Gå til innhold

Livet som slankeoperert


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er livet noen år etter slankeoperasjon? 

Har du hatt komplikasjoner etterpå, eller var det verdt det? 

Kan du nyte en god middag på restaurant eller drikke deg dritings på festival, eller går ikke dette med lite plass i magen? 

Ønsker å vite alt! Også fra de som har fått barn etter slankeoperasjonen. 

Synes det er lite info på nett utenom private sykehus som tilbyr operasjonen. Jeg har fått den godkjent på Aker, men har ikke tatt en avgjørelse enda. Har diabetes, pcos, og vonde ledd grunnet vekta. 

Hilsen ts, 34 år. 

Anonymkode: d0f81...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker du gastric sleeve eller gastric bypass? :)
Jeg er også nysgjerrig på det du lurer på!

Anonymkode: 8a0c8...078

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen erfaringer..? 😭

Anonymkode: d0f81...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er livet noen år etter slankeoperasjon? 

Har du hatt komplikasjoner etterpå, eller var det verdt det? 

Kan du nyte en god middag på restaurant eller drikke deg dritings på festival, eller går ikke dette med lite plass i magen? 

Ønsker å vite alt! Også fra de som har fått barn etter slankeoperasjonen. 

Synes det er lite info på nett utenom private sykehus som tilbyr operasjonen. Jeg har fått den godkjent på Aker, men har ikke tatt en avgjørelse enda. Har diabetes, pcos, og vonde ledd grunnet vekta. 

Hilsen ts, 34 år. 

Anonymkode: d0f81...e1f

Livet er veldig bra. 
jeg har ikke hatt noen komplikasjoner, etter fem år. Jeg har en veldig lett og mild dumping En sjelden gang men da skjønner jeg det før det skjer. Trenger ikke tenke så mye over hva jeg spiser siden det er vaner som jeg har lagt til meg. Lett-produkter, uten sukker, etc. Selv barna har hensyn. 
kan drikke meg på drita, spise god middag - med mindre porsjoner, jeg lever som før: bare med mindre fett og sukker og porsjoner. 
ble gravid ti mnd etter operasjon. Ekstra kontroller og et barn som var under normalen på vekst. Alt annet gikk bra. Opp 3 kg og ned 6. 

Anonymkode: 7f340...75a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Livet er veldig bra. 
jeg har ikke hatt noen komplikasjoner, etter fem år. Jeg har en veldig lett og mild dumping En sjelden gang men da skjønner jeg det før det skjer. Trenger ikke tenke så mye over hva jeg spiser siden det er vaner som jeg har lagt til meg. Lett-produkter, uten sukker, etc. Selv barna har hensyn. 
kan drikke meg på drita, spise god middag - med mindre porsjoner, jeg lever som før: bare med mindre fett og sukker og porsjoner. 
ble gravid ti mnd etter operasjon. Ekstra kontroller og et barn som var under normalen på vekst. Alt annet gikk bra. Opp 3 kg og ned 6. 

Anonymkode: 7f340...75a

Så herlig å lese! Kan jeg spørre om hva vekta var på når du startet og hva du gikk ned, og hvor høy du er? 

Anonymkode: d0f81...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 28 år og  ble operert i 2016 og har ikke hatt noen komplikasjoner :) jeg kan spise alt utenom ribbe og pinnekjøtt da får jeg dumping med en gang :P kan spise god middag på restaurant , men spiser sykt lite av maten så tar med restene hjem og har det til middag dagen etter :) alkohol kan ikke jeg uttale meg om da jeg ikke drikker :) 
 

Fikk et barn i juli i fjor og det gikk super fint :) hadde aldri blitt gravid uten og ta den operasjonen for da var mensen så uregelmessig at den kun kom en gang hvert 2 år men fikk den tilbake hver mnd rett etter operasjonen og er så utrolig takknemlig :) 

Anonymkode: e8292...5e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaut å spørre om, men kan dere spise chips og sjokolade i helgen eller blir dere dårlige? 

Anonymkode: d0f81...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flaut å spørre om, men kan dere spise chips og sjokolade i helgen eller blir dere dårlige? 

