Gå til innhold

Hvis helsepersonell ikke holder ut?


Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du forvente at helsepersonell har tenkt tanken når ikke engang de som styrer landet har sørget for at det er et beredskapslager av smittevernsutstyr? Selv etter at Covid-19 oppsto i Wuhan ble det gjort lite i resten av verden og i Norge. Så at du pålegger meg som sykepleier at jeg skulle tatt høyde for en pandemi den gangen jeg valgte yrkesvei blir for dumt. Men jeg viste at jeg aldri kom til å bli arbeidsledig og det har stemt veldig godt. Uten god helse eller næring så betyr ingenting annet noe. 

Vi trener på akuttsituasjoner og brann, men vi trener ikke på en pandemi eller et smitteutbrudd. De som jobber på Infeksjon trener dog mer på det enn vi som jobber på helt andre avdelinger med andre arbeidsoppgaver. De som jobber der får også smusstilegg og vet at de kan komme borti pasienter med eks. Ebola osv. Det finnes også en egen smittevernavdeling på sykehus, men de er heller ikke trent i å gjenbruke utstyr som ikke er ment for gjenbruk. OUS har en plan nå som det har oppsstått pandemi, men norsk helsevesen er absolutt ikke forberedt for et slik inntrykk av smittede pasienter og det er jo derfor vi har alle de strenge tiltakene også. Er man kaptein eller annet personale på båt så trener man selvfølgelig på diverse situasjoner som kan oppstå på sjøen. Så det er en svært dårlig sammenligning.

Barnehageansatte og lærere har jo satt i gang det største hylekoret for å ikke gjennåpne skoler og barnehage så det er tydelig at de har mest lyst til å heve lønn og kunne ha hjemmekontor. Skjønner selvfølgelig det, men de må også tåle at de er nødt til å åpne igjen. Men det tåler det tydeligvis svært dårlig. 
 

Anonymkode: 116ae...ec3

Som brannmann må man ta høyde for å utsette seg for farlige branner. Som politi må man ta høyde for ekstraordinære hendelser, som et terrorangrep, og som militært personell må man faktisk trene på krig. 

Hvorfor sykepleiere ikke tar høyde for epedemier når de velger yrke, er i beste fall naivt og historieløst. Det betyr ikke at det ikke er et sjokk når det skjer, men risikoen løper man. 

Lærere er ingen ensartet gruppe. For min egen del ønsker jeg gjenåpna skoler, for det vil lette eget press. For elevene mine sin del ønsker jeg dette, da de savner skolen, og noen har det ikke så bra hjemme som de har det på skolen. For samfunnet sin del er det vanskeligere å si akkurat nå, men det går sakte i retning åpning av barnetrinnet i hvertfall. 

  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, rundfirkant skrev:

Er du helsepersonell? Isåfall synes jeg det er helt bak mål at du ikke skjønner hvorfor man er bekymret for gjenåpning av skoler og barnehager. Det er faktisk for å avlaste helsepersonell, for at smitten ikke skal spre seg kraftigere, sånn at helsepersonell skal få enda større problemer med å håndtere dette.

Og hvis du tror det er lett å være lærer nå tror jeg du kan tenke deg om en gang til. Vi er to som skal være tilgjengelig hele dagen, pluss at vi har to barn som absolutt ikke klarer seg alene i den perioden heller. ( 1 år og 2.5 år). Skulle gjort hva som helst for at skolen åpnet som vanlig igjen, det hadde gjort hverdagen min mye lettere. Men ikke på bekostning av hele samfunnet, da står jeg heller i dette kaoset en stund til.


Jeg mener at det er opp til helsemyndighetene å vurdere om det er trygt å åpne bhg/skole. Er det ikke trygt så skal de selvfølgelig ikke åpne heller. Men det har kommet et hylekor uten like fra de ansatte i bhg/skole uten noen som helst faglig kompetanse. Det er det jeg reagerer på. Vi alle har nok lyst på et trygt hjemmekontor akkurat nå, men det alene kan ikke være nok. Vi alle er nødt til å bidra. 

