herzeleid Skrevet 7. april 2020 #101 Skrevet 7. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det blir bare fordummende å diskutere med en som mener svineinfluensa hadde like stor innvirkning på samfunnet som Covid-19. Anonymkode: 116ae...ec3 Enig, kan du vise meg noen som mener dette? 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #102 Skrevet 7. april 2020 1 minutt siden, herzeleid skrev: Enig, kan du vise meg noen som mener dette? Jeg begynte å lure på om dette oppriktig var din mening. Ting du har skrevet i denne tråden ga meg det inntrykket. Kanskje du bare ville kverlure? Ikke vet jeg. Anonymkode: 116ae...ec3
Helgeline Skrevet 7. april 2020 #103 Skrevet 7. april 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Greia er jo at du foreløpig er lite berørt rent yrkesmessig. Det finnes noen "gæringer" som har forberedt seg på pandemi og krig, men det har altså ikke hvermansen gjort. Ellers ville det jo ha blitt ihverksatt en handlingplan i de forgående dagene som gjaldt hele samfunnet. Det er lett å være etterpåklok å si at vi nå skulle vært selvforsynt med mat, medisiner, smittevern og hatt en plan for helsearbeidere og andre i kritiske yrker. Hatt en plan for å få de til å stå i frontlinjen slik at barna ble ivaretatt mens de måtte stå i frontlinjen. Det har det altså ikke vært. Det blir svært urettferdig å si at helsearbeidere skulle vært forberedt for pandemi når ikke støtteappartene er forberedt. Hvis man skulle vært forberedet å stå der med æren i behold må barna og nærmeste familie ivaretas. Jeg regner med at du ville gitt fra deg armen så lenge barna dine har det bra. Men så sitter du der altså og er idelaistisk i en kommune som ikke er berørt. Da får låten en annen lyd. Anonymkode: 116ae...ec3 Jeg innser jo at jeg (foreløpig) befinner meg i utkanten av krisa, selv om jeg jobber på et sted der vi absolutt ikke bør få inn smitten. Får frysninger bare ved tanken. Hvis du har lest hva jeg har skrevet er jeg ydmyk ift dere som jobber i episenteret. Tenker det må være ekstremt tøft. Men i motsetning til flere her i tråden har jeg altså i alle år vært klar over at vi sykepleiere når som helst kan bli kastet inn i en krise av noe slag. Gjelder også andre helsearbeidere, fra assistenter til leger. Faktisk er det mange yrkesgrupper som er ekstra belastet nå. De som jobber i dagligvarebransjen ikke minst. DE er hvertfall utsatt for smitte, uten å vite hvem faren kommer fra. Uten vår kunnskap om smittevern. Det er mitt håp at denne krisa fører til en oppvåkning på mange plan; at vi får mer forståelse for hverandre, og at ungene våre ikke blir trua med at de havner i kassa på Kiwi hvis de ikke gjør leksene. At vi foreldre får mer respekt for pedagogenes jobb... det håper jeg. Ikke minst håper jeg at hver og en av oss kan tenke tilbake på denne tiden med en viss stolthet, at det blir noe vi kan fortelle barnebarna om. Litt ala de som var unge i 40-45 (uten sammenligning forøvrig 😜) 2
herzeleid Skrevet 7. april 2020 #104 Skrevet 7. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynte å lure på om dette oppriktig var din mening. Ting du har skrevet i denne tråden ga meg det inntrykket. Kanskje du bare ville kverlure? Ikke vet jeg. Anonymkode: 116ae...ec3 I så fall bør du lese på nytt, for da har du nok gått glipp av mesteparten av diskusjonen. 