Anonymkode: d0f81...e1f

Jeg kan spise altfor mye hvis jeg først får lyst på noe 🤭 men det som jeg blir fort kvalm av er sjokolade og smågodt (gummi greier) så det går det lite av men som feks popcorn det kan jeg spise en del av 🤭

Anonymkode: e8292...5e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok gastic bypass for noen år tilbake. Veide 122 kg og gikk ned 60 kg på tre år ca. Brukte med andre ord tid på vektnedgangen og det gjorde at jeg ikke har fått noen grunn til operasjon noe sted på kroppen, hverken armer, bein eller mage. 

Jeg har ikke hatt noen komplikasjoner etter operajonen. jeg spiser egentlig hva jeg vil, men kroppen er ikke så glad i hvete lenger. har mer luft i magen enn før. Kan spise chips og sjokolade som før. For meg var det verdt det. Jeg reiste til utlandet og gjorde det der, men det er jo litt vanskeligere nå. Men uansett tar det tid etter operasjonen før ting faller på plass. Det må du regne med. Det var en del dumping den første tiden, men etter en del år har jeg det nesten aldri. Jeg kan også drikke meg brisen. Så slik har det vært for meg. Har ingen problemer med å holde vekta heller.

 

 

Anonymkode: b4e3d...20d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 år etter:

Tenker ikke over det, kosttilskudd har blitt en vane. Jeg spiser som regel middag på mindre tallerken. Jeg tar ofte fortsatt for mye på tallerkenen. Middag ute kan jeg kose meg med, men da uten forrett og skal jeg spise litt dessert legger jeg igjen endel mat fra hovedretten. 

Alkohol er rart... Jeg blir veldig fort full, etter et par slurker vin. Og like fort "edru" etter ti min. Det er lett å utvikle alkoholisme etter slankeoperasjon. 

To svangerskap, to barn. Barna hadde lav fødselsvekt (under snitt) men vanskelig å vite om det hadde vært sånn uten operasjonen. 

Gikk fra BMI 47 til BMI 23. Hatt to operasjoner for å fjerne løshud og er "ferdig". Har hatt stabil vekt siden yngste barnet ble født for snart fem år siden. 

Godteri og kake går ikke. Jeg blir kvalm, svimmel, svett. Skikkelig reisesyk. Salt snacks går, med begrenset hvor mye jeg orker. 

Jeg får vondt i magen om jeg spiser fort eller styrter et glass kaldt vann. Men lærer meg hvordan jeg virker. 

Anonymkode: f65fa...fd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 år etter. Livet har fått en ny normal. Mistet omtrent all vekta de 10 første mnd. Gikk fra 119 til 61. Går opp og ned 5 +/- kg i la en mnd avhengig av hvor jeg er i syklus. 1 barn etter operasjon, satt i sikringsboksen omtrent første gangen jeg lot en mann se på meg etter operasjon.

For slankeopererte så finnes det ikke noe som heter å gå tilbake til normalen. Det var det som gjorde oss avhengig av den operasjonen i første omgang. Jeg kan spise det aller meste, men jeg gjør det ikke. For det første har smaksløkene mine forandret seg, og mat som ga meg "noe" før, gir meg overhode ingenting nå. Sjokolade og potetgull støter kroppen fra seg etterhvert, og man vil ikke savne "å kose seg med det på lørdagene", for det er ikke det vi gjør - vi koser oss ikke - vi tilfredsstiller en craving. Jeg kan spise litt potetgull, men det er ikke godt og blir veldig mett av det. For det andre - operasjonen er et verktøy, ikke en fix og man må lære seg å spise på nytt igjen. 

Man blir også veldig fort dritings etter operasjon, så det blir veldig billig fylla. 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok operasjon i 2014, sleeve.

Gikk ned cirka 50 kg på 2 år, brukte med andre ord god tid. Holdt vekten 1 års tid, og fikk en alvorlig depresjon. Jeg er overbevist om at operasjonen hadde medvirkende effekt, da det er en kjent bivirkning. Det er ikke bare fysiske bivirkninger ved en slik operasjon. 
Jeg fikk anti-depressiva som gjorde meg både sulten og trøtt, spiste mer og trente aldri. Drakk mye alkohol og ble bare dårligere frem til jeg forsøkte å ta mitt eget liv i fjor sommer. 
Så, nå er jeg 10 kg fra startvekt - har fått nye medisiner for depresjonen og det har gitt meg livet tilbake og først nå den siste måneden har jeg klart å fokusere på å komme tilbake til livet. 

