Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor alene i en leilighet på ca. 50 kvm, og har fra 1. mars til 1. april brukt ca. 2525 kVh, ifølge strømselskapet mitt.

Er det mye? Jeg har virkelig ikke peiling. Betaler drøyt 2000 kroner for denne måneden.

Anonymkode: 7a503...977

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det var ganske høyt, men kommer an på hvor du bor, hvordan du varmer opp leiligheten, og hvordan den er isolert.
Jeg har omtrent samme størrelse leilighet og bor alene, og hadde forbruk på rundt 850 kwh i mars. Får ikke "gratis varme" fra naboer.

Men jeg bor på østlandet, og det har vært fine temperaturer ute, så har brukt lite til oppvarming. På de kaldeste månedene bruker jeg opp mot 1300 kwh.
Varmer opp med panelovner, holder jevn temperatur i hele leiligheten, oppvaskmaskinen går 1-2 ganger i uken, og vaskemaskin ca 1 gang pr uke.

Anonymkode: 9436e...896

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det var mye, for de siste to månedene har jeg brukt rett i unfderkant av 2000 på strøm, fjernvarme og vann.

Vi er to og jeg er veldig glad i oppvaskmaskinen og tørketrommelen så de er ofte i gang, i tillegg så liker jeg å kjenne varmen i beina så vi sparer ikke på varmen heller...

Men hvor bor du? Lite hus eller leilighet, på bakkenivå eller høyt osv. Alt påvirker jo.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg får strømregninger på mellom 500 og 600 i mnd for tiden. Bruker ikke strøm på oppvarming, har fjernvarme-radiatorer, men på badet er det varmekabler i gulvet som står på døgnet rundt og året rundt. Før jeg fikk varmekabler på badet var de månedlige strømutgiftene en del lavere, for da hadde jeg heller ikke vaskemaskin (ble plass til den etter totalrenovering av badet i fjor). Så to nye kilder som trekker strøm har økt strømregningen med en hundrelapp eller noe sånt. Min leilighet er på 67 kvm.

2000 i måneden var skrekkelig mye i en vanlig liten leilighet, men du varmer kanskje opp boligen med strøm? Har du varmekabler noe sted?

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Lurer på hvor mange ovner dere som har panelovner har og hvor varmt står de innstilt på? Og dusjer dere lenge eller ofte?

Jeg bor i andre etasje av en liten enebolig på Østlandet. Ingen andre bor i den andre delen av huset under meg akkurat nå. Det er et litt eldre hus, det trekker en del fra vinduene og jeg fryser lett, så to av panelovnene har stått på 24-25 grader konstant, de tre andre har stått på 18-20 grader. Ingen varmekabler.

Jeg dusjer en gang om dagen i 10-15 min (har tatt tiden), en maskinen med vask i uka. Vannkoker 2-3 ganger om dagen, komfyr 1 gang, vasker opp for hånd i ca. 5 min hver dag (lar ikke vannet renne unødvendig), lader mobilen i 20 min hver dag, bruker tven en gang i uka... føler egentlig ikke jeg bruker så mye unødvendig strøm, men kanskje jeg gjør det?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Bor i gammelt rekkehus på 150kvm, er to voksne og ett barn, kun el-oppvarming og ligger på rundt 1600 kwt i mnd. Bor på Østlandet. Så jeg synes ditt var veldig høyt

Anonymkode: 8bdb1...87e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar! Lurer på hvor mange ovner dere som har panelovner har og hvor varmt står de innstilt på? Og dusjer dere lenge eller ofte?

Jeg bor i andre etasje av en liten enebolig på Østlandet. Ingen andre bor i den andre delen av huset under meg akkurat nå. Det er et litt eldre hus, det trekker en del fra vinduene og jeg fryser lett, så to av panelovnene har stått på 24-25 grader konstant, de tre andre har stått på 18-20 grader. Ingen varmekabler.

Jeg dusjer en gang om dagen i 10-15 min (har tatt tiden), en maskinen med vask i uka. Vannkoker 2-3 ganger om dagen, komfyr 1 gang, vasker opp for hånd i ca. 5 min hver dag (lar ikke vannet renne unødvendig), lader mobilen i 20 min hver dag, bruker tven en gang i uka... føler egentlig ikke jeg bruker så mye unødvendig strøm, men kanskje jeg gjør det?

TS

Du bør bytte ut panelovnene med f.eks stråleovner. Panelovner varmer dårlig og bruker mye strøm. Slutt å dusje HVER dag, ikke bra for hverken deg eller miljøet. Ha oppvaskmaskin, så sparer du både vann og strøm. Ellers kan du fint bruke TV etc. Har du gammel fryser/kjøleskap kan det lønne seg å bytte disse.

