Example Skrevet 6. april 2020 #41 Skrevet 6. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Lærere kan gjerne syntes det er tungt med hjem Nei, det er virkelig ikke noe man signer opp til altså. Når jeg i en alder av 20 år ønsket å bli sykepleier slo ikke tanken om en eventuell pandemi meg. Det er heller ikke noe man på noen som helst måte blir opplært til i noen del av studiet eller har vært borti i de 18 årene jeg har vært sykepleier. Men man kan tenke seg at man vil oppleve terror eller store ulykker og at man kan bli kalt inn på kort varsel eller må stå i en krisesitasjon i forbindelse med det, men det er stor forskjell. Forskjellen på sykepleiere i Norge og i mange andre land er at vi som gruppe også har malt oss inn i et hjørne, vi gjør så uendelige mange andre arbeidsoppgaver fordi vi har svært lite støttefunksjoner. Vi må være portør, renholder, kokk, servitør, ta blodprøver, lagerarbeider, brette pasientkluter, skifte og vaske senger fordi de sparer i alle bauger og kanter. Det er et stort problem at sykepleiere må gjøre oppgaver som fint kunne vært gjort av andre fordi de skal spare inn på støttefunksjonene. Forskjellen på alle andre grupper akkurat nå er at vi kan beodres til å jobbe svært lange vakter og også må jobbe om natten når alle de andre gruppene du nevner kan ligge å sove søtt i sengen sin og være der for sine redde barn. Stor forskjell på å være lærer og ha hjemmeundervisning på dagtid kontra å måtte stå på den 12. timen med en kritisk syk intensiv pasient. Med full mundur uten mulighet til å kunne gå på wc eller drikke fordi man er redd for å kontaminere seg selv med Covid-19 hvis man tar av og på utstyr som ikke er ment for gjenbruk. Da tar man en pause i løpet av den vakten og lar det være med det. Jeg tar heller jobben på Kiwi eller som lærer hvis noen har lyst til å bytte. Anonymkode: 116ae...ec3 Jeg forstår at pandemien kommer overraskende på. Det er en krise vi ikke har hatt på lenge, men i et historisk perspektiv bør det ikke komme som et sjokk. Sjokket er selvfølgelig der, fordi det skjer akkurat nå, men det ville vært mer uvanlig om det ikke skjedde i vår levetid. Man tar på seg et etisk ansvar ved visse type jobber, og man må forvente at ulike ting kan skje. I andre yrker vil man også oppleve at uforutsette ting skjer. Det kan jo sammenliknes litt med ansvaret en kaptein på en cruisebåt har. De færreste opplever at båten synker, men det kan skje. Vi har ikke hatt skoleskytninger i Norge, men det kan fortsatt skje, derfor trener vi årlig på hvordan det kan håndteres. Sjokket om at det skjer vil selvsagt være der, dersom man havner i en slik situasjon, men i et større perspektiv så bør det ikke være den største overraskelsen. Dersom sykepleiere og leger i Norge ikke overhodet har tenkt tanken på at noe som dette kan skje, er i seg selv alarmerende. Er treningen for dårlig, eller har man som individ unngått å tenke tanken? Det er klart det er stor forskjell på å være lærer og sykepleier nå, men dere er ikke de eneste som står i stormen. Mange lærere sitter hjemme med egne barn i tillegg og jobber og er tilgjengelige nesten døgnet rundt for at ting skal gå rundt. Det er ikke en ideell situasjon her heller. Likevel må vi tåle det. Det er en prøvelse, men dette er en prøvelse for hele landet. Barn blir holdt hjemme, studenter sliter med ingenting, og mange i det private næringslivet er enten permitterte eller redde for å gå konkurs. Som sykepleier er man i hvert fall i full jobb, og slipper den prøvelsen. Andre ansatte i matbuttikker og transportnæringen jobber rævva av seg de også, og uten smittevernsutstyr. 