Gå til innhold

Ultraløp. Tips,triks og diskusjon.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 
Jeg har for en tid tilbake bestemt meg for å trene mot ultraløp. Løpt flere helmaraton tidligere og blir stadig mer overbevist om at ultraløp er noe jeg vil komme til å trives med, både fordi det byr på fantastiske opplevelser i naturen, ett godt og sosialt samhold og testing av egne grenser, for å nevne noe. 

Er det flere her som driver med ultra eller kunne tenke seg det? 
Denne tiden er vel også ypperlig for mange til å sette nettopp ett slik mål. Langsiktig og konkret, noe man kan strekke seg etter på tros av krisen vi lever i. 

Hvordan legger du opp kosthold og trening? 
Sleng gjerne med litt om din ultradebut eller din lengste treningstur og hvordan denne var! 

Anonymkode: 761a6...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så gøy at du vil løpe Ultra 😄 
Med det grunnlaget du beskriver fra maraton, så er ikke terskelen mot Ultra så alt for høy når det kommer til distansen :)
Imidlertid er jo treningsfokuset litt annerledes :)

Jeg løper ultra og stortrives med det. 

Er en typisk person som liker å løpe langt, men ikke nødvendigvis fort. Med andre ord er Ultra perfekt :P
I tillegg er fjell og skog noe av det som gir meg enormt mye glede og livskvalitet. Jeg elsker å se nye steder og oppleve ulike fjell med alt det byr på. 
Det er jo også en enorm mestring i og fullføre ett ultra! 

Jeg løper i snitt minst 100k i uka, med variasjoner i forhold til om det er tett på konkurranse, eller om det er andre mål jeg har satt meg. 
For eksempel kan jeg planlegge 2-3 dagers løping mellom ulike hytter hvor det vil være 30-40k daglig. 
Utover det så prøver jeg stort sett og ha en dag i uken med langintervaller og en dag i uken med kortintervaller/bakkeintervaller. 
Styrketrening på hele kroppen noen dager i uken, veksler da mellom å bruke strikk eller vekter. 

Kosthold er relativt variert, med plass til både cheeseburger og sjokolade på en Lørdag kveld. 
Utover det så føler jeg 16:8 prinsippet. 
Jeg skal ikke noe ned i vekt (53kg og 163 høy) noe som vil si at jeg må ligge relativt høyt på kaloriinntak. 
Forsøker å være nøye på at jeg får i meg næring av høy kvalitet 80-90% av tiden. Det vil si grove kornprodukter, naturell yoghurt,cottage cheese,egg,rene kjøttprodukter, fisk,frø,nøtter,mye grønnsaker,bær, salat og frukt. 
Jeg pleier også å bruke en del proteinpulver i blant annet havregrøt, kjøleskapsgrøt og rundstykker. 
Daglig inntak bør ikke under 3000 kcal med mindre jeg har en fridag fra trening. 
Jeg pleier også å bruke litt kaldpresset olivenolje som jeg blander med diverse krydder og har som en slags dressing over salater,kjøtt osv. 
Smør i grøten er også en selvfølge :P 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg anser meg selv som en Ultra-newbie. Har løpt 7 ultraløp, men aldri lengre enn 60 km. Jeg har meldt meg på Ecotrail 80 i år for å teste en litt lengre distanse i forholdsvis "enkelt" terreng. Det kan bli spennende. Jeg er ikke av de gode ultraløperne, men jeg liker at det å fullføre føles som en seier i seg selv. Og jeg er seig, så det kan jeg få til. 

Jeg startet som en ren asfaltløper, og har løpt flere halvmaraton og maraton, tenkte at ultraløp ikke var noe for meg.  Etter hvert så trente jeg litt mer i terrenget, og fikk virkelig sansen for å bevege meg i naturen. Tid og km ble ikke så viktig plutselig, og tiden ute ble det som var viktig. Og så elsker jeg den avslappa stemningen i et ultraløp, og at man faktisk kan prate med hverandre underveis i løpet. Bare hyggelige folk hele veien, og alle er så hjelpsomme mot hverandre. (bortsett fra eliten da kanskje, men der er ikke jeg..). Lykken av å løpe på den perfekte stien, eller å finne flyten og "danse" ned fjellsiden er bare magisk. 

Liker fremdeles å løpe maraton på nye steder, men foretrekker ultraløp. Mye mindre nervøs foran et ultraløp enn foran en halvmaraton på asfalt. 

Jeg løper opp mot 100km i uken hvis jeg trener mot en konkurranse. Treningen er egentlig veldig lik som mot et maraton, men prøver å ha noen helger med back-to-back økter (2 dager etter hverandre med langtur) eller jeg bruker et litt kortere løp som trening (har planer om å løpe et 55 km ultraløp i juli som trening før Ecotrail), ultra-intervaller er også noe jeg har testet (løpe 80 km i løpet av et døgn, med 10km hver 3. time hele døgnet), det var sykt tungt, men fikk mye god trening på slitne ben og hode der.. Evt. så kan jeg ha en mengdeuke, med f.eks 130 km. Det er mange veier til Rom. Jeg har ikke tid til lange økter hver dag, så derfor så prøver jeg å lage mengdebolker på helg i stedet. 

Jeg har et helt normalt kosthold, men passer på å få i meg nok mineraler og vitaminer, og ikke minst nok søvn. Søvn er det aller viktigste for min del. 

Virker som din vei inn til Ultra er litt lik min, du har også løpt flere maraton først. Jeg lover deg, du kommer ikke til å angre. Men jeg anbefaler deg å finne et som ikke er så veldig teknisk første gangen. Jeg løp KrsUltra først, og det var i overlag teknisk terreng for min del som helt fersk (det er fremdeles veldig teknisk for meg). Mitt absolutte favorittløp så langt er Ultrabirken, like langt som KrsUltra, men jeg brukte 3 timer kortere tid, så det sier litt. Ecotrail 50 er også et fint sted å starte. 

Det har blitt mange løp å velge mellom etter hvert. Lykke til:)

Endret av Møretausa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...