Jeg skulle heller vært lærer enn sykepleier akkurat nå, så slapp mine barn å være alene hjemme og ha ansvar for egen læring i for ung alder og jeg slapp å utsette de for smitte, men slik er det nå engang ikke. Jeg må på jobb. Hjemmeskolen fungerer dårlig da de ikke mestrer det. Det forventes at helsepersonell jobber på selv uten riktig smittevernutstyr, ja vi har foreløpig utstyr, men dette utstyret som er ment som engangs skal gjenbrukes og det er da det begynner å bli skummelt. Det er ikke designet for gjenbruk og det er derfor stor risiko for at man kontaminerer seg selv. Jeg vil si at det er praktisk umulig å kunne gjenbruke det uten å bli kontaminert, ihvertfall de gule frakkene vi har. 

Så om de finner ut at de kan begynne å åpne opp skoler og barnehager forsiktig så bør personalet også være med å prøve på det uten å hyle opp at det ikke går. Da virker det som de kun gjør det av eget personlig hensyn og fordi det selvfølgelig er tryggere for de å være hjemme. Men det vil vi alle. Det er ikke godt nok argument. 

Anonymkode: 116ae...ec3

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:


Jeg mener at det er opp til helsemyndighetene å vurdere om det er trygt å åpne bhg/skole. Er det ikke trygt så skal de selvfølgelig ikke åpne heller. Men det har kommet et hylekor uten like fra de ansatte i bhg/skole uten noen som helst faglig kompetanse. Det er det jeg reagerer på. Vi alle har nok lyst på et trygt hjemmekontor akkurat nå, men det alene kan ikke være nok. Vi alle er nødt til å bidra. 

Jeg skulle heller vært lærer enn sykepleier akkurat nå, så slapp mine barn å være alene hjemme og ha ansvar for egen læring i for ung alder og jeg slapp å utsette de for smitte, men slik er det nå engang ikke. Jeg må på jobb. Hjemmeskolen fungerer dårlig da de ikke mestrer det. Det forventes at helsepersonell jobber på selv uten riktig smittevernutstyr, ja vi har foreløpig utstyr, men dette utstyret som er ment som engangs skal gjenbrukes og det er da det begynner å bli skummelt. Det er ikke designet for gjenbruk og det er derfor stor risiko for at man kontaminerer seg selv. Jeg vil si at det er praktisk umulig å kunne gjenbruke det uten å bli kontaminert, ihvertfall de gule frakkene vi har. 

Så om de finner ut at de kan begynne å åpne opp skoler og barnehager forsiktig så bør personalet også være med å prøve på det uten å hyle opp at det ikke går. Da virker det som de kun gjør det av eget personlig hensyn og fordi det selvfølgelig er tryggere for de å være hjemme. Men det vil vi alle. Det er ikke godt nok argument. 

Anonymkode: 116ae...ec3

Kan det tenkes at politikere og FHI ikke har peiling på hvordan barnehagedagen fungerer, selv om de har god kompetanse på andre ting? 

Synes det er hersketeknikk å påstå at bhgansatte fraråder dette pga  egne bekvemmeligheter. Jeg fraråder dette, er Bhglærer i foreldrepermisjon. Handler altså ikke om bekvemmeligheter for meg, men fordi jeg ser at smitten kommer til å eksplodere. 

Fader heller. Vi blir jo "aldri" kvitt omgangssyke og forkjølelse hos oss. Hvirfor tror du at korona er annerledes? I tillegg vil jo tonnevis av ansatte bli smittet, bhg må stenge pga mangel på personale og vi er tilbake til start. Ser jo bare hvor mange helsepersonell som har vært i karantene nå de siste ukene

Registrerer også at du ikke svarer på innlegg som poengterer hvorfor det ikke er en god ide 

Anonymkode: a4f84...4bf

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Example skrev:

Som brannmann må man ta høyde for å utsette seg for farlige branner. Som politi må man ta høyde for ekstraordinære hendelser, som et terrorangrep, og som militært personell må man faktisk trene på krig. 

Hvorfor sykepleiere ikke tar høyde for epedemier når de velger yrke, er i beste fall naivt og historieløst. Det betyr ikke at det ikke er et sjokk når det skjer, men risikoen løper man. 