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #105 Skrevet 7. april 2020 1 time siden, Helgeline skrev: Jeg innser jo at jeg (foreløpig) befinner meg i utkanten av krisa, selv om jeg jobber på et sted der vi absolutt ikke bør få inn smitten. Får frysninger bare ved tanken. Hvis du har lest hva jeg har skrevet er jeg ydmyk ift dere som jobber i episenteret. Tenker det må være ekstremt tøft. Men i motsetning til flere her i tråden har jeg altså i alle år vært klar over at vi sykepleiere når som helst kan bli kastet inn i en krise av noe slag. Gjelder også andre helsearbeidere, fra assistenter til leger. Faktisk er det mange yrkesgrupper som er ekstra belastet nå. De som jobber i dagligvarebransjen ikke minst. DE er hvertfall utsatt for smitte, uten å vite hvem faren kommer fra. Uten vår kunnskap om smittevern. Det er mitt håp at denne krisa fører til en oppvåkning på mange plan; at vi får mer forståelse for hverandre, og at ungene våre ikke blir trua med at de havner i kassa på Kiwi hvis de ikke gjør leksene. At vi foreldre får mer respekt for pedagogenes jobb... det håper jeg. Ikke minst håper jeg at hver og en av oss kan tenke tilbake på denne tiden med en viss stolthet, at det blir noe vi kan fortelle barnebarna om. Litt ala de som var unge i 40-45 (uten sammenligning forøvrig 😜) Det er jo helt utrolig uinteressant å lese om din selvoppofrende holdning til det å være helsearbeider under denne pandemien, all den tid du er skånet for den selv i din egen jobb. Det er sikkert ikke spesielt vanskelig å «trå til» med romantiske forestillinger om Florence Nightingale og Krimkrigen som bakteppe i en kommune som knapt har noen smittede, men det er faktisk ganske vanskelig å komme inn døra hjemme etter fjerde tolv-timers nattevakt i strekk på en avdeling som utelukkende håndterer COVID19-pasienter med alt det medfører av stress på barn og mann, smitterisiko og ikke minst mulige konsekvenser for egen helse. Jeg tenker som TS - jeg vet ikke hvor lenge jeg holder ut, all den tid de potensielle skadeeffektene på meg og min familie bare øker jo lenger dette står på. Da er det sjukt irriterende å bli lekset opp om selvoppofrelse og dugnadsånd fra en som befinner seg milevis unna den samme belastningen. Anonymkode: dc4a1...61a 4
Djungelvrål Skrevet 7. april 2020 #106 Skrevet 7. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det blir bare fordummende å diskutere med en som mener svineinfluensa hadde like stor innvirkning på samfunnet som Covid-19. Anonymkode: 116ae...ec3 Den hadde INGEN innvirkning i Norge.
Example Skrevet 8. april 2020 #107 Skrevet 8. april 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Rett heller det spørsmålet til regjeringen! Hvorfor har de ikke har tatt høyde for en pandemi og skaffet et ekstra lager av smittevernsutstyr og feltsykehus? Blir som om jeg skulle sagt at dere lærere burde også ha hatt en handlingsplan for pandemi og stengte skoler. Hvorfor er dere ikke mer handlingskraftige og har et tilbud eller oppsøkende tilbud. Det er mye mer dere kunne gjort for vanskeligstilte barn i denne perioden. Hvorfor er dere ikke bedre på hjemmeskole? Dere skulle jo hatt et ferdig opplegg som dere bare rullet ut. Regner med at dere hadde et eget kapittel om hjemmeskole ved pandemi/krig i læreboka. Det er jo naivt og historieløst at dere ikke er forberedt på det. Er ikke så lenge siden 2. verdenskrig og Spanskesyken. Regner med at du tenkte tanken på at du en dag skulle bli "hjemmeskolelærer" når du valgte å bli lærer. At du tok med det i betrakningen av valget av yrke.. Anonymkode: 116ae...ec3 Norske velgere og politikere har i lang tid nedprioritert beredskap, det er det liten tvil om. Når det kommer til lærere, synes jeg jevnt over at det har gått bra. Vi trengte én dag før vi var i full gang med hjemmeskole. Å mene at lærere burde ha ferdige opplegg å rulle ut, viser at man har null peiling på pedagogikk. Det blir det samme som de som mener lærere har for lange ferier og mener at lærere bør sitte på sommeren og lage ferdige opplegg for hele året. Realiteten er en annen, og læreryrket handler om daglige tilpasninger og endringer. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #108 Skrevet 8. april 2020 1 time siden, Example skrev: Norske velgere og politikere har i lang tid nedprioritert beredskap, det er det liten tvil om. Når det kommer til lærere, synes jeg jevnt over at det har gått bra. Vi trengte én dag før vi var i full gang med hjemmeskole. Å mene at lærere burde ha ferdige opplegg å rulle ut, viser at man har null peiling på pedagogikk. Det blir det samme som de som mener lærere har for lange ferier og mener at lærere bør sitte på sommeren og lage ferdige opplegg for hele året. Realiteten er en annen, og læreryrket handler om daglige tilpasninger og endringer. Der var du raskt ute med å forsvare deg. Jeg er selvfølgelig enig når det kommer til lærerne, for dere var raske med å komme ut med et faglig opplegg. Hva elevene har lært i tiden hjemme eller om den var godt nok tilpasset får være en annen diskusjon. Du ønsker respekt og forståelse for læreryrke, men så er du ignorant og viser at du har null peiling på sykepleieyrke tilbake. Det blir for dumt. Det var en som skrevet meget godt tilbake i tråden her om holdninger til typiske kvinneyrker. Jeg får dessverre ikke til å linket det inn her, men syns det treffer godt og vitner om uvitenhet fra mange om hva vårt yrke faktisk handler om. Anonymkode: 116ae...ec3
Helgeline Skrevet 8. april 2020 #109 Skrevet 8. april 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Der var du raskt ute med å forsvare deg. Jeg er selvfølgelig enig når det kommer til lærerne, for dere var raske med å komme ut med et faglig opplegg. Hva elevene har lært i tiden hjemme eller om den var godt nok tilpasset får være en annen diskusjon. Du ønsker respekt og forståelse for læreryrke, men så er du ignorant og viser at du har null peiling på sykepleieyrke tilbake. Det blir for dumt. Det var en som skrevet meget godt tilbake i tråden her om holdninger til typiske kvinneyrker. Jeg får dessverre ikke til å linket det inn her, men syns det treffer godt og vitner om uvitenhet fra mange om hva vårt yrke faktisk handler om. Anonymkode: 116ae...ec3 Både læreryrket og sykepleien er kvinneyrker. Begge er underbetalt, og lite statuspreget. Kommer ikke noe godt ut av å syte og å sette gruppene opp mot hverandre. Hvis vi nå i denne situasjonen ikke gjør annet enn å syte og klage; greier ikke, orker ikke, kan vi hvertfall ikke regne med hverken mer status el betaling i framtiden. Ingen av oss. Men hvis både lærere og sykepleiere nå stepper opp og gjør vårt beste og litt til, ja da skal du se at ting kanskje endrer seg. Tror ikke jeg orker å skive mer i denne tråden nå, klagekor har aldri vært min greie. Tapper meg for energi. Blir flau av all sytinga. Edit: Du sier Example har null peiling på sykepleieryrket. Jeg har vært sykepleier i 30 år, og har ikke sett vedkommende skrive noe som er uriktig om yrket vårt. Endret 8. april 2020 av Helgeline 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #110 Skrevet 8. april 2020 4 minutter siden, Helgeline skrev: Både læreryrket og sykepleien er kvinneyrker. Begge er underbetalt, og lite statuspreget. Kommer ikke noe godt ut av å syte og å sette gruppene opp mot hverandre. Hvis vi nå i denne situasjonen ikke gjør annet enn å syte og klage; greier ikke, orker ikke, kan vi hvertfall ikke regne med hverken mer status el betaling i framtiden. Ingen av oss. Men hvis både lærere og sykepleiere nå stepper opp og gjør vårt beste og litt til, ja da skal du se at ting kanskje endrer seg. Tror ikke jeg orker å skive mer i denne tråden nå, klagekor har aldri vært min greie. Tapper meg for energi. Blir flau av all sytinga. Nei, det er det ikke. Læreryrket var opprinnelig et mannsyrke. Det har blitt mer kvinnetungt med åra enn det var før, men det kan ikke sammenlignes med pleieryrket. Og beskyldningene dine om "syting" har man forsøkt å imøtegå på en grundig og forklarende måte flere ganger nå. Kritikk av arbeidsforhold og offentlige strategier er ikke syting, og uten det vil samfunnet aldri gå framover. Det er helt essensielt at vi hører ærlige erfaringer fra førstelinja, ellers har vi ingen sjanse til å lære av dette og ruste oss bedre for framtiden. Som andre har påpekt er det bisart å se deg mistro erfaringene til helsepersonell som jobber på spreng med Covid-19-pasienter og er på felgen nå, når du selv ikke befinner deg i samme situasjon. Anonymkode: a1d78...521 1
