Gå til innhold

Lurt å flytte inn med venninner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går på høgskole, og har store planer om å flytte til ny bolig til høsten. Jeg og en venninne fikk plutselig en idé om at vi ønsket å flytte inn sammen. Jeg er introvert og blir sliten av mye støy og folk rundt meg til enhver tid, og hun ekstrovert og veldig pratsom, men tenker at det skal gå bra siden vi kommer godt overens, vi kommer til å ha hvert vårt soverom, og fordi hun jobber noen ukedager og ofte i helgene så hun er mye borte. Vi var å så på en leilighet med to soverom nå i dag som vi var veldig interesserte i, men den ble leid ut til noen andre der og da. Samme utleier hadde en annen litt større leilighet til 1000 kroner billigere per pers, men den hadde tre soverom. Venninna mi som jeg tenker å flytte inn sammen med ble veldig gira, for leiligheten var veldig fin og det syntes jeg og, men vi tenker da å få med enda en venninne til å flytte inn sammen med oss, og jeg tenker litt på om det egentlig er så lurt at venninner flytter inn sammen.. 

Så jeg spør dere som kanskje har opplevd det tidligere, er det mulig at dette kan bli helt katastrofe, eller er det bare bra å flytte inn med noen man allerede kjenner?

Takk for svar på forhånd! :)

Anonymkode: 70409...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan bli katastrofe og det kan gå bra. Det vet en ikke før en har forsøkt.  ;) 

Anonymkode: ff2f9...f9f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan funke fint, men det er utrolig viktig at dere lager noen spilleregler på forhånd. Dere er jo ikke en familie som bor sammen, så man må få ha sin frihet. Absolutt ikke nødvendig at dere lager mat, spiser og gjør alt sammen. Og dere må respektere hverandre! Lukket dør betyr at man vil være i fred osv. 

Anonymkode: c6183...958

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gå begge veier, flytta inn med 2 kompiser av meg, og det gikk til helvete. Gikk veldig bra de første 3-4 månedene, også begynte det å komme problemer. Tenker det burde gå greit så lenge dere har klare regler, som besøk osv.  Selv syns jeg at det er slitsomt når kompisen har med folk på besøk som er her hos oss langt over natten, er her men enn hos ham, høymusikk +++.

 

Det er joo ikke sånn at jeg må være med dem, men vil joo samtidig ikke være usosial og frekk ish....

Endret av CapriSone
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag regler og inngå kompromisser. Gode venner respekterer hverandre. Vær litt sosial nå og da men de må samtidig respektere alenetiden din. Bare fordi man bor sammen betyr ikke det at man må gjøre sosiale ting sammen hele tiden. Jeg regner med de har andre venner de kan dra til av og til? Og du har steder du kan dra når de vil ha besøk?

Anonymkode: c30de...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag klare regler som MÅ følges!! Brytes disse må det tas opp raskt.

Prøv å helst være bare 2stk som deler en leilighet, ellers kan det bli for mange å ta hensyn til.

Vi var 3, etter 6mndr var vi ikke venner lenger dessverre. Ble altfor mye uenigheter, noen ga faen i å ta hensyn til andre. 

Nå i dag deler jeg med ei jente jeg ikke kjente før, hun trengte noen å dele med bare. Er kun oss 2, går veldig bra! 🙂 Hun er rolig, følger reglene vi lagde slavisk. Vaske gjør vi sammen. Mat bestemmer man over selv såklart, må ikke spise det samme eller sammen!

Viktig at man er fri selv om man bor sammen, besøk av andre bør du også unngå synes jeg. Da det invaderer privatlivet mye.

Anonymkode: 366e1...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det her høres ut som en grunnleggende dårlig idé om dere vil beholde det gode vennskapet. Rett og slett fordi dere har så forskjellig måte å få energi på, og nå i tillegg snakker om en tredje inn i miksen. Jeg har tro på at enkelte venner overlever å bo i lag, men det ser oftere ut til å være likere type personligheter. Vet bare om 1 vennskap av over 5 om har klart seg gjennom en periode over noen mnd sammen. Resten har i dag ingen kontakt eller er høflige bekjente i gruppesammenheng med øvrige venner. Vær dermed klar over at forhold til felles venner av dere dessverre også kan bli anstrengt om det går skeis. 

Anonymkode: 3ddd2...9a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan gå bra og det kan gå til helvete. Ville ikke tatt sjansen. 