7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #42 Skrevet 6. april 2020 52 minutter siden, Sidabmao skrev: Jeg forstår ikke hva som er så vanskelig med å jobbe hjemme med barn. Har selv hjemmekontor og alt jeg trenger å gjøre er å sette på tv, nettbrett eller mobil så har barnet noe gøy å gjøre på imens jeg jobber. Skole lekser tar vi når jeg har mulighet. Utrolig enkel løsning, forstår ikke hvorfor folk gjør det så uhorvelig vanskelig for seg selv? 7,45 timer om dagen? Og hvordan får den ene logget seg på teams til klokken 9, 9.20, eller 10.10, og funnet fram til arbeidsoppgavene og sendt lærer mail kl.13.30, og laget mat i "mat og helse" og eller sitter rolig å ser på tv(?), mens den andre skal på zoom, facetime og er ganske selvgående og gjør sine skoleting, men trenger litt mat, selskap og en tur ut i løpet av dagen? Her spiser vi middag klokken 18, og ingen er særlig klare for flere timers skoleøkt fra kl.19 og utover. Så mine 7,45 timer blir fordelt ca slik mellom kl.0800-0845, 9.30-10.30. 11.00-12.20 - lang lunsjpause, 14.-17, og da mangler jeg nesten to timer for full arbeidsdag. Yngste barn har da sett på tv/spilt spill (under frokost) fra ca. 8-9, blir fort en time til før lunsj, og fra kl.15 ca. Har da gjort skolearbeid i 3 timer kanskje, og sett på skjerm i 4. Skulle jeg jobbet fra 8-15.45 som er min arbeidstid, og barnet sett på tv i samme tidsrom, ville vi måttet laget og spist middag (droppet noe særlig lunsj), gått tur/syklet, og jobbet effektivt med skolearbeid i minst tre timer, -vi ville vært ferdige kanskje klokken 21.30. For en niåring. Når skulle vi liksom spilt brettspill og hatt det koselig og gjort det beste ut av situasjonen? Når skulle jeg satt på en klesvask og sett dagsrevyen og ringt min mor og vi alle spist kveldsmat og ryddet litt osv? Det er jo slik i nå, de sitter på skjerm, vi maser om lesing og fullføring av skole på kvelden, vi jobber så mye vi kan. Anonymkode: fbba0...b38 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #43 Skrevet 6. april 2020 Italienske sykepleiere holder ut. Jeg tror ikke norske sykepleiere er noe dårligere enn de italienske. Anonymkode: 85f21...0fe 4
hjärterdam Skrevet 6. april 2020 #44 Skrevet 6. april 2020 1 time siden, Sidabmao skrev: Jeg forstår ikke hva som er så vanskelig med å jobbe hjemme med barn. Har selv hjemmekontor og alt jeg trenger å gjøre er å sette på tv, nettbrett eller mobil så har barnet noe gøy å gjøre på imens jeg jobber. Skole lekser tar vi når jeg har mulighet. Utrolig enkel løsning, forstår ikke hvorfor folk gjør det så uhorvelig vanskelig for seg selv? Prøv dette med to barnehagebarn, det går ikke i lengden... 🙄 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #45 Skrevet 6. april 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Vi kommer ikke unna at barnehager og skoler må åpne, ellers kollapser alt. Ikke bare du og helsevesenet, men alle som jobber samtidig som de har hjemmeskole og barnehagebarn. Dette går jo rett og slett ikke, og barna går i tillegg for lut og kaldt vann siden de voksne jo må jobbe. Anonymkode: 82fb0...371 Hvis man åpner bhg/skole igjen, er jo risikoen der at flere blir smittet = enda større belastning på helsevesenet Anonymkode: 6aaa1...58d 1
_popcorn_ Skrevet 6. april 2020 #46 Skrevet 6. april 2020 Ryddet for diskusjon med seg selv. _popcorn_, mod