Helgeline Skrevet 8. april 2020 #111 Skrevet 8. april 2020 (endret) 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er det ikke. Læreryrket var opprinnelig et mannsyrke. Det har blitt mer kvinnetungt med åra enn det var før, men det kan ikke sammenlignes med pleieryrket. Og beskyldningene dine om "syting" har man forsøkt å imøtegå på en grundig og forklarende måte flere ganger nå. Kritikk av arbeidsforhold og offentlige strategier er ikke syting, og uten det vil samfunnet aldri gå framover. Det er helt essensielt at vi hører ærlige erfaringer fra førstelinja, ellers har vi ingen sjanse til å lære av dette og ruste oss bedre for framtiden. Som andre har påpekt er det bisart å se deg mistro erfaringene til helsepersonell som jobber på spreng med Covid-19-pasienter og er på felgen nå, når du selv ikke befinner deg i samme situasjon. Anonymkode: a1d78...521 Hvor har jeg mistrodd erfaringene til de som jobber i førstelinje med Covid-19?? Har vel tvert om uttrykt respekt og beundring for de. Å sette munnkurv på meg fordi jeg er så heldig å ikke stå midt oppi smitten (ennå) blir det samme som å si at de som pleier covid-smittede på OUS ikke kan uttale seg fordi sykepleiere i fex Italia har det så mye verre. Står vel sånn sett i førstelinje selv; når det gjelder å hindre at sykdommen når våre svakeste. Min hverdag har også endret seg; bla har jeg fått det mye travlere. Dette er ikke tiden for å klage på alt som har vært eller er galt innen helse. Dette er tiden for å brette opp erma, og heller ta opp tråden etter krisa. Det er mitt budskap, så får det heller være at noen blir støtt av det. Endret 8. april 2020 av Helgeline 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #112 Skrevet 8. april 2020 1 time siden, Helgeline skrev: Hvor har jeg mistrodd erfaringene til de som jobber i førstelinje med Covid-19?? Har vel tvert om uttrykt respekt og beundring for de. Å sette munnkurv på meg fordi jeg er så heldig å ikke stå midt oppi smitten (ennå) blir det samme som å si at de som pleier covid-smittede på OUS ikke kan uttale seg fordi sykepleiere i fex Italia har det så mye verre. Står vel sånn sett i førstelinje selv; når det gjelder å hindre at sykdommen når våre svakeste. Min hverdag har også endret seg; bla har jeg fått det mye travlere. Dette er ikke tiden for å klage på alt som har vært eller er galt innen helse. Dette er tiden for å brette opp erma, og heller ta opp tråden etter krisa. Det er mitt budskap, så får det heller være at noen blir støtt av det. Vi har ikke snakket om eller klagd over alt som er galt innen helse. Hovedpoenget var at det er vanskelig å stå i førstelinjen uten ordentlig tilgang på smittevernsutstyr, hvor man er flyttet fra sine opprinnelige arbeidsoppgaver og har fått en turnus med ustrakt nattearbeid (jobber i utgangspunktet ikke natt). Det har vært greit for en periode, men vi vet ikke hvor lenge det vil vare og jeg ser at barna mine er skadelidende under dette. Poenget er at det forventes at jeg står i førstelinjen, men jeg kan ikke forvente tilbake at samfunnet tar vare på mine barn eller at jeg skal ha tilgang på smittevernsustyr. Da blir det svært vanskelig å holde hodet over vann. Mine barn kommer først og jeg vet at jeg har mange kollegaer som føler det likt. Vi er en stor avdeling og det er et viktig poeng som opptar oss alle. Så har det blitt påpekt av @Example at dette burde jeg ha vist ville komme når jeg valgte yrke. Som sykepleier burde jeg være like forberedt på en pandemi som en brannmann er for å gå inn i et brennende hus. Det er et rimelig ignorant tilsvar all den tid ikke engang myndighetene har vært forberedt. Tror det er svært få sykepleiere som har forberedt seg på dette og tenker vi aller fleste tar en dag og gangen for å komme oss igjennom. Jeg blir ikke støtt av at du sier at nå er det bare å stå på, for det er veldig lett å skrive når du selv ikke er særlig berørt. Vi får se om pipa får en annen lyd når corona når sin topp i din kommune. Anonymkode: 116ae...ec3 1