Anonymkode: 68e90...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker til å være i for mye tvil til å gjøre dette. Introvert, liker lite støy osv osv. Jeg vil ikke anbefale deg dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd med en venninne. I den perioden var vi mye mindre venninner enn vi var både før og etter. Vi passet ikke til å bo sammen. Jeg visste det på forhånd - magefølelsen sa at vi var for forskjellige på hvordan vi liker å ha det hjemme - men pga praktiske forhold tok jeg sjansen allikevel. Vennskapet overlevde, men hadde jeg skullet velge igjen ville jeg ikke ha valgt å gå igjennom det. Var ikke noe dramatisk, men vi var bare generelt litt irriterte på hverandre nesten hele tiden og skuffet hverandre og falt helt ut av bølgelengden vi hadde som venner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil garantert får et nytt syn på venninnene dine, men om det er til det bedre eller verre vet du ikke før etterpå. Derfor er det utrolig viktig å lage regler. For du vil garantert bli overrasket over hvor urenslig venninna di er, eller hvor vanskelig det kan bli å si ifra til venninna di at du hører hvert jukk hun og kjæresten foretar seg på kveldstid. Eller hvor kjipt det er å si nei hver gang venninna di vil låne penger, og at hun "bare" lånte litt av pålegget ditt denne uka også. Og jaggu har hun ikke handlet/hatt råd til fellesartikler som Zalo og dopapir. Det var jo fest i helga og alle pengene gikk til øl.

Eller du blir mer glad i venninna di enn du noen gang har vært. Og blir sjalu når hun får kjæreste som hun lar flytte inn. Og bruker all tiden med. Og du ser henne aldri lenger. 

Anonymkode: 982c4...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Eller du blir mer glad i venninna di enn du noen gang har vært. Og blir sjalu når hun får kjæreste som hun lar flytte inn. Og bruker all tiden med. Og du ser henne aldri lenger. 

Anonymkode: 982c4...6ad

Akkurat det MÅ man unngå i kollektiv, at noen blir par eller lar kjæreste være på besøk.

Strenge regler er eneste måte.

Anonymkode: 366e1...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/6/2020 at 2:34 PM, AnonymBruker said:

Jeg går på høgskole, og har store planer om å flytte til ny bolig til høsten. Jeg og en venninne fikk plutselig en idé om at vi ønsket å flytte inn sammen. Jeg er introvert og blir sliten av mye støy og folk rundt meg til enhver tid, og hun ekstrovert og veldig pratsom, men tenker at det skal gå bra siden vi kommer godt overens, vi kommer til å ha hvert vårt soverom, og fordi hun jobber noen ukedager og ofte i helgene så hun er mye borte.

Anonymkode: 70409...94d

Dette tror jeg er en dårlig match. Jeg har selv et slikt vennskap, og det er veldig vanskelig å få forståelse for at vi har forskjellige behov. 

Har bodd med en venninne, og det gikk veldig fint. Men da var vi 20 år, bodde i kollektiv med flere andre og levde et helt annet liv enn jeg gjør nå. Og vi var begge ganske like, så vi hadde de samme behovene.

Anonymkode: 059d8...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og min bestevenninne gjorde det etter jeg ble singel. Det gikk fint, vi kranglet omtrent aldri, men det var slitsomt iblant. Hun er høylytt og det var lytt i den leiligheten så hørte henne godt om morgenen da jeg lå å sov f.eks om hun pratet i tlf eller hadde besøk av typen. Vi delte på kostnadene, men jeg kunne irritere meg over småting som f.eks at hun røytet mye hår som jeg måtte ta bort og vasket ikke så mye etter seg på kjøkkenet, brukte mye varmvann og lang tid i dusjen, vasket mye klær osv som gjorde at jeg måtte betale for hennes strømbruk iforhold til jeg brukte samt at jeg ikke fikk vasket klær og sånt da jeg trengte det. Nå er jo jeg litt kontrollfreak også da og litt OCD person haha. Etter jeg flyttet ut flyttet hennes andre bestevenninne inn og de klarte ikke å bo sammen uten at de ble sure på hverandre så for dem gikk det ikke like smooth. Jeg tror det kommer veldig an på situasjonen og hvordan dere er som person for å vite om det kan funke. Går jo selvfølgelig ant å prøve og se hvordan det går :) Kan være greit å bli enige om noen forholdsregler først så det ikke blir noe tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...