Helgeline Skrevet 6. april 2020 #47 Skrevet 6. april 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Lærere kan gjerne syntes det er tungt med hjem Nei, det er virkelig ikke noe man signer opp til altså. Når jeg i en alder av 20 år ønsket å bli sykepleier slo ikke tanken om en eventuell pandemi meg. Det er heller ikke noe man på noen som helst måte blir opplært til i noen del av studiet eller har vært borti i de 18 årene jeg har vært sykepleier. Men man kan tenke seg at man vil oppleve terror eller store ulykker og at man kan bli kalt inn på kort varsel eller må stå i en krisesitasjon i forbindelse med det, men det er stor forskjell. Forskjellen på sykepleiere i Norge og i mange andre land er at vi som gruppe også har malt oss inn i et hjørne, vi gjør så uendelige mange andre arbeidsoppgaver fordi vi har svært lite støttefunksjoner. Vi må være portør, renholder, kokk, servitør, ta blodprøver, lagerarbeider, brette pasientkluter, skifte og vaske senger fordi de sparer i alle bauger og kanter. Det er et stort problem at sykepleiere må gjøre oppgaver som fint kunne vært gjort av andre fordi de skal spare inn på støttefunksjonene. Forskjellen på alle andre grupper akkurat nå er at vi kan beodres til å jobbe svært lange vakter og også må jobbe om natten når alle de andre gruppene du nevner kan ligge å sove søtt i sengen sin og være der for sine redde barn. Stor forskjell på å være lærer og ha hjemmeundervisning på dagtid kontra å måtte stå på den 12. timen med en kritisk syk intensiv pasient. Med full mundur uten mulighet til å kunne gå på wc eller drikke fordi man er redd for å kontaminere seg selv med Covid-19 hvis man tar av og på utstyr som ikke er ment for gjenbruk. Da tar man en pause i løpet av den vakten og lar det være med det. Jeg tar heller jobben på Kiwi eller som lærer hvis noen har lyst til å bytte. Anonymkode: 116ae...ec3 Virkelig? Slo ikke tanken om en pandemi deg? Medsøster her, og det synes jeg virkelig er rart. Har du ikke hørt om spanskesyken, tuberkulosen og polioepidemien (sistnevnte på 50-tallet). Svartedauden, for den slags skyld? Vet ikke hva slags jobbsituasjon du står midt oppi, for alt jeg vet står du midt i smitten. All respekt til deg i såfall. At vi ikke er forbereder gjennom utdannelsen på en pandemi er positivt feil. Nå trenger vi det helt grunnleggende i kunnskapen; hygiene og smittevern. Vi har visst hele tiden at i en krise, uansett slag, da må vi bidra. Mulig jeg er preget av at nesten hele familien er helsepers, men alvorlig talt: Nå tar vi oss sammen. Yrkesstolthet osv. 5
Helgeline Skrevet 6. april 2020 #48 Skrevet 6. april 2020 7 timer siden, herzeleid skrev: Det er gjerne i kriser og under press en viser hva en er laget av, og helsepersonell står trolig nå i en situasjon de kun vil oppleve en gang i løpet av deres levetid. Jeg håper flest mulig viser seg ansvaret verdig, både for pasientene og samfunnets del, og for den enkelte. En skal tross alt leve med dette resten av livet, og det kan ende opp som en stor kilde til stolthet, eller noe helt annet. 5 timer siden, Example skrev: All mulig honør til de som jobber i helsevesenet og står på nå. Samtidig vil jeg også si at dette er noe man signer opp for når man velger en slik karrierevei. Det er selvfølgelig en uvanlig situasjon nå, men som helsearbeider er krise noe egentlig burde regne med. Vi er flere som jobber lange dager nå, for lite betalt i forhold til ansvar, utdanningslengde og stress. Samtidig kan vi prise oss lykkelige over at vi som jobber i det offentlige i første omgang slipper usikkerheten når det kommer til egen jobb akkurat nå. Man får prøve å tenke på det, og at det vil være over. Den langsiktige konsekvensen vil nok uansett være at respekten for sykepleiere, butikkmedarbeidere, lærere og andre yrker som står litt i stormen akkurat nå forhåpentligvis vil øke. Kanskje folk tenker seg om en gang til før de slenger en stygg kommentar til en sykepleier eller butikkmedarbeider eller at foreldre til barn nå forstår litt mer av arbeidsmengden og jobben en lærer gjør, nå som man selv har fått mer innsikt i hva som blir gjort og hva som kreves. Kanskje man ser barna sine i et litt annet lys, og at det nødvendigvis ikke alltid er skolen eller læreren som er problemet. Jeg mener at nedladenheten overfor enkelte yrkesgrupper har gått for langt for mange. Jeg håper og tror at denne krisen gjør at folk vil tenke seg om en gang til eller to. Når han i kassa på Kiwi sier hei, så svarer man hyggelig hei tilbake, og lurer man på noe, så kanskje man klarer å ordlegge seg på en litt med hyggelig og sivilisert måte. Enig og enig.