Gå til innhold

Danmark begynner åpning etter påske, bl.a. skole for de minste!

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Klarer du og sitte og se på TV-serier dag etter dag etter dag etter dag etter dag etter dag? :) Uten å gjøre noe annet! Kun skjerm. Ikke treffe eller snakke med noen andre, ikke ringe noen eller gjøre noe annet. Kun noen turer på matbutikken. Jeg lurer på det, oppriktig! Jeg er selv aktiv og sosial så jeg kjenner å sitte inne hver dag, som permittert, er veldig vanskelig spesielt når jeg pleier å gå 10-20 kilometer på jobb hver eneste dag. Det handler jo ikke om at man er overaktiv eller sosial, men det er store endringer og barn er vant med langt høyere tempo enn oss voksne. 

Anonymkode: bf1ee...ae8

Hvorfor kan man ikke ringe? Smitter vel ikke via nettet...

AnonymBruker
Skrevet

Norge gjør alltid det samme som danskene 🥳

Anonymkode: ff142...f65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, frogger skrev:

Hvorfor kan man ikke ringe? Smitter vel ikke via nettet...

Men det er jo sånn det er for små barn og sitte med foreldrene sitt hjemmekontor. De har ikke mobiltelefon og kan derfor ikke snakke med noen av vennene sine. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det er jo sånn det er for små barn og sitte med foreldrene sitt hjemmekontor. De har ikke mobiltelefon og kan derfor ikke snakke med noen av vennene sine. 

De kan vel låne sine foreldres/foresattes telefon? Mange barn har jo også sin egen telefon

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

ENDELIG!!  Nå kan dere som er lei å oppdra barna deres sender de bort som normalt! 

Anonymkode: 69b4b...607

Nå får endelig barn som er innesperret med overgripere en sjangs til å bli sett, og få hjelp!

Anonymkode: 338b8...78e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå får endelig barn som er innesperret med overgripere en sjangs til å bli sett, og få hjelp!

For det skjer ikke de 8 ukene på sommeren?

Anonymkode: 68d05...413

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For det skjer ikke de 8 ukene på sommeren?

Anonymkode: 68d05...413

Vel, du kan høre med politiet. Er politiet som selv sier at nettaktiviteten til de pedofile har eksplodert. Om sommeren kan barna i det minste gå ut og treffe andre barn og voksne. Det kan de ikke nå. 

• Liker 8
Skrevet

Galskap å åpne nå, e som å be om en eksplosjon i smitte om et par uker

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Lolalot skrev:

Galskap å åpne nå, e som å be om en eksplosjon i smitte om et par uker

Kommer til å skje når vi åpner, uansett når det er, om det så er etter påske eller i 2030.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om Norge åpner opp skolene holder jeg fremdeles ungene mine hjemme.

Håper virkelig at de fortsetter med det virtuelle klasserommet for barn som har foreldre som ikke ønsker være med på galskapen. 

Anonymkode: 504d7...071

Om skolene åpner for fullt, så tror jeg dessverre ikke det blir kapasitet til det. 

Anonymkode: 05c3c...7a6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr også at f.eks de permitterte kan gå tilbake til jobb etter hvert og slipper å leve på dagpenger

Kan de det? 

De tusenvis som er permittert i flybransjen, kan de gå tilbake til jobbene sine? Åpner vi grensene så folk kan fly utenlands?

De tusenvis som er permittert i resturant og bar-bransjen, kan de gå tilbake til jobbene sine? Fordi du antar at ALLE vil begynne å mingle sammen på resturantene fordi de driter i smitten som fortsatt lurer?

De tusenvis som er permittert innen varehandel som shopping av klær, kan de gå tilbake i jobbene sine? Fordi du antar at ALLE vil begynne menge seg sammen i butikkene for å handle klær igjen, uredd for å bli smittet?

Etc, etc, etc.

Jammen er folk naive her på kvinneguiden.

Anonymkode: ee29d...3ac

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Kan de det? 

De tusenvis som er permittert i flybransjen, kan de gå tilbake til jobbene sine? Åpner vi grensene så folk kan fly utenlands?

De tusenvis som er permittert i resturant og bar-bransjen, kan de gå tilbake til jobbene sine? Fordi du antar at ALLE vil begynne å mingle sammen på resturantene fordi de driter i smitten som fortsatt lurer?

De tusenvis som er permittert innen varehandel som shopping av klær, kan de gå tilbake i jobbene sine? Fordi du antar at ALLE vil begynne menge seg sammen i butikkene for å handle klær igjen, uredd for å bli smittet?

Etc, etc, etc.

Jammen er folk naive her på kvinneguiden.

Hurra!!!! Det er under minste et menneske som ser det samme som meg. Begynte å tro jeg var den eneste.

Anonymkode: f7d2b...17a

• Liker 6
Gjest Villfisker
Skrevet

Håper ikke det. Begynner folk å slappe av, vil alt være bortkastet. Jeg håper vi fortsetter å stenge ned lenge.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Villfisker skrev:

Begynner folk å slappe av, vil alt være bortkastet. Jeg håper vi fortsetter å stenge ned lenge.

For sent. Folk har allerede begynt å slappe av.

Skrevet

Jeg tror vi på pressekonferansen får vite om en mulig åpning av barnehage og 1.-5.klasse fra feks. 1.mai eller fra f.eks. 20.april eller noe om vi klarer å forsette å bremse spredningen. Det blir neppe åpning rett etter påske. Dette er fordi mange skoler og barnehager har gått ut og sagt de ikke er klare til å åpne rett etter påske, og da det ikke er tid nok til å komme i gang i løpet av kort tid. Skal vi lykkes med gradvis skoleåpning er det viktig at de som jobber med dette får tid til å planlegge hvordan dette kan best skal gjennomføres.