Lærere er ingen ensartet gruppe. For min egen del ønsker jeg gjenåpna skoler, for det vil lette eget press. For elevene mine sin del ønsker jeg dette, da de savner skolen, og noen har det ikke så bra hjemme som de har det på skolen. For samfunnet sin del er det vanskeligere å si akkurat nå, men det går sakte i retning åpning av barnetrinnet i hvertfall. 

Rett heller det spørsmålet til regjeringen! Hvorfor har de ikke har tatt høyde for en pandemi og skaffet et ekstra lager av smittevernsutstyr og feltsykehus?

Blir som om jeg skulle sagt at dere lærere burde også ha hatt en handlingsplan for pandemi og stengte skoler. Hvorfor er dere ikke mer handlingskraftige og har et tilbud eller oppsøkende tilbud. Det er mye mer dere kunne gjort for vanskeligstilte barn i denne perioden. Hvorfor er dere ikke bedre på hjemmeskole? Dere skulle jo hatt et ferdig opplegg som dere bare rullet ut. Regner med at dere hadde et eget kapittel om hjemmeskole ved pandemi/krig i læreboka. Det er jo naivt og historieløst at dere ikke er forberedt på det. Er ikke så lenge siden 2. verdenskrig og Spanskesyken. Regner med at du tenkte tanken på at du en dag skulle bli "hjemmeskolelærer" når du valgte å bli lærer. At du tok med det i betrakningen av valget av yrke.. 

Anonymkode: 116ae...ec3

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det tenkes at politikere og FHI ikke har peiling på hvordan barnehagedagen fungerer, selv om de har god kompetanse på andre ting? 

Synes det er hersketeknikk å påstå at bhgansatte fraråder dette pga  egne bekvemmeligheter. Jeg fraråder dette, er Bhglærer i foreldrepermisjon. Handler altså ikke om bekvemmeligheter for meg, men fordi jeg ser at smitten kommer til å eksplodere. 

Fader heller. Vi blir jo "aldri" kvitt omgangssyke og forkjølelse hos oss. Hvirfor tror du at korona er annerledes? I tillegg vil jo tonnevis av ansatte bli smittet, bhg må stenge pga mangel på personale og vi er tilbake til start. Ser jo bare hvor mange helsepersonell som har vært i karantene nå de siste ukene

Registrerer også at du ikke svarer på innlegg som poengterer hvorfor det ikke er en god ide 

Anonymkode: a4f84...4bf

Det er satt ned en faglig ekspertgruppe så jeg regner med at de vil søke kunnskap og ha faglig kompetanse til å vurdere dette bedre enn andre med personlige meninger som ikke er kunnskapsbaserte. 

Det kan virke som at de fraråder det pga av egne bekvemmeligheter når det ikke kan underbygges med annet enn redsel. Nå er det slik at de aller fleste av oss før eller siden skal smittes med Covid-19. En vaksine ligger 18 mnd frem i tid. Vi kan ikke stenge ned hele Norge så lenge. Vi er nødt til å måtte åpne forsiktig for å se. Vi vet ikke hvordan det vil fungere og jeg mener at ansatte i bhg og skoler bør være med å prøve uten å hyle opp før man i det hele tatt har kommet med en faglig konklusjon. 

Det hadde gått an å åpne opp for mindre grupper og latt noen komme noen få dager i uken. Kanskje bare en gang i uken i første omgang. Det er mange variasjoner man kunne prøvd ut før man bombastisk sier at det bare vil bli full smitte. Kanskje man kunne fått flere folk også for å kunne ettergå et bedre renhold og hyppigheten av håndvask/hygiene. 

Det er mange ansatte som er i karantene fordi vi testet ved lette symptomer. Hoster jeg bittelitt eller har vondt i halsen så skal jeg testet og i karantene. 

 

Anonymkode: 116ae...ec3

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er satt ned en faglig ekspertgruppe så jeg regner med at de vil søke kunnskap og ha faglig kompetanse til å vurdere dette bedre enn andre med personlige meninger som ikke er kunnskapsbaserte. 

Det kan virke som at de fraråder det pga av egne bekvemmeligheter når det ikke kan underbygges med annet enn redsel. Nå er det slik at de aller fleste av oss før eller siden skal smittes med Covid-19. En vaksine ligger 18 mnd frem i tid. Vi kan ikke stenge ned hele Norge så lenge. Vi er nødt til å måtte åpne forsiktig for å se. Vi vet ikke hvordan det vil fungere og jeg mener at ansatte i bhg og skoler bør være med å prøve uten å hyle opp før man i det hele tatt har kommet med en faglig konklusjon. 

Det hadde gått an å åpne opp for mindre grupper og latt noen komme noen få dager i uken. Kanskje bare en gang i uken i første omgang. Det er mange variasjoner man kunne prøvd ut før man bombastisk sier at det bare vil bli full smitte. Kanskje man kunne fått flere folk også for å kunne ettergå et bedre renhold og hyppigheten av håndvask/hygiene. 

Det er mange ansatte som er i karantene fordi vi testet ved lette symptomer. Hoster jeg bittelitt eller har vondt i halsen så skal jeg testet og i karantene. 

 

Anonymkode: 116ae...ec3

Tro meg, de søker ikke råd hos de som kjenner bhghverdagen. Da har de begynt med noe nytt 

Bhgansatte er ikke redd for smitte, men for at smitten skal blusse opp. Dette fordi man vet at man aldri blir kvitt omgangssyke og forkjølelse i bhg 

Anonymkode: a4f84...4bf

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kanskje man kunne fått flere folk også for å kunne ettergå et bedre renhold og hyppigheten av håndvask/hygiene. 

Flere folk har vi etterspurt i årevis.bare for å få gjøre jobben vår 

Anonymkode: a4f84...4bf

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner deg veldig godt. Sykepleier/hjelpepleier-yrket er fra før både dårlig lønnet sett utifra belastningen, og rammet av nedskjæringer og overbelastning. Samme kan nok sies om vaskepersonale og andre manuelle helsearbeidere. Dette er beintøffe yrker, hvor man ofte får belastningsskader utover i karrieren. Turnus/nattarbeid øker også risikoen for hjerteinfarkt, depresjon og andre sykdommer.

Jeg tror grunnen til at disse krevende yrkene er så dårlig lønnet og utsatt for dårlige vilkår, er at det er typiske kvinneyrker. Inntil relativt nylig i historien, var kvinner forventet å ta seg av samfunnets omsorgsoppgaver helt gratis (barnepass, stell av syke og gamle, stell av hus og hjem). Når dette så ble et yrke, så hang den samme tankegangen igjen - at dette er noe kvinner er ment å bidra med fra naturens side, og at samfunnet ikke trenger å lønne dem så høyt. Man får bare et klapp på skuldra og en "god innsats, lille venn", for å sette det på spissen. 

Jeg tror fremdeles noe av dette henger igjen i dag, kanskje mer ubevisst. Folk blir helt irrasjonelt sinte når sykepleierne "sutrer" om situasjonen sin, det ligger liksom en holdning der om at omsorgsarbeiderne bare bør holde kjeft og være glad for at de får gjøre noe som betyr noe. Disse holdningene kommer gjerne fra folk som har godt betalte middelklasse-/kontorjobber og aldri hadde funnet seg i samme turnus og fysiske/mentale belastning for samme lønn. Som ikke aner hva det vil si å være manuellarbeider og bruke ikke bare hjernen, men kroppen og helsa si på å få samfunnsmaskineriet til å gå rundt. 

Problemet når man ikke tar yrkesgrupper på alvor og gir dem gode vilkår, er at når det uforutsette inntreffer - som en pandemi - så har man ikke noe mer å gå på. Arbeiderne er allerede frynsete, allerede slitne. Det er det som skjer nå.

Anonymkode: a1d78...521

Amen. 

Du setter virkelig ord på det. Det er nok mye derfor det kommer hånlige tilsvar i denne tråden om at nå må man bare trå til og at det er naivt å ikke være forberedt på en pandemi osv. Det er mye man ikke er forberedt på når man velger å bli sykepleier for å si det forsiktig. Lite viste jeg hvor belastende det ville være å jobbe turnus. Eller hvor belastende alle nedskjøringene og sparetiltakene skulle bli. Når man da er ribbet til beinet er det ikke mye man har å gå på for å ta en pandemi oppå der. 