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #49 Skrevet 6. april 2020 8 minutter siden, Helgeline skrev: Virkelig? Slo ikke tanken om en pandemi deg? Medsøster her, og det synes jeg virkelig er rart. Har du ikke hørt om spanskesyken, tuberkulosen og polioepidemien (sistnevnte på 50-tallet). Svartedauden, for den slags skyld? Vet ikke hva slags jobbsituasjon du står midt oppi, for alt jeg vet står du midt i smitten. All respekt til deg i såfall. At vi ikke er forbereder gjennom utdannelsen på en pandemi er positivt feil. Nå trenger vi det helt grunnleggende i kunnskapen; hygiene og smittevern. Vi har visst hele tiden at i en krise, uansett slag, da må vi bidra. Mulig jeg er preget av at nesten hele familien er helsepers, men alvorlig talt: Nå tar vi oss sammen. Yrkesstolthet osv. Nei, jeg har ikke hørt om det før! Seriøst? Joda vi tar oss sammen, står i det hver dag, men jeg ønsker ikke at mine barn skal bli skadelidende hvis dette vedvarer i månedsvis med stengte skoler. Da bør de se på muligheten for å åpne opp skolen for også de med kun et barn i helsesektoren. Ellers kan jeg bare slutte og heller leve på mannen min som tjener langt mer enn meg. Min inntekt kan vi ikke leve på begge to. Vet det er mange med meg. Hadde barna vært eldre eller jeg var barnløs hadde ikke dette vært noe problem. Anonymkode: 116ae...ec3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #50 Skrevet 6. april 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men barna dine er eldre enn 4.klasse? Anonymkode: 5bd5d...a94 Nei, ikke hun minste. Hun eldste går også på barneskolen og trenger oppfølging og hjelp. Blir lange ensomme dager for de. Det går for de å være alene, men ikke med hjemmeskole og ansvar for egen læring. Det er de begge for små til. Det gir meg mye bekymring og ekstra stress. Anonymkode: 116ae...ec3
Helgeline Skrevet 6. april 2020 #51 Skrevet 6. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg har ikke hørt om det før! Seriøst? Joda vi tar oss sammen, står i det hver dag, men jeg ønsker ikke at mine barn skal bli skadelidende hvis dette vedvarer i månedsvis med stengte skoler. Da bør de se på muligheten for å åpne opp skolen for også de med kun et barn i helsesektoren. Ellers kan jeg bare slutte og heller leve på mannen min som tjener langt mer enn meg. Min inntekt kan vi ikke leve på begge to. Vet det er mange med meg. Hadde barna vært eldre eller jeg var barnløs hadde ikke dette vært noe problem. Anonymkode: 116ae...ec3 Jeg har også barn. Flere. Slapp av, skolene åpner snart, om enn gradvis. Du får gjøre som jeg, slakke på kravene. Ok, så blir det litt mer iPad på minsten en periode. Nå er ikke tiden for å være supermamma. Ene barnet er førsteklassing som egentlig var på trappene til å få tilpasset opplæring. Det kan vi se langt etter nå. Siden både jeg og far jobber innen helse, er det ofte slik at vi går motsatte vakter. Da vi fikk vite at lærern helst ville ha alt gjort innen 1315, gikk jeg i dialog med ham. Jeg orker ikke slite meg ut med full hjemmeskole før jeg skal på aftenvakt, det samme gjelder pappaen. Sa derfor at vi kanskje ikke rekker å gjøre alt ferdig innen kjernetid. Dette var null problem for lærer.