Anonymkode: 3a70a...bee

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor 4 stk i enebolig på 205 m2 og hadde 2800kwh forbruk i perioden 1 mars -1 april.

Vi har dog to elbiler og vedovn, men vi har kjørt veldig lite siden 12 mars og har nesten ikke fyrt i ovnen siste måned siden det har vært så varmt.

synes 2500kwh på en person på 50m2 virker vanvittig høyt, tror det er panelovner stilt til 25 grader som er den største synderen. Hadde du justert ned til 20 grader ville du sikkert halvert strømforbruket.

Anonymkode: 5c34e...577

• Liker 1
Skrevet

Kjøp tettelister til vinduene, så slipper du trekk. Sparer fort 4000 i året på det. Dusje et kvarter om dagen er kanskje digg, men å tilbringe halvannen time der inne i uka er galskap. Så møkkete kan du umulig være. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det som bruker mest strøm er i hovedsak oppvarming og varmtvann. Dusje 15 minutter per dag er mye. Der går det mye strøm. Er vinduene trekkfulle mister du mye varme og trenger ekstra oppvarming. Der går det mye strøm.

Alt det andre som tv, lading av mobil, oppvaskmaskin, vannkoker etc bruker minimalt med strøm i den store sammenhengen og er ikke så nøye å spare på. Du vil ikke merke stort til det. 

Anonymkode: f797c...0f4

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor alene i en leilighet på ca. 50 kvm, og har fra 1. mars til 1. april brukt ca. 2525 kVh, ifølge strømselskapet mitt.

Er det mye? Jeg har virkelig ikke peiling. Betaler drøyt 2000 kroner for denne måneden.

Ja det er mye. Jeg bruker strøm for 1800 kr på et helt hus på kaldeste tiden på vinteren. Nå når det har blitt mildere har det krympet til like over tusenlappen.

Kan tillegge at jeg liker å ha det varmt. 

AnonymBruker
Skrevet

Det hørtes veldig mye ut, det er mye mer enn vi bruker i vår enebolig på 230 m^2, og den er fra 50-tallet uten nevneverdig god isolasjon 🤔

Anonymkode: 2b5b2...f96

AnonymBruker
Skrevet

Ok, jeg innser nå at jeg kanskje dusjer en smule for mye... synes likevel det er rart at det skal trekke såå drøyt mye strøm, men det er vel kanskje slik. Har nå satt ned alle ovnene til 18-20 grader og skal kutte ned dusjingen til 5 min annenhver dag. Håper forbruket går ned da 😬 Tusen takk for svar og gode råd.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, jeg innser nå at jeg kanskje dusjer en smule for mye... synes likevel det er rart at det skal trekke såå drøyt mye strøm, men det er vel kanskje slik. Har nå satt ned alle ovnene til 18-20 grader og skal kutte ned dusjingen til 5 min annenhver dag. Håper forbruket går ned da 😬 Tusen takk for svar og gode råd.

TS

Oppdater oss gjerne på neste strømregning😉

Anonymkode: 73b50...2cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

TS

Kanskje du har en gammel varmtvannstank? Som bruker mye strøm på å varme vannet? Uansett, gå til innkjøp av enten nye panelovner eller stråleovner så får du det godt og varmt også

Anonymkode: 3a70a...bee

Skrevet

Ja det er mye , fikk 1900 kr i strømregning men det inkluderer utleie leiligheten. 

Skrevet

Men du har da fått ny AMS-måler. Det er jo bare å logge inn på strømselskapets eller netteiers sider og sjekke døgnforbruket. Der kan du få oversikt over hvor mye strøm du bruker hver eneste dag. Noen har tilogmed timesrapportering

AnonymBruker
Skrevet

Prisen synes jeg er for høy! Jeg betaler snart siste regning som var ca 2500 kwt, men da kun 1000kr

Anonymkode: d8be1...5ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Prisen synes jeg er for høy! Jeg betaler snart siste regning som var ca 2500 kwt, men da kun 1000kr

Er nettleie og alt inkludert altså 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to panelovner som varmer opp hele leiligheten, de er på 600w, og står innstilit på 24-25 grader hele vinteren.
Og varmekabler på badet.

Men som andre sier, det kan være du har en eldre varmtvannstank som bruker unødvendig mye strøm for å varme opp vannet, og da går det fort mye ekstra...
Og om panelovnene er gammel og termostaten ikke tipptopp lengre, så kan ovnene dra unødvendig mye strøm for å holde jevne temperaturer.  Gamle hvitevarer kan også trekke mye mer strøm enn nyere.
Er veldig gulvkaldt hos meg, men løser det med store gulvtepper på vinteren (pakker de bort på sommer).

Anonymkode: 9436e...896

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...