for at hun skulle herje så mye at såret risikerte å gå opp, så vi tok på bodyen igjen. Hun var ikke veldig fan av den, så hun bevegde seg roligere og holdt seg mer i ro generelt når den var på, selv om hun sprella rundt og både hoppa og spratt veggimellom allerede dagen etter inngrepet hvis vi tok bodyen av...

• Liker 3
Skrevet

Takk. Jeg prøver å klippe. I natt har hun ikke vært borti plasteret, så hvis det blir for ille så gjør jeg det.. nå bare sover hun

AnonymBruker
Skrevet

Krage er vel også en mulighet når man ikke kan passe på? 

Anonymkode: 8f324...dc0

• Liker 1
Skrevet

Lucy har ikke drukket noe etter vi kom hjem fra dyrlegen i går kl 17.. Kun spist bittelitt våtfor akkurat når vi kom hjem. Bør "hønemor" være bekymret? eller vil det ta seg opp etter jeg har gitt smertestillende i 14 tiden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...