Gjest Peanut Skrevet 6. april 2020 #52 Skrevet 6. april 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Det kommer da helt an på hvor gamle barna er, er det små barn så sitter ikke de stille og underholder seg selv med iPad og TV. Anonymkode: 43331...617 Jeg skjønner jeg var enkel som barn. Kunne sitte med lego/ playmobil/ plastelina/ dukker/ biler i evigheter
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #53 Skrevet 6. april 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi kommer ikke unna at barnehager og skoler må åpne, ellers kollapser alt. Ikke bare du og helsevesenet, men alle som jobber samtidig som de har hjemmeskole og barnehagebarn. Dette går jo rett og slett ikke, og barna går i tillegg for lut og kaldt vann siden de voksne jo må jobbe. Anonymkode: 82fb0...371 Her er jeg enig. Tror noen virkelig at man får hjulpet barna på en bra måte med skolearbeidet ved siden av den vanlige jobben? Hvem forelder har 6 timer til hjemmeskole hver dag?? Det handler jo ikke om at man ikke vil gjøre noe for barna sine, men om hva det faktisk finnes tid og kapasitet til. Anonymkode: 17a4d...980 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #54 Skrevet 6. april 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Barn av helsepersonell og andre yrkesgrupper som må fungere nå, får være i barnehager og sfo. Anonymkode: ef3ff...e8f Bare hvis BEGGE foreldre er i de utvalgte yrkesgruppene. Anonymkode: d291f...29c 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #55 Skrevet 7. april 2020 17 timer siden, Example skrev: Jeg forstår at pandemien kommer overraskende på. Det er en krise vi ikke har hatt på lenge, men i et historisk perspektiv bør det ikke komme som et sjokk. Sjokket er selvfølgelig der, fordi det skjer akkurat nå, men det ville vært mer uvanlig om det ikke skjedde i vår levetid. Man tar på seg et etisk ansvar ved visse type jobber, og man må forvente at ulike ting kan skje. I andre yrker vil man også oppleve at uforutsette ting skjer. Det kan jo sammenliknes litt med ansvaret en kaptein på en cruisebåt har. De færreste opplever at båten synker, men det kan skje. Vi har ikke hatt skoleskytninger i Norge, men det kan fortsatt skje, derfor trener vi årlig på hvordan det kan håndteres. Sjokket om at det skjer vil selvsagt være der, dersom man havner i en slik situasjon, men i et større perspektiv så bør det ikke være den største overraskelsen. Dersom sykepleiere og leger i Norge ikke overhodet har tenkt tanken på at noe som dette kan skje, er i seg selv alarmerende. Er treningen for dårlig, eller har man som individ unngått å tenke tanken? Det er klart det er stor forskjell på å være lærer og sykepleier nå, men dere er ikke de eneste som står i stormen. Mange lærere sitter hjemme med egne barn i tillegg og jobber og er tilgjengelige nesten døgnet rundt for at ting skal gå rundt. Det er ikke en ideell situasjon her heller. Likevel må vi tåle det. Det er en prøvelse, men dette er en prøvelse for hele landet. Barn blir holdt hjemme, studenter sliter med ingenting, og mange i det private næringslivet er enten permitterte eller redde for å gå konkurs. Som sykepleier er man i hvert fall i full jobb, og slipper den prøvelsen. Andre ansatte i matbuttikker og transportnæringen jobber rævva av seg de også, og uten smittevernsutstyr. Hvordan kan du forvente at helsepersonell har tenkt tanken når ikke engang de som styrer landet har sørget for at det er et beredskapslager av smittevernsutstyr? Selv etter at Covid-19 oppsto i Wuhan ble det gjort lite i resten av verden og i Norge. Så at du pålegger meg som sykepleier at jeg skulle tatt høyde for en pandemi den gangen jeg valgte yrkesvei blir for dumt. Men jeg viste at jeg aldri kom til å bli arbeidsledig og det har stemt veldig godt. Uten god helse eller næring så betyr ingenting annet noe. Vi trener på akuttsituasjoner og brann, men vi trener ikke på en pandemi eller et smitteutbrudd. De som jobber på Infeksjon trener dog mer på det enn vi som jobber på helt andre avdelinger med andre arbeidsoppgaver. De som jobber der får også smusstilegg og vet at de kan komme borti pasienter med eks. Ebola osv. Det finnes