AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #1 Skrevet 6. april 2020 Jeg har akkurat blitt forfremmet på jobb, og er nå en mellomleder. For meg er dette helt nytt, jeg har aldri vært sjef før. Jeg skal ikke ha personalansvar, men har ansvaret for økonomiavd, og at de gjør jobben sin, at alt går som smurt, det er 10stk. Jeg har snakket med sjefen min om at det å være leder er nytt for meg, han mener dette går helt fint, og jeg føler meg derfor forpliktet til å søke "info" selv. Jeg er også nestleder, så hvis adm dir er borte, er det meg. Så, er det noen som har noen bøker, kurs, hva som helst, å anbefale? Noe som kan få meg inspirert til å finne min lederstil? Anonymkode: 3efba...d37
Roci Skrevet 6. april 2020 #2 Skrevet 6. april 2020 Hvilken sektor jobber du i? Jeg synes det er litt rart at du ikke har fått tilbud om lederkurs i det minste.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #3 Skrevet 7. april 2020 Synes dette er viktig: Du kan ikke alt, men ansatte tror ofte leders kan det. Er det noe du ikke kan svare på bør du være ærlig om det og fortelle at du skal undersøke og komme med et svar siden. Lytt til de ansatte. Ha en god og åpen tone. Som mellomleder er det gjerne deg de kommer til med problemer fordi mange synes det er litt skummelt å gå videre til øverste leder. Skryt og vis at du ser arbeidet som blir gjort. Spør gjerne kollegaene dine hva de forventer av deg som mellomleder. Anonymkode: 45526...efa 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #4 Skrevet 8. april 2020 Denne er svært nyttig: https://www.tanum.no/_pa-randen-av-ledelse-frode-hubertz-haaland-frode-dale-9788205339170 Anonymkode: 52621...63c
Gjest HarryDotter Skrevet 8. april 2020 #5 Skrevet 8. april 2020 (endret) Ikke kommander folk og ikke bruk hevet stemme. Husk at det er voksne selvstendige folk du har under deg. Du er ikke mer verdt enn dem. Du har bare større ansvar. Vær en av dem. Vis omsorg for hver enkelt. Finn ut hva som trigger hver og en av dem positivt og trykk på de knappene. Ansatte går i krigen og blør for deg dersom du er på deres lag. Dersom du lytter og er en god person for dem vil de få tillit og gi jernet for deg. Lykke til. Endret 8. april 2020 av HarryDotter
Gjest SecondTry Skrevet 8. april 2020 #6 Skrevet 8. april 2020 Viktigste å huske at du er der for dem, de er ikke der for deg! Jeg har hatt mange sjefer oppgjennom, og byttet jobber fordi sjefene har vært dårlige. Sjefen jeg har nå er virkelig på mitt lag, og hjelper meg med alle problemene jeg støter på i jobbsammenheng.
Gjest SecondTry Skrevet 8. april 2020 #7 Skrevet 8. april 2020 Jeg har alltid ment at en god arbeidsgiver tenker som en arbeidstaker. En leder skal ikke holde på med mikromanagent, det skal de ha tillit til at medarbeiderne klarer. Men trenger de hjelp skal en leder være der og hjelpe.
Zienna Skrevet 8. april 2020 #8 Skrevet 8. april 2020 Din jobb er nå å koordinere og styre økonomiavdelingens arbeid slik at frister overholdes. På en økonomiavdeling er det slik at om èn henger etter og ikke er ferdig, så er man ikke ferdig som helhet. Derfor må du sette deg inn i hva hver enkelt av de ansatte har som arbeidsoppgave. Snakk med hver enkelt, og noter. Spør spesielt om noe stopper opp for dem, f.eks. at de ikke mottar hva de skal tidsnok. Da må du gjøre noe med det. Ha avdelingsmøte hver mandag. Spør hver enkelt hvordan de ligger an. Trenger noen bistand? Kort sagt, sørg for at alle vet når fristen er. Jeg har vært der du er nå. Teoretiske kunnskaper om ledelse er absolutt ikke viktig!
Gjest Thoringen Skrevet 9. april 2020 #9 Skrevet 9. april 2020 14 hours ago, AnonymBruker said: Denne er svært nyttig: https://www.tanum.no/_pa-randen-av-ledelse-frode-hubertz-haaland-frode-dale-9788205339170 Anonymkode: 52621...63c For førstegangs ledere kan jeg sterkt anbefale denne. Den er meget nyttig de første 6 måneden du trer inn i en lederrolle. Jeg fikk denne når jeg ble leder. Hvis du skal lese bøker om ledelse så vær forsiktig med å lese bøker fra folk som har 0 ledelseerfaring eller litteratur skrevet i andre land (amerikansk eller til og med dansk ledelsesfilosofi er noe annerledes - på samme møte dropp den norske ledelsestilen hvis du noen ganger forlater norge). On 4/6/2020 at 10:38 PM, Roci said: Hvilken sektor jobber du i? Jeg synes det er litt rart at du ikke har fått tilbud om lederkurs i det minste. Å la være å gi coaching eller lederkurs (tar vel for langt tid) til nye ledere eller bare avspise dem med en powerpoint presentasjon som onboarding er utrolig nok meget vanlig i veldig mange bransjer...
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #10 Skrevet 9. april 2020 Ikke utnytt posisjonen din til å få sex med de unge damene under deg så er du på god vei. Anonymkode: e86f2...ef6
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #11 Skrevet 9. april 2020 Et råd: Vær deg selv på tvers av situasjoner og avgjørelser, og ikke lat som om at du er noen andre bare fordi du nå har en "stilling". Med andre ord, gjør ting som du kan stå inne for hele veien, og ikke noe annet. Anonymkode: 90a68...16e 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #12 Skrevet 9. april 2020 Bli kjent med dine ansatte. Hvis at de er mer en bare en ansatt av deg. Er lite hyggelig med en leder som ikke viser at han bryr seg om deg og dine Anonymkode: f016f...6d3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #13 Skrevet 9. april 2020 Spurkeland - Relasjonsledelse Andersen - Folkeskikk og uskikk på jobben. Anonymkode: e6002...385
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå