Gå til innhold

Hytte i nabokommune, interkommunal legevakt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De fem nabokommunene i regionen deler legevakt m.m., slik at det ikke blir noen ekstra belastning om en person skulle ha behov for legehjelp i den ene eller den andre kommunen. Tidligere var det sju kommuner men tre av de ble sammenslått. En nær slektning i samme kommune som oss og familien var «heldig», for de har hytte i det som før var en nabokommune men som etter sammenslåing er blitt i samme kommune. Så de har nå dratt på hytta. Men vår hytte ligger i en annen nabokommune bare noen få mil unna, men denne kommunen var ikke med på sammenslåingen. Men det er jo samme legevakt, så ut fra hensikten med forbudet så er det i realiteten ingen forskjell på vår situasjon.

Klar over at det ikke er «lov», men sjansen er liten for at noen skal «angi» oss. Er det veldig feil om vi drar og er noen dager i denne situasjonen?

Anonymkode: 9245c...0e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan man bare slutte å være så kreative rundt  reglen? Poenget er jo at ikke folk skal farte så mye rundt, så da sier det seg selv at man kan forsøke å holde seg hjemme og ikke på død å liv skal komme seg på hytta ved å omgå regler. 

Anonymkode: c039a...d66

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig liten formening om hytteforbudet fra eller til, men sier på generelt grunnlag nei til dette. Grunnen til at jeg ikke ville valgt å dra er fordi det sender et signal om at det er "greit" å bryte reglene som er satt dersom man selv føler at man har en god nok grunn. Det du føler er en ubetydelig handling er ikke nødvendigvis det samme som andre vil føle er ubetydelige handlinger, og før du vet ord av det er det alt for mange mennesker som bryter reglene fordi de mener at de selv er i stand til å fatte gode beslutninger. Det er de jo ikke nødvendigvis. 

Noen ser ingen problemer med at store grupper eldre samles på cafeer. Noen mener (basert på hva jeg ser i eget nabolag og på fotballbanen like ved) at det er greit at alt fra 5-15 barn er ute og leker sammen. Noen syns det er helt greit å ta seg en shoppingtur sånn bare for kos. Noen tar seg en bytur. Noen tror det er greit at de arrangerer fest i garasjen, for da er de jo "ute". 

At noen bryter reglene har dessverre stor smitteeffekt. Hvordan skal man kunne holde større barn inne, når de ser rett ut av vinduet at mange andre er ute sammen? Hvorfor skulle ikke alle bare dra til hyttene sine, eller arrangere store fester utendørs når de ser at andre gjør det? Man blir utmattet og demotivert av å skulle sette hele livet på vent og unngå omtrent alle former for sosial kontakt dersom man ser at andre lever videre som normalt. Hvorfor skal jeg ofre noe, når ikke andre gjør det? Og det må vi passe oss for, at folk mister motivasjonen. Mister for mange motivasjonen så mister vi kontrollen over smitten, og den får vi ikke tilbake. I mitt hode er det ikke verdt å risikere dette. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke bare om legevakt, det handler i like så stor grad om transport. Hvis hytta ikke har bilvei kommer ikke ambulansen frem, da må noen ut og hente. Hvis det er et lite sted med bare en ambulanse tar en potensiell koronatransport bort beredskapen i flere timer. 

Anonymkode: 28642...da4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et godt eksempel på en helt normal mestringsteknikk.  Man får en regelendring, forskrift, eller dårlige nyheter og går slavisk gjennom listen under. 

1. Dette er ikke sant

2. Dette gjelder ikke meg

3. Dette gjelder også meg, men det må finnes et unntak

4. Unntakene gjelder ikke meg, så nå gjelder det å være kreativ for  å omgå fakta

5. Resignasjon

6. Planlegging for den endrede situasjonen

7. Tilpassing til den endrede situasjonen og regelverk.

 

Mitt tips er å hoppe rett til punkt 6 og ta det derfra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hytte som hører til sykehuset der vi bor, men drar fortsatt ikke. Nabokommune og det er jo røde kors, ambulanse osv om noe skulle skje, ikke nødvendigvis bare legevakt og sykehuset.

Jeg klarer faktisk å la være å dra på hytta nå en liten periode av livet. Det er virkelig ikke noe problem

Anonymkode: 82691...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke bare om legevakt, det handler i like så stor grad om transport. Hvis hytta ikke har bilvei kommer ikke ambulansen frem, da må noen ut og hente. Hvis det er et lite sted med bare en ambulanse tar en potensiell koronatransport bort beredskapen i flere timer. 