Anonymkode: 116ae...ec3

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at dere blir slitne. Men når andre pasienter med mistanke om beinbrudd ikke får en vanlig legetime,kun videokonsultasjon, har det gått for langt den andre veien. Jeg skjønner godt at de må beskytte pasienter og seg selv mot smitte, men det finnes faktisk en grense.

Anonymkode: 72d5c...3b2

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner deg veldig godt. Sykepleier/hjelpepleier-yrket er fra før både dårlig lønnet sett utifra belastningen, og rammet av nedskjæringer og overbelastning. Samme kan nok sies om vaskepersonale og andre manuelle helsearbeidere. Dette er beintøffe yrker, hvor man ofte får belastningsskader utover i karrieren. Turnus/nattarbeid øker også risikoen for hjerteinfarkt, depresjon og andre sykdommer.

Jeg tror grunnen til at disse krevende yrkene er så dårlig lønnet og utsatt for dårlige vilkår, er at det er typiske kvinneyrker. Inntil relativt nylig i historien, var kvinner forventet å ta seg av samfunnets omsorgsoppgaver helt gratis (barnepass, stell av syke og gamle, stell av hus og hjem). Når dette så ble et yrke, så hang den samme tankegangen igjen - at dette er noe kvinner er ment å bidra med fra naturens side, og at samfunnet ikke trenger å lønne dem så høyt. Man får bare et klapp på skuldra og en "god innsats, lille venn", for å sette det på spissen. 

Jeg tror fremdeles noe av dette henger igjen i dag, kanskje mer ubevisst. Folk blir helt irrasjonelt sinte når sykepleierne "sutrer" om situasjonen sin, det ligger liksom en holdning der om at omsorgsarbeiderne bare bør holde kjeft og være glad for at de får gjøre noe som betyr noe. Disse holdningene kommer gjerne fra folk som har godt betalte middelklasse-/kontorjobber og aldri hadde funnet seg i samme turnus og fysiske/mentale belastning for samme lønn. Som ikke aner hva det vil si å være manuellarbeider og bruke ikke bare hjernen, men kroppen og helsa si på å få samfunnsmaskineriet til å gå rundt. 

Problemet når man ikke tar yrkesgrupper på alvor og gir dem gode vilkår, er at når det uforutsette inntreffer - som en pandemi - så har man ikke noe mer å gå på. Arbeiderne er allerede frynsete, allerede slitne. Det er det som skjer nå.

Anonymkode: a1d78...521

Ikke uenig i mye av det du sier, men du glemmer en annen viktig faktor i sykepleiens historie-hæren. Vår grunnlegger var feltsykepleier i Krimkrigen.
Kanskje litt derfor min motivasjon er å komme meg gjennom denne krisen med helsa OG æren i behold? Ønsker selvsagt det samme for min familie. Jeg har tenkt å gjøre min plikt og syte minst mulig. Selv om komboen fulltidsarbeidende sykepleier og hjemmeskolelærerinne er tøff. 
Det som gjør det litt lettere er at min partner også er sykepleier, og står i det samme. Vi har kun rett på skole til barnet de dagene vi begge er på jobb samtidig.

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det tenkes at politikere og FHI ikke har peiling på hvordan barnehagedagen fungerer, selv om de har god kompetanse på andre ting? 

Synes det er hersketeknikk å påstå at bhgansatte fraråder dette pga  egne bekvemmeligheter. Jeg fraråder dette, er Bhglærer i foreldrepermisjon. Handler altså ikke om bekvemmeligheter for meg, men fordi jeg ser at smitten kommer til å eksplodere. 

Fader heller. Vi blir jo "aldri" kvitt omgangssyke og forkjølelse hos oss. Hvirfor tror du at korona er annerledes? I tillegg vil jo tonnevis av ansatte bli smittet, bhg må stenge pga mangel på personale og vi er tilbake til start. Ser jo bare hvor mange helsepersonell som har vært i karantene nå de siste ukene

Registrerer også at du ikke svarer på innlegg som poengterer hvorfor det ikke er en god ide 

Anonymkode: a4f84...4bf

Selvsagt vet FHI og politikerne hvordan barnehagedagen fungerer. Jeg tror nok også FHI kan mer om epidemiologi enn deg. Det handler ikke om å unngå all smitte (da skulle R vært 0), det handler om å holde R lav nok. 
Jeg vet ikke hva som blir sagt blant barnehagelærere, men jeg har sett mye som er sagt blant lærere. Der har flere sterke stemmer vært tydelige på at de mener åpning av skolene er uforsvarlig, og det har blitt et ekkokammer hvor det ikke er lov å ha en annen eller mer nyansert mening. Når de sier ting som at skolen «ikke skal åpne igjen før det er helt trygt for alle», «dette handler om liv, ikke om økonomi», viser de manglende forståelse for situasjonen. De er drevet av frykt. 

