Gå til innhold

Hva er den beste boka du har lest?


Helfos

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Stoner er en roman som har gjort inntrykk på meg. Har lest den flere ganger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut Hamsun sin Markens grøde, som han fikk Nobelprisen i litteratur for i 1920.

Anonymkode: c65c5...f0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld av Ida Hegazi Høyer er min absolutte favoritt! (Generelt er alle bøkene hennes å anbefale) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Knut Hamsun sin Markens grøde, som han fikk Nobelprisen i litteratur for i 1920.

Anonymkode: c65c5...f0e

Det var den første boka jeg leste da jeg kom hit 🙂 Hamsun er helt fantastisk som forfatter. 

Jeg leste flere bøker av ham. Jeg har møtt flere menn som liker ham. Det er ikke ofte jeg møter menn som liker bøker. Faktisk. 

Endret av SoWhat?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi så mange gode svar!

Det virker som om mange av dere liker skjønnlitterære bøker, da det er flest romaner som er nevnt her. Personlig liker jeg best bøker hvor man lærer noe, om jeg vil ha en "historie" ser jeg heller på film/serie. Har dog lest både Harry Potter (og Twilight forøvrig da jeg var 12), Idas Dans og Stoner, og det var alle bøker jeg likte og som vekket mye følelser på den tiden.

Etter at jeg startet denne tråden har jeg lest "12 regler for livet", noe som jeg tror er en veldig god bok for ungdommer da det er mye lærdom å ta med seg videre i livet her - men for meg var det mye jeg allerede vet. Dessuten var det utrolig mange referanser til bibelen, noe jeg ikke er noe fan av (spesielt ikke om det er gjennomgående), samt litt for mange ord til å forklare relativt "enkle" ting. Dette er en bestselger, så mulig flere er uenige med meg her, men det er mine tanker.

En bok jeg derimot kan anbefale er den jeg leser nå som heter "kunsten å tenke klart" (om du er som meg og foretrekker litt lærdom). Om man selv liker korte kapitler og generelt lettleste bøker blir denne en favoritt! Her lærer man utrolig mye. Jeg tror til og med de som hater å lese kunne kommet seg gjennom denne med såpass korte kapitler. Man reflekterer allerede etter første kapittel over valg man har tatt i livet og hvorfor man gjorde slik. Aha-opplevelsene kommer på rekke og rad for min del, og om man allerede forstår tematikken får man likevel et ord å sette på tendensen. 

Dette skriver ark om boken:

Sitat

"99 kognitive feilslutninger presentert gjennom kjente situasjoner - og hvordan unngå dem! Tror du at du er bedre enn andre? Eller kanskje verre? Har du noen gang investert i noe som viste seg ikke å være verdt det? Har du spilt på feil hest, eller har du fortsatt å gjøre noe som ikke er bra for deg? Vi mennesker er langt fra så rasjonelle og klarttenkende som du kanskje skulle tro. Faktisk er mange av tankemønstrene våre påvirket av feil og forvrengninger - kognitive slagsider. På dette grunnlaget baserer vi vurderinger og valg vi gjør gang på gang, hver eneste dag! Gjennom kjente situasjoner presenterer forfatteren 99 av disse kognitive feilslutningene, og på en sjarmerende og lettfattelig måte viser han oss hvordan vi skal unngå dem. Boka er en real tankevekker, og ved å lese den, vil du ikke bare lære hjernen din bedre å forstå: Du vil også bli en bedre tenker. Rolf Dobelli (f. 1966) er en sveitsisk skribent, forfatter og entreprenør med doktorgrad i økonomisk filosofi. Han er grunnlegger av tankesmia ZURICH.MINDS, som består av innflytelsesrike tenkere, forskere og kunstnere. Dobelli har dessuten skrevet flere skjønnlitterære verk. Med Kunsten å tenke klart har han på mesterlig vis omsatt tung vitenskap til underholdende prosa."

Begge bøkene er på salg hos ark og er derfor jeg nå har kjøpt de :) Kanskje noen andre vil slå til også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anarchy in Åmot av Sturle Brustad. Fantastisk roman om en guttegjeng som starter pønkband i Åmot på slutten av 70-tallet. Den er altså så godt skrevet, og historien er helt magisk. Lest den mange ganger! 

Anonymkode: 3b5db...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...