Gå til innhold

Lukt og smakssans som forsvinner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bare jeg som synes det er rart at det er så stort fokus på akkurat der symptomet? 

Jeg mister lukt og smakssans ved hver kraftig forkjølelse (kanskje ikke så rart fordi forkjølelser skyldes andre koronavirus).

Er det virkelig så sjelden at folk opplever dette til vanlig at det blir tatt til å være nærmest et bevis på korona?

Anonymkode: 148bb...a38

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Samme her, dessuten er luktesansen min så svekket at jeg knapt merker om den blir borte.

Anonymkode: d03dd...286

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bare jeg som synes det er rart at det er så stort fokus på akkurat der symptomet? 

Det synes jeg ikke er rart.

Siden det er så vanlig å ha dette symptomet ved vanlig forkjølelse og influensa kan mange tro at de har disse sykdommene hvis det ikke opplyses om at dette er et vanlig symptom ved covid-19 også. 

Anonymkode: ab658...fdb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes selv at dette ikke var det mest relevandte symptomet å trekke frem. Men som en over skriver, det har vel med det at folk ikke bare skal tro at det bare er en vanlig forkjølelse. Selv har jeg mistet smak og luktesansen, litt av og på.. Vet ikke om det er covid-19.

Anonymkode: 61fa5...1bd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistet ofte smak og luktesans ved forkjølelse da jeg var barn, men nå har jeg ikke opplevd det på mange år. Litt redusert kan de bli, men ikke helt borte.

Anonymkode: 516a0...088

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med deg, TS. Synes det er mest rart med alle de her inne som er sikre på at de har korona fordi de mangler lukt- og smakssans. Jeg har alltid mistet det når jeg blir syk, lenge før korona. Tror også deter noe som er ganskevenkelt å innbille seg dersom man fokuserer på det.

Anonymkode: fd92a...d16

• Liker 1
Skrevet

Aldri mistet smak of luktesans med mindre nesa er potte tett

• Liker 1
Skrevet

*og

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det synes jeg ikke er rart.

Siden det er så vanlig å ha dette symptomet ved vanlig forkjølelse og influensa kan mange tro at de har disse sykdommene hvis det ikke opplyses om at dette er et vanlig symptom ved covid-19 også. 

Anonymkode: ab658...fdb

TS her.

Jeg ser den, men samtidig kan det være at folk går rundt og tror at de har hatt korona (man blir jo uansett ikke testet) fordi de har hatt en lett forkjølelse med tap av lukte og smakssans.

Jeg synes det fokuseres noe voldsomt på akkurat dette, og jeg har hørt flere si «hvis du har mistet lukt og smakssans så har du korona».

Det kan slå veldig feil ut. Ingen kan gjette seg til om de har eller ikke har/hatt Covid19 uten test. 

Det er skummelt med så mye fokus på enkeltsymptomer, når det ikke finnes ett eneste symptom som ikke kan oppstå ved vanlig forkjølelse eller influensa.

AnonymBruker
Skrevet

Forskjellen nå er vel at man mister lukt og smakssans uten å være forkjølet. 

Anonymkode: 78dc3...c6e

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen nå er vel at man mister lukt og smakssans uten å være forkjølet. 

Anonymkode: 78dc3...c6e

Nei, det trenger ikke å stemme. Mange har vondt i halsen og er tett i nesa, og mister disse sansene. Akkurat som ved en forkjølelse.

Man kan få alle symptomer eller ingen eller alt imellom. Forrige uke hadde jeg vondt i halsen og hodet, og mistet lukt og smakssans i tre dager. Kan ha vært korona, eller en annen forkjølelse slik jeg har dem flere ganger hvert eneste år.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var først forkjølet, og så mistet jeg luktesansen en uke etter at forkjølelsen gikk over. Da var jeg altså overhodet ikke tett i nesa lenger.

Har aldri hørt at det er et symptom på vanlig forkjølelse.

Anonymkode: 9a506...612

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri mistet smaksans eller luktesans noen gang i hele mitt liv, så for min del er det relevant å vite. 

Anonymkode: 039ea...f01

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var først forkjølet, og så mistet jeg luktesansen en uke etter at forkjølelsen gikk over. Da var jeg altså overhodet ikke tett i nesa lenger.

Har aldri hørt at det er et symptom på vanlig forkjølelse.

Jeg mister det alltid helt i slutten av forkjølelsen. Men ikke en uke etter.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Galanga said:

Jeg mister det alltid helt i slutten av forkjølelsen. Men ikke en uke etter.

Er du fortsatt tett i nesa når den forsvinner?

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du fortsatt tett i nesa når den forsvinner?

Nei. Der er nettopp når alt blir bra igjen at sansene forsvinner. Gjerne dagen etter at jeg ikke er tett i nesa lenger.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Galanga said:

Nei. Der er nettopp når alt blir bra igjen at sansene forsvinner. Gjerne dagen etter at jeg ikke er tett i nesa lenger.

Så merkelig. Jeg har aldri mistet smaks- og luktesansen før.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er et symptom, så hvorfor skal det inne føres opp? Dessuten er det tatt opp fordi det har vært tilfeller hvor folk ikke har hostet eller hatt feber, men bare mistet sansen. 

Anonymkode: b869b...2d5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke blitt testet for korona, men ble i starten av mars skikkelig forkjølet, med hosting, brystsmerter, hodepine osv. Når det verste var over forsvant smaks og luktesansen på en veldig merkelig måte - det va Rikke den standard «tett i nese - lukter og smaker ingenting», men en veldig rar følelse, det var bare borte.
Nå over en måned etter er den fortsatt ikke helt tilbake, den har kommet gradvis tilbake for så å bli borte litt igjen. Er også fortsatt litt andpusten.

Vet jo ikke om det var korona, men den smaks-og lukte forsvinningen har jeg aldri opplevd før.

Anonymkode: 71ab4...21e

AnonymBruker
Skrevet

En venninne av en kollega mistet smak og luktesans og testet positivt på corona. Hun var ikke forkjølet, ikke hoste, ikke tett i nesen eller noe, kun tap av sanser. Forsøkte å tygge pepper, chili o.l. med sterk smak med kjente ingenting. Det er ikke snakk om vanlig "miste smakssansen fordi man er potta tett". stod også en sak i avisen om et par som ikke hadde symptomer annet enn tap av luktesans. 

Anonymkode: d530a...367

• Opprett ny...