Helgeline Skrevet 8. april 2020 #113 Skrevet 8. april 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har ikke snakket om eller klagd over alt som er galt innen helse. Hovedpoenget var at det er vanskelig å stå i førstelinjen uten ordentlig tilgang på smittevernsutstyr, hvor man er flyttet fra sine opprinnelige arbeidsoppgaver og har fått en turnus med ustrakt nattearbeid (jobber i utgangspunktet ikke natt). Det har vært greit for en periode, men vi vet ikke hvor lenge det vil vare og jeg ser at barna mine er skadelidende under dette. Poenget er at det forventes at jeg står i førstelinjen, men jeg kan ikke forvente tilbake at samfunnet tar vare på mine barn eller at jeg skal ha tilgang på smittevernsustyr. Da blir det svært vanskelig å holde hodet over vann. Mine barn kommer først og jeg vet at jeg har mange kollegaer som føler det likt. Vi er en stor avdeling og det er et viktig poeng som opptar oss alle. Så har det blitt påpekt av @Example at dette burde jeg ha vist ville komme når jeg valgte yrke. Som sykepleier burde jeg være like forberedt på en pandemi som en brannmann er for å gå inn i et brennende hus. Det er et rimelig ignorant tilsvar all den tid ikke engang myndighetene har vært forberedt. Tror det er svært få sykepleiere som har forberedt seg på dette og tenker vi aller fleste tar en dag og gangen for å komme oss igjennom. Jeg blir ikke støtt av at du sier at nå er det bare å stå på, for det er veldig lett å skrive når du selv ikke er særlig berørt. Vi får se om pipa får en annen lyd når corona når sin topp i din kommune. Anonymkode: 116ae...ec3 Enig med deg og de fleste her som mener at samfunnet var ekstremt lite forberedt på akkurat dette. Selv om det er mitt inntrykk at alle ledd har snudd seg rundt og jobbet på. Hvis dere ikke har tilstrekkelig smittevernutstyr, kan dere ikke pålegges å pleie koronasyke. Vet det er lett å si, men slik er regelen. Hvis dere jobber med smittede uten skikkelig verneutstyr er det skandale, og jeg vet at NSF sentralt vil ha beskjed. Sjekk hjemmesiden deres. Akkurat det med at det er en pandemi på trappene, mener jeg at jeg har hørt i ti år iallfall. Snakk om når ikke hvis osv. Så ja, helt enig at det er dårlig av myndighetene å ikke ha lager av verneutstyr. Blir nok en oppvask, forhåpentlig.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #114 Skrevet 8. april 2020 Var på undervisning for en ukes til siden, da ble vi vi vist hvordan smittevernsutstyr skal tas av og på. Dette er tilsammen en opp mot 20-30 trinns prosedyre. Vi fikk ikke gjøre det selv og øve med utstyret, vi ble bare vist det. Det er sikkert fordi utstyret må spares på. Vi har også blitt sendt to forskjellige videoer ift til av og påkledning, en ift bruk hvis vi har sluse og en hvis vi må skifte på pasientrom. Hvis vi skulle vært forberedt på en pandemi ville det vel vært lurt om vi hadde denne opptreningen MED EGET utstyr hvert år? Det kreves faktisk øvelse for at man ikke skal kontaminere seg selv. Anonymkode: 12e22...755 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #115 Skrevet 8. april 2020 På 6.4.2020 den 10.58, AnonymBruker skrev: Som sykepleier så lurer jeg på hvor lenge helsepersonell i Norge kommer til å holde ut i jobben under denne krisen hvis det eskalerer. Jeg har veldig lyst til å stå på, men kjenner at det vil bli svært tungt når mine barn er mere skadelidende enn andre. De er nå overlatt hjemme til seg selv og burde helt klart ha en av foreldrene hjemme. Min mann driver eget firma og prøver alt han kan å få det til å gå rundt. I de familiene hvor en av foreldrene har et samfunnskritisk yrke vil belastningen på den ene foreldreren bli svært stor. Det føles urettferdig. Barna til eneforsørgere og der for begge foreldrene jobber i samfunnskritiske yrker får skole og barnehage til barna sine, mens vi faller mellom to stoler. Det vil føles svært urettferdig at jeg etterhvert må jobbe meg ihjel, mens de fleste andre sitter hjemme med hjemmekontor og kan følge opp barna sine samtidig. Jeg vil også mest sannsynlig ta med meg smitte hjem. Vet ikke om jeg vil ofre livskvaliteten til mine barn for å stille opp på jobb. Det er svært fristende å ikke gjøre det hvis det går utover barna mine. Det å jobbe som helsepersonell på sykehus i disse dager er svært belastende. Det er tungt å jobbe med smittevernsutstyr, det er tungt å jobbe med pasienter som er svært syke og også urolige. Det er også tungt å måtte jobbe natt hvor en ikke kan sove seg ut etter vakt. Det vil ikke fungere i lengden. Jeg vet at jeg ikke er alene. Anonymkode: 116ae...ec3 All ære til deg! Dere helsepersonell er flinke i denne perioden! Jeg skjønner at det er tungt, og det er det for mange nå! Ta kontakt med barnehagen, de fleste barnehager er ganske runde når det kommer til å ta i mot barn. Vi har tatt imot barn der vi ser foreldre og barn har det tungt, det viktigste nå er at vi hjelper hverandre! Masse lykke til! Jeg heier på deg! Anonymkode: eba47...0ba
Example Skrevet 8. april 2020 #116 Skrevet 8. april 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Der var du raskt ute med å forsvare deg. Jeg er selvfølgelig enig når det kommer til lærerne, for dere var raske med å komme ut med et faglig opplegg. Hva elevene har lært i tiden hjemme eller om den var godt nok tilpasset får være en annen diskusjon. Du ønsker respekt og forståelse for læreryrke, men så er du ignorant og viser at du har null peiling på sykepleieyrke tilbake. Det blir for dumt. Det var en som skrevet meget godt tilbake i tråden her om holdninger til typiske kvinneyrker. Jeg får dessverre ikke til å linket det inn her, men syns det treffer godt og vitner om uvitenhet fra mange om hva vårt yrke faktisk handler om. Anonymkode: 116ae...ec3 Problemet er at all kritikk blir møtt med fullstendig forsvarsmodus med en gang. Det var heller ingen kritikk, men en påpekning at yrket man har valgt tradisjonelt sett har vært førstelinjen under epidemier. Historisk sett kommer disse med jevne mellomrom, og at man forventer en ekstra innsats i disse dager. Derfor er helsearbeidere tillagt ekstra ansvar og restriksjoner nå. Det settes pris på innsatsen, men samtidig regner Norge med at de man har utdannet til denne jobben også gjør den i en krisetid. Akkurat som vi forventer andre ting av andre offentlige ansatte. Kvinneargumentet holder ikke for meg. Det finnes også stadig flere mannlige sykepleiere. Jeg jobber også i et typisk kvinneyrket, og jeg vet om at en del av mine kolleger bruker lignende argumenter. Vi har dårligere lønn i forhold til utdanningslengde enn mange andre yrker, men personlig er dette noe jeg er helt inneforstått med når jeg velger yrke. Jeg ser også på yrket som en trygghet, og det får man igjen for nå. Mens det private næringslivet sliter, og mange lever med å være redd for å miste jobben, har jeg ingen slik frykt. Jeg vet at det vil være behov for meg uansett. Det samme gjelder sykepleiere. Jeg har også såpass forståelse for samfunnsøkonomi at jeg skjønner svært godt at vi ikke kan bli lønnsvinnere. Vår lønn er avhengige av skatter og avgifter som kommer inn. Den bør være anstendig nok, men den kan aldri bli veldig bra. At sykepleiere ligger under lærere i lønn er også naturlig med tanke på utdanningslengde. 1
Fremhevede innlegg