3 år med mørke tanker, følelsen av uduglighet... Jeg vet den dag i dag ikke om det var verdt det.

 

Tenkte jeg skulle dele min historie som «ikke vellykked» vektmessig men alt i alt var operasjonen bra for meg fordi jeg har lært så mye om meg selv og hva som er viktige verdier i livet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, FluffyChix skrev:

2 år etter. Livet har fått en ny normal. Mistet omtrent all vekta de 10 første mnd. Gikk fra 119 til 61. Går opp og ned 5 +/- kg i la en mnd avhengig av hvor jeg er i syklus. 1 barn etter operasjon, satt i sikringsboksen omtrent første gangen jeg lot en mann se på meg etter operasjon.

For slankeopererte så finnes det ikke noe som heter å gå tilbake til normalen. Det var det som gjorde oss avhengig av den operasjonen i første omgang. Jeg kan spise det aller meste, men jeg gjør det ikke. For det første har smaksløkene mine forandret seg, og mat som ga meg "noe" før, gir meg overhode ingenting nå. Sjokolade og potetgull støter kroppen fra seg etterhvert, og man vil ikke savne "å kose seg med det på lørdagene", for det er ikke det vi gjør - vi koser oss ikke - vi tilfredsstiller en craving. Jeg kan spise litt potetgull, men det er ikke godt og blir veldig mett av det. For det andre - operasjonen er et verktøy, ikke en fix og man må lære seg å spise på nytt igjen. 

Man blir også veldig fort dritings etter operasjon, så det blir veldig billig fylla. 
 

Det du beskriver, observerer jeg med min mann også. 

Anonymkode: 0dfd9...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, kahaki skrev:

Jeg tok operasjon i 2014, sleeve.

Gikk ned cirka 50 kg på 2 år, brukte med andre ord god tid. Holdt vekten 1 års tid, og fikk en alvorlig depresjon. Jeg er overbevist om at operasjonen hadde medvirkende effekt, da det er en kjent bivirkning. Det er ikke bare fysiske bivirkninger ved en slik operasjon. 
Jeg fikk anti-depressiva som gjorde meg både sulten og trøtt, spiste mer og trente aldri. Drakk mye alkohol og ble bare dårligere frem til jeg forsøkte å ta mitt eget liv i fjor sommer. 
Så, nå er jeg 10 kg fra startvekt - har fått nye medisiner for depresjonen og det har gitt meg livet tilbake og først nå den siste måneden har jeg klart å fokusere på å komme tilbake til livet. 

3 år med mørke tanker, følelsen av uduglighet... Jeg vet den dag i dag ikke om det var verdt det.

 

Tenkte jeg skulle dele min historie som «ikke vellykked» vektmessig men alt i alt var operasjonen bra for meg fordi jeg har lært så mye om meg selv og hva som er viktige verdier i livet.

Det er det som er det dumme med sleeve, all forskning hittil viser at på 3-5 års perspektiv vil pasienten ha behov for revisjon til bypass..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du beskriver, observerer jeg med min mann også. 

Anonymkode: 0dfd9...08c

Blir din mann også gravid bare noen ser på han?😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vil også legge til at for en som er overvektig, er mat en stor del av dagen. Man finner trøst i mat, mat er alltid der, mat svikter deg aldri. Det er vanlig å gå gjennom en sorgprosess både før og etter operasjonen fordi man ikke lengre har den stabile faktoren i mat med seg lengre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, FluffyChix skrev:

Vil også legge til at for en som er overvektig, er mat en stor del av dagen. Man finner trøst i mat, mat er alltid der, mat svikter deg aldri. Det er vanlig å gå gjennom en sorgprosess både før og etter operasjonen fordi man ikke lengre har den stabile faktoren i mat med seg lengre. 

Kan vel fortsatt småspise godsaker?

Anonymkode: f8456...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikke seg dritings på festival? Hvem har som mål å bli driting? Dette er et uhell å bli dritings.

Anonymkode: fcfca...78e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan vel fortsatt småspise godsaker?

Anonymkode: f8456...6e5

Sure, du får jo bare plass til en halv rute freia før det er stopp så la oss se hvor lenge man føler behov for det'

 

Idiot

 

Endret av FluffyChix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...