Anonymkode: 28642...da4

Hva slags tøv er dette? Det er samme ambulansedistrikt, og den får ikke spesielt mye lengre reisevei om vi skulle trenge ambulanse på hytta kontra hjemme.

Og hvorfor skal vi nå plutselig ha så mye større sannsynlighet for å trenge ambulanse  nå den neste uka enn resten av livet? Disse argumentene er så latterlige, høres ut som statlig hjernevask nesten.

Anonymkode: 9245c...0e3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags tøv er dette? Det er samme ambulansedistrikt, og den får ikke spesielt mye lengre reisevei om vi skulle trenge ambulanse på hytta kontra hjemme.

Og hvorfor skal vi nå plutselig ha så mye større sannsynlighet for å trenge ambulanse  nå den neste uka enn resten av livet? Disse argumentene er så latterlige, høres ut som statlig hjernevask nesten.

Anonymkode: 9245c...0e3

Hvis det er samme ambulansedistrikt er det jo ikke noe problem. Dette er jo hele problemet. Sannsynligheten er lav ja, men hvis 5 stk blir plutselig klein med potensielt korona i et annet ambulanseområde blir det beredskapsproblemer. Eller hvis de skader seg på skitur. Det er beredskapen som helhet man må se på, ikke bare legedekning. 

Anonymkode: 28642...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fem nabokommunene i regionen deler legevakt m.m., slik at det ikke blir noen ekstra belastning om en person skulle ha behov for legehjelp i den ene eller den andre kommunen. Tidligere var det sju kommuner men tre av de ble sammenslått. En nær slektning i samme kommune som oss og familien var «heldig», for de har hytte i det som før var en nabokommune men som etter sammenslåing er blitt i samme kommune. Så de har nå dratt på hytta. Men vår hytte ligger i en annen nabokommune bare noen få mil unna, men denne kommunen var ikke med på sammenslåingen. Men det er jo samme legevakt, så ut fra hensikten med forbudet så er det i realiteten ingen forskjell på vår situasjon.

Klar over at det ikke er «lov», men sjansen er liten for at noen skal «angi» oss. Er det veldig feil om vi drar og er noen dager i denne situasjonen?

Anonymkode: 9245c...0e3

Kan du ikke bare holde deg til reglene? Hytta er der når dette er over! 

Anonymkode: 3fae5...e77

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fem nabokommunene i regionen deler legevakt m.m., slik at det ikke blir noen ekstra belastning om en person skulle ha behov for legehjelp i den ene eller den andre kommunen. Tidligere var det sju kommuner men tre av de ble sammenslått. En nær slektning i samme kommune som oss og familien var «heldig», for de har hytte i det som før var en nabokommune men som etter sammenslåing er blitt i samme kommune. Så de har nå dratt på hytta. Men vår hytte ligger i en annen nabokommune bare noen få mil unna, men denne kommunen var ikke med på sammenslåingen. Men det er jo samme legevakt, så ut fra hensikten med forbudet så er det i realiteten ingen forskjell på vår situasjon.

Klar over at det ikke er «lov», men sjansen er liten for at noen skal «angi» oss. Er det veldig feil om vi drar og er noen dager i denne situasjonen?

Anonymkode: 9245c...0e3

Etter min mening burde hele hytteforbudet revurderes. Har argumentert for det i andre tråder, gidder ikke gjenta det her nå.
Men når det er sagt, angiveri er absolutt en mulighet, med mindre hytta ligger så langt fra folk at ingen finner veien.
En venn av meg, som faktisk er fastboende, men innflytter i en hyttekommune (bor i enebolig, ikke hytte) ble trakassert av koronapolitiet for et par uker siden, vedkommende nektet å tro at min bekjent bodde der Vil tro de er langt mer aktive nå i påsken og drar på spaningsturer daglig. Så det er fare for at turen kan bli en dyr fornøyelse.

Anonymkode: 22e5a...b8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hytta står der når hytteforbudet er over også. Så hold deg hjemme, det finnes ikke unntak.

Anonymkode: 2e7a7...314

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan man bare slutte å være så kreative rundt  reglen? Poenget er jo at ikke folk skal farte så mye rundt, så da sier det seg selv at man kan forsøke å holde seg hjemme og ikke på død å liv skal komme seg på hytta ved å omgå regler. 

Anonymkode: c039a...d66

Skal kreativitet være galt det også nå da? Og hva er vel bedre enn at almenheten diskuterer og lærer seg om lovverk. Det å være en aktiv debattant i utformingen av våre lover ed da tusen ganger beder enn å diskutere f.eks sminke eller Elise Sofie. 

Anonymkode: d9817...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

×
×
  • Opprett ny...