også en egen smittevernavdeling på sykehus, men de er heller ikke trent i å gjenbruke utstyr som ikke er ment for gjenbruk. OUS har en plan nå som det har oppsstått pandemi, men norsk helsevesen er absolutt ikke forberedt for et slik inntrykk av smittede pasienter og det er jo derfor vi har alle de strenge tiltakene også. Er man kaptein eller annet personale på båt så trener man selvfølgelig på diverse situasjoner som kan oppstå på sjøen. Så det er en svært dårlig sammenligning. Barnehageansatte og lærere har jo satt i gang det største hylekoret for å ikke gjennåpne skoler og barnehage så det er tydelig at de har mest lyst til å heve lønn og kunne ha hjemmekontor. Skjønner selvfølgelig det, men de må også tåle at de er nødt til å åpne igjen. Men det tåler det tydeligvis svært dårlig. Anonymkode: 116ae...ec3 3
rundfirkant Skrevet 7. april 2020 #56 Skrevet 7. april 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan du forvente at helsepersonell har tenkt tanken når ikke engang de som styrer landet har sørget for at det er et beredskapslager av smittevernsutstyr? Selv etter at Covid-19 oppsto i Wuhan ble det gjort lite i resten av verden og i Norge. Så at du pålegger meg som sykepleier at jeg skulle tatt høyde for en pandemi den gangen jeg valgte yrkesvei blir for dumt. Men jeg viste at jeg aldri kom til å bli arbeidsledig og det har stemt veldig godt. Uten god helse eller næring så betyr ingenting annet noe. Vi trener på akuttsituasjoner og brann, men vi trener ikke på en pandemi eller et smitteutbrudd. De som jobber på Infeksjon trener dog mer på det enn vi som jobber på helt andre avdelinger med andre arbeidsoppgaver. De som jobber der får også smusstilegg og vet at de kan komme borti pasienter med eks. Ebola osv. Det finnes også en egen smittevernavdeling på sykehus, men de er heller ikke trent i å gjenbruke utstyr som ikke er ment for gjenbruk. OUS har en plan nå som det har oppsstått pandemi, men norsk helsevesen er absolutt ikke forberedt for et slik inntrykk av smittede pasienter og det er jo derfor vi har alle de strenge tiltakene også. Er man kaptein eller annet personale på båt så trener man selvfølgelig på diverse situasjoner som kan oppstå på sjøen. Så det er en svært dårlig sammenligning. Barnehageansatte og lærere har jo satt i gang det største hylekoret for å ikke gjennåpne skoler og barnehage så det er tydelig at de har mest lyst til å heve lønn og kunne ha hjemmekontor. Skjønner selvfølgelig det, men de må også tåle at de er nødt til å åpne igjen. Men det tåler det tydeligvis svært dårlig. Anonymkode: 116ae...ec3 Er du helsepersonell? Isåfall synes jeg det er helt bak mål at du ikke skjønner hvorfor man er bekymret for gjenåpning av skoler og barnehager. Det er faktisk for å avlaste helsepersonell, for at smitten ikke skal spre seg kraftigere, sånn at helsepersonell skal få enda større problemer med å håndtere dette. Og hvis du tror det er lett å være lærer nå tror jeg du kan tenke deg om en gang til. Vi er to som skal være tilgjengelig hele dagen, pluss at vi har to barn som absolutt ikke klarer seg alene i den perioden heller. ( 1 år og 2.5 år). Skulle gjort hva som helst for at skolen åpnet som vanlig igjen, det hadde gjort hverdagen min mye lettere. Men ikke på bekostning av hele samfunnet, da står jeg heller i dette kaoset en stund til.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #57 Skrevet 7. april 2020 15 timer siden, Peanut skrev: Jeg skjønner jeg var enkel som barn. Kunne sitte med lego/ playmobil/ plastelina/ dukker/ biler i evigheter I fire uker i strekk uten å mase på foreldre, og så gjorde du effektivt skolearbeid innimellom når det passet foreldrene dine å hjelpe, for eksempel sent på kvelden? Anonymkode: fbba0...b38 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #58 Skrevet 7. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: I fire uker i strekk uten å mase på foreldre, og så gjorde du effektivt skolearbeid innimellom når det passet foreldrene dine å hjelpe, for eksempel sent på kvelden? Anonymkode: fbba0...b38 I tillegg synes jeg vedkommende burde spørre foreldrene sine om hen som toåring satt i ro i åtte timer i strekk og lekte med plastilina og perler, slik at mamma og pappa fikk jobbet hjemmefra. Anonymkode: cbbd4...367 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #59 Skrevet 7. april 2020 Jeg skjønner deg veldig godt. Sykepleier/hjelpepleier-yrket er fra før både dårlig lønnet sett utifra belastningen, og rammet av nedskjæringer og overbelastning. Samme kan nok sies om vaskepersonale og andre manuelle helsearbeidere. Dette er beintøffe yrker, hvor man ofte får belastningsskader utover i karrieren. Turnus/nattarbeid øker også risikoen for hjerteinfarkt, depresjon og andre sykdommer. Jeg tror grunnen til at disse krevende yrkene er så dårlig lønnet og utsatt for dårlige vilkår, er at det er typiske kvinneyrker. Inntil relativt nylig i historien, var kvinner forventet å ta seg av samfunnets omsorgsoppgaver helt gratis (barnepass, stell av syke og gamle, stell av hus og hjem). Når dette så ble et yrke, så hang den samme tankegangen igjen - at dette er noe kvinner er ment å bidra med fra naturens side, og at samfunnet ikke trenger å lønne dem så høyt. Man får bare et klapp på skuldra og en "god innsats, lille venn", for å sette det på spissen. Jeg tror fremdeles noe av dette henger igjen i dag, kanskje mer ubevisst. Folk blir helt irrasjonelt sinte når sykepleierne "sutrer" om situasjonen sin, det ligger liksom en holdning der om at omsorgsarbeiderne bare bør holde kjeft og være glad for at de får gjøre noe som betyr noe. Disse holdningene kommer gjerne fra folk som har godt betalte middelklasse-/kontorjobber og aldri hadde funnet seg i samme turnus og fysiske/mentale belastning for samme lønn. Som ikke aner hva det vil si å være manuellarbeider og bruke ikke bare hjernen, men kroppen og helsa si på å få samfunnsmaskineriet til å gå rundt. Problemet når man ikke tar yrkesgrupper på alvor og gir dem gode vilkår, er at når det uforutsette inntreffer - som en pandemi - så har man ikke noe mer å gå på. Arbeiderne er allerede frynsete, allerede slitne. Det er det som skjer nå. Anonymkode: a1d78...521 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #60 Skrevet 7. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan du forvente at helsepersonell har tenkt tanken når ikke engang de som styrer landet har sørget for at det er et beredskapslager av smittevernsutstyr? Selv etter at Covid-19 oppsto i Wuhan ble det gjort lite i resten av verden og i Norge. Så at du pålegger meg som sykepleier at jeg skulle tatt høyde for en pandemi den gangen jeg valgte yrkesvei blir for dumt. Men jeg viste at jeg aldri kom til å bli arbeidsledig og det har stemt veldig godt. Uten god helse eller næring så betyr ingenting annet noe. Vi trener på akuttsituasjoner og brann, men vi trener ikke på en pandemi eller et smitteutbrudd. De som jobber på Infeksjon trener dog mer på det enn vi som jobber på helt andre avdelinger med andre arbeidsoppgaver. De som jobber der får også smusstilegg og vet at de kan komme borti pasienter med eks. Ebola osv. Det finnes også en egen smittevernavdeling på sykehus, men de er heller ikke trent i å gjenbruke utstyr som ikke er ment for gjenbruk. OUS har en plan nå som det har oppsstått pandemi, men norsk helsevesen er absolutt ikke forberedt for et slik inntrykk av smittede pasienter og det er jo derfor vi har alle de strenge tiltakene også. Er man kaptein eller annet personale på båt så trener man selvfølgelig på diverse situasjoner som kan oppstå på sjøen. Så det er en svært dårlig sammenligning. Barnehageansatte og lærere har jo satt i gang det største hylekoret for å ikke gjennåpne skoler og barnehage så det er tydelig at de har mest lyst til å heve lønn og kunne ha hjemmekontor. Skjønner selvfølgelig det, men de må også tåle at de er nødt til å åpne igjen. Men det tåler det tydeligvis svært dårlig. Anonymkode: 116ae...ec3 Du som helsepersonell ser ikke problemet med å åpne barnehager når man skal holde 2 meters avstand? Hvordan skal man få skiftet bleie, ha tilvenning av nye barn, gi trøst og støtte? Barn som er syke, hoster, snørrer og nyser. Med en vaskekost? Hvis du ikke ser problemet er det på tide å finne ny jobb Anonymkode: a4f84...4bf 1
Fremhevede innlegg