Anonymkode: cbbd4...367

  • Liker 4
Gjest Peanut
Skrevet (endret)
3 hours ago, AnonymBruker said:

I fire uker i strekk uten å mase på foreldre, og så gjorde du effektivt skolearbeid innimellom når det passet foreldrene dine å hjelpe, for eksempel sent på kvelden? 

Anonymkode: fbba0...b38

Sover man ikke på de fire ukene? :blink:

3 hours ago, AnonymBruker said:

I tillegg synes jeg vedkommende burde spørre foreldrene sine om hen som toåring satt i ro i åtte timer i strekk og lekte med plastilina og perler, slik at mamma og pappa fikk jobbet hjemmefra. 

Anonymkode: cbbd4...367

Spiser man ikke i løpet av de 8 timene? :blink: 

(Beklager men når det blir for dumt, får man svar på samme måte. Jeg er ei en pingle som gjemmer seg bak anonymbruker 7C33A905-5C43-4702-8482-091CB45B74D8.gif.3ffe135f6e761abc03e717ea911d7ab7.gif )

Endret av Peanut
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Helgeline skrev:

Ikke uenig i mye av det du sier, men du glemmer en annen viktig faktor i sykepleiens historie-hæren. Vår grunnlegger var feltsykepleier i Krimkrigen.
Kanskje litt derfor min motivasjon er å komme meg gjennom denne krisen med helsa OG æren i behold? Ønsker selvsagt det samme for min familie. Jeg har tenkt å gjøre min plikt og syte minst mulig. Selv om komboen fulltidsarbeidende sykepleier og hjemmeskolelærerinne er tøff. 
Det som gjør det litt lettere er at min partner også er sykepleier, og står i det samme. Vi har kun rett på skole til barnet de dagene vi begge er på jobb samtidig.

Kan jeg spørre hvor berørt du har blitt i ditt arbeidsforhold? Tenker at det også kan ha noe å si for motivasjon? 

Anonymkode: 116ae...ec3

Skrevet
5 timer siden, Helgeline skrev:

Ikke uenig i mye av det du sier, men du glemmer en annen viktig faktor i sykepleiens historie-hæren. Vår grunnlegger var feltsykepleier i Krimkrigen.
Kanskje litt derfor min motivasjon er å komme meg gjennom denne krisen med helsa OG æren i behold? Ønsker selvsagt det samme for min familie. Jeg har tenkt å gjøre min plikt og syte minst mulig. Selv om komboen fulltidsarbeidende sykepleier og hjemmeskolelærerinne er tøff. 
Det som gjør det litt lettere er at min partner også er sykepleier, og står i det samme. Vi har kun rett på skole til barnet de dagene vi begge er på jobb samtidig.

Jeg håper de fleste sykepleiere har din gode innstilling og historiske perspektiv. 

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem her som jobber innen helse har noengang tenkt på at det kan komme en pandemi til Norge?   Ikke jeg. 

Anonymkode: 12e22...755

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri tenkt tanken. Tenkt på krig og terror, men pandemi har ikke slått meg.

Anonymkode: 59744...e25

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvor berørt du har blitt i ditt arbeidsforhold? Tenker at det også kan ha noe å si for motivasjon? 

Anonymkode: 116ae...ec3

Det kan sikkert ha noe å si, all den tid kommunen jeg jobber i har lite smitte. Det er godt mulig jeg hadde reagert helt annerledes om jeg en dag i mars hadde stått midt oppi det med masse smittede. Såpass forstår jeg også. 
Men innerst inne håper jeg ikke det. Jeg regner med at jeg også i nær fremtid vil måtte forholde meg til disse pasientene. Vi får ta opp diskusjonen igjen da...
Det som er viktigst er at vi har ledere som backer opp i situasjonen.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem her som jobber innen helse har noengang tenkt på at det kan komme en pandemi til Norge?   Ikke jeg. 