Om Danmark åpner skolen rett etter påske (jeg forstod det sånn også at tallene må være stabile i påsken for at det skal skje), så får vi også mulighet til å se hvordan det går der før vi sender folkene våre på skole og barnehage.

All den tid det er viktig for barn å få komme tilbake på skole og til lekekamerater, så det er nå slik at det er enda viktigere at man gjør dette riktig. Dette blir et eksperiment, og nå som vi ser flere tilfeller av barn som blir syke eller har påvist smitte, er det grunn til å være skeptisk og trå varsomt. Ikke minst så må man huske på at de som jobber i barnehage og skole i høyeste grad blir utsatt for eksperimentet. Det er til syvende og sist de som risikerer sine egen helse på å gå på jobb og da må man utvikle gode smittevernsrutiner som verner om lærere, dersom det viser seg at barn i stor grad bare er smittebærer. 

• Liker 10
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1 minutt siden, missmcbeal skrev:

All den tid det er viktig for barn å få komme tilbake på skole og til lekekamerater, så det er nå slik at det er enda viktigere at man gjør dette riktig. Dette blir et eksperiment, og nå som vi ser flere tilfeller av barn som blir syke eller har påvist smitte, er det grunn til å være skeptisk og trå varsomt. Ikke minst så må man huske på at de som jobber i barnehage og skole i høyeste grad blir utsatt for eksperimentet. Det er til syvende og sist de som risikerer sine egen helse på å gå på jobb og da må man utvikle gode smittevernsrutiner som verner om lærere, dersom det viser seg at barn i stor grad bare er smittebærer. 

Takk for en av de mer balanserte innleggene her ang dette med å åpne. Alle andre bare skriker om at man må åpne og hvis ikke lærere vil gå på jobb, så får de bare finne seg en annen jobb. Det er ikke snakk om at noen påpeker at også lærene trenger å kunne verne seg fra potensiell smitte på samme måte som de som jobber i matbutikken, bare i enda større grad siden lærere er tett på barna.

• Liker 8
Gjest Villfisker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For sent. Folk har allerede begynt å slappe av.

Dessverre endel ja. Håper det ikke blir flere som gir blaffen.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Nasken skrev:

Ærlig talt, dere som anklager andre for å ikke ville ha barna sine hjemme fordi det er slitsomt. Er dere virkelig så korte? Jeg skulle mer enn gjerne hatt barnet mitt hjemme hver eneste dag jeg, om jeg hadde hatt mulighet. Men dessverre så har jeg en jobb jeg må gjøre samtidig, og jeg klarer ikke gi barnet mitt det samme tilbudet h*n får i bhg. Derfor blir det en veldig «halvveis» dag for barnet, med alt for mye skjermtid og lite sosial interaksjon. Forstår dere ikke konsekvensene det kan får for et barn å ikke være sammen med andre barn på såpass lang tid som flere av dere håper på? Fra midten av mars til august? De går glipp av det ekstremt viktige sosiale samspillet de får i bhg og skole! Ingenting er bedre enn at vi gradvis kan åpne opp igjen, spesielt for alle barna! 

Vi hadde barnet hjemme helt til ting ble kjedelig for henne (2. 5 år).. Alle andre barn rundt i området går i barnehage, hun elsker å leke med andre barn, og lyser opp ved sosialisering.. Det begynte å bli drit kjedelig for henne hjemme, uansett hvor kreativ jeg er med turer og maling og forming.. i tillegg begynte vi å få dårlig råd med en inntekt. Hvor bra er det for barn liksom.. Barnehagen har bare gjort godt for henne og hun har fått mange venner og lært seg å stole på andre enn meg. Hun har fått en fin relasjon med den ene som jobber i barnehagen.. 

Og det er stor forskjell på å ha et barn hjemme i et åpent samfunn kontra et koronastengt samfunn. 

Så enig med deg :) folk kan ikke shame foreldre for å sende barna i barnehagen

Vi har ofte en grunn til det. 

Anonymkode: 03991...f3e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så vi må holde samfunnet stengt for alltid fordi det er for farlig å åpne noe...

Dere må bare innse at dette ikke er mulig. Det er ikke en valgmulighet.

Anonymkode: f8e18...ab4

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for en av de mer balanserte innleggene her ang dette med å åpne. Alle andre bare skriker om at man må åpne og hvis ikke lærere vil gå på jobb, så får de bare finne seg en annen jobb. Det er ikke snakk om at noen påpeker at også lærene trenger å kunne verne seg fra potensiell smitte på samme måte som de som jobber i matbutikken, bare i enda større grad siden lærere er tett på barna.

Ja, tror ikke det er så mange som tenker på dette. Helsepersonell bruker fullt smittevernsutstyr og butikkpersonell har nå etterhvert pleksiglass fremfor kassen, går med hansker og tilgang til spriting osv. Jeg lurer litt på hva lærere og særlig de som jobber i barnehagen skal gjøre. Det er en oppgave som gjerne vil kreve mye nærkontakt og mange forskjellige små barn som løper rundt og tar på ting hele tiden. Det blir ikke lett. Men kanskje må de ansatte faktisk gå med masker eller noe. 

En jobber med på en helt annen måte, tett forsamling, kan ikke holde avstand osv. Akkurat nå så tror jeg faktisk det er bedre å jobbe på butikk og som helsepersonell med etablerte rutiner enn å måtte jobbe i barnehage eller skole med uprøvde smittevernsrutiner. Skjønner veldig godt hvorfor de som skal tilbake på jobb er engstelige! Kanskje ikke for seg selv, men for å smitte videre til familiemedlem i risikogruppen osv.

• Liker 6
  • Opprett ny...