Anonymkode: 12e22...755

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri tenkt tanken. Tenkt på krig og terror, men pandemi har ikke slått meg.

Anonymkode: 59744...e25

Aldri noen sinne? Av nysgjerrighet, og ikke ment som kritikk, hvordan er det mulig?

Det har vell aldri vært særlig mye tvil om at det kom til å komme en pandemi til Norge på et eller annet tidspunkt, og strengt tatt har de fleste av oss tidligere opplevd pandemi, som svineinfluensa. Jeg blir litt i stuss om det kommer fullstendig overraskende på mange som jobber i helsevesenet at en pandemi kan ramme Norge.

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt vet FHI og politikerne hvordan barnehagedagen fungerer. Jeg tror nok også FHI kan mer om epidemiologi enn deg. Det handler ikke om å unngå all smitte (da skulle R vært 0), det handler om å holde R lav nok. 
Jeg vet ikke hva som blir sagt blant barnehagelærere, men jeg har sett mye som er sagt blant lærere. Der har flere sterke stemmer vært tydelige på at de mener åpning av skolene er uforsvarlig, og det har blitt et ekkokammer hvor det ikke er lov å ha en annen eller mer nyansert mening. Når de sier ting som at skolen «ikke skal åpne igjen før det er helt trygt for alle», «dette handler om liv, ikke om økonomi», viser de manglende forståelse for situasjonen. De er drevet av frykt. 

Anonymkode: cbbd4...367

Selvfølgelig vet de ikke hvordan bhgdagen fungerer. Erna har jo selv uttalt at "de som arbeider i barnehagen må planlegge bedre, 6-1 bemanning er mer enn god nok", uten å tenke over at man sjeldent har 6 barn på 1 voksen pga sykdom, fravær, møter, pauser og vaktskifte. Husker ikke sist vi var under 8 barn per voksen på jobb.

For ikke å snakke om familieministeren vår som kaller ansatte "barnehagetanter"

Takk gud for at jeg er i permisjon og ikke skal i jobb på et halvt år 

Anonymkode: a4f84...4bf

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Helgeline skrev:

Det kan sikkert ha noe å si, all den tid kommunen jeg jobber i har lite smitte. Det er godt mulig jeg hadde reagert helt annerledes om jeg en dag i mars hadde stått midt oppi det med masse smittede. Såpass forstår jeg også. 
Men innerst inne håper jeg ikke det. Jeg regner med at jeg også i nær fremtid vil måtte forholde meg til disse pasientene. Vi får ta opp diskusjonen igjen da...
Det som er viktigst er at vi har ledere som backer opp i situasjonen.

Ja ikke sant. Jeg er allerede veldig berørt og står også i risiko for å smitte min familie fordi jeg bor i Oslo og jobber i OUS. Jeg jobber ikke lenger med mine vanlige arbeidsoppgaver og er beordret til nattearbeid som jeg vanligvis ikke driver med. Jeg har gjennom min lange fartstid som sykepleier både videreutdannet meg og tatt forholdsregler som gjør at jeg slipper å jobbe natt. 

"Du skal så inderlige tåle den urett som ikke rammer deg selv osv". 

Problemet for meg har ikke vært å stå i det, men at det i tillegg rammer mine barn som er redde og ikke har sine foreldre hjemme fordi de havner mellom to stoler. De er for store slik at jeg måtte ha blitt hjemme, men samtidig litt for små til å ta ansvar for egen læring". 

For å være ærlig så er det sikkert lett å sitte i en liten kommune i Norge og tro at alle helsearbeidere i Norge burde vært beredt på en pandemi. Det spørsmålet er mye mer omfattende og kan vel stilles til alle myndige personer. Det blir like søkt som å mene at det er naivt at du og din husholdning ikke har en bunkers i kjelleren og ukentlig har øvelser i tilfelle det bryter ut en pandemi eller 3. verdenskrig er på gang. Heldigvis er det corono og ikke ebola som er like smittsomt. 

Anonymkode: 116ae...ec3

  • Liker 1
×
×